Youtube: Godt eller skidt, og for hvem?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Youtube: Godt eller skidt, og for hvem?

Indlæg af Joachip »

http://politiken.dk/kultur/kultur_top/E ... d-youtube/

Så lige den her. Selv er jeg en af de her små musikere som næsten ingen kender, og youtube synes at være en af de mest effektive måder at nå ud til folk på. - Så jeg er sgu ikke sikker på at de her mere veletablerede musikere overhovedet taler min sag!?
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Tau Gundersen
Medlem
Indlæg: 2075
Sted: Nansensgade

Indlæg af Tau Gundersen »

Det er problemet, når tech-giganter kommer musikbranchen i forkøbet og kommer til at kontrollere en væsentlig del af streamingmarkedet. I deres øjne er de jo "bare en platform", så de har ikke nødvendigvis en iboende respekt for hvad det kræver at udvikle artister eller få et værk produceret, hvilket kommer til udtryk i deres sparsomme afregning til musikselskaberne/artisterne.

Når det så er sagt, så betaler YouTube trods alt for musikken, hvilket udtrykker et minimum af forhandlingsvillighed. Det vil sige, at det er op til musikbranchen at sætte sig i en position, hvor de kan forhandle en bedre aftale på plads med Google/YouTube. Jeg har dog ikke selv svaret på hvordan man drejer armen om på en virksomhed af Googles størrelse i en forhandlingssituation..

Men som upcoming musiker er det vigtigt at vide, at det ikke gør nogen forskel om YouTube gi'r X eller Y per 100 streams. I den fase handler det om at connecte med mennesker gennem sin musik, koste hvad det koste vil, og så kan det meget vel være en udmærket idé at have en musikvideo på YouTube selvom de betaler dårligere end de øvrige streamingtjenester.

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Tau Gundersen skrev: Det vil sige, at det er op til musikbranchen at sætte sig i en position, hvor de kan forhandle en bedre aftale på plads med Google/YouTube. Jeg har dog ikke selv svaret på hvordan man drejer armen om på en virksomhed af Googles størrelse i en forhandlingssituation..
Det tror jeg mildest talt er umuligt med vores lille bitte land i ryggen. Uden på nogen måde at have siddet med ved bordet, kan man forestille sig, at YouTube har givet KODA et "takeitorleaveit" forslag, som KODA så har takket ja til for ikke at virke fuldstændig inkompetente og komme hjem uden en aftale med en af Verdens største mediegiganter til danskerne.

Aftalen er så til grin - det er jo hvad, det er lige nu - spørgsmålet er nok mere om det kan genforhandles og i så fald hvornår? Hvorfor skal danskere f.eks have mindre end en englænder eller tysker?

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Tau Gundersen skrev:Når det så er sagt, så betaler YouTube trods alt for musikken, hvilket udtrykker et minimum af forhandlingsvillighed. Det vil sige, at det er op til musikbranchen at sætte sig i en position, hvor de kan forhandle en bedre aftale på plads med Google/YouTube. Jeg har dog ikke selv svaret på hvordan man drejer armen om på en virksomhed af Googles størrelse i en forhandlingssituation..
Men det har hende her:

Billede

EDIT:

Dette er Margrethe vestager - hun er konkurrencekommisær i EU... Og en torn i øjet på alle Tech-giganter.
HUN har magten til at normalisere..
Senest rettet af Mike-air ons 27. jul 2016 13:50, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Tau Gundersen
Medlem
Indlæg: 2075
Sted: Nansensgade

Indlæg af Tau Gundersen »

MrBacon skrev:Aftalen er så til grin - det er jo hvad, det er lige nu - spørgsmålet er nok mere om det kan genforhandles og i så fald hvornår? Hvorfor skal danskere f.eks have mindre end en englænder eller tysker?
Der skal genforhandles kontinuerligt, og jeg sagde jo ikke, at det var nemt. :( :dollargrin:

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Hahahaha, jeg kan godt lide du måtte lave et edit efter du postede billedet, i tilfælde af, at nogle skulle være i tvivl om hvem hun er :lol:
Deaktiveret

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Og jeg er ikke engang vestager-fan :-P

Det virker bare som den mest realistiske løsning..

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Forstår ikke helt hvorfor folk brokker sig over YouTube og Soundcloud. Personligt bruger jeg udelukkende de to sites som promotion for min musik - at det så rent faktisk giver penge overhovedet, er jo bare en bonus.

Hvis ikke du er tilfreds med SC og YT - så lad være med at bruge de services, og fokuser på Spotify, iTunes, Beatport eller what-ever som rent faktisk er tiltænkt salg.

Hvis jeg vælger at lægge et af mine numre op i en tråd her på maskinen, forventer jeg jo heller ikke at Holger betaler mig for det.

(Rant over - for now)

Og for at svare på dit spørgsmål, ift at du mener at det er en effektive måde at nå ud til folk på:
- Godt eller skidt? Godt
- for hvem? For dig :)

Medlemsavatar
Tau Gundersen
Medlem
Indlæg: 2075
Sted: Nansensgade

Indlæg af Tau Gundersen »

KristianNielsen skrev:Forstår ikke helt hvorfor folk brokker sig over YouTube og Soundcloud. Personligt bruger jeg udelukkende de to sites som promotion for min musik - at det så rent faktisk giver penge overhovedet, er jo bare en bonus.

Hvis ikke du er tilfreds med SC og YT - så lad være med at bruge de services, og fokuser på Spotify, iTunes, Beatport eller what-ever som rent faktisk er tiltænkt salg.
Det vil jeg gerne give et forsøg på at forklare. Både YouTube og Soundcloud er aktører på markedet der har potentiale til at blive dominerende (særligt YouTube fordi Google er så magtfulde) grundet deres position, organisation og finansielle backing. Når en platform bliver dominerende betyder det, at lytterne forventer, at den musik de gerne vil høre et tilgængelig på platformen. Derfor er det selvsagt ikke så simpelt, at man bare kan lade være med at bruge deres services, for så går man glip af fortjeneste og giver sine kunder en dårlig kundeoplevelse.

Dertil kommer rimelighedsspørgsmålet. Hvordan kan det være, at YouTube tjener mange penge på at udbyde musik, men ikke betaler en rimelig mængde af indtjeningen videre til dem, der har betalt for at få produceret indholdet.

Derudover kommer det faktum, at YouTube og Soundcloud faciliterer kriminalitet i form af ulovlige uploads af beskyttet materiale. Jeg har haft demoer leaket til YouTube for vel over 1.000.000 views det seneste år. Det har formentlig kostet tabt fortjeneste på mellem 20- og 40.000 DKR. Leaks der er tidskrævende at tage ned, og YouTube har ikke givet mig mulighed for automatisk at få fjernet mit registrerede materiale fra deres platform uden manuelt at indsende formularer for hver enkelt upload.

Jeg har sågar været ude for, at YouTube bad mig bevisføre for, at en ulovlig upload vitterligt var ulovlig fordi brugeren havde "contested" min copyright claim. Det til trods for, at præcis samme nummer tidligere var blevet taget ned 10+++ gange efter at YouTube havde verificeret min identitet med navn, adresse, pasfoto, CVR Nr., firmatelefon- og email.

Soundcloud er endnu værre end YouTube til at håndtere denne problematik, og det tager ofte flere anmeldelser og dage/UGER før en ulovlig upload bliver taget ned.

Så for at opsummere, så er der noget galt med de to tjenester fordi de simpelthen er urimelige og utroværdige forretningspartnere for musikere og musikselskaber. Og det er jo ikke dét, branchen har brug for.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Billede

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Joachip skrev:http://politiken.dk/kultur/kultur_top/E ... d-youtube/

Så lige den her. Selv er jeg en af de her små musikere som næsten ingen kender, og youtube synes at være en af de mest effektive måder at nå ud til folk på. - Så jeg er sgu ikke sikker på at de her mere veletablerede musikere overhovedet taler min sag!?
Jeg synes det er rigtigt set. Der er flere meninger om Youtube's betydning, og kritikken af dem kommer pt fra pressede højrefløjspartier som repræsenterer den etablerede elite (der mister penge). Kritikken af Youtube virker politisk motiveret, da der er flere positioner på det, som denne artikel fra The Guardian også peger på https://www.theguardian.com/business/20 ... -spotlight

Så kritikken fylder meget i medierne, og den kommer fra interessenter med ganske specifikke interesser, men de kan ikke siges at repræsentere musikbranchen som helhed. De er blot meget stærke og får meget spillerum i EU og corporate media.

Nyt svar