Eurorack - Do or Don't?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Eurorack - Do or Don't?

Indlæg af mixolydisk »

Hej Lydmaskinen,

Jeg mindes at have set, at et par stykker herinde er relativt investeret i Eurorack-formatet. Så mit spørgsmål er - er det et format der er værd at gå ind i?

Det vil primært bruges hjemme i studie, og det næste halve/hele år kommer jeg til at arbejde mest på at få bygget et større library (til licensing) - så altså filmisk synthesizer musik.

Jeg er selvfølgelig på udkig efter lyde jeg ellers ikke ville lave i f.eks. Omnisphere. Men det er også vigtigt at mit workflow forbliver relativt hurtigt, så jeg kan være så produktiv som muligt.

Hvordan er jeres workflow omkring eurorack? er det nemt integreret med computeren?

Hvor starter man modulmæssigt? Har kigget lidt på nogle af de der mutable instruments ting, da det er det der virker fjernest fra hvad jeg har nu.

På forhånd tak!

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Det er nogle svære spørgsmål at svare ja/nej til.

Er det et format der er værd at gå ind i? - Helt sikkert. Eurorack er det absolut bredeste modular format, set på antal og variation af moduler tilgængelige. Jeg synes desuden formfaktoren er spot on, da man kan opnå utrolig mange funktioner på lidt plads, men har man meget tykke pølsefingre, så skal man lige være lidt selektiv med hvilke moduler man vælger.

Der findes desuden en del meget seriøse producenter inden for formatet, f.eks. Intellijel, Cwejman, MacBeth, ACl, AJH osv. så man skal ikke være nervøs for kvaliteten.

Jeg ville personligt ikke gå efter digitale moduler til dit formål. Alt hvad du kan få digitalt i eurorack kan få's i en eller anden software version. Hver gang jeg selv har haft et digitalt modul (medmindre det f.eks. er reverb), så er det med tiden blevet skiftet ud med et analogt alene pga lydkvaliteten. Der findes masser af gode digitale moduler, men analoge kredsløb har stadig noget at byde på som ikke helt kan rammes med 1'er og 0'er.

I forhold til at integrere med computeren, så findes der masser af forskellige løsninger som fungerer rigtig godt. Det kommer igen an på hvad du vil opnå. Ønsker du f.eks. at kunne bruge et midi keyboard til at indspille med, eller tænker du en sequencer kunne være spændende?

Hvor du starter modulmæssigt, det er igen et meget bredt spørgsmål. Hvad ønsker du at opnå? En mono stemme, parafonisk eller polyfoniske muligheder?

Og hvad er dit budget? Inden du kommer i gang med det første lydgivende modul skal du regne med at du hurtigt har brugt 3.000,- på kasse, strømforsyning og evt. interface eller sequencer.

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Som Morten skriver, kan der nok ikke gives et entydigt svar, men du skal være forberedt på at investere - både penge og tid til at lære dit setup at kende.
Hvis hurtigt workflow og evt. recall er vigtigt for dig, så tror jeg ikke, det er vejen at gå. I stedet kunne du jo overveje et virtuelt modulært miljø såsom VCV Rack, NI Reaktor eller Softubes modulære system. Der får du muligheden for at patche på kryds og tværs, men kan samtidig gemme dine setups, hvilket jo i sagens natur er ret svært med et fysisk moduler setup.
Er du derimod til eksperimenter og at skabe unikke lyde og sequences her og nu, som du så kan optage, så er moduler og Eurorack rigtigt sjovt og inspirerende. Du kan helt sikkert opnå nogle ret unikke og interessante lyde, som du nok ikke vil komme frem til med traditionelle syntes (hverken soft- eller hardware).
Alt i alt er det altså meget et spørgsmål om temperament og hvilket workflow, du ønsker.
Stille og uroligt

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Startspørgsmålet er nok egentlig først om du gerne vil bruge hardware eller plugins, hvis du vælger hardware kunne eurorack være en af løsningerne.
Det vil kræve en del in/out på lydkortet for at bruge det, og du skal route dine ting hver gang, du skal selv huske og nedskrive evt indstillinger hvis det skal gendannes, samt hvis du skal lave stereo skal der købes 2 eurorack, hvorimod et plugin oftest bare kan bruges igen og igen og igen og igen..


Hvis du derimod ikke har nogen grund til at vælge hardware, ville plugins bringe dig længere for de samme penge, som du så evt kunne bruge på en controller der giver dig knapperne til at styrer dine plugins og derved workflow, den gemmer dine settings, og du har et meget større udvalg.

Personligt er jeg gået ren in-the-box, det er ikke kun lykken, og mange analoge studier kan også nogle tricks jeg aldrig kommer til, men workflow og convenience gør at jeg ikke er i tvivl.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

Mange tak for jeres uddybende svar!
Jeg uddyber lige en smule:
Morten B skrev: I forhold til at integrere med computeren, så findes der masser af forskellige løsninger som fungerer rigtig godt. Det kommer igen an på hvad du vil opnå. Ønsker du f.eks. at kunne bruge et midi keyboard til at indspille med, eller tænker du en sequencer kunne være spændende?
Jeg vil gerne kunne spille med midi-keyboard, ja (gennem live også f. eks.), og forestiller mig at meget sequencing også foregår fra live så alt er syncet.
Morten B skrev: Hvor du starter modulmæssigt, det er igen et meget bredt spørgsmål. Hvad ønsker du at opnå? En mono stemme, parafonisk eller polyfoniske muligheder?
Som udgangspunkt er jeg relativt velverseret i synthesizer verdenen, og som kontrast til eurorack har jeg også overvejet Moog Voyager, hvis jeg ville have en god, analog Mono. Ift. det har jeg besluttet mig for at produktet jeg kan lave digitalt (oftest Omnisphere eller Diva), er så relativt tæt på at det er "godt nok". Så min research i eurorack er altså bundet i at opnå noget andet - noget uvant måske? Jeg har svært ved at vurdere præcis hvad eurorack kan, derfor denne tråd.
Håber det giver lidt mening det hele :)

Hvor vidt det skal være mono, para eller poly ved jeg ikke. Jeg ved bare at det ikke er den klassiske mono analog voice path jeg er ude efter.
Morten B skrev: Og hvad er dit budget? Inden du kommer i gang med det første lydgivende modul skal du regne med at du hurtigt har brugt 3.000,- på kasse, strømforsyning og evt. interface eller sequencer.
Budgettet er i første omgang ikke så vigtigt. Jeg er ikke millionær, men har nok relateret indkomst til at kunne shoppe ordentlig :lol:

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

Hald skrev:Startspørgsmålet er nok egentlig først om du gerne vil bruge hardware eller plugins, hvis du vælger hardware kunne eurorack være en af løsningerne.
Det vil kræve en del in/out på lydkortet for at bruge det, og du skal route dine ting hver gang, du skal selv huske og nedskrive evt indstillinger hvis det skal gendannes, samt hvis du skal lave stereo skal der købes 2 eurorack, hvorimod et plugin oftest bare kan bruges igen og igen og igen og igen..
Helt klart relevant med recall tingen ja!

Realistisk set ville jeg nok kun have gang i et patch up pr. track (igen for at supporterer et hurtigt workflow), og indspille alt som audio til sequencer.

Har mange typisk flere outputs end ét fra sit euro-system? (Som i outputs pr. voice måske?)

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

adgangfolmer skrev:S
Hvis hurtigt workflow og evt. recall er vigtigt for dig, så tror jeg ikke, det er vejen at gå. I stedet kunne du jo overveje et virtuelt modulært miljø såsom VCV Rack, NI Reaktor eller Softubes modulære system. Der får du muligheden for at patche på kryds og tværs, men kan samtidig gemme dine setups, hvilket jo i sagens natur er ret svært med et fysisk moduler setup.
Hurtig workflow - no recall ville jeg nok prøve! Men tak for links! Kan se at VCV er gratis, så i første omgang vil jeg da prøve at lege lidt med det. Går ud fra at flowet minder om hvis det var rigtige moduler.

Medlemsavatar
oVHSen
Medlem
Indlæg: 213
Sted: Midtfyn

Indlæg af oVHSen »

mixolydisk skrev: Har mange typisk flere outputs end ét fra sit euro-system? (Som i outputs pr. voice måske?)
Det er sådan jeg gør det. Jeg har tre-fire voices i mit rack det meste af tiden, men router også sends fra min mixer gennem eurorack effektmoduler.
"The boat can leave now, tell the crew"

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

VCV giver en ret god ide om, hvad Eurorack/modular kan!
Stille og uroligt

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Ja, VCV er ikke dumt at prøve kræfter med først.

For mig har eurorack (og andet hardware for den sags skyld) dog den helt store fordel at du kommer væk fra musen. Det gør bare noget at du bliver mere taktil. Drej på en knap, flyt på kabler, rør ved noget metal. Bum! Lækkert.

Jeg snakkede om det før, men analoge kredsløb har bare noget at byde på. Specielt sådan noget som modulation, der kan digital altså ikke følge med. Og her snakker jeg to oscillatorer der modulerer hinanden, ring modulation, LFO'er i audio rate osv. Det lyder bare bedre og mere "real" med strøm end 1'er og 0'er.
Er selv helt vild med wavefoldere, som giver en lidt FM agtig lyd, men uden aliasing. Også Through Zero FM oscillatorer har vundet frem på det seneste, de tillader dig at lave FM som minder om den digitale implementation. Disse ting ser man stort set kun i modular format, har i hvert fald ikke selv set en analog synth med hverken wavefolder eller through zero oscillatorer og jeg tror ikke vi får det at se. Ringmod er også meget sjældent på andet hardware.

Ja, og også envelopes lyder anderledes. Jeg mangler stadig at høre en digital envelope som kan hamle op med en god analog i forhold til snappyness.

Og så den store joker: Uforudsigelighed. Det er nemmere og mere naturligt at eksperimentere med en modular synth end andre formfaktore.

Så, til lyddesign vil jeg mene der kan være en fordel, alt efter hvordan man sætter det op.

Men det er sgu svært at give en anbefaling. Har du ikke mulighed for at hægte dig på en som har et system, så du lige kan prøve kræfter med det? Vi kan snakke stolpe op og stolpe ned om fordele/ulemper, men at få det i hænderne tror jeg vil give dig et klart svar om gnisten er der.

Modular er blevet lidt en fetich for mig. Jeg kunne opnå nogenlunde samme funktionalitet (ikke lyd) billigere og nemmere med andet gear, men det inspirerer mig bare dybt at kunne forme min lyd præcis som jeg har lyst til. Hvis den gnist ikke er der, så skal man holde sig væk for så bliver det meget dyrt og en kæmpe tidsrøver.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg har også lagt mærke til det med envelopes. Arp Odyssey og Oberheim SEM har meget logaritmiske envelopes (hvilket jeg bedst kan lide), hvor f.eks. Korg MS-20 og MiniBrute næsten er lineære, og det synes jeg lyder klodset og umusikalsk. Og modulering og wavefolding ved audio rate er absolut også noget der lyder forskelligt analogt og digitalt.

Men jeg bør nok egentlig afholde mig fra at sige "bedre" eller "dårligere" om nogen af tingene, for jeg vil helst undgå en gentagelse af "analog vs. digital"-debatten. Min pointe er derimod at det kan være et spørgsmål om bekvemmelighed. En ren software-løsning er nok det letteste, men hvis man - som jeg - føler/synes/tror at der er en lydmæssig forskel, så er dét jo et argument i sig selv, og jeg synes de ting mine venner laver på deres eurorack setup lyder mega fantastisk. Og det inspirerer mig. Den her gal-videnskabsmand tilgang til at sidde og ploppe kabler i huller og høre hvad der sker, synes jeg også tit fører til nogen nye idéer.

Hvad med at prøve noget semi-modulart? Jeg er ikke selv hoppet på eurorack vognen, men jeg har en Korg MS-20 som er en ret kedelig synth hvis man ikke bruger dens patchbay, og til gengæld er utroligt alsidig og spændende så snart man har fået skaffet bare 2-3 patch kabler. Den nye udgave kan fås til 4300 kr, hvilket den absolut er værd. En anden semi-modular er Behringers Neutron, som er endnu billigere. Måske var det et sted at starte?

En anden fed ting ved eurorack er, at hvor en klassisk analog synth med "alle klokker og fløjter" kan være en dyr fornøjelse, og ikke alle dele er nødvendigvis lavet på den måde man bedst kan lide. Igen er min MS-20 er godt eksempel: jeg elsker den filtre og oscillatorer, men jeg er ikke fan af dens ADSR kurve. Den del ville jeg gerne bytte ud med noget andet, men det kan man jo ikke, for det er jo én stor synth. Så kan jeg købe en anden synth med en bedre envelope og så bruge den vha. nogen lidt længere patch kabler. Men det er sgu dyrt! -- Med eurorack kan man nøjes med at købe lige den oscillator man helst vil have, og kun det filter man helst vil have, og så den envelope man helst vil have. Og selvom de ikke er nogen billig hobby, så er det nok alligevel billigere end at skulle købe to hele synth'er for at opnå dét jeg nævnte som eksempel.

Men ulempen er nok, at man let ender med at købe mere og mere... og mere... og mere og mere... deraf øgenavnet "eurocrack". :dollargrin:

PS: Der er et lille eurorack trick jeg føler jeg må nævne: Motu lydkort kan outputte DC styrespændinger, d.v.s man kan styre Korg MS-20, Neutron og alt muligt eurorack med en sample-til-sample præcision på 44/48/96 khz, 24-bit... og lige så mange separate signaler som der er outputs. Det er ret blæret.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har du et budget i tankerne?
Jeg går ud fra, at når det er til en mere eller mindre bunden opgave du skal udføre i løbet af de næste 6-12 måneder, så venter du ikke på at spotte et brugt modul du er interesseret i. Der er mange penge at spare ved at bygge moduler selv, men det kræver evnerne og ikke mindst tiden.

Der er jo heldigvis ganske gode muligheder for at sælge modulerne, når du er færdig med projektet, hvis du da ikke er hooked for life til den tid.. :-D
De eneste faktorer der holder mig fra at komme igang med eurorack er tid og penge.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Trådstarter snakkede om at han gerne vil ha et mere uforudsigeligt workflow end ved en klassisk mono a la mig Voyager.
Jeg kan fuldt ud følge dig.

Jeg har rodet med synths i snart 20 år og simpelthen ved at være lidt forvandt med det normale signalflow.

Så prøvede jeg Moon grandmother.
Den ændrede det.
Ja. Der er de normale moduler, men også andre unormale. Og den spring reverb og hele workflowet gjorde at jeg faktisk blev vildt imponeret over hvor inspirerende den var at lege med.
For mig har den den perfekte grænse mellem leg og rent faktisk få produceret brugbare lyde.

Med modular, ender jeg tit op med at bare ente kopiere det gængse mono flow eller også lave avancerede pruttelyde.

Grandmotheren minder mig om den følelse af at gå på opdagelse, som jeg fik de første gange jeg fik en analog monosynth.

Grandmotheren er også semi-modular.

Og derudover lyder den altså SVINEGODT og kan lyde rigtig gammeldags. Ikke kun 80'er men 60'er agtig (the Anderson tapes filmen, portishead etc). Sådan noget er lige mig:) håber jeg får råd til den en dag.

Det var bare lige en afstikker-tanke herfra.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

Tak for alle de lange gode svar! Det er virkelig fedt at få så meget forskelligt og kompetent input.
Christoffer I. N. skrev:Har du et budget i tankerne?
Jeg går ud fra, at når det er til en mere eller mindre bunden opgave du skal udføre i løbet af de næste 6-12 måneder, så venter du ikke på at spotte et brugt modul du er interesseret i. Der er mange penge at spare ved at bygge moduler selv, men det kræver evnerne og ikke mindst tiden.
Det er ikke som sådan en bunden opgave, men jo, jeg har da klart en idé om hvilket overordnet sonisk billede det er. Og der er egentlig ikke noget som sådan der fordrer at jeg absolut skal ud at købe nyt gear - det stammer udelukkende fra idéen om lige at tilføje det hele lidt spice: den ekstra variabel der måske gør det en smule mere unikt, eller gør arbejdet lidt sjovere.

Hvis man endelig skulle sætte tal på tror jeg, at jeg ville starte med et budget på ca. 20000. det er ca. hvad jeg ellers har kigget på, fx Voyageren - forudsat at jeg havde fundet ud af at euro var vejen at gå for mig. Jeg drømte ved trådens start også om at man måske med 3-4 moduler kunne lave en supplering til computeren, for at se om det ku noget, men det virker som om det er urealistisk.

DIY er klart en mulighed, men det ville nok forudsætte at jeg kunne se en naturlig opbygning af et rack som var brugbart og fyldestgørende. Jeg har egentlig tid nok på mine hænder. Hvor går man hen for DIY eurorack resourcer? helst semi-færdige kits og ikke bare BoM. Jeg har en 3D-printer og adgang til CNC (både laser og fræser), så i princippet ville jeg kunne lave frontplates og knapper selv dog.


Joachip: Jeg har før haft fingrene lidt i MS-20, men må indrømme at jeg aldrig blev helt vild med den, udover til f.eks. bas figurer. Det er den så til gengæld også uovertruffen til i mine øjne.

the19thbear: Jeg har faktisk slet ikke fået prøvet grandmotheren endnu! Den vil jeg smutte ind og prøve af i nærmeste fremtid.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

mixolydisk skrev:DIY er klart en mulighed, men det ville nok forudsætte at jeg kunne se en naturlig opbygning af et rack som var brugbart og fyldestgørende. Jeg har egentlig tid nok på mine hænder. Hvor går man hen for DIY eurorack resourcer? helst semi-færdige kits og ikke bare BoM. Jeg har en 3D-printer og adgang til CNC (både laser og fræser), så i princippet ville jeg kunne lave frontplates og knapper selv dog.
https://www.thonk.co.uk/ er din ven :)

Medlemsavatar
NilsOlav
Medlem
Indlæg: 157
Sted: Vanløse

Indlæg af NilsOlav »

Jeg er netop begyndt at pusle lidt med Eurorack, og jeg har haft stor glæde af denne bog:

http://patchandtweak.com/

Pas på! Den kan give voldsom appetit på moduler til Eurorack.

Selv har jeg (foreløbig) begrænset mig til producenterne Doepfer og 2hp, men mere kan der vel komme til efterhånden...

PS. Bogen kan bl.a. fås hos thomann.
We don't make mistakes - we do variations.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Man skal velkomme Eurorack, for hvad det er, usnoppet og inovativt alernativ til 500-formatet, med plads til DIY, hvor man aldrig ved hvad der kan ske :thumbup:

På YT får man hurtigt et indtryk af at det hele handler om grimme skrattende techno-lyde, orkestreret af en rigid step-sequencer :-)

I formatet findes der dog, ud over den rent fysiske tilgang, også frembringelser af moduler der er HELT unikke,.. og ikke fås andre steder !!!

Et eksempel er Rossums Morpheus ,... samt tingene fra Expert Sleepers

For mig er det stedet hvor jeg samler den slags ting, som en form for udvidet "effect-rack", pladsbesparende, og praktisk,..

Skal jeg lave en lille amp til en spring-reverb så er dette f.eks. også stedet , kassen og strømforsyningen er altid til stede, kun et PCB og en lille stump alu til forplade skal man tænke på


For mig et dette grund nok til at have et rack, jeg kunne ikke engang drømme om at bruge det til modulære synth-opstillinger :dollargrin: :dollargrin: :dollargrin:
/Dub

Nyt svar