GRATIS: iZotope Vinyl Lo-Fi & Spin Down

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Den er såmænd også gratis hos iZotope selv. :)
https://www.izotope.com/en/products/eff ... nts/vinyl/

Og så er den også delt i gratis-plugs tråden, men dejligt de gratis ting bliver flittigt delt. :)
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?p=587687#p587687

Medlemsavatar
Gunnar
Medlem
Indlæg: 234
Sted: Van Helsinge

Indlæg af Gunnar »

ja det er sgu fedt med gratis :)
Jeg fik en mail Izotope hvor de skrev: "Since you're already a Vinyl user, we've got a serial number set aside for you...."....kan dog ikke huske jeg nogensinde har købt noget Izotope product, (men måske fået noget med i en bundle sometime ... ? ) nå anyway TAK Izoptope, nyt gratis legetøj er da altid velkomment :)
--------
Grej: OSX 10.6.8, Apogee Duet MKI, Logic 9, hjemmestrikkede rør-forstærkere, B&W P6, Stratocasters, moddede effektpedaler

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Disse vinyl-noise samples er også fine, og gratis:
http://99sounds.org/vinyl-noise-sfx/
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Fint link Fabian !!!

Vedrørende "Vinyl" så savner jeg at spin down kan kontrolleres i alle detaljer, og evt automatiseres fuldt ud

Jeg forestiller mig noget med at der ideelt set kan tegnes en kurve over spin down/up,

Og gerne begge dele i same forløb, således at f.eks.. det kan lyde som om du rykker net-stikket ud til en pladespiller,
og sætter det i igen, samt at det yderligere er muligt at definer nøjagtig hvor lang tid speed down/up tager osv osv

Mener at det var det den gamle sound-forge der kunne gøre dette
/Dub

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12758
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Gunnar skrev:ja det er sgu fedt med gratis :)
Jeg fik en mail Izotope hvor de skrev: "Since you're already a Vinyl user, we've got a serial number set aside for you...."....kan dog ikke huske jeg nogensinde har købt noget Izotope product, (men måske fået noget med i en bundle sometime ... ? ) nå anyway TAK Izoptope, nyt gratis legetøj er da altid velkomment :)
Vinyl har alle dage været gratis, så du har sikkert bare downloadet den som freebie for længe siden og så glemt den igen. Den megen hype lige nu skyldes vist at de relancerer den med spin down og 64bit understøttelse som nye features. Men jeg har brugt den jævnligt i i hvert fald 10 år, sikkert også mere.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
RicoRadio
Medlem
Indlæg: 567
Sted: Holbæk

Indlæg af RicoRadio »

Jeg kan huske jeg downloadede den for mange år siden. Da var jeg slet ikke klar over hvad det var, og kunne slet ikke se hvad jeg skulle bruge den til- slettede den igen.
Den skal da lige have et skud mere tænker jeg :)
Er der noget "i der kender den" finder den specielt brugbar til?
Er det feks. på synths, kicks eller andet?
[size=85]Hvis ikke JEG kan, kan alle andre[/size]

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12758
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Selve vinyl sample støv- og ridser-delen synes jeg bliver lidt corny, så selv om den gør det udmærket i den kategori, så er det ikke det jeg bruger den til. Til gengæld er den fed til at få hvad som helst til at lyde af gamle dage ved at stille årstals indikatoren på en af de nederste indstillinger. Den giver en meget perfekt dosering af bandpass EQ og distortion.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
RicoRadio
Medlem
Indlæg: 567
Sted: Holbæk

Indlæg af RicoRadio »

Corny? Altså for voldsomt.? Men cool nok, Jeg må vist bare downloade igen og se hva jeg kan finde frem til.
Sjovt med en årstal indikator :)
[size=85]Hvis ikke JEG kan, kan alle andre[/size]

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12758
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

RicoRadio skrev:Corny? Altså for voldsomt.?
"Corny" som i at gud og hvermand og hans oldemor spreder lidt retro hygge udover et track ved at illudere at det bliver afspillet på en pladespiller ved hjælp af vinylknas. Det bliver et lidt for nemt og gennemskueligt virkemiddel til at jeg helt kan tage det alvorligt. Men det er jo kun en smagssag. Izotope's vinylplugin laver aldeles udmærket vinylknas, og har så vidt jeg husker den ekstra fordel at selve knaset også har indvirkning på den lyd der kommer igennem - hvilket jo ikke sker ved at lægge et vinylknassample på et separat spor i produktionen.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

david mondrup skrev:
RicoRadio skrev:Corny? Altså for voldsomt.?
"Corny" som i at gud og hvermand og hans oldemor spreder lidt retro hygge udover et track ved at illudere at det bliver afspillet på en pladespiller ved hjælp af vinylknas. Det bliver et lidt for nemt og gennemskueligt virkemiddel til at jeg helt kan tage det alvorligt. Men det er jo kun en smagssag. Izotope's vinylplugin laver aldeles udmærket vinylknas, og har så vidt jeg husker den ekstra fordel at selve knaset også har indvirkning på den lyd der kommer igennem - hvilket jo ikke sker ved at lægge et vinylknassample på et separat spor i produktionen.
Man kan måske opnå noget lignende med et vinyl-sample ved at sende knasen som eksternt sidechain signal til en compressor med generelt hurtige/meget hurtige indstillinger. Nu brainer jeg bare.. :)

Men ja, corny, ligeom acidboy sample var det, og introer eller breakdowns med publikums-jublen o.l.

Medlemsavatar
RicoRadio
Medlem
Indlæg: 567
Sted: Holbæk

Indlæg af RicoRadio »

Ah ok. Min tanke ved at benytte sådan et plugin er, at det skal være sparsomt, uden at overdrive agtigt.
præcis det med et vinyl sample som bare er lagt ovenpå, er bare sådan jeg har gjort hidtil. Så den bliver lige downloadet nu :)
[size=85]Hvis ikke JEG kan, kan alle andre[/size]

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Det er meget fedt at have til teater, reklamer eller andet sounddesign bruges - men til musik er det virkelig kun som en effekt, der skal bruges spartansk. Jeg bruger iøvrigt ofte Audio Ease Speakerphone til sådanne effekter.

Medlemsavatar
RicoRadio
Medlem
Indlæg: 567
Sted: Holbæk

Indlæg af RicoRadio »

Så har jeg leget lidt med den. Den er faktisk meget sjov :-) Spin Down skal jeg nok få brugt på et tidspunkt, Wear og Warp og årstals indikatoren er også cool.
Uden at have vidst det, er det nok det jeg har manglet til tider for at gøre det en smule mere "retro'ish".. Den tilføjer ihvertfald noget andet end mine tape plugins..
[size=85]Hvis ikke JEG kan, kan alle andre[/size]

Nyt svar