Min første synth ... EVER!

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Min første synth ... EVER!

Indlæg af Razmo »

Ved ikke om der har været en tråd om emnet før, men kunne da være sjovt at vide, hvilken synth der var den første man nogensinde har haft... hvorfor det lige blev den, om man savner den og bliver nostalgisk ved tanken osv. osv... :)

Min første synth var en KORG DS-8... og ja jeg savner stadig lyden af den, ikke rigtigt nogen anden FM synth med unison function der lyder lige så varm som den... KORG havde fået licens til at bruge YM2164 FM chippen, som er den samme man finder i bla.a. FB-01 fra Yamaha. Det er også den første synth jeg programmerede en MIDI editor til på Commodore Amiga i assembly language back in the days 8-)

Jeg husker udmærket købet... skulle bare have et keyboard, og min mor havde lovet at låne mig til den efter længere spekulation... desværre for hende, gav hun min far lov til at tage med og finde en synth... og han er selv musiker... eller var... pigtråd, mundharmonika, guitar og sang... så da prisen for DS-8 dengang (brugt!) kostede 10k og var over budgettet, så tøvede farmand ikke med at sige "OK!" alligevel... det blev ham der tog balladen da vi kom hjem :dollargrin:

Nogen gange ville jeg ønske jeg havde den... bare af nostalgiske grunde... lidt som Onkel Joachim og hans første 25 øre... agtigt :lol:

Jeg fik dog senere en KORG 707 som basicaly er det samme som DS-8... dog synes jeg ikke helt den havde samme varme som DS-8'eren.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Den første var en lånt Korg Poly800. Min partner-in-crime dengang have købt en Casio CZ-1000 - og jeg skulle lige spare op lidt længere. En flink bekendt langtidsudlånte Korg'en til mig.

Den første jeg selv købte var en Roland Alpha Juno-2. Den købte jeg fordi, jeg syntes den var overlegen i dens prisleje dengang. (det var den også).
Nostalgisk - jow det kan man da godt blive. Men jeg savner som sådan ikke hardwaresynths. Synes man får så meget mere ud af ITB.

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

Casio CZ-101 - Har den stadigvæk den dag i dag :-)

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Lækkert - ville godt eje en Casio CZ-101.

Min første synth var en Korg MS-2000. Skod synth, men jeg lærte en del om subtraktive synths med den - solgte den et par år efter jeg købte den. Min første analoge var en SH-101, som jeg solgte for nogle md. siden. Tror jeg havde den i ca.12 år (Wow tiden går!).

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Yamaha CS-1x
Var hvad jeg havde råd til på det tidspunkt, så købte sådan en brugt. Jeg blev aldrig rigtig glad for den. Den var en fin nok begynder rompler men var som om den ikke rigtig indbød til at udforske eller være kreativ og alt i den lød middelmådigt.

Solgte den og købte en An1x, da jeg ikke havde råd til en JP-8000. Men den An1x havde jeg i mange mange år og spillede i band med og lave musik med og vil jeg nok altid ha et nostalgisk forhold til. Det var en rigtig synth med mulighed for leg og alt mulig sjov. Savner stadig en synth med Free EG mulighed og Morph ligesom den havde, var to fantastiske features som jeg ikke har fundet i andre synths.
Så hvis Yamaha en dag laver en tabletop udgave af den eller en tabletop An2x eller sådan noget skal jeg klart ha en :D


Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Min første "synth" var en Casio FZ-1.http://www.vintagesynth.com/casio/fz1.php

The Casio FZ-1 is an impressive sampler/synthesizer keyboard from 1987. Its offerings at the time were very professional features. In an 8-voice polyphonic full 61-note keyboard synthesizer you get a 16-bit digital sampler with variable 9kHz to 36kHz sampling rates. 1MB of memory expandable to 2MB could provide a maximum time of almost 2 minutes sample time at 9kHz. Up to 64 samples can be held in memory and placed across the keyboard. Graphic editing on the big LCD screen provides intuitive and easier editing of your samples with tuning, truncating, looping and much more. It also has eight outputs and analog-like 8-stage filters (DCF) and envelopes (DCA).

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

KristianNielsen skrev:Roland SH-32... Tror jeg har købt/solgt den 2-3 gange nu :-P
det er den værste synth jeg nogensinde har ejet.. Alt ved den er helt forfærdeligt.. og så lokker den med sin frække lille overflade og alle de sliders og knapper der hvisker "røør ved mig" .. .. er ikke mange synths jeg hader men liiiige DEN! ..

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2680
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Hvis et Farfisa orgel (skrækkeligt stuemodel) ikke tæller med, så var det en Yamaha CS-50 eller Roland SH-2000. Fik dem nogenlunde samtidig men husker ikke hvilken der kom først.... Men der er kommet en del til siden :puke:
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2680
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Rosenfeldt skrev:Min første "synth" var en Casio FZ-1.http://www.vintagesynth.com/casio/fz1.php

The Casio FZ-1 is an impressive sampler/synthesizer keyboard from 1987. Its offerings at the time were very professional features. In an 8-voice polyphonic full 61-note keyboard synthesizer you get a 16-bit digital sampler with variable 9kHz to 36kHz sampling rates. 1MB of memory expandable to 2MB could provide a maximum time of almost 2 minutes sample time at 9kHz. Up to 64 samples can be held in memory and placed across the keyboard. Graphic editing on the big LCD screen provides intuitive and easier editing of your samples with tuning, truncating, looping and much more. It also has eight outputs and analog-like 8-stage filters (DCF) and envelopes (DCA).
Uuuh, min (nu afdød) onkel havde den i den identiske Hohner version... Tror den hed HS-1. Det var sgu tider! mine første eksperimenter med samples..
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Nicolai skrev:Uuuh, min (nu afdød) onkel havde den i den identiske Hohner version... Tror den hed HS-1. Det var sgu tider! mine første eksperimenter med samples..
Jeg havde godt nok nogle sjove stunder med den synth/sampler, og et relativ stort lydbibliotek på disketter med masser af fede funky lyde, og beskidte trommer. :-D

Default avatar
JeEA
Medlem
Indlæg: 508

Indlæg af JeEA »

Min var en mono synth i et baldwin orgel.
Senere blev det skiftet ud til en Roland JX-3p
Den var fed.
Så fik jeg en DX-21 som jeg brugte meget tid på at programmere. Byttede så den til en prophet 2000

Alle var de fede på deres måde.

Hilsen Jens

Medlemsavatar
Arnold  
Medlem
Indlæg: 564

Indlæg af Arnold »

Startede også med med MS2000 på prøve men den føltes meget plastikagtig, så udskiftede den hurtigt til VirusB, som jeg havde i knap 10 år.
VirusB kunne jeg altid hurtigt finde brugbare lyde på - Første delvis analoge var Yamaha SK20, som jeg også var super glad for (kunne lyde lidt henad Pink Floyd, hvis man var heldig :-)), men ak den optog for meget plads, så den røg for et par år siden.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

MS2000R

Det var ikke lige hvad jeg troede det var....så den blev ikke brugt særlig meget!

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Plastikagtig var præcis også det jeg syntes om MS2000, både i lyden og byggekvaliteten så jeg skriftede også til en Virus B. :) Meget federe synth.

Medlemsavatar
ThomasRiem
Forum Donator
Indlæg: 285
Sted: Kjøbenhavnstrup

Indlæg af ThomasRiem »

Jeg fik lov at låne en hjem i f m skoleorkesteret i gymnasiet - jeg tror, det må have været en ARP Pro Soloist... Nogle år senere købte jeg en PPG 2 (ikke 2.1 eller 2.2 - bare "2"). Siden er det da vist gået ned ad bakke, selv om der er blevet flere... :roll:
C'est magnifique. Mais ce n'est pas la guerre....

Medlemsavatar
NilsOlav
Medlem
Indlæg: 157
Sted: Vanløse

Indlæg af NilsOlav »

Min første synth var en Korg MS-20, som jeg købte i 1980.
Jeg husker hvor stolt jeg var, da det lykkedes mig at lave både overbevisende fuglefløjt, rå soloer og strygerlyde med den (med hjælp fra en del udenbords gear). Jeg har den endnu, og den bliver stadig brugt af og til. Den har det dér 'noget', som også ARP Odyssey har - forskelligt fra f.eks. Moogs og Rolands instrumenter.
We don't make mistakes - we do variations.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Min første hardware synth var en Virus TI.

God og solid synth, men dens mere end 2000 presets gjorde at jeg aldrig rigtig programmerede på den, så den gled lidt i baggrunden efterhånden og blev til sidst skiftet ud med en Moog Voyager.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Min første synth var en D10 ,.. derefter Polysix, JV30,.. og så KS32

Nu er jeg en sentimental gammel mand der har været ude og købe en D110 for at få rack-udgaven af den første synth :-)
/Dub

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Min første var den lille del, der sad i V-Combo. Derefter en V-SynthXT der stadig bliver brugt i dag.
skriver noder

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Min første hardware synth jeg købte var en brugt novation super bass station rack, købt af Jesper/Portamento på MyMusic (ham der lavede fed Goa/Psy). På det tidspunkt mener jeg jeg arbejdede i Reason, og kom aldrig rigtigt igang med synthen igennem en gammel Cubase. Kan ikke huske hvem jeg solgte den til.

Anden hardware synth var en brugt gul Waldorf Microwave, på det tidspunkt mener jeg faktisk jeg arbejdede i Cubase, men den manglende software-integration gjorde det endnu engang for omstændigt at bruge den. Mener den blev solgt til Daniel Barylak herinde.

Tredje hardware synth er en Virus TI Desktop, som jeg har på snart 10. år, købt fra ny. Den kommer ikke til at forlade mig.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Det var en sprit ny DX7 - første version!

Medlemsavatar
teevee
Medlem
Indlæg: 2012
Sted: Randers/Århus

Indlæg af teevee »

En Elka Concorde var mit forste köb.
What?

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

mik_c skrev:
KristianNielsen skrev:Roland SH-32... Tror jeg har købt/solgt den 2-3 gange nu :-P
det er den værste synth jeg nogensinde har ejet.. Alt ved den er helt forfærdeligt.. og så lokker den med sin frække lille overflade og alle de sliders og knapper der hvisker "røør ved mig" .. .. er ikke mange synths jeg hader men liiiige DEN! ..
Haha! Må være derfor jeg altid er endt med at sælge den igen ;)

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

En Dx7'er (oprindelige model)
Jeg købte den af en tidligere kollega, fordi jeg følte mig firseragtig og gerne ville have et klenodie fra den tid. Vidste stort set intet om synthesizere og forstod ikke hvorfor den ikke lød som de utallige plader den var med på. Så fattede jeg pludselig at der jo ikke var nogen effekter i synthen!
SÅ tog det hele ligesom fart derfra og i dag har jeg alt for meget i forhold til hvor meget tid jeg har til rent faktisk at bruge det :-(

Nyt svar