lenovo think pad til reaper/protools?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
Tanja Schlander
Medlem
Indlæg: 7
Sted: KBH

lenovo think pad til reaper/protools?

Indlæg af Tanja Schlander »

Hej Alle, jeg erny her. Min MAC Laptop er endelig brændt sammen og jeg gider ikke rigtigt at bruge 8000 på en ny. Jeg har brugt PC indtil 2002. Så jeg overvejer at gå tilbage. Spøgsmålet er. Kan en lenovo think padmåske klarer at kører Reaper eller protools?

Jeg aner ikke en dyt om computere og software og laver egentlig helst kassette-båndkollager, men jeg har elsket at bruge protools på mac.
Kan nogen hjælpe mig her?

KH
Tanja

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Her på arbejde kører jeg med en Lenovo Ideapad 320 - Intel Core i5-8250U med 8 GB ram. Den kan sagtens trække Reaper (protools har jeg ikke prøvet) photoshop og Solidworks, og hvad jeg nu ellers kaster efter den.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Thinkpad serien spænder vist ret vidt, så måske svare det lidt til at spørge "kan en bil køre hurtigt nok" :-)

Jeg kører Studio One 4 uden besvær på en Lenovo Z710 med 12GB ram, hvis du vil have et reelt pejlemærke, ikke noget voldsomt jeg laver, men "medio-core"

Reaper er mest økonomisk med cpu af alle DAWs

Pro Tools ved jeg intet on :-)
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Måske skal du lige melde klart ud om det SKAL være en Thinkpad ? (og evt hvorfor)

Måske også hvad du forventer, samt dit normale workflow
/Dub

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeg spekulerer på, hvad der skete med mac'en. Ser ofte de bliver opgivet fordi batteriet blot skal skiftes. Det er sjældent at hele computeren er ubrugelig, med midre der var noget med ild.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Default avatar
Tanja Schlander
Medlem
Indlæg: 7
Sted: KBH

Indlæg af Tanja Schlander »

Hej igen, super! Tak for svarene!
Først og fermmest er min macbook købt brugt og der efter repareret to gange. Så nu kan den ikke længere.
Forhandlerene får den igen, så de kan bruge evt. komponenter.

Idet er ikke død og pine nødvendigt at det skal være en thinkpad, men jeg forelskede mig strakt i formatet. S kan jeg have den lidt mere med og arbejde ret casual på den. Prøver, at ligge computeren lidt mere fra mig i hverdagen, men vil gerne kunne lave npgle små lydkollager løbende når jeg er ude i feltet. (field-recording-artist)

Der ud over bruger jeg den til at kører youtube videoer og andet, med mange faner åbne samtidig på nettet.
(også til lydkollager og præsentationer af andre kunstneres virke, i undervisnings øjemed)

Photoshop bruger jeg kun ganske lidt er mere på tekst og mail/facebook.

Kram
Tanja

Default avatar
Tanja Schlander
Medlem
Indlæg: 7
Sted: KBH

Indlæg af Tanja Schlander »

Smittefar skrev:Her på arbejde kører jeg med en Lenovo Ideapad 320 - Intel Core i5-8250U med 8 GB ram. Den kan sagtens trække Reaper (protools har jeg ikke prøvet) photoshop og Solidworks, og hvad jeg nu ellers kaster efter den.
Så det er simpelthen den du arbejder i lyd, på Reaper, fra??

OPTUR!

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Herhjemme har jeg en lidt kraftigere PC jeg lavet det meste lyd i, men jeg har lavet masser af små projekter på min arbejds PC. Det kørt fint.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
teevee
Medlem
Indlæg: 2012
Sted: Randers/Århus

Indlæg af teevee »

Tanja Schlander skrev:Hej Alle, jeg erny her. Min MAC Laptop er endelig brændt sammen og jeg gider ikke rigtigt at bruge 8000 på en ny. Jeg har brugt PC indtil 2002. Så jeg overvejer at gå tilbage. Spøgsmålet er. Kan en lenovo think padmåske klarer at kører Reaper eller protools?

Jeg aner ikke en dyt om computere og software og laver egentlig helst kassette-båndkollager, men jeg har elsket at bruge protools på mac.
Kan nogen hjælpe mig her?

KH
Tanja
Hej Tanja Schlander,

som allerede nævnt ovenfor kan du måske "fixe" din Mac Laptop, men du er måske nødt til at komme med nogle flere „nøgleord“, hvis folk skal hjælpe dig ;)

Hvis du virkelig vil skifte til en Lenovo computer og ikke ved hvad du skal bruge computerkraftmæssigt, så kan jeg anbefale dig at søge følgende på google:
• Reaper system requirements
• Pro tools system requirements

Derefter har du søgsmål for hvad din laptop som ”minimum” skal have hardware tænkt ;)
What?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Velkommen til Lydmaskinen :)

Der er også stor forskel på Lenovo'er, jeg har både haft glæde af nogle dyre computere (fra lenovo), men også set hvordan en rigtig billig plastikcomputer (fra lenovo) ikke egner sig til meget andet end at checke mail på.

Du skal også spørge dig selv hvor du skal bruge den, hvis du tager den med dig mange steder og måske skal bruge den til musikbrug rundt omkring ville jeg måske genoverveje om en Macbook Air ikke er billigere end en fysisk stærk Lenovo laptop.

Men skulle jeg stå i f.eks. Elgiganten for at vælge en maskine der ikke står Apple på, så ville det sandsynligvis blive en Lenovo af en art.

Hvad er det for en Mac du har nu? Har du evt undersøgt brugtmarkedet for Macbooks?
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Den maskine jeg nævnte overfor virker sgu rimelig robust. Jeg købte den for 4000 for et halvt år siden i Elgiganten. Jeg købte også en til min kone. Begge kører upåklageligt.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Er elgiganten ikke et dumt sted. Synes sku jeg har fået dårlig vejledning dér, de har ikke styr på hvad de sælger og at de går mere op i relationsteknikker (hep hey helt sikkert min nye ven, jeg er på bølgelængde med alle, for jeg har været på kursus).

Sidst jeg var der prøvede de at overbevise mig om at jeg skulle købe et iphone lightning stik. Jeg bad om en stereo adapter minijack til jack til mine hovedtelefoner. Synes osse det er overpriced. Måske er det de nye Fona.

Tjek evt. Dustin Home og Wupti og hvem der ellers er.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Reaper kan i sig selv køre på et minimalt setup, kan faktisk afvikles fra et USB stick som portable installation. Det er mere et spørgsmål om hvilke plugins du smider i den. Det kræver CPU og RAM.
Hvad med lydkort og evt. ekstern harddisk?

Proshop , computersalg og indigo2 er gode steder at handle

/Dan
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Default avatar
Tanja Schlander
Medlem
Indlæg: 7
Sted: KBH

Indlæg af Tanja Schlander »

Smittefar skrev:Herhjemme har jeg en lidt kraftigere PC jeg lavet det meste lyd i, men jeg har lavet masser af små projekter på min arbejds PC. Det kørt fint.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
TAK! Det er også kun de små hurtige jeg vil lave fra notepad. OMG, tak. Så tror jeg jeg er klar til at bestille en ny datamat!

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Tanja Schlander skrev:
Smittefar skrev:Herhjemme har jeg en lidt kraftigere PC jeg lavet det meste lyd i, men jeg har lavet masser af små projekter på min arbejds PC. Det kørt fint.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Så tror jeg jeg er klar til at bestille en ny datamat!
Pøj-pøj ,... jeg ser det for mig :dollargrin:
650_jpg.png
650_jpg.png (179.23 KiB) Vist 503 gange
/Dub

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Du vil blive glad for solid state drive (SDD) frem for hard disk drive (HDD), hvis Thinkpad sælges med begge muligheder.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Tanja Schlander skrev:Hej Alle, jeg erny her. Min MAC Laptop er endelig brændt sammen og jeg gider ikke rigtigt at bruge 8000 på en ny. Jeg har brugt PC indtil 2002. Så jeg overvejer at gå tilbage. Spøgsmålet er. Kan en lenovo think padmåske klarer at kører Reaper eller protools?

Jeg aner ikke en dyt om computere og software og laver egentlig helst kassette-båndkollager, men jeg har elsket at bruge protools på mac.
Kan nogen hjælpe mig her?

KH
Tanja
Velkommen til Tanja.
De fleste herinde på LM er enten proffessonelle eller meget seriøse amatører-studienørder. Og de ville nok ikke kunne klare sig med det jeg bruger.
system.jpg
Her er nogle af mine systemoplysninger. Og jeg har en 256 gb ssd hd. . Som er svær at undvære. Og med alle de plugins og loop som fulgte med Studio One 3 ( ca.30gb) Har jeg svært ved at se at jeg kan klare mig med en mindre ssd. Og ssd ville jeg nødigt undvære.
Jeg brugte en kort periode en lille Asus laptop til ca. 2000 kr. Det kunne for det meste godt lade sig gøre. Og den store gamechanger var faktisk da jeg fik et bedre lydkort med en bedre driver. Det var ligesom der pludselig kom hul igennem.
Hvis det er gratisversioner DAW programmer du ønsker, ville jeg helt klart vælge Reaper frem for Protools First. Jeg har prøvet begge. Reaper er ingenting uden at man tilføjer VST plugins Og til det ville jeg foretrække en ssd HD. Men så virker det også rigtigt fornuftigt. Protool First har imø. et par store mangler. Man kan ikke gemme mere end 2-3 projecter i et protools format. Og værst- Protools First er kun kompartibelt med nogle få udvalgte lydkort. Jeg har et Audient iD14 lydkort, så jeg var nødt til at downloade en elendig Protools universel lyddriver. Derfor droppede jeg hurtigt Protools.

Default avatar
Tanja Schlander
Medlem
Indlæg: 7
Sted: KBH

Indlæg af Tanja Schlander »

Graceville skrev:Du vil blive glad for solid state drive (SDD) frem for hard disk drive (HDD), hvis Thinkpad sælges med begge muligheder.
Fedt! Ja, det mener jeg at de gør. Man kan ikke tilføje mere ssd vel? For det er selve maskinen som kører der fra?

Default avatar
Tanja Schlander
Medlem
Indlæg: 7
Sted: KBH

Indlæg af Tanja Schlander »

danstanley skrev:Reaper kan i sig selv køre på et minimalt setup, kan faktisk afvikles fra et USB stick som portable installation. Det er mere et spørgsmål om hvilke plugins du smider i den. Det kræver CPU og RAM.
Hvad med lydkort og evt. ekstern harddisk?

Proshop , computersalg og indigo2 er gode steder at handle

/Dan
Ja! Jeg bruger ekstern harddsic, men har ikke brug for lydkort, da det meste jeg sender ind er kontaktmokrofon og diktafoner, men jeg skal også til at bruge en almindelig sang mikrofon.

Ih! Jeg glæder mig til reaper!

Tak for links. Det er godt at vide, hvor man skal handle!
<3

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

De stiger nok hurtigt i pris. 250 GB kan måske være rigeligt hvis du har ekstern harddisk til sikkerhedskopier og gamle projekter, det må du selv vurdere. Man kan altid lave kaffe mens den kopierer og ekstern HDD koster næsten ingenting efterhånden. SDD findes osse som ekstern men er jo self. lidt besværligt. Handy hvis du ikke altid har computeren med og skal forbi nogen og arbejde videre.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Tanja Schlander skrev:
Tak for links. Det er godt at vide, hvor man skal handle!
<3
Indigo2 er osse bruger her på siden, så du kan jo lige nævne du er bruger herinde, så er der måske LM-rabat ;-)
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Default avatar
Tanja Schlander
Medlem
Indlæg: 7
Sted: KBH

Indlæg af Tanja Schlander »

Graceville skrev:
Tanja Schlander skrev:
Tak for links. Det er godt at vide, hvor man skal handle!
<3
Indigo2 er osse bruger her på siden, så du kan jo lige nævne du er bruger herinde, så er der måske LM-rabat ;-)
OMG :D

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Ja personligt kan jeg ikke love noget
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Heine
Medlem
Indlæg: 356
Sted: Århus

Indlæg af Heine »

Tanja Schlander skrev:
Graceville skrev:Du vil blive glad for solid state drive (SDD) frem for hard disk drive (HDD), hvis Thinkpad sælges med begge muligheder.
Fedt! Ja, det mener jeg at de gør. Man kan ikke tilføje mere ssd vel? For det er selve maskinen som kører der fra?
Mange bærbare kan have både en M.2 SSD og en "traditionel" SSD i 2,5" installeret.
Vælg SSD'en så stor, som din pengepung tillader det, og vælg en M.2, da der så i nogle tilfælde kan sættes en 2,5" SSD i senere, hvis du får brug for det. De falder jo i pris med tiden.
Det er lettere selv at sætte en 2,5" i end en M.2, så den første bør være en M.2
Jeg har en lille oversigt over hvad M.2, SATA osv. står for: http://www.indigo2.dk/i2pc/ssd.htm

Det er en jungle at vælge den rette notebook, men ProShop har en fin filterfunktion, så du får indsnævret udvalget.
https://www.proshop.dk/Baerbar
Heine Svendsen, Indigo 2
Musik-PC'er: https://www.indigo2.dk/i2pc

Nyt svar