Hvad er kunst?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Hvad er kunst?

Indlæg af mediumaevum »

Hvad er kunst, eller måske skulle jeg spørge på en anden mere (eller mindre) "konkret" måde:

Hvad er skønhed?

For at definere kunst, herunder musik, må vi adskille det fra dét som ikke er kunst.
Kunst, som jeg vil definere det, er en kunstig (læs: menneskeskabt) abstraktion over former som i sig selv er udelelige og hvoraf naturens (læs: universets) ophav stammer fra.

Dvs. naturen - eller universet om man vil - er ikke kunst. Det er natur. Men en menneskelig abstraktion med fokus på de elementære former hvoraf naturen har sit udspring, er kunst.

Det leder logisk til den konklusion, at de elementære former - f.eks. en trekant, firkant etc. ikke i sig selv er kunst, da de udgør basis for naturen jvf. Platons legemer. De er fuldkomne, mens en menneskelig abstraktion ved konkret - praktisk - udførelse af samme former utvivlsomt vil være ufuldkomment, men dog en abstraktion over naturens sande orden, og derfor kunst.

Skønhed, ved vi fra Platon, er dét som er sandt, og kunst skal være en afbildning af det sande, uden dog at være det fuldkomment.

Vi må derfor kunne tegne en graf over kunstværker som ligger tilpas i det gyldne forhold hvor det er en tilpas afbildning af det sande, og det uperfekte, hvor vi med denne graf vil kunne sætte procentvis forhold på hvor meget kunst det er. Er det for tæt på det sande - det elementære - savner det ufuldkommenhed og menneskelig abstraktion og håndværk. Er det derimod for menneskeligt eller for meget håndværk, bliver det også mindre kunst.

F.eks. vil dét at klaske tilfældige malingklatter på et lærred ikke være kunst, mens konstruktionen af en bil, et hus eller noget andet håndgribeligt, heller ikke er kunst. Men en afbildning af samme vil være det.

Kunst skal med andre ord være tiltænkt at være noget, som ligner naturen eller det naturlige, uden at være det. Men det må samtidig heller ikke være tilfældigt.

F.eks. vil jeg mene, at en del af den såkaldte abstrakte "kunst" - lort på dåse eller tilfældige malingklatter - ikke er kunst. Ligeledes vil det at skrige ind i en mikrofon og processere det i en synthesizer ikke kunne kaldes musik.

For interesserede i emnet kan jeg henvise til denne artikel, som vel nok beskriver hele emnet langt mere udførligt end jeg har chancer for:

https://plato.stanford.edu/entries/beauty/

Vil lige vide hvad i andre mener om emnet :)

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Det spørgsmål har dygtige filosoffer vist kæmpet med i århundreder (årtusinder vel endda?), og såvidt jeg ved, er der ikke kommet noget entydigt svar ud af det endnu.

This question is a trap! :-D
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Ok, 2kr på sort..

"Kunst er brug af kreative færdigheder til at skabe emotionelt effektive udtryk." (min forsimpling af Oxford English Dictionary)

Fx var lort på dåse i stand til at skabe kraftige modreaktioner, og det er så det der var kunsten - ikke selve genstanden.
En del moderne pop virker på samme måde heheh

Nogle politikere kan kunsten at manipulere folkestemningen, osv.

Picasso citeres for at have sagt at kunst er en løgn der får os til at erkende hvad der er sandt.

Jeg synes egentligt ikke at det er et vanskeligt spørgsmål, men mange vil have vanskeligheder med svaret fordi de ønsker nogle universelle kriterier som kunst kan vurderes med, og dermed ikke kan rumme at det er meget forskelligt hvad der appellerer til mennesker.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

3 bud:

Kunst kan defineres som noget, der kan bruges uendelig tid på at definere.

Oplevelsen af kunst er en personlig mental og/eller fysisk oplevelse, der ikke nødvendigvis er dikteret af kunstnerens eller kunstnernes intentioner bag værket.

Kunst fremkalder et tankeforløb hos modtageren, der går længere end værkets udgangspunkt.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Kunsten KAN være at få penge for det man laver ,... især hvis det er rædselsfuldt :-)

(I baggrunden ses Næstved Sygehus)
Vedhæftede filer
200.jpg
200.jpg (5.1 MiB) Vist 1382 gange
/Dub

Medlemsavatar
NilsOlav
Medlem
Indlæg: 157
Sted: Vanløse

Indlæg af NilsOlav »

Jeg anvender oftest Storm P.'s definition:

"Kunst er noget, man ikke kan. For hvis man kunne det, var det jo ingen kunst."
We don't make mistakes - we do variations.

Default avatar
EmilEmil
Medlem
Indlæg: 391
Sted: 2200

Indlæg af EmilEmil »

Jeg syntes det står enhver frit for at lave deres helt egen definition af hvad kunst er!

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

EmilEmil skrev:det står enhver frit for at lave deres helt egen definition af hvad kunst er!
Præcis, der er ingen definition, ingen fælles konsensus ej heller, og det kommer ikke til at ske,..

Topic er derfor "jagt efter vind", samt tredie eller fjerde gang spørgsmålet rejses på LM i den tid jeg har kikket med :-)

(er man alligevel interesseret i alskens subjektive udsagn så vil en EGEN indsats med nogle timer i selskab med "search" sikkert kunne gøre det)
/Dub

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

OP begår efter min mening to helt basale fejlslutninger;
1: "Kunst" har ikke en endelig definition. Definitionen er helt igennem afhængig af kontekst, i form af tid, samfund, livsanskuelser o.m.a. Så hele øvelsen med at prøve at definere kunst er pointless, som flere andre også gør opmærksom på her i tråden. Men diskussionen af kunst kan til gengæld være umådelig interessant.
2: "Skønhed" er ikke nødvendigvis en egenskab ved kunst. Kunst kan stræbe efter at være skønt, men er ikke defineret ved det. Kunst kan også være grimt, frastødende, provokerende, ubehageligt og alle mulige andre negative ting, uden af den grund at blive mindre gyldig som kunst.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

mediumaevum skrev:Kunst, som jeg vil definere det, er en kunstig (læs: menneskeskabt) abstraktion over former som i sig selv er udelelige og hvoraf naturens (læs: universets) ophav stammer fra.
Ikke nødvendigvis.. Hvis jeg nu presentere noget natur skabt for nogen som ikke ved det er natur skabs og siger det er kunst i de rigtige rammer tror de på den og derved ER det kunst for dem.

Så kunst er jo bare når nogen siger eller oplever noget er kunst.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Tak for jeres kommentarer.
Jeg kan ikke overkomme at besvare alle deltagere i denne tråd, men jeg hiver lige dem frem som jeg mener er vigtigst, og besvarer dem.
david mondrup skrev:OP begår efter min mening to helt basale fejlslutninger;
1: "Kunst" har ikke en endelig definition. Definitionen er helt igennem afhængig af kontekst, i form af tid, samfund, livsanskuelser o.m.a. Så hele øvelsen med at prøve at definere kunst er pointless, som flere andre også gør opmærksom på her i tråden. Men diskussionen af kunst kan til gengæld være umådelig interessant.
2: "Skønhed" er ikke nødvendigvis en egenskab ved kunst. Kunst kan stræbe efter at være skønt, men er ikke defineret ved det. Kunst kan også være grimt, frastødende, provokerende, ubehageligt og alle mulige andre negative ting, uden af den grund at blive mindre gyldig som kunst.
1 - Jeg ved godt at kunst ikke er en endelig definition. Men det er det jeg forsøger at gøre op med.
2 - Skønhed behøver ikke være noget som er flot at kigge på, eller høre på. Det kan ligesåvel være noget som fortæller en historie med visse sandhedsværdier eller et skønt budskab.

F.eks. denne her:

https://blenderartists.org/t/remember-me/1099849
Titlen og billedet siger ALT. Det er ikke et særlig kønt loft - det er beskidt. Historien er heller ikke særlig køn - da den handler om glemsel.
Men alligevel er det et flot/kønt budskab. Og udførelsen - modelleringen og textureringen er gennemført professionelt - eller i stil med.

Eller hvad med de mange afbildninger af Jesus' korsfæstelse - det er da heller ikke særlig kønt at kigge på. Historien er også grim - det handler om den værste henrettelsesmetode som overhovedet eksisterer.

Men budskaberne er alligevel skønne. Og udførelsen af kunstværkerne er helt i top - ihvertfald hvis afbildningen af Jesu korsfæstelse er et renæssance- eller barokmaleri.

Og jeg synes generelt det er for nemt at læne sig tilbage og sige at kunst er hvad beskueren synes - uden reelt at gøre et stykke tankearbejde for at definere hvad tingene er.

Minder mig om joken med hvor mange psykologer der skal til at skifte en elpære... "hvad synes du selv?"
Det er for nemt.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

noget mennesker kan diskutere lige så længe som de har diskuteret religion...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

mediumaevum skrev: Skønhed behøver ikke være noget som er flot at kigge på, eller høre på. Det kan ligesåvel være noget som fortæller en historie med visse sandhedsværdier eller et skønt budskab.
Jeg er med på hvad du mener, og også på dine eksempler. Men jeg er i tvivl om du er med på, at skønhed ikke er en nødvendig ingrediens i kunst? Kunst kan også bare være grimt eller hæsligt, og stadig være kunst.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

david mondrup skrev:
mediumaevum skrev: Skønhed behøver ikke være noget som er flot at kigge på, eller høre på. Det kan ligesåvel være noget som fortæller en historie med visse sandhedsværdier eller et skønt budskab.
Jeg er med på hvad du mener, og også på dine eksempler. Men jeg er i tvivl om du er med på, at skønhed ikke er en nødvendig ingrediens i kunst? Kunst kan også bare være grimt eller hæsligt, og stadig være kunst.
Jeg er med, på den præmis at hvis det er grimt eller hæsligt - men ellers flot udført - at det kan være kunst.

F.eks. Jesu korsfæstelse. Det var det om noget grimt eller hæsligt. Eller en afbildning af uskyldige kættere som bliver brændt levende på bålet.

Men hvis det er malet med brede penselstrøg og med abstrakte former, så trækker det selvfølgelig ned i dens kunstneriske værdi. Men det har intet med motivet at gøre. Det har med udførelsen at gøre. Og det er det jeg siger, at hvis det ikke er gjort ordentligt eller tilpas realistisk, så mister det kunstværdi.

Ovenstående står selvfølgelig helt og holdent for min egen regning/egen personlige mening, og er naturligvis ikke almengyldig.
Senest rettet af mediumaevum fre 21. dec 2018 17:42, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

mediumaevum skrev:Men hvis det er malet med brede penselstrøg og med abstrakte former, så trækker det selvfølgelig ned i dens kunstneriske værdi. Men det har intet med motivet at gøre. Det har med udførelsen at gøre. Og det er det jeg siger, at hvis det ikke er gjort ordentligt eller tilpas realistisk, så mister det kunstværdi.
Jeg er på enhver tænkelig måde uenig i alt hvad du her skrev.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

david mondrup skrev:
mediumaevum skrev:Men hvis det er malet med brede penselstrøg og med abstrakte former, så trækker det selvfølgelig ned i dens kunstneriske værdi. Men det har intet med motivet at gøre. Det har med udførelsen at gøre. Og det er det jeg siger, at hvis det ikke er gjort ordentligt eller tilpas realistisk, så mister det kunstværdi.
Jeg er på enhver tænkelig måde uenig i alt hvad du her skrev.
Det er fair nok, vi behøver ikke være enige.

Men må jeg få din begrundelse for at være uenig med mig?

EDIT: Hov, ups, jeg glemte at skrive i det, jeg er citeret for - at det selvfølgelig blot er min egen personlige mening.
Nå, men det fremgår så nu.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hvorfor højnes værdien af kunst med realisme?
Hvori ligger det realistiske i de her lyde:


Eller det realistiske i det her:


Hvis hele Sci-Fi genren (lyd, visuel, historie m.m.) må være kunst holder argumentet med realisme ikke.

Medlemsavatar
ThomasRiem
Forum Donator
Indlæg: 285
Sted: Kjøbenhavnstrup

Indlæg af ThomasRiem »

Øj, jeg er godt med på, at det nok er 117. gang, dette emne kommer op - men det er da en fin ting at runde her op under jul..! :-D Mine 0,02 USD:

Jeg er enig med Razmo og Dubtemple. Det er ikke et trick-spørgsmål, men der er adskillige rigtige - og dog forskelllige! - svar på spørgsmålet. Forskellene kommer så af, hvordan folk mener, verden er skruet sammen (og andre svar på den store quiz om livet, universet og alt det der--- https://en.wikipedia.org/wiki/42_(number)).

For dem, der går mere idealistisk til sagen (fx Platon), handler kunst netop om at forløse det skønne og sande. For andre (Picasso?) er kunst statements i en social sammenhæng. Og så er der nogle (Storm P), der fokuserer på, hvordan og hvor håndværksmæssigt godt man enten forløser det skønne og sande eller laver et statement. Personligt er jeg mest til den med statements, men det er ikke så relevant.


Selv om man hurtigt kan ende med at jage vinden (eller sin egen hale), synes jeg det er fedt, at der lige reflekteres over det. Tak, Mediumaevum. :)
C'est magnifique. Mais ce n'est pas la guerre....

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

ThomasRiem skrev: For dem, der går mere idealistisk til sagen (fx Platon), handler kunst netop om at forløse det skønne og sande. For andre (Picasso?) er kunst statements i en social sammenhæng. Og så er der nogle (Storm P), der fokuserer på, hvordan og hvor håndværksmæssigt godt man enten forløser det skønne og sande eller laver et statement. Personligt er jeg mest til den med statements, men det er ikke så relevant.


Selv om man hurtigt kan ende med at jage vinden (eller sin egen hale), synes jeg det er fedt, at der lige reflekteres over det. Tak, Mediumaevum. :)



Jeg er helt enig i det med statements. Men hvis det ikke håndværksmæssigt er lavet godt, falder det hele til jorden.

F.eks. var jeg for nogle år siden på Gaia museum, og kunne ikke lide noget af det, pånær nogle enkelte udstillet i et særskilt rum, f.eks. en stol lavet af tændstikker. Godt nok er det outsiderkunst lavet af "folk uden for det etablerede miljø (for kunstnere)". Men jeg gik derfra med den fornemmelse at kunstnerne kun havde modtaget positiv feedback, intet konstruktivt og intet lært.

Hvis du aldrig får konstruktiv og negativ kritik eller aldrig studerer klassiske værker - lærer du aldrig faget. Og jeg vil ihvertfald holde på, at kunst er et fag.

En ting jeg nyder ved Lydmaskinen - og det har jeg iøvrigt sagt mange gange før - er den konstruktive kritik jeg får på det jeg selv laver. Det er den eneste måde jeg bliver bedre på. Selvfølgelig går jeg ikke ind for at man sviner folk til, det er demotiverende, men det er heldigvis kun sket sjældent herinde.

Men jeg vil nu mene, at folk som Piccasso og andre efter ham - mangler at få konstruktiv kritik. Men problemet med abstrakt kunst er, at man nærmest bliver trampet ihjel af de kunsterisk politisk korrekte, såfremt man bare hvisker spørgsmålet: "Hvad forestiller det?"

Skal du lave et statement er det af yderste ypperste vigtighed at du som beskuer får en intuitiv forståelse af hvad det forestiller. Det var netop hvad der gjorde klassisk kunst så godt - det forestillede noget, og alligevel kan man tolke en masse budskaber ud af det.

Hvis du som beskuer "selv skal finde hovede og hale" i et værk, er det min påstand at det ganske enkelt ikke er gjort godt nok.

Jeg laver selv noget kunst. Det mest "fornærmende" man kan sige til mine Blender-værker er "hvad forestiller det?" - men jeg tager det konstruktivt op og skrotter værker - sletter det, starter forfra og laver noget man som beskuer umiddelbart kan se hvad det er.

Jeg ville aldrig selv være bekendt at fremvise noget af min egen kunst, hvis ikke det er intuitivt foreståeligt. Det er jo hele pointen i statements, rekonstruktioner, budskaber/historier: At man får serveret budskabet visuelt, istedet for at læse en alenlang tekst.

Det var også deraf kunst opstod i tidernes morgen - for at de mange som ikke kunne læse fik de politiske eller religiøse budskaber serveret. Kalkmalerierne i kirkerne er et godt eksempel.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mediumaevum:

Du har ret i at meget moderne kunst er crap, parterede heste på glas, Arnoldi der tegner tre Kugler, store Robert der laver endu et skrot-skrummel, osv,.

(og alt for oftest bliver sådant belønnet med de sparsomme tvangs-indrevne penge fra fælleskassen, samt stillet steder hvor alle er tvunget til at døje med synet af det i årevis)

Men moderne kunst er så meget mere, og jeg har altid ment man skulle være åben for det som udgangspunkt

Jeg har f.eks. to områder som jeg har kunnet tage til mig, har lavet nogle gallerier, hvor jeg har prøvet at fange skønheden, og sammenhængen


1. Op-art ,.. og kinetiske kunst Eye Attack, Lousianna:

https://goo.gl/photos/miJhgetCofArxz648

2. Arkitektur og indretning, Operaen, København

https://www.flickr.com/photos/123771123 ... 2166318493


Lad mig vende pistolen, og stille spørgsmålet til DIG:

ER DETTE KUNST ?
/Dub

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

DUBTEMPLE skrev:Mediumaevum:

Du har ret i at meget moderne kunst er crap, parterede heste på glas, Arnoldi der tegner tre Kugler, store Robert der laver endu et skrot-skrummel, osv,.

(og alt for oftest bliver sådant belønnet med de sparsomme tvangs-indrevne penge fra fælleskassen, samt stillet steder hvor alle er tvunget til at døje med synet af det i årevis)

Men moderne kunst er så meget mere, og jeg har altid ment man skulle være åben for det som udgangspunkt

Jeg har f.eks. to områder som jeg har kunnet tage til mig, har lavet nogle gallerier, hvor jeg har prøvet at fange skønheden, og sammenhængen


1. Op-art ,.. og kinetiske kunst Eye Attack, Lousianna:

https://goo.gl/photos/miJhgetCofArxz648

2. Arkitektur og indretning, Operaen, København

https://www.flickr.com/photos/123771123 ... 2166318493


Lad mig vende pistolen, og stille spørgsmålet til DIG:

ER DETTE KUNST ?
1. Ja.
2. Nej.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

mediumaevum skrev:Men jeg vil nu mene, at folk som Piccasso ... mangler at få konstruktiv kritik.
citation needed
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev:
mediumaevum skrev:Men jeg vil nu mene, at folk som Piccasso ... mangler at få konstruktiv kritik.
citation needed
Jeg kan af gode grunde ikke dokumentere at noget ikke er.
Du beder om negativ bevisførelse.

https://en.wikipedia.org/wiki/Evidence_of_absence

Hvis du har kendskab til at Picasso mfl. har fået konstruktiv eller negativ kritik, må du gerne dele det.

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

mediumaevum skrev:jeg synes generelt det er for nemt at læne sig tilbage og sige at kunst er hvad beskueren synes - uden reelt at gøre et stykke tankearbejde for at definere hvad tingene er.
Det handler for mig mere om at lave en definition som rent faktisk dækker ALT kunst .. for ellers er det bare en slags smagsdommeri og så snakker vi jo bare om hva DU syntes kunst er, og det er jo umuligt for andre end dig at svarer på.

Og kan ikke komme til nogen anden definition end at kunst er når nogen syntes noget er kunst..

Nyt svar