Er copyrightbureau lovpligtigt ved pladetryk?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Frede
Medlem
Indlæg: 151

Er copyrightbureau lovpligtigt ved pladetryk?

Indlæg af Frede »

Lad os sige, jeg i fremtiden forsøger at få trykt en fysisk udgivelse, og jeg er ret ligeglad med, om min musik bliver stjålet. Skal jeg så stadig betale til NCB, eller er det noget, jeg selv bestemmer? Jeg ved, der f.eks. er et trykkeri i England som ikke kræver NCB-godkendelse for at trykke plader. Er deslige klar over at copyrightbureauet er til for at sikre at jeg heller ikke som udgiver har stjålet noget, men lad os lige være ærlige her; det gør jeg jo ikke, og hvis jeg gjorde, hvordan i hele hule h... skulle de så være de eneste der juridisk ville kunne håndhæve dette? Hvis det skete mod mig, hvorfor skulle jeg ikke selv kunne håndhæve det? Synes det er ret mange penge at punge ud hvis man f.eks. som jeg udgiver meget små oplag af plader. Og er der iøvrigt en grund til at trykkerier henviser til NCB, er det bare sådan det er, når man bord i skandinavien - Så er det KUN NCB man kan bruge? For i så fald kan jeg da sagtens forstå de priser, de kører med. En kende pebret IMO.

VH

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Frede skrev:Lad os sige, jeg i fremtiden forsøger at få trykt en fysisk udgivelse, og jeg er ret ligeglad med, om min musik bliver stjålet. Skal jeg så stadig betale til NCB, eller er det noget, jeg selv bestemmer? ...
Det kommer an på om de personer, der har komponeret musikken og skrevet evt. sangtekster, er med i KODA/NCB (eller lignende organisationer i andre lande der samarbejder med NCB).

Nu skriver du "...min musik...", så jeg får lidt et indtryk af, at det drejer sig om musik, som du selv har skrevet...? I så fald har du pligt til at betale til NCB, såfremt du er med i KODA/NCB. KODA/NCB er noget man aktivt melder sig ind i, og det er ikke noget man behøver at gøre, hvis ikke man ønsker det. Men hvis du har meldt dig ind der, så skal der betales til NCB, hvis der trykkes en fysisk udgivelse med noget, som du har komponeret/skrevet.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Frede skrev:... Og er der iøvrigt en grund til at trykkerier henviser til NCB, er det bare sådan det er, når man bord i skandinavien - Så er det KUN NCB man kan bruge? ...
Du skal lige huske på, at NCB samarbejder med lignende organisationer i andre lande. Derfor skal "NCB" jo i braksis læses bredt, om man så må sige.

Medlemsavatar
Frede
Medlem
Indlæg: 151

Indlæg af Frede »

Mr. Soundman skrev: såfremt du er med i KODA/NCB. KODA/NCB er noget man aktivt melder sig ind i, og det er ikke noget man behøver at gøre, hvis ikke man ønsker det. Men hvis du har meldt dig ind der, så skal der betales til NCB, hvis der trykkes en fysisk udgivelse med noget, som du har komponeret/skrevet.
Skal lige forstå dig ret - Vil det sige, at jeg, hvis jeg ejer mit eget label og udgiver musik, jeg selv har skrevet/indspillet, og jeg er medlem af KODA, skal jeg altså betale til NCB hver gang jeg udgiver noget. Og et andet eksempel: Jeg som ejer af et label udgiver noget som andre KODA-medlemmer har skrevet og indspillet, det skal så også rapporteres til NCB? Og hvis man i ingen af tilfældende havde været KODA-medlem, skulle jeg ikke nødvendigvis indrapportere til NCB. Altså, jeg har ikke tænkt mig at melde mig ud af KODA, men det virker altså også lidt dobbeltkonfektagtigt at begge instanser skal have penge. Nu ved jeg godt, KODA ikke har sendt mig til månen i gæld :dollargrin: men...

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Frede skrev:
Mr. Soundman skrev: såfremt du er med i KODA/NCB. KODA/NCB er noget man aktivt melder sig ind i, og det er ikke noget man behøver at gøre, hvis ikke man ønsker det. Men hvis du har meldt dig ind der, så skal der betales til NCB, hvis der trykkes en fysisk udgivelse med noget, som du har komponeret/skrevet.
Skal lige forstå dig ret - Vil det sige, at jeg, hvis jeg ejer mit eget label og udgiver musik, jeg selv har skrevet/indspillet, og jeg er medlem af KODA, skal jeg altså betale til NCB hver gang jeg udgiver noget.
Ja, for når du er medlem af KODA, så er du også automatisk medlem hos NCB.

(Hvis du udgiver elektronisk igennem en dansk aggregator, så plejer aggregator at sørge for indbetalingen til NCB for hvert download-salg... På udenlandske aggregatorer kan det være dig, der lægger musikken til salg igennem en aggregator, der selv skal sørge for betaling til NCB...) Men i hvert fald skal du betale til NCB for hvert enkelt fysisk eksemplar der fremstilles - f.eks. CD eller plade - og forøvrigt også selv hvis ingen derefter køber dem.

NCB betaler så på et tidspunkt de penge tilbage til dig som værkets ophavsmand :)
Frede skrev:Og et andet eksempel: Jeg som ejer af et label udgiver noget som andre KODA-medlemmer har skrevet og indspillet, det skal så også rapporteres til NCB?
Ja lige nøjagtig. Og disse penge vil så ende i lommen på den, der har skrevet musikken/teksterne.
Frede skrev:Og hvis man i ingen af tilfældende havde været KODA-medlem, skulle jeg ikke nødvendigvis indrapportere til NCB.

Nej det skulle du så ikke - (medmindre de var medlem af noget andet lignende i udlandet, der samarbejder med NCB).
Til gengæld skulle du spørge komponisten og tekstforfatteren om lov, og her kunne de så i princippet forlange et beløb for at give dig lov - de kunne selvfølgelig også lade være.
Senest rettet af Mr. Soundman ons 2. maj 2018 19:34, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
Frede
Medlem
Indlæg: 151

Indlæg af Frede »

Af fedest. Jeg anede ikke, pengene kom tilbage til ophavsmanden igen. Så er det jo ikke så slemt hvis det f.eks. er selvudgivet. Humlen er at vi er I/S med tre ejere, og vi har til hensigt at udgive såvel vores eget som andres musik. Vi har allerede været igennem NCB-møllen én gang med en udgivelse som er udgivet af to af ejerne, og det var egentlig ikke så komplekst endda, omend vi egentlig helst så os fri for at betale NCB-penge i det hele taget. Det være sagt, så er det jo lidt lige meget, såfremt pengene kommer tilbage til komponisten. Tak for hjælpen!

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Frede skrev:Af fedest. Jeg anede ikke, pengene kom tilbage til ophavsmanden igen. Så er det jo ikke så slemt hvis det f.eks. er selvudgivet. ... Det være sagt, så er det jo lidt lige meget, såfremt pengene kommer tilbage til komponisten.
Du må ikke hænge mig på, om komponisten får 100% af det der betales til NCB, eller om NCB napper en lille afgift - det skal jeg ikke lige kunne sige.

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

Jeg mener der er mulighed for ikke at indbetale ncb hvis man udgiver noget med egne værker. Det er en rigtig god ide at gå ind på kodas hjemmeside og læse om deres arbejde og de muligheder der er , hvordan det hele hænger sammen.
facebook : Jørn Pedersen

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

bodtbody skrev:Jeg mener der er mulighed for ikke at indbetale ncb hvis man udgiver noget med egne værker. Det er en rigtig god ide at gå ind på kodas hjemmeside og læse om deres arbejde og de muligheder der er , hvordan det hele hænger sammen.
bodtbody nu gør du mig usikker... :)

... Nu har jeg bladret nogle gamle emails frem fra nogle år tilbage... Dengang skrev jeg til NCB og spurgte, om jeg uden videre måtte fremstille et antal fysiske CD'er til at sende til radioer og musikanmeldere for promovering af en single, hvor jeg selv var komponisten og en makker var tekstforfatteren. Til dette kan jeg se, at de svarede følgende:
For at kunne få frieksemplarer til promotion, skal man have et fysisk salgsoplag på min 500 eksemplarer.

I dette tilfælde skal der derfor betales vores minimumsvederlag, som for en normal cd er på 4,47 pr cd.

...
Så jo, der må jo så være noget, der hedder "frieksemplarer"...

Frede måske bør du skrive og spørge dem, hvorledes det forholder sig, hvis det drejer sig om noget, hvor du selv er komponist/tekstforfatter...

Medlemsavatar
ChriZ
Forum Donator
Indlæg: 75
Sted: Gråsten

Indlæg af ChriZ »

I "gamle dage" var der ingen betaling til NCB ved tryk af egen-komponeret musik på fysiske medier (første oplag op til 1.000stk.). I dag er der dog et minimum fakturerings-beløb på 500,- DKK.

MVH Chris

Nyt svar