Hjælp til opbygning af hjemmestudie

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
FadedMusic
Medlem
Indlæg: 64
Sted: Slangerup

Hjælp til opbygning af hjemmestudie

Indlæg af FadedMusic »

Godaften!

Jeg står i den situation at jeg er så heldig at flytte i hus her til februar. Da huset har tre værelser, men vi "heldigvis" kun venter os et enkelt barn, har jeg besluttet mig for at lave hjemmestudie i det ene af værelserne. Det er så her jeg kommer meget i tvivl om hvordan jeg skal placere indholdet derinde. :roll:

Indtil videre ved jeg der skal være plads til følgende udstyr:

Skrivebord - 185*85 cm (Bygger mit eget ud fra IKEA's Oppeby bordplade)
Seng/sovesofa - 210*100 ca. (Har ikke besluttet mig for hvilken model det bliver endnu)
Vokal-setup - Hvor er det bedst at placere mikrofon, stativ mm.?
Pt. har jeg et par ny Yamaha HS7 monitors, som jeg tiltænker at bruge i rummet. Jeg har dog hørt at det skulle være bedre med en mindre monitor til et så lille lokale, og evt. at jeg skulle finde nogle med basudgang i fronten. Er det korrekt eller hvordan?

Jeg har selvfølgelig tænkt mig at prøve at få akustikken i rummet bedst mulig ved hjælp af sound traps osv.
Skal vi bygge vokalboks, eller skal vi blot optage vokalerne i det frie rum? Det vil i hvert fald blive trængt med pladsen i forhold til at skulle bygge en boks.

Her ses plantegning af huset, hvor værelset der skal bruges til studie er det øverst til venstre.
Plantegning.png
Plantegning.png (1.07 MiB) Vist 1781 gange
Her er en tegning af selve studiet, som jeg har prøvet at lave.
Studie.png
Studie.png (67.25 KiB) Vist 1781 gange
Jeg håber på at høre fra jer, og ønsker jer alle et godt nytår!

//Anker

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Den nederste del af gangen virker som spildplads, så hvis du ønsker en vokalboks kunne den evt benyttes, hvis skabene dernede er med tøj, kunne man tage skabslågerne af, og lave en dør, så vil tøjet hjælpe med at dæmpe reflektioner.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
FadedMusic
Medlem
Indlæg: 64
Sted: Slangerup

Indlæg af FadedMusic »

Tusinde tak for svar! :-D
Ja, det havde jeg godt overvejet. Men vi lukker gangen af lige før døren ind til de nederste værelse, og benytter gangen som walk-in closet. - Det var en af forhandlingsbetingelserne i forhold til at lave studie i huset. :-)

Default avatar
Jakob De Wittig
Medlem
Indlæg: 23
Sted: Copenhagen N

Indlæg af Jakob De Wittig »

Dine monitors har en fin størrelse til rummet, du skal bare skrue lidt ned :D Drop vokal boksen. Optag vokalerne i rummet. Det betyder ikke det store at basporten sidder bag på. Bare du sørge for at de ikke står klods op af væggen. Der står sikkert en minimums afstand til væg i deres manual. Rummets dimensionner er ikke så heldige rent akustisk. Længden og bredten er ca. lige lang, hvor højdt er der til loftet? Hvis der er 3 meter så er det et akustisk mareridt. Men spørgsmålet er om det har den store betydning. Det er et meget lille rum så det er i forevejen ikke ideelt :)

Jeg ville nok umiddelbart sætte skrivebordet i modsatte ende af vinudet og sofaen under vinduet. Men prøv dig frem og se hvad der lyder bedst. Overvej at få godt med isolering i hjørnerne af rummet evt superchunks. Det kræver en del absorption at få en nogenlunde akustik i så lille et rum. God lyst !!

-Jakob-

Medlemsavatar
ThomasRiem
Forum Donator
Indlæg: 285
Sted: Kjøbenhavnstrup

Indlæg af ThomasRiem »

Hej!

Jeg er selv på vej igennem et hjemmestudieprojekt... efter at ungerne er flyttet. Ikke for at kloge noget videre, men jeg tror, det vil være fint, hvis du for dig selv opstiller nogle måder, du tænker at bruge studiet på (programmører ville kalde det "use cases" eller sådan noget):

Hvad skal du spille? Hvis du skal bruge elguitar med forstærker, trombone eller trommesæt, vil du nok få brug for noget mere lyddæmpning end hvis du skal sidde og nørde foran computer og keyboard.

Skal I være flere om at spille/indspille? Det med vokalboksen giver jo først mening, hvis der er andre (støjende) instrumenter, der skal spille samtidig. Ellers er det ligemeget. Hvis det kun er dig (eller dig og nogle få andre), så er det vel fint nok at indspille vokalerne i "kontrolrummet", lige som alle de store navne... :dollargrin:

I det omfang, det kun er dig selv, der er i studiet, skal du overveje om du mest skal performe (fx spille trommer/guitar, synge eller betvinge et 88-tangenters keyboard) eller om der er tale om komposition/arrangement og produktion. Hvis der skal performes, giver det mening med en arbejdsplads med mixer mm og så keys mm ved siden af - skal der mest komponeres/arrangeres/produceres, kan du samle det hele inkl. et lille klaviatur på arbejdspladsen. Husk under alle omstændigheder at tage højde for, at du kan have god akustik og gode monitors, hvor du mixer!

Ud fra dette kunne du få nogle ideer om at strukturere brugen af rummet. Og hvis du/I skal larme, skal I tage højde for lyddæmpning.

Dernæst vil det være en ide at arbejde med akustikregulering: Bass traps i hjørnerne, superchunks til hjørner mellem væg og loft, rockfon i øst og vest etc. Og sørg for god akustik om dine monitors - jeg har set en del folk, der ser kloge ud, som er lige ved at sige, at det ikke er sååå vigtigt, hvilke monitors man bruger: Hvis akustikken er lort, er det ligemeget! :|
C'est magnifique. Mais ce n'est pas la guerre....

Default avatar
FadedMusic
Medlem
Indlæg: 64
Sted: Slangerup

Indlæg af FadedMusic »

Tusinde tak for jeres indlæg, og undskyld jeg først svarer nu, men jeg havde lige en fødsel at være med til i Søndags og er først lige landet hjemme igen i går. :-D

Studiet skal bruges til produktion af musik på computeren og keyboardet. Der er derfor ikke behov for plads eller mulighed for indspilning af instrumenter, andet end et MIDI-keyboard. ;-)

Som udgangspunkt er det også kun en person ad gangen, som skal indspille, og planen om en boks er derfor også droppet. Jeg havde dog overvejet at lave "vokal-hjørne" i det øverste indhak i værelset. Der står pt et skab, som jeg alligevel havde tænkt mig at fjerne.

Jeg venter nu bare spændt på at få nøglen her d. 1/2 så jeg kan komme igang! :dollargrin:

Default avatar
FadedMusic
Medlem
Indlæg: 64
Sted: Slangerup

Indlæg af FadedMusic »

Så kom skrivebordet på plads. :-)
IMG_1379.JPG
IMG_1379.JPG (1.44 MiB) Vist 1492 gange
Det endte også med at jeg har fået bygget mig en væg jeg nu skal have isoleret bedst muligt, så det kan bruges som vokalboks. :-D
IMG_1339.JPG
IMG_1339.JPG (1.88 MiB) Vist 1492 gange

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Fedt, så skal der bare lydbehandles. :)

http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=15&t=41404
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar