Fed sub-bas, hvordan,. (Grace Jones)

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 6434
Sted: DK/SE

Fed sub-bas, hvordan,. (Grace Jones)

Indlæg af DUBTEMPLE »

Harricane Dub ,... sætter ind ved 00.25 første gang

Hvordan arbejdes sådan en type sub-bas op ? (metode og udstyr m.m.)

Stik-ord til videre googling ?

Og hvem står iøvrigt bag selve dub-arbejdet på disse overfede Grace Jones versioner ?

Den officielle credit-liste gir mig ikke lige et entydigt svar:

https://www.allmusic.com/album/hurrican ... 80/credits

Senest rettet af DUBTEMPLE lør 9. feb 2019 22:41, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2430
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

laves nemt med BassMaster. Pulse+lopassfilter 02

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 6434
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

SIDwave skrev:laves nemt med BassMaster. Pulse+lopassfilter 02
Takker, går ud fra du tænker på denne:

https://www.pluginboutique.com/product/ ... ass-Master

Der kan selvfølgelig være en masse fede og let-tilgængelige muligheder i sådan et færdigt og specialiseret product

Reasons SubTractor er også meget anvendt til de lidt højere og pulserende steppers ved jeg

Jeg er dog stadig interesseret i "basis opbygning", samt baggrund :dollargrin:
/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 32280
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Dybeste tone har 25 ms bølgelængde dvs. 40 hz. Har optaget og gloet lidt på waveforms. Det ligner (og lyder som) sinus med ekstra overtoner. Jans bud med en filtreret square lyder godt. For mig lyder det som om der skal noget saturation eller drive på.
Derudover er der lidt mere trekant over 40 hz tonen end de lysere, som ser mere sine agtige ud.
Og så gang i pitchbenderen til det glidende skifte.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 32280
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Her er den bid jeg kigger på. Jeg får selv mest ud af at glo waveform visuelt, hvis jeg skal efterligne noget.
hurricane bass rip.mp3
(72.45 KiB) Downloadet 216 gange


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 32280
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg ville selv gå til opgaven i U-He Bazille, fordi overtonerne kommer ret ligetil ved at gaine op ind i filteret. I Bazille kan du fade fra sine til den ønskede waveform (eksempelvis square her), eller vælge tapmap1 for forudprogrammeret triangle waveform.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 6434
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Christoffer I. N. skrev:Jeg ville selv gå til opgaven i U-He Bazille, fordi overtonerne kommer ret ligetil ved at gaine op ind i filteret. I Bazille kan du fade fra sine til den ønskede waveform (eksempelvis square her), eller vælge tapmap1 for forudprogrammeret triangle waveform.
Tusind tak for dine posts Christoffer !

Umiddelbart opfattede jeg bassen som langt under en elbas, men siden du nu nævner de 40 hz som dybeste element, så mener jeg faktisk løs e-streng er 40 hz, og Sly og Robbie er jo krediteret på albummet, så måske er det bare Robbie på spil, med lidt efter-tweak og Psyco-akustic a la waves maxbass, eller noget,... det handler jo om at man opfatter lyden som dybere end den er :)
/Dub

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6171
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Ja, det lyder meget som en filtreret square. Klassisk dub bas. Burde kunne laves med stort set alle analoge synths, inkl. emuleringer.
Fuld sustain, yders minimal release på VCA envelope. Ingen filter envelope.

Det tynde kick giver plads til den dybe bas, som faktisk ligger ret højt i mixet, men når alle andre elementer er ret tynde, så fungerer det godt.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6171
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Rimelig spot on hvis du spørger mig:
dub_bass.wav
(847.65 KiB) Downloadet 45 gange
Som beskrevet før: Square, Lowpass filter, Fuld sustain på VCA, minimal release. Ingen filter envelope.

Denne bid er lavet med Intellijel atlantis, men du kan ramme den med de fleste synths. Der er dog ret stor forskel på lyden af square oscillatorer, men det burde ikke være en udfordring når der bliver filtreret en del. Find evt. din bedste minimoog emulering frem, så kommer du hurtigt i mål.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 6434
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Morten B skrev:Ja, det lyder meget som en filtreret square. Klassisk dub bas. Burde kunne laves med stort set alle analoge synths, inkl. emuleringer.
Fuld sustain, yders minimal release på VCA envelope. Ingen filter envelope.

Det tynde kick giver plads til den dybe bas, som faktisk ligger ret højt i mixet, men når alle andre elementer er ret tynde, så fungerer det godt.
Morten B skrev:Rimelig spot on hvis du spørger mig:
dub_bass.wav
Som beskrevet før: Square, Lowpass filter, Fuld sustain på VCA, minimal release. Ingen filter envelope.

Denne bid er lavet med Intellijel atlantis, men du kan ramme den med de fleste synths. Der er dog ret stor forskel på lyden af square oscillatorer, men det burde ikke være en udfordring når der bliver filtreret en del. Find evt. din bedste minimoog emulering frem, så kommer du hurtigt i mål.
Tak også til dig Morten

Ja den er rimelig spot on, samt udemærket, men syntes den fra Hurricane-mixet har en ekstra dyb dimension eller fremtoning, som jeg ikke rigtig kan forklare, derudover er der et eller andet "silkeblødt" over lyden, men samtidig stram og veldefineret, som om den er synth, og dog ikke,..

Nu hvor jeg har lyttet ekstra så syntes jeg også at attacket godt kunne virke "finger-picked", nærmere end "key-tapped",...

Der er også lidt andre ting der lugter af real bass, f.eks. glissandoet, ala fretless måske,.. nærmere end et bend

Som nævnt er Sly & Robbie jo krediteret på nummeret samt albummet generelt, så overvejer stadig om det simpelhen ER real bas, jeg ved at der KAN være arbejdet heavy med bas-sporet, måske en psyko-akustisk subvirkning med lidt maxxbass el.l., (waves), samt bas-sporet kunne jo være tilført delvis forvrængning, eller overdrive, dermed square, som der så var filtreret ovenpå, som du nævner,.. det fede ved dub er jo at alt er tilladt :-)

Jeg vil prøve flere forskellige synths fremover, jeg er enig i at mange af dem er ret "lige til" som udgangspunkt

(tidligere har jeg meget brugt hvad jeg fandt i forskellige romplere, samt orgel-basser)

Rigtig bas, samt proccessering af samme, har dog også min interesse, da jeg har en rigtig bas, som jeg gerne vil bruge lidt mere

En glæde iøvrigt at mine nye hoved-telefoner klarer dette her med bravour, de bedst jeg endu har haft til "dybdelytning"

Til gengæld er toppen ikke "spitzenklasse", jeg kommer til at mixe med 2-3 forskellige par på sigt kan jeg mærke,... :)
/Dub

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2066
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Det er helt klart ikke en basguitar, men en synth af en slags.

Jeg ville nok bruge en Roland SH-02 eller en Arp Odyssey med lowpass filteret sat meget lavt, og ingen eller næsten ingen resonans på filteret. Måske med lidt trafo på, for at skabe lidt overtoner, så folk der ikke kan gengive 40 Hz også stadigvæk kan høre bare et eller andet.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 6434
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Tak igen :)
Joachip skrev:Det er helt klart ikke en basguitar, men en synth af en slags.

Jeg ville nok bruge en Roland SH-02 eller en Arp Odyssey med lowpass filteret sat meget lavt, og ingen eller næsten ingen resonans på filteret. Måske med lidt trafo på, for at skabe lidt overtoner, så folk der ikke kan gengive 40 Hz også stadigvæk kan høre bare et eller andet.
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 6434
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

DUBTEMPLE skrev:Og hvem står iøvrigt bag selve dub-arbejdet på disse overfede Grace Jones versioner ?

Den officielle credit-liste gir mig ikke lige et entydigt svar
Så fik jeg svaret på på dub-producer gruppen på FB ,.. flere var involveret i selve dub-versionerne men mest Ivor Guest

https://en.wikipedia.org/wiki/Hurricane ... nes_album)
Three years after the original Hurricane release, Jones released a dub version of the album. Hurricane – Dub came out on September 5, 2011. The dub versions were made by Ivor Guest, with contributions from Adam Green, Frank Byng, Robert Logan and Ben Cowan.
Lidt relateret gammel og nyere info fra Ivor Guest

/Dub

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2430
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

denn bass er lige til højrebenet for en SID 8580.. :) der skal man blot lave en pulse der er næsten square, og sætte en cutoff på 2 med slide 2-4 med en hastighed på 5

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6171
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Joachip skrev:Det er helt klart ikke en basguitar, men en synth af en slags.

Jeg ville nok bruge en Roland SH-02 eller en Arp Odyssey med lowpass filteret sat meget lavt, og ingen eller næsten ingen resonans på filteret. Måske med lidt trafo på, for at skabe lidt overtoner, så folk der ikke kan gengive 40 Hz også stadigvæk kan høre bare et eller andet.
SH-02 er et godt bud, I hvert fald en ældre synth. SH-101 ville også kunne give mojo. Trafo, ja, ville være fint til at sovse lidt og give noget organisk/ulden kant.

Selve synth delen er opskriften som allerede er givet: Square, lowpass (ingen eller minimal resonans), fuld sustain, minimal release.

Hvis du så skal have lidt mere mojo skal det hentes fra Joachips info. En ældre synth, kunne helt sikkert godt være en Roland. Vi har tidligere haft en tråd herinde omkring forskel på lyden af oscillatorer og der er helt klart forskel på hvordan formen på oscillatoren påvirker udtrykket. Jo mindre perfekt en square er, jo mere "analog" og "vintage" lyder den. Gamle roland squares er mine favoritter (SH-2, SH-101, TB-303 osv.)
Trafo/farvelade preamp. Muligvis let eq på mudder båndene (200-500 Hz).

Andre steder du kan hente mojo på selve synthen kunne være:

Sample and hold eller lfo på PWM samt pitch. Dette skal være minimalt, vi snakker måske 1% hver.

Blande en lille smule noise ind før filteret.

Overdrive filteret. Mange synths har mulighed for at loope sit eget signal tilbage i kæden via external input, f.eks Mini Moog. Det kan give noget mere sovs.

Mit sidste tip er at tilpasse nummeret til bassen hvis muligt. Jeg oplever tit at synths har det bedst i et bestemt frekvens område. Nogle gange kan en enkelt semitone være forskellen på om den sidder rigtigt eller forkert i højttaleren. Jeg har ikke nogen konkret forklaring på det, udover teorier om fase, vco cyclus kontra frekvens og psykoakustik :)

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2066
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Det er sgu en fed bassline.
Hvis mit studie var sat op, ville jeg sikkert have prøvet at genskabe den.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar