Hardware vokalkæde eller direkte ind?
Hardware vokalkæde eller direkte ind?
Bruger alle herinde en hardware vokalkæde eller er der nogen der bare optager vokal direkte ind i computeren og bruger software til vokalen?
Det er der mange der gør.
Personligt foretrækker jeg en 1176'er eller lign. i kæden til lige at give lidt comp og trafofarve på vej ind, men nogle vokaler kører jeg rent ind. Dvs. jeg laver dog stort set ikke vokaler mere i dag
Uanset hvad skal du jo derudover bruge en preamp. Sidder den i lydkortet, så er den som regel meget ufarvende og det kan være fint. I andre tilfælde vil du måske gerne have noget du kan kontrollere farven og mængden af farve med, dvs. overtonefremhævning relativ til vokalniveau og gain.
Personligt foretrækker jeg en 1176'er eller lign. i kæden til lige at give lidt comp og trafofarve på vej ind, men nogle vokaler kører jeg rent ind. Dvs. jeg laver dog stort set ikke vokaler mere i dag
Uanset hvad skal du jo derudover bruge en preamp. Sidder den i lydkortet, så er den som regel meget ufarvende og det kan være fint. I andre tilfælde vil du måske gerne have noget du kan kontrollere farven og mængden af farve med, dvs. overtonefremhævning relativ til vokalniveau og gain.
Det er der jo sådan set heller ikke, altså en væsentlig grund.
Det er primært et spørgsmål om workflow og smag. Zero latency ved hardware er naturligvis et plus under direkte monitorering, det får du ikke helt med plug-ins - heller ikke UAD.
Optager man i 24 bit er der ingen speciel god argumentation for at bruge en comp/limiter til at beskytte mod overloads, så optager man bare med rigeligt headroom i stedet.
Det er primært et spørgsmål om workflow og smag. Zero latency ved hardware er naturligvis et plus under direkte monitorering, det får du ikke helt med plug-ins - heller ikke UAD.
Optager man i 24 bit er der ingen speciel god argumentation for at bruge en comp/limiter til at beskytte mod overloads, så optager man bare med rigeligt headroom i stedet.
Nej, det er ikke zero latency, men det er tæt nok på for min smag
Desuden synes jeg at der bliver tilføjet nok "varme" (in lack of a better word) til optagelsen med UAD's preamp og diverse plugins, at min hardware preamp og comp er blevet ret overflødig.
Desuden synes jeg at der bliver tilføjet nok "varme" (in lack of a better word) til optagelsen med UAD's preamp og diverse plugins, at min hardware preamp og comp er blevet ret overflødig.
Ja, man kan styre den slags fint efterfølgende og netop UAD er efter min mening nogle af de bedste til at emulere unlineariteter. Ellers giver jeg generelt ikke fem potter pis for de fleste producenters påstande om "analog" karakteristik i plug-ins.
jeg vil foretrække vokalen ind rå.
så kan man altid ændre/ændre tilbage diverse. er den optaget med effekter på, er det jo for sent at fjerne/gøre dette om.
så kan man altid ændre/ændre tilbage diverse. er den optaget med effekter på, er det jo for sent at fjerne/gøre dette om.
- Claus Flid
- Forum Donator
- Indlæg: 3751
- Sted: Slagelse(DK)
Rent ind i min Uad Apollo med en 1073.
Jeg har flere gange optaget med 1176 og la2a på. Men det f*cker for nemt op. Så hellere bagefter og den safe way:)
Jeg har flere gange optaget med 1176 og la2a på. Men det f*cker for nemt op. Så hellere bagefter og den safe way:)
-\\-Claus Flid-//-
http://www.NexusEvent.dk
http://www.NexusEvent.dk
- stjernemusik
- Medlem
- Indlæg: 906
- Sted: København
Det er meget rart at have en hardware de-esser i go kvalitet i sin kæde så man ikke skal smide de-esser på hvert sport.. rent praktisk. Jeg er fan af jo hurtigere en færdig en vokal lyd jeg kan få jo bedre
De-esser er nok en af de ting jeg mindst ville turde smide på i indspilningen. Lidt overcomp kan være til til at leve med, lidt skæv EQ kan rettes, mens de-esser (som både er frekvensrelateret og dynamisk styret) er ekstremt svært at fixe tilbage.
De færreste sangere kan styre en mikrofon, og så synes jeg man ligeså godt kan hjælpe dem på vej fra starten med at få det til at lyde så færdigt som muligt, så kan de vibe på dét og så synes jeg man ofte får en bedre performance.
Den der UAD erstatter hardware er ikke eksisterende herovre, jeg håber at i siger det fordi i er ligeglade med gear og hellere vil fokusere på andre, vigtigere ting, de "emuleringer" når ikke hardware til sokkeholderne, slet ikke deres preamp emuleringer.
Den der UAD erstatter hardware er ikke eksisterende herovre, jeg håber at i siger det fordi i er ligeglade med gear og hellere vil fokusere på andre, vigtigere ting, de "emuleringer" når ikke hardware til sokkeholderne, slet ikke deres preamp emuleringer.
- Mike Runner
- Medlem
- Indlæg: 931
- Sted: Hedehusene
Jeg benytter en UA1176'er når jeg indspiller vokal. Primært for at farve lidt. Meget lidt gain-reduction.
Nu har jeg ikke prøvet deres preamp emuleringer, men jeg synes nu, at deres 1176 emulering rammer ganske godtzakkwylde skrev:Den der UAD erstatter hardware er ikke eksisterende herovre, jeg håber at i siger det fordi i er ligeglade med gear og hellere vil fokusere på andre, vigtigere ting, de "emuleringer" når ikke hardware til sokkeholderne, slet ikke deres preamp emuleringer.
.:: Mike ::.
www.mtpstudio.dk
www.mtpstudio.dk
Jeg kender flere der er gået fra fed hardware til UAD fordi forskellen er så lille, i følge dem, at det giver plads til andre muligheder i workflow.
Jeg bruger personligt en LA 2 klon som kompressor på signalet fordi det tager toppen af "peaks", når der synges igennem. Derudover gør det meget nemmer at mixe videre med derfra. Jeg har den holdning at vokalen skal være ærlig og man skal kunne mærke og føle sanger/sangerinde levere lige meget om det er pop, house eller lign. Kører jeg min mic direkte ind i lydkort sætter det en enorm begrænsning og så kan man diskutere mic teknik mm.
Jeg bruger personligt en LA 2 klon som kompressor på signalet fordi det tager toppen af "peaks", når der synges igennem. Derudover gør det meget nemmer at mixe videre med derfra. Jeg har den holdning at vokalen skal være ærlig og man skal kunne mærke og føle sanger/sangerinde levere lige meget om det er pop, house eller lign. Kører jeg min mic direkte ind i lydkort sætter det en enorm begrænsning og så kan man diskutere mic teknik mm.
-
- Forum Donator
- Indlæg: 1119
Focusrite indfører også super lav latency med deres nye Clarett serie Thunderbolt lydkort, hvis man ikke vil gå UAD.
http://uk.focusrite.com/clarett-range
http://uk.focusrite.com/clarett-range
Kører gennem en 1073'er ind i min JDK-R22 Comp (retrocomp-design fra API), nogle gange med lidt passiv eq på, hvis nødvendigt. Comp'en er ufattelig smooth og "hjælper" sådan set pre-ampen med at jævne og beefe signalet op inden det rammer konverteren, Ratio 4:1 og lav treshold. Forskellen er, at der er "mere" lyd eller substans i lyden når det skal processeres i boxen efterfølgende. Grundet compen er så smooth, er der ikke problemer med transienterne, dog "smører" den transienterne således at det bare lyder bedre end "rå" konvertering. Det gør det meget nemmere at arbejde med i boxen, synes jeg.
Jeg har bestilt den nye manley core. Indspiller for mange børn og uprøvede til at jeg kan undvære fuld channelstrip. Har tidligere kørt UAD software strip. Så er faktisk gået den direkte modsatte vej, end jer fleste andre kan jeg høre. But whatever works
Deaktiveret