Eminent 310U orgel projekt færdigt.

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
mcpersso
Medlem
Indlæg: 483
Sted: Jylland

Eminent 310U orgel projekt færdigt.

Indlæg af mcpersso »

http://mcpersso.dk

I efteråret 2015 købte jeg et Eminent 310U . Jeg var en glad mand. Det var jo den rigtige Jarre sound, som jeg havde jagtet i diverse plugins. Men jeg savnede, at man hurtigt kunne redigere i det, man havde indspillet uden at skulle optage hele baduljen om igen. Jeg havde lige fået reason 9, og der var et plugin, der hed Combo 310 Unique Organ. Det var et meget flot interface og nogenlunde lyd, men stringer-delen fejlede bravt.

Jeg tænkte, det måtte kunne gøres bedre. Og så gik jeg i gang (hvis jeg havde vidst dengang, hvor stort et arbejde, der lå forude, så havde jeg aldrig gjort det).
Mit første krav var, at lydkvaliteten skulle være i top. Derfor valgte jeg, at det skulle sample i 24bit / 96 kHz. Derudover skulle støjen fjernes. Med RX3 og x-hum lykkedes det efter rigtig mange tests.
Der skulle samtidig laves en plan over samplingsprocessen og dernæst samples. Derefter skulle der loopes i en uendelighed – især ved de samplinger med modulation. Jeg blev meget glad for Wavelab 8.5.
Da jeg havde samplet alle lyde (cubase 8.5) og loopet, skulle jeg bestemme, hvilke samplere jeg skulle bruge. Mit første valg var kontakt 4, som jeg lånte af en kammerat. Jeg lavede nogle patches dertil, men var dog ikke tilfreds.
Mit valg faldt på Uvi Falcon. Der var en hård læringsproces. Falcon mistede af og til nogle af makroindstillingerne. Derefter lavede jeg dem til Presence XT, med editoren der kan tilkøbes. Dernæst lavede jeg den til TX16Wx, som er en gratis sampler til Mac og pc. Jeg ville ønske, jeg havde haft mulighed for at lave orglet til EXS24, men jeg har ikke en Mac.
Inden jeg var færdig, kom Halion 6. Den er jo en fornøjelse, når man ikke lige kan finde ud af at programmere i LUA-sproget. Du kan drag and drop dine knapper og lave en masse makro. OG DET VIRKER. Det er jo nærmest som et Eminent 310u vst. :) Der er både patches og vstsound. Sidst nævnte er næsten kommet til at ligne og fungere som et VST-instrument. Der har været mange setbacks undervejs.
Derefter var der en masse rettelser og fin tuning. Tak til ” Stralner ” for input og tests.

EDIT 2022: Efter kun at have solgt 10 stk. på 1 år og jeg har haft nogle problemer med min hjemmeside + at min kone fik cancer og døde desværre i 2020 , så har jeg lagt det op til fri download. I må gerne dele det med andre. Men behold gerne patch og filnavne. Ser projektet lidt som min legacy. :) Copy and share. :)


In English.

In autumn 2015 I bought a Eminent 310U. I was a happy man. It was the right Jarre sound that I had hunted in various plugins. But I missed that one could quickly change in what had been recorded without having to record the whole effort again. I had just gotten reason 9, and there was a plugin called Combo 310 Unique Organ. It was a very nice interface and fairly sound, but stringer part failed bravely.

I thought there had to be better. And then I started (if I had known then how much work lay ahead, I would never have done it).
My first requirement was that the sound quality should be top notch. So I decided that it should sample at 24-bit / 96 kHz. In addition, having the noise removed. With RX3 and x-hum succeeded after many tests.
There should also be made a plan of the sampling process and then sampled. Then there should looped endlessly - especially at the samples with modulation. Then I became very happy with Wavelab 8.5.

Since I had sampled all the sounds (Cubase 8.5) and looped, should I decide which Samplers I needed. My first choice was Kontakt 4, which I borrowed from a friend. I made some patches there, but was not satisfied.
My choice fell on UVI Falcon. There was a tough learning process. Falcon lost and some of the macro options. Then I made them Presence XT (Studio One V3), with the editor that can be purchased. Then I made it to TX16Wx, which is a free sampler for Mac and PC. I wish I had been able to make the organ for EXS24, but I do not have a Mac.

Before I finished, Halion 6 arrived. It is indeed a pleasure when you do not just figure out how to program in LUA language. You can drag and drop your buttons and make a lot macro. AND IT WORKS. There is both patches and vstsound. The latter is almost come to resemble and function as a VST instrument. There have been many setbacks along the way.

Then there were a lot of corrections and fine tuning. Thanks to "Stralner" for inputs and tests.

EDIT 2022: After only having sold 10 copies in 1 year and I have had some problems with my website (mcpersso310u.com) + that my wife has got cancer and died, I am upload it for free download. I don't have the strength in the moment. You may share it with others. Copy and share.

Download Link: http://mcpersso.dk/eminent310u.html

Senest rettet af mcpersso man 20. mar 2023 19:49, rettet i alt 30 gange.
mvh

Peter P
--------------------------------------

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Jeg har ikke nogle af de nævnte samplere, men har til gengæld KÆMPE respekt for sådan et projekt! Sejt gået....
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
mcpersso
Medlem
Indlæg: 483
Sted: Jylland

Indlæg af mcpersso »

Nicolai skrev:Jeg har ikke nogle af de nævnte samplere, men har til gengæld KÆMPE respekt for sådan et projekt! Sejt gået....
Tak skal du have. Jeg regner med at smide de Kontakt patches jeg har op på FB senere.

TX16Wx er en gratis sampler som orglet også er lavet til.

http://www.tx16wx.com/
mvh

Peter P
--------------------------------------

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Godt arbejde! Hermed købt.
Jeg lagde dog lige mærke til et par små pudsige detaljer der måske godt kunne finpudses lidt...
  • Efter man har trykket på knappen for at smide den i indkøbskurven, kommer der en knap hvor der står "Kassen". På dansk. :-D
  • Der er hardcodede paths til "C:\MCPERSSO-310U\samples\" i samtlige TX16Wx programmer (alle *.txprog filer) som man skal erstatte med "..\samples\" for at få det til at virke uanset hvor man har installeret det her sample kit. Personligt smider jeg nemlig ikke store sample libraries på min systempartition. Nåja, og de der filer er endda gemt i UTF-16 i stedet for UTF-8 hvilket godt kan drille visse text editors.
Men det lyder sgu fedt. Jeg har savnet en god oldschool stringer.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
mcpersso
Medlem
Indlæg: 483
Sted: Jylland

Indlæg af mcpersso »

Joachip skrev:Godt arbejde! Hermed købt.
  • Efter man har trykket på knappen for at smide den i indkøbskurven, kommer der en knap hvor der står "Kassen". .
Tro mig.. den irriterer også mig.Der skal skal stå checkout eller " til Kassen" Det har været svært bare at få det op og køre. Tror jeg skal søge i databasen efter den. bævre bævre :)
EDIT: Det er rettet

Hvis du har Halion 6, så prøv vstsound versionen. :)

Billede
Senest rettet af mcpersso man 17. apr 2017 20:34, rettet i alt 1 gang.
mvh

Peter P
--------------------------------------

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Og så er vi i gang!
Her kommer en lille hilsen til Logic System (jeg er slet ikke jarre fan, men et eller andet retro skulle der jo til).



Jeg havde ingen af de der sample playere så jeg hentede TX16Wx, og den er sgu dejligt lige ud af landevejen at bruge.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fedt at du er kommet i mål med dit sampling projekt, Peter. Tillykke! :)

Medlemsavatar
mcpersso
Medlem
Indlæg: 483
Sted: Jylland

Indlæg af mcpersso »

Tak skal du have, Christoffer. Det har godt nok også været hårdt på mange måder. Og jeg gør det ALDRIG igen. :)
Prøv at tænke på dem, der laver de helt store stryger lydbiblioteker. En mega struktur planlægning der skal til. Men de er jo nok også mere end en person. :)
mvh

Peter P
--------------------------------------

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

Tillykke med udgivelsen :)
Interessant med .vstsound libs. Jeg står selv overfor, at skal konvertere alle mine TZ81z basser + Linn drums til vstsound libs. Jeg har ikke rodet med det endnu, men fedt at man selv kan lave sine komplette integreret libs nu, og at der faktisk nu findes en sample funktion i Hal6. Jeg er ikke helt klar over, om Hal6 selv kan mappe multisamples af hele instrumenter, hvilke kunne være fedt. Så skulle jeg også have multisamplet min gamle JV80 :)

SLL

Medlemsavatar
mcpersso
Medlem
Indlæg: 483
Sted: Jylland

Indlæg af mcpersso »

Tak skal du have. :)

.vstsound libs er lidt triggy at lave. Du laver dine patches, eksporterer dem. Gemmer dem bagefter under et eller andet som jeg ikke lige kan huske. Og det er ud fra sidst nævnte du skal bygge dit vst sound set op. Men som sangen: Det er ikke så svært........... Men det kan drille. Jeg fik hjælp fra steinberg inde på forum. Bare søg på mcpersso derinde, hvis du skal til at rode med det.

Det tog mig 1½ måned at lære Halion 6 fra scratch til det resultat, som der er kommet ud af det.

Halion 6 er nok noget af det mest bruger venlige jeg har prøvet til dato.
mvh

Peter P
--------------------------------------

Medlemsavatar
MarkBass
Forum Donator
Indlæg: 358
Sted: Nyborg

Indlæg af MarkBass »

Købt! Glæder mig til at prøve det :-)

Medlemsavatar
mcpersso
Medlem
Indlæg: 483
Sted: Jylland

Indlæg af mcpersso »

Super. Skriv endelig din mening om det. Godt eller skidt :)
mvh

Peter P
--------------------------------------

Medlemsavatar
mcpersso
Medlem
Indlæg: 483
Sted: Jylland

Indlæg af mcpersso »

Lavede lige en lille demo med Halion 6.

mvh

Peter P
--------------------------------------

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

SLL skrev:Tillykke med udgivelsen :)
Interessant med .vstsound libs. Jeg står selv overfor, at skal konvertere alle mine TZ81z basser + Linn drums til vstsound libs. Jeg har ikke rodet med det endnu, men fedt at man selv kan lave sine komplette integreret libs nu, og at der faktisk nu findes en sample funktion i Hal6. Jeg er ikke helt klar over, om Hal6 selv kan mappe multisamples af hele instrumenter, hvilke kunne være fedt. Så skulle jeg også have multisamplet min gamle JV80 :)

SLL
Jeg købte en samplepakke kun med tx81z en eller anden havde lavet. Kostede ingenting og lød skidegodt. Så sparer du de timer.
Deaktiveret

Medlemsavatar
MarkBass
Forum Donator
Indlæg: 358
Sted: Nyborg

Indlæg af MarkBass »

Hej Peter,
jeg nåede desværre ikke at downloade før linket udløb.
Er det muligt af få sendt et nyt?
Mvh, Steffen

Medlemsavatar
mcpersso
Medlem
Indlæg: 483
Sted: Jylland

Indlæg af mcpersso »

Hej steffen.

Fixet og PM sendt :)
mvh

Peter P
--------------------------------------

Medlemsavatar
MarkBass
Forum Donator
Indlæg: 358
Sted: Nyborg

Indlæg af MarkBass »

Mange tak! Er ved at downloade...

Medlemsavatar
mcpersso
Medlem
Indlæg: 483
Sted: Jylland

Indlæg af mcpersso »

Se edit i toppen. God fornøjelse. :)
mvh

Peter P
--------------------------------------

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Wow, tak Peter! God bedring.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Gode tanker om helbredelse og :thumbup: herfra. :)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Bedste tanker og ønsker hefra også :-) (og tak)
/Dub

Default avatar
Psylicium
Medlem
Indlæg: 1
Sted: Hillerød

Indlæg af Psylicium »

Jeg har udelukkende registreret for at takke Peter, så undskyld jeg necroposter. Først og fremmest gør det mig virkelig ondt med din hustru :( Men jeg må sige at det er et sindssygt imponerende stykke arbejde du har gjort her, og du skal have kæmpe tak for at være så dedikeret og oven i købet at stille det til fri download.

Jeg er også stor Jarre-fan, og har ledt efter den originale Eminent-lyd (eller noget der ligner som vst), og har trawlet nettet i årevis, men uden større held. Og så falder jeg ved et tilfælde over din hjemmeside i dag. Jeg prøver at holde mine vst'er på et minimum, så virkelig lækkert du foruden HALion-patch osv. også har inkluderet de rå wav-filer, jeg kunne føre over i Abletons sampler og bygge mit eget lille bibliotek af lækker lyd. Nu skal jeg bare ha' fundet en nogenlunde overbevisende emulering af en Small Stone, så kører det... ;)

Igen, mange tak, Peter - du er sgu en guttermand :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Psylicium skrev: søn 28. aug 2022 20:49 ...
Nu skal jeg bare ha' fundet en nogenlunde overbevisende emulering af en Small Stone, så kører det... ;)
...
Jeg mener D16 Fazortan 2 skulle være kraftigt inspireret, hvis ikke en decideret emulering af Small Stone phaseren:
https://d16.pl/fazortan2

Den lyder godt ihvertfald.

Medlemsavatar
mcpersso
Medlem
Indlæg: 483
Sted: Jylland

Indlæg af mcpersso »

Psylicium skrev: søn 28. aug 2022 20:49 Jeg har udelukkende registreret for at takke Peter, så undskyld jeg necroposter. Først og fremmest gør det mig virkelig ondt med din hustru :( Men jeg må sige at det er et sindssygt imponerende stykke arbejde du har gjort her, og du skal have kæmpe tak for at være så dedikeret og oven i købet at stille det til fri download.

Jeg er også stor Jarre-fan, og har ledt efter den originale Eminent-lyd (eller noget der ligner som vst), og har trawlet nettet i årevis, men uden større held. Og så falder jeg ved et tilfælde over din hjemmeside i dag. Jeg prøver at holde mine vst'er på et minimum, så virkelig lækkert du foruden HALion-patch osv. også har inkluderet de rå wav-filer, jeg kunne føre over i Abletons sampler og bygge mit eget lille bibliotek af lækker lyd. Nu skal jeg bare ha' fundet en nogenlunde overbevisende emulering af en Small Stone, så kører det... ;)

Igen, mange tak, Peter - du er sgu en guttermand :)
Mange tusind tak for roserne. :)

Husk når du overfører til Abletons sampler eller andre samplers:
Ved deluxe versionerne har jeg samplet hver eneste tone. Men det er kun ved "String Ensemble" delen.. Ved de andre er det hver tredje tone. Så en sample der samplet i f. eks "A", bliver kun pitchet en halv tone op og ned.

Effekter forslag:

Venstre > Phaser / Højre > Voxengo Sound Delay ( 0,3-1 sec) > Delay

Begge ind i samme stereo reverb

https://www.voxengo.com/press/voxengo-s ... pdate-303/


Nu er "Strings Ensemble" delen klar til download i en light version til Korg M3.
mvh

Peter P
--------------------------------------

Nyt svar