Bedste hovedtelefoner til mix/mastering

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Bedste hovedtelefoner til mix/mastering

Indlæg af the19thbear »

Hej. Jeg har pt et par Sennheiser HD250 II
Jeg er rigtig rigtig glad for dem og har mixet en masse ting på dem. Der er dog det problem at de ikke så godt repræsentere det der ligger omkring 200-300hz. Det opdager jeg først jeg skal skrue ned for, når jeg kommer over på højtalere. Jeg skal til at arbejde en masse på hovedtelefoner i det kommende stykke tid.

Hvad kan i anbefale?
Linearitet og at man ikan ha dem på i lang tid uden at blive generet er første prioritet. Behøver ikke bluetooth.
Jeg er ude efter hovedtlf hvor man har sine øre indeni. Ikke dem der sidder "på" øret, som feks HD25.

Jeg kan ikke huske debatten om åbne/lukkede hovedtlf, men jeg husker det som om åbne generelt har best lydkvalitet.

Jeg er generelt ikke meget til HIFI hovedtlf, men B & O har lavet nogle som er virkelig lækre at ha på, og lyder helt fantastisk:
http://www.mytrendyphone.dk/shop/bang-o ... ogle.dk%2F

De er dog i den pebrede ende rent prismæssigt. Og så er der problemer med ræsonanser i den dybe bass omkring 100hz eller lign. Man kan høre det på at nogle bastoner er højere end andre. Derudover virker det som om der ligger et et blød bass boost fra omkring 120hz og nedefter.
TIl gengæld har jeg aldrig hørt så dyb og korrekt bas-gengivelse på hovedtlf.

Tak!:)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jeg har aldrig brudt mig om åbne hovedtelefoner til kritisk lytning ,.. det er ikke intenst og nærværende nok ,.. mangler oft sub-bas ,.. og lukker for mang lyde ind fra rummet ved lave lydstyrker ,.. sidste gang jeg blev skuffet med en åben type var HD530 ,... øv-bøv ,... dårlig mekanisk også, samt grimme resonanser og billig plastic ,.. de gik fysisk i stykker flere forskellige steder meget hurtigt

Jeg har lige nu en helt billig model fra Beyer som jeg købte hos 4sound efter at have prøvet den derinde, den lever faktisk op til det den lover og leverer en rimelig bund modsat mange andre og flere gange dyrer, den lyder somænd også hæderligt som helhed

http://www.4sound.dk/dj/tilbehoer/headp ... dt-231-pro

Måske kunne du bruge den, evt bare supplerende, de har den sikkert hængende til afprøvning stadig i kbh-afdelingen
/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Er der et budget?

Audeze LCD serien skulle være fed. Kræver måske en ekstern amp. Og så er de dyrere end B&O'erne.
https://www.audeze.com/products/lcd-collection
https://www.kmraudio.com/brands/audeze

Medlemsavatar
Hoby
Forum Donator
Indlæg: 514
Sted: Nørrebro

Indlæg af Hoby »

Du kan finde frekvensrespons på rigtigt mange hovedtelefoner her.

http://graphs.headphone.com/

De har desværre ikke B&O eller HD250, så du måske kunne se hvad 'problemet' er med dine 250.

Men hvis den her kurve der er postet tidligere passer, kan jeg godt forstå du har et problem.....den sorte kurve er en HD650

Billede

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Fedt link, det kommer i FAQ'en.

Dog skal man være opmærksom på, at frekvensresponsen på hovedtelefoner er afhængig af ampen, dvs. imperdansen i hhv. hovedtelefoner og amp. Der kan man se en impedans vs. frekvens måling pr. hovedtelefon i linket, interessant at se hvor flade Grado er kontra fx Sennheiser.

Det er efter min mening nødvendigt, at teste i ens eget setup for at danne sig det mest præcise indtryk.

Til check af mix o.a. vil jeg anbefale gode, åbne eller semi-åbne headphones. Lukkede hovedtelefoner har traditionelt problemer med at blive lineære nok, selvom bassen kan laves mere fyldig.

Nogle af de bedste, mest flade headphones jeg har hørt er topmodellerne fra Grado. Ikke voldsomt behagelige på ørerne eller specielt basfyldige, men til gengæld opfattes de meget lineære og er det tætteste på følelsen af monitors jeg har hørt.

Jeg vil nok ikke anbefale at decideret mixe, endsige lave noget der minder om mastering, på headphones, men de kan selvfølgelig bruges til at checke ting.

Medlemsavatar
Hoby
Forum Donator
Indlæg: 514
Sted: Nørrebro

Indlæg af Hoby »

Holger skrev:Fedt link, det kommer i FAQ'en.

Nogle af de bedste, mest flade headphones jeg har hørt er topmodellerne fra Grado. Ikke voldsomt behagelige på ørerne eller specielt basfyldige, men til gengæld opfattes de meget lineære og er det tætteste på følelsen af monitors jeg har hørt.
Kan du tilfældigvis huske modellen Holger? Jeg har altid været nysgerrig på at høre Grado. De har en meget anderledes karakteristik i forhold til de gængse tyske/østriske mærker, som ofte bliver brugt til reference hovedtelfoner.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Læste et sted for nylig, om en relativt succesfuld fyr der, til stor overraskelse for nogle, stod frem og fortalte at han stort set kun arbejdede med hovedtelefoner i sit proffesionelle virke, husker desværre ikke hvem/hvor

Et par elektrostatiske hovedtelefoner burde kunne aflevere en nærmest perfekt lyd, ..
/Dub

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hoby skrev:
Holger skrev:Fedt link, det kommer i FAQ'en.

Nogle af de bedste, mest flade headphones jeg har hørt er topmodellerne fra Grado. Ikke voldsomt behagelige på ørerne eller specielt basfyldige, men til gengæld opfattes de meget lineære og er det tætteste på følelsen af monitors jeg har hørt.
Kan du tilfældigvis huske modellen Holger? Jeg har altid været nysgerrig på at høre Grado. De har en meget anderledes karakteristik i forhold til de gængse tyske/østriske mærker, som ofte bliver brugt til reference hovedtelfoner.
Jeg tror det var en RS2(e), som ikke engang er top of the line. De lyder ret anderledes, slet ikke som BD/Sennheiser/AKG (som i øvrigt også har forskellige lydidealer indbyrdes set trods alt).

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

DUBTEMPLE skrev:Læste et sted for nylig, om en relativt succesfuld fyr der, til stor overraskelse for nogle, stod frem og fortalte at han stort set kun arbejdede med hovedtelefoner i sit proffesionelle virke, husker desværre ikke hvem/hvor

Et par elektrostatiske hovedtelefoner burde kunne aflevere en nærmest perfekt lyd, ..
Stax?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Haha, ja, Stax, kom selv pludselig i tanke om disse, min drøm :-)

(ved ikke hvad ham jeg læste om tidligere brugte specifikt)

Sad lige og googlede, netop stax, hørte et par da jeg var en ung mand, og det er godt nok længe siden, men har aldrig glemt den oplevelse :-)

På siden jeg lige nu læste havde skribenten også min egen postive oplevelse af hovedtelefoner generelt, dom værende "tættere på", eller mere intense som jeg vist udtrykte det :-)

http://www.lydogbillede.dk/test/stax-srs-4170
/Dub

Medlemsavatar
Hoby
Forum Donator
Indlæg: 514
Sted: Nørrebro

Indlæg af Hoby »

Billede

Var det sådan her din drøm så ud Dub?

Medlemsavatar
Hoby
Forum Donator
Indlæg: 514
Sted: Nørrebro

Indlæg af Hoby »

Hvis man sammenligner f.eks HD650, BD 770, AKG 702 og Holgers grado, bare for at tage et par stykker som ofte bliver brugt som referece headdphones kan man godt forstå der er forskellige holdninger til hvad der lyder bedst, :-)

Men i bunden er de nogenlunde enige....

http://graphs.headphone.com/index.php?g ... date+Graph

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hoby skrev:Billede

Var det sådan her din drøm så ud Dub?
Haha, nej, det der er frygteligt, det kommer aldrig til at ske :-)

Det var vist dem fra linket, til ca 15.000 kr,...

Kunne sgu godt finde på det en dag
Senest rettet af DUBTEMPLE tors 2. feb 2017 15:47, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hoby skrev:Hvis man sammenligner f.eks HD650, BD 770, AKG 702 og Holgers grado, bare for at tage et par stykker som ofte bliver brugt som referece headdphones kan man godt forstå der er forskellige holdninger til hvad der lyder bedst, :-)

Men i bunden er de nogenlunde enige....

http://graphs.headphone.com/index.php?g ... date+Graph
Og ikke mindst afhængig af hvordan impedansen er matchet, så meningerne vil variere endnu mere afhængig af hvad folk sidder med af amp. Prøv at skifte til impedance vs. frequency og se Sennheiserne stikke af ud i skoven.

Medlemsavatar
Hoby
Forum Donator
Indlæg: 514
Sted: Nørrebro

Indlæg af Hoby »

Holger skrev:[Prøv at skifte til impedance vs. frequency og se Sennheiserne stikke af ud i skoven.
Ja - det er sandt. Den er nok fra før ipod tiden hvor det meste gik over til 16-32 ohm. Men Holger, du får det næsten til at lyde som skoven er en skidt ting :-)

Måtte lige læse lidt op igen, og umiddelbart er det det lavimpedante hovedtelefoner der ændrer frekvensgang, hvis udgangsimpedansen af forstærkeren bliver stor. link-her

Så hovedtelefonens impedans skal helst være 6-8 gange højere end udgangsimpedansen af forstærkeren, hvis man vil undgå at det det har indflydelse på frekvensgangen.

Sennheiserne vil til gengæld ikke kunne spille særligt højt på meget consumer og portable gear pga. de lovkrav vi har i europa med EN 50332.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hoby skrev: Måtte lige læse lidt op igen, og umiddelbart er det det lavimpedante hovedtelefoner der ændrer frekvensgang, hvis udgangsimpedansen af forstærkeren bliver stor. link-her

Så hovedtelefonens impedans skal helst være [...]8 gange højere end udgangsimpedansen af forstærkeren, hvis man vil undgå at det det har indflydelse på frekvensgangen.
Lidt som med lydkort output impedans > monitor controller impedans > amplifier/aktiv monitor input impedans, hvor der mindst bør være 10 x forskel (som tommelfingerregel) mellem lydkort og amp input inkl. attenueringsleddet, især relevant med en passive m/c'er.

Min Lynx HiLo's HP amp har en impedans på 0.6 Ohm og mine Sennheiser HD650 er på 300 Ohm. De lyder stadig ikke så lækkert, men HP-ampen lyder godt. :-) HD650 kan stort set ikke spille på mindre amps og responsen ændrer sig meget. Jeg bruger dem kun meget sjældent, da jeg hører flere detaljer på mine Diamonds end nogen hovedtelefoner kan levere.

Fatter ikke nogen er/har været så glade for HD650, men jeg faldt jo også selv for hypen dengang. Her er en anmeldelse:
http://www.recordingmag.com/productrevi ... 12/22.html

Medlemsavatar
Hoby
Forum Donator
Indlæg: 514
Sted: Nørrebro

Indlæg af Hoby »

Holger skrev:
Hoby skrev: Fatter ikke nogen er/har været så glade for HD650, men jeg faldt jo også selv for hypen dengang.
Tit negligerer man at frekvensgang af headphones er målt på en akustisk mannequin (HATS - Head and Torso simulator). Og den er et forsøg på at repræsentere et gennemsnit af mennesker, men svarer ikke nødvendigvis til det som forskellige personer vil opleve.

Ikke alle HATS er udstyret med en earcoupler der simulerer den akustiske øre impedans af øregang og trommehinde. Den type, uden øregan,g er egentlig lavet til kunsthovedoptagelser, men bliver alligevel nogen gange brugt til hovedtelefonmålinger :-(
Selv hvis den har en ear-coupler, og alt er gjort 'helt rigtigt' har vi alle ret forskellige øre impedanser pga. forskellige øre dimensioner, trommehinder osv. Det er desværre ikke lige meget, da øreimpedansenogså interagerer akustisk (i større eller mindre grad) med hovedtelefonen. Lidt på samme måde som også forstærkeren kan gøre det elektrisk.

For mange år siden undersøgte jeg hvor stor indflydelse øreimpedansen har på forskellige typer. Vi puttede nogle meget små mikrofoner ind i øregangen af testpersoner :shock: , og målte de individuelle forskelle og sammenlignede med HATS målinger.
Her er et par screenshots , hvor HP1 er en stor circumaural - og HP5 er nogle små inserts.

Den grønne kurve er HATS, den blå gennemsnit af testpersonerne, og de grå kurver er de individuelle responser - det som testpersonen vil høre.

Så ja, der kan være ret stor forskel på hvordan forskellige personer vil opleve den samme hovedtelefon...så selvom man kan sige noget ud fra de generelle kurver er det en rigtigt god ide at prøve hovedtelefoner inden man køber dem.

Billede

Billede


Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Seriøst arbejde der Hoby :thumbup:

Og ganske interessant, det viser meget godt hvor pseudo-videnskabelig og manipulerende "videnskab", og med den ekspert-eliten tit kan være,..

HP5 målingen tror jeg gerne på ,.. vi ved jo alle sammen hvor hysterisk de små propper er bare man kommer til at berøre dem eller der er lidt ryk i ledningen
/Dub

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Apropos den slags, så kommer jeg snart med en meget, meget afslørende og måske polariserende video om passiv vs. aktiv monitor controllers.

Medlemsavatar
Hoby
Forum Donator
Indlæg: 514
Sted: Nørrebro

Indlæg af Hoby »

DUBTEMPLE skrev:Seriøst arbejde der Hoby :thumbup:
HP5 målingen tror jeg gerne på ,..
Ja, generelt er der helt klart mest variation på de små insert/earbuds i forhold til de store circumaural

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg har hørt Stax. Der er ingen bas i dem. Jeg ville aldrig kunne mixe på dem.

Mine foretrukne hovedtelefoner til mix er Grado SR325i som er de første hovedtelefoner jeg har haft, hvor jeg kan lave et helt nummer på hovedtelefoner, tage dem af, og så efterfølgende ikke blive overrasket når jeg hører det på højttalere. Så egentlig er de min anbefaling. Desværre har de problemer med ergonomien.

Beyerdynamic DT-990 pro har et hult problem i mellemtonen, så man kommer let til at give for meget mellemtone, når man mixer på dem. De lidt dyrere Sennheisser modeller (sådan generelt) mangler lidt nærhed, men er typisk acceptabelt lineære. AKG er en smagssag. Mange af de ældre AKG modeller spiller alt for lidt under 70 Hz.

De der frekvensmålinger af hovedtelefoner bør nok tages med et gran salt, for jeg har oplevet mange hovedtelefoner hvor EQ'en ændrer sig en del, alt efter hvor på ørerne man sætter dem. (Det er f.eks. et af problemerne med Grado). Og folk har ikke samme hovedfacon eller form på ører, så folk vil ikke få det samme ud af den samme hovedtelefon.
Edit: Hov, det havde Hoby jo allerede forklaret hundrede gange bedre end jeg havde kunnet.
Senest rettet af Joachip fre 3. feb 2017 12:52, rettet i alt 1 gang.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Joachip skrev:Jeg har hørt Stax. Der er ingen bas i dem. Jeg ville aldrig kunne mixe på dem
Men du har vel ikke hørt dem alle :-)

De har mange typer, var det de store flade jeg linkede til ?

Tak iøvrigt for en specifik anbefaling, oven i købet rimilig i pris
/Dub

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Nej, det var dem her:
Billede
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jammen så var det jo dem jeg linked til såvidt jeg kan se :-)

Noget mere begejstret indtryk af bassen i det review ,.. jeg smider lige linket igen

http://www.lydogbillede.dk/test/stax-srs-4170/
/Dub

Nyt svar