Er der et marked for mobilringetoner?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Er der et marked for mobilringetoner?

Indlæg af Mr. Soundman »

Er der et marked for mobilringetoner?

Medlemsavatar
Sjamus
Forum Donator
Indlæg: 447
Sted: Skanderborg området

Indlæg af Sjamus »

Du kunne jo starte med at lave din egen status over spørgsmålet. Har du selv købt nogen og kender du nogen der har? Hvis svaret er ja, er der måske et marked. Hvis nej, er svaret vel at der ikke er et marked. Har aldrig selv køb nogen og kender ingen der har.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

kender ingen der har.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Har aldrig købt én eneste ringetone. Om der er et marked for det, - skal jeg lade være usagt. Mon ikke de fleste benytter dem der er tilgængelig i telefonen, eller gratis downloader fra de mange websider der udbyder dem samt wallpapers? Der findes også en del apps hvor man hurtigt selv kan lave nogen.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Heller ikke jeg - tvivler på at der vil være en god forretning i det.

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Kender heller ikke umiddelbart nogen som bruger det - ville aldrig selv betale for det...

Medlemsavatar
NilsOlav
Medlem
Indlæg: 157
Sted: Vanløse

Indlæg af NilsOlav »

Jeg skriver selv de ringetoner, jeg bruger...
We don't make mistakes - we do variations.

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

Jeg arbejdede med det i en periode - for ca. 20 år siden var der et marked for det i en periode på nogle år - den gang mobilen var en Nokia og ringetonerne var enstemmige og overtakserede SMS'er var i brug i vidt omfang.
Den største gevinst var dog vist for selve distributionslaget, herunder netleverandørerne.
Som jeg husker det så ud af de ca. 10 kr. en mobiltelefonringetone kostede dengangr gik der i omegnen af 0,50 - 1,50 kr. pr. solgt ringetone til dem der lavede ringetonerne - resten gik til distribution og mellemled.
Ringetonerne blev den gang primært solgt gennem webportaler (sol.dk, jubii.dk, mv.) og som helsides annoncer (med masser af rubtikker) i aviser som jeg husker det. Og jeg husker at der var en del arbejde med div. TOP10-20 lister samt albumudgivelser (cd salg via boxman m.fl.).

Det var faktisk ret sjovt at arbejde med - selvom der var nogle forholdsvis hårde begrænsninger bl.a. længden i den hex-kode der skulle sendes ud til mobiltelefonerne, og så det faktum at der kun var én samtidig tone at gøre godt med - men at man med forskellige produktionsmetoder kunne få det til at virke som om der både var et melodisk og et rytmespor i det.

Det er længe siden jeg har set ringetoner til salg - men mulighederne i dag er jo meget større, så det kan da godt være at man kan tjene lidt på noget originalt sound design - men det bliver nok svært, med mindre der er en meget skrap forretningsplan på det, evt. i samarbejde med nogle rettighedshavere.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg fandt straks ud af at lave ringetoner til den første nokia-mobil jeg fik for længe siden. Det var nemt. Jeg tror måske endda jeg gjorde mere ud af det end jeg havde behøvet (highpass filter, limiter, customized lame settings for at få filstørrelsen længere ned end hvad nødvendigt var osv.)

Og samtidigt kan jeg huske hvordan jeg undrede mig over de mange steder på nettet man så ringetoner til salg, for... hvorfor? Jeg vil da hellere selv lave dem. Men markedet har vel været at folk ikke kunne finde ud af at klippe en mp3 fil i to stykker!?

I dag gider jeg ikke gøre så meget ud af det, for smartphones er ikke så stabile og langtidsholdbare som gamle nokia'er, og når hele lortet dør, og man skal sætte det hele op igen, er der alt for mange settings man skal huske. Så nu holder jeg customization til et absolut minimum. Det var federe da telefoner ikke var computere.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
EmilZ
Medlem
Indlæg: 603

Indlæg af EmilZ »

Joachip skrev:smartphones er ikke så stabile og langtidsholdbare som gamle nokia'er
Hvordan kan man overhovedet sammenligne dem med hinanden? Den gang kunne man lave opkald og sende sms'er. Idag har du en computer i hånden der kan næsten alt.
Det er da åbentlyst at smartphones ikke kan være lige så stabile og holdbare som gamle nokia'er.
Der er ingen tvivl om at de sagtens kunne være MERE stabile og holdbare, men det er en anden snak.
Joachip skrev: Det var federe da telefoner ikke var computere.
Nej..

Medlemsavatar
Morten B  
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Joachip skrev:Jeg fandt straks ud af at lave ringetoner til den første nokia-mobil jeg fik for længe siden. Det var nemt. Jeg tror måske endda jeg gjorde mere ud af det end jeg havde behøvet (highpass filter, limiter, customized lame settings for at få filstørrelsen længere ned end hvad nødvendigt var osv.).
På Nokia 3210 kunne man selv lave bip-bip ringetoner på mobilen. Det var sgu tider.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Begge to tillader da en at vælge en vilkårlig mp3 som ringetone. Men min smartphone har allerede tabt småkagerne (samt min opsætning) én gang, og så gider man sgu ikke bruge lige så meget tid på at customize skidtet igen.

Og når jeg sammenligner de to ting, så er det funktionaliteten som telefon, jeg hentyder til. Det burde jeg nok have skrevet. :-p
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Man kunne ihvertfald ikke vælge mp3 på nogle af de Nokia-telefoner jeg havde

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg havde en R2D2 lyd som ringetone på min Nokia 6300 som jeg havde lavet på en Korg MS-20. Det var spas. ;)
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Den kom så også lige 5-6 år efter de nokiaer jeg havde

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

Jeg mener det var en Nokia 6210 jeg i sin tid havde som telefon da jeg lavede ringetoner... den udkom en gang i 2000, og kunne afspille denne type ringetoner:



Nokia 6300 kom først i 2007 - så det med mp3'ere er noget senere... - mellemtrinnet i forhold til ringetonerne var de mobiler der kom ud efterfølgende som understøttede flertonede ringetoner (kom omkring 2002) - men som ikke var mp3/pcm samples.

Her er lidt eksempler på udviklingen:


Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Ja det er vist lidt et flash from the past. Man kan jo stadig købe dumb-phones men dem der var hippe i sin tid og skulle have custom ringetoner, de har nok en smartphone, hvor diverse app's kan klare det.

Jeg snedkerede starten af Led Zeppelins Kashmir da jeg fik min første smartphone - det er stadig min ringetone. Af en eller anden grund er jeg ikke blevet træt af den.

Medlemsavatar
Peter
Medlem
Indlæg: 517
Sted: Kbh

Indlæg af Peter »

Siger det noget om aldersgennemsnittet på lydmaskinen, at der stadig er lyd på mobilen? Jeg troede de fleste havde den på lydløs eller på vibrator nu om dage :wink:

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Gud, vidste ikke det var aldersbetinget:).

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Lol jeg har ikke haft lyd på i 10+ år, så jeg er måske udenfor normen :-) (så jeg hører meget sjældent min Bjørn Svin ringetone)

Medlemsavatar
Morten B  
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

lakris skrev:... Bjørn Svin ringetone)
Du vinder! :jam:

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Den siger også bare at den skal ha mer’ strøm :-)

Medlemsavatar
Morten B  
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

lakris skrev:Den siger også bare at den skal ha mer’ strøm :-)
Grådige lille apparat :lol:

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har købt en ringetone i år og en beskedtone, beskedtonen er af en bil der låses op, og nummeret er et remix af et populært hit og apples standart ringetone.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Hald skrev:Jeg har købt en ringetone i år og en beskedtone, beskedtonen er af en bil der låses op, og nummeret er et remix af et populært hit og apples standart ringetone.
... så har du sørget for "brød på bordet", til en lille ringetone-producer ! :thumbup:

Nyt svar