Koncert optaget på video?

Optagelse og redigering af video og billeder, lyd til video, Final Cut, Premiere Pro, Pinnacle, m.v.
Nyt svar
Default avatar
Telstar
Forum Donator
Indlæg: 354

Koncert optaget på video?

Indlæg af Telstar »

Mit band skal snart ud og spille. Har brug for at få optaget en koncert på video. Forestiller mig man kan hyre folk til den slags opgave. Kvaliteten skal være god, dog helst ikke koste en milliard million.
Nogle der kender til nogle, der kan rykke ud til en sådan opgave?

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg vil kunne tracke 16-spor (faktisk 22) og levere PA og FOH mix til selve jobbet, og jeg kender også en Premiere jockey der ville kunne indgå i pakken ... PM mig lige for en pris!

--sd

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Halvdelen af opgaven er at få lavet en fantastisk lyd og få det optaget og mixet.

Så sender man 2-4 kamerafolk rundt med deres DSLR kamera og optager så langt tid de kan i 1080P og med samme framerate (på DSLR kameraer er det ofte 20-30 minutter pga begrænsninger) Skulle de have adgang til nogle rigtige professionelle videokamera'er er det endnu bedre. Et par GoPro på scenen eller spændt på en guitar kan også være rart at have. Samt nogle "faste" kameraer på stativ man altid kan klippe tilbage til som udgangspunkt.

Når de så kommer hjem skal de modtage lydmixet, samle alt video, og lave multicam-klipning synkroniseret til lyden fra mixet.

Jeg ville starte med at informere om hvor i landet og evt hvilket spillested det skal ske på, hvor længe koncerten er. Og om der er styr på delen med at optage lyden?
Og så hvilket budget i forestillede jer at holde jer indenfor, ofte er video så bekosteligt at man regner oppefra og ned og så vælger fra i stedet for at vælge til.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Telstar
Forum Donator
Indlæg: 354

Indlæg af Telstar »

Vi er en synth duo ... så der er ikke så mange guitarer. ;-)

I øjeblikket er vi igang med at sætte koncerter op, så det er ikke helt afklaret endnu hvor det bliver henne.
Men det bliver i København, og sandsynligvis steder som Stengade eller Rust.
Vi regner ikke med at spille længere end 30 minutter.

Mht. budget er den svær. Vi er ikke ude efter en deluxe løsning (og har heller ikke penge til en sådan).
Vi vil meget gerne have en løsning under 5k, men ved ikke om det er realistisk i DK (kender nogle i Berlin der kan gøre det, men så skal man spille dér, samt udvælges).

Alternativet er at prøve at lave en løsning selv. Har selv et Canon fullframe DSLR der kan optage HD video og kender også flere jeg kunne låne fra. Den største udfordring bliver nok lyden. Har ingen multitrack jeg kan tage med ud. Kan godt lave hæderlig stereo optagelse, men så bliver det en live optagelse og altså ikke gennem pulten.

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Hvilken pult står der på Rust? Kan man ikke lave multisporsudtag fra den og kombinere med et par ambient mics?

Det er et rimeligt fotogent sted med ok lys og scene.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

mikkels skrev:Hvilken pult står der på Rust? Kan man ikke lave multisporsudtag fra den og kombinere med et par ambient mics?

Det er et rimeligt fotogent sted med ok lys og scene.
Tech rider siger:

SOUND

FOH
Allen & Heath SQ6 digital console (48 channel)
2 x DX168 (32 in/16 out @ 96kHz) digital stage boxes in each side of stage.

48 channel analogue multi-cable available as well.

PA
2 x Funktion One RES2 3-way (15"/8"/1")
1 x EAW sb1000e (2x18”)

Powered by
XTA DP226 crossover
1 x MC2-750 for top (8"+1")
1 x MC2-1250 for middle (15")
1 x VOID Infinite 8 for subs

MONITOR
6 sends passive from FOH
5 x Turbosound TMW-121 Wedges (12"/1")

Powered by
2 channel Crown XTI 1002
4 channel MC2 E4-75


--sd

Medlemsavatar
ChriZ
Forum Donator
Indlæg: 75
Sted: Gråsten

Indlæg af ChriZ »

Allen & Heath SQ6 kan enten bruges som USB 2.0 lydkort (32 kanaler) eller til at optage multitrack (16 mono kanaler) direkte til USB pin/SSD.

Jeg har selv en Allen & Heath QU-24 med lignende interfaces, og bruger begge samtidigt med koncert afvikling.



MVH Chris

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Uha, en løsning under 5K får i svært ved at finde i DK, medmindre i kan støve en newcomer op som selv har brug for lidt materiale til sit portfolio.

Som andre er inde på, så har DSLR og andre kamera typer en begrænsning på 29 minutter og 59 sekunder, så medmindre i spiller max 25 minutter, så er det en dårlig løsning.

Jeg tror i må gå på kompromis med hvad i tænker er kvalitet.

Setup kunne f.eks være to stationære Gopro's, de laver et ganske acceptabelt output, og så en entusiast med et DSLR, Mirrorless eller lignende.
Det der med at filme nogle bidder som starter random steder i koncerten og så klippe det hele sammen bagefter uden tidskode, det er et f*cking mareridt.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Morten B skrev: Det der med at filme nogle bidder som starter random steder i koncerten og så klippe det hele sammen bagefter uden tidskode, det er et f*cking mareridt.
Hvis man har Plural Eyes, så er det en drøm at gøre.

https://www.redgiant.com/products/pluraleyes/

Jeg har lige sat en teaterforestilling på mere end 2 timer sammen - skudt med 2 Canon DSLR - et Sony Videocam og et Black Magic - alle sat til samme frame-rate. Det tog INGEN tid for programmet at synce næsten det hele. Jeg skulle manuelt synce 4 små bidder - resten fixede Plural Eye. Det er genial software. Bare til info:)

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Sygt nok. Det kendte jeg ikke til, ser rimelig smart ud.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Og det er det. Syncer på lydsporet.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

gs-dk skrev:Og det er det. Syncer på lydsporet.
Opdagede lige tilfældigt i dag at Davinci Resolve fra Black Magic har lignende multicam functionalitet:



Om det er lige så tight som Plural Eyes skal jeg ikke kunne sige, men det er samme metode, nemlig sync via lydsporene.

Davinci Resolve har dog en stor fordel, nemlig at det er gratis i basis versionen. Til gengæld skal det dog have en CUDA kompatibelt GPU med rimelig ram for at køre, så der er f.eks. mange laptops der ikke kan trække det.

Jeg har ind til videre brugt HitFilm express som også er et glimrende gratis program, men de sutter til multicam da man selv skal synce og så have hvert kamera på et spor og klippe imellem dem. På det punkt er Davinci Resolve væsentligt smartere, da man har en livecut lignende funktion i multicam delen hvor man simpelthen bare klikker rundt mellem de forskellige cams som så bliver samlet på et spor.
Det vil jeg glæde mig til at prøve af :)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg kunne nok egentlig godt løse opgaven, men synth duo er lidt et fremmed udtryk i vestjylland, så ved ikke helt hvad man skal forvente. Samt at jeg ikke vil stå for lyden, dvs. jeg kan godt mixe det til videoen hvis jeg får lydfiler fra lydmanden efter koncerten. Men placering, tidspunkt og koncertlænge er afgørende faktorer.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Morten B skrev:
gs-dk skrev:Og det er det. Syncer på lydsporet.
Opdagede lige tilfældigt i dag at Davinci Resolve fra Black Magic har lignende multicam functionalitet:

YOUTUBE video

Om det er lige så tight som Plural Eyes skal jeg ikke kunne sige, men det er samme metode, nemlig sync via lydsporene.

Davinci Resolve har dog en stor fordel, nemlig at det er gratis i basis versionen. Til gengæld skal det dog have en CUDA kompatibelt GPU med rimelig ram for at køre, så der er f.eks. mange laptops der ikke kan trække det.

Jeg har ind til videre brugt HitFilm express som også er et glimrende gratis program, men de sutter til multicam da man selv skal synce og så have hvert kamera på et spor og klippe imellem dem. På det punkt er Davinci Resolve væsentligt smartere, da man har en livecut lignende funktion i multicam delen hvor man simpelthen bare klikker rundt mellem de forskellige cams som så bliver samlet på et spor.
Det vil jeg glæde mig til at prøve af :)
I øvrigt kan man jo bemærke, at Resolve netop er udkommet i version 15. Det har en fuldt funktionsdygtig DAW (inkl. VST support) indbygget og er helt ekstremt avanceret. Det kører fint på min laptop.

Jeg må så også indrømme, at jeg synes Resolve er helt ekstremt kompliceret at bruge - så med mindre jeg vitterlig skal bruge multi-cam og alt muligt avanceret video, så laver jeg mine videoer i Reaper. Det er uhyggeligt meget nemmere (selv om man selv skal synce sine videoer).
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Morten B skrev: Om det er lige så tight som Plural Eyes skal jeg ikke kunne sige, men det er samme metode, nemlig sync via lydsporene.
Jeg tror alle programmer bruger audiodelen - både Final Cut og Premiere Pro har funktionen, men jeg har bare aldrig oplevet noget bedre end Plural Eyes.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Morten B skrev:
gs-dk skrev:Og det er det. Syncer på lydsporet.
Opdagede lige tilfældigt i dag at Davinci Resolve fra Black Magic har lignende multicam functionalitet:
Nu har jeg lige rodet med DaVinci og jeg er sgu forbløffet....Jeg har ret mange Final Cut erfaringer og efterhånden også Premiere Pro (som jeg har overvejet at skifte til - men hader abonnementstanken) - og så dukker DaVinci op. Det er umiddelbart det letteste program, jeg har prøvet og virker virkelig godt. Er det bare mig - eller er det så godt, som det ser ud? Er der nogen spørgsmålstegn og ting, det ikke kan - og ved du, hvad man får for købe versionen - jeg synes ikke, at det er helt klart på hjemmesiden.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Købeversionen giver vist primært mulighed for at bruge DaVincis hands-on controllere
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Har lige tjekket lidt mere - og flere effekter. Der er nogle ting, der er låste - men stadig billigt.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

gs-dk skrev:Nu har jeg lige rodet med DaVinci og jeg er sgu forbløffet....Jeg har ret mange Final Cut erfaringer og efterhånden også Premiere Pro (som jeg har overvejet at skifte til - men hader abonnementstanken) - og så dukker DaVinci op. Det er umiddelbart det letteste program, jeg har prøvet og virker virkelig godt. Er det bare mig - eller er det så godt, som det ser ud? Er der nogen spørgsmålstegn og ting, det ikke kan - og ved du, hvad man får for købe versionen - jeg synes ikke, at det er helt klart på hjemmesiden.
Jeg har begrænset erfaring med Resolve, men prøvede netop lige programmet af da jeg så at V15 betaen er klar.

V14 kørte lidt tungt på min laptop, men V15 virker noget mere smidig. Jeg kan godt lide workflowet, men fravalgte det i sin tid pga det var for tungt, men nu skal det lige have chancen. Specielt grading delen er super nice og det er vist også en af de ting det er kendt for.

Om det er så godt som det ser ud kan jeg ikke svare på, men jeg vil gætte ja, da det bliver brugt til seriøst arbejde mange steder.

Mht. begrænsninger i free versionen, så er jeg heller ikke skarp på det, men free har ikke helt det samme udbud af effekter og som smittefar siger så skal man have pro for at køre deres controllere. Om der er mere ved jeg ikke på nuværende tidspunkt.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg er meget imponeret af workflow foreløbig - som at arbejde i en DAW, som vi er vant til.....ProTools - Logic. Skal lige tjekke om det er or tungt inden jeg åbner op for den "dyre" version. Og så kan jeg godt lide at jeg kan købe noget og ikke skal betale hver måned. Jeg er nok for gammel til at synes om det:).

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Jeg samler lige tråden her op.

Har nu brugt Resolve lidt mere og jeg er blown away! Synes det var lidt tungt i starten, men det var kun indtil jeg fik styr på at bruge optimized media og andre små tweaks.

Helt vanvittigt at det program er gratis.

Tjek f.eks. lige denne tutorial som viser tracking funktionaliteten. Jeg har ikke oplevet noget der trakker så godt og er så smidigt før, men jeg kender så heller ikke til de store, dyre programmer, der findes sikkert masser derude som kan matche, men jeg tvivler på at nogen af dem er gratis.


Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg har lige sat et nyt grafikkort i min MacPro - et RX580 8gb - og yes! det virker. Det virker som noget DaVinci kan få glæde af og jeg har også købt den DaVinci opgraderingen, så jeg agter at prøve programmet til næste projekt. Jeg er på V 14, da jeg ikke rigtig er frisk på at være beta-tester.

Nyt svar