Hardware vokalkæde eller direkte ind?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
bredal187

Hardware vokalkæde eller direkte ind?

Indlæg af bredal187 »

Bruger alle herinde en hardware vokalkæde eller er der nogen der bare optager vokal direkte ind i computeren og bruger software til vokalen?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er der mange der gør.

Personligt foretrækker jeg en 1176'er eller lign. i kæden til lige at give lidt comp og trafofarve på vej ind, men nogle vokaler kører jeg rent ind. Dvs. jeg laver dog stort set ikke vokaler mere i dag ;-)

Uanset hvad skal du jo derudover bruge en preamp. Sidder den i lydkortet, så er den som regel meget ufarvende og det kan være fint. I andre tilfælde vil du måske gerne have noget du kan kontrollere farven og mængden af farve med, dvs. overtonefremhævning relativ til vokalniveau og gain.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Efter at jeg har fået min UAD Apollo Twin, kan jeg virkelig ikke se nogen grund til at smide nogen form for hardware imellem den og mikrofonen ;)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er der jo sådan set heller ikke, altså en væsentlig grund.

Det er primært et spørgsmål om workflow og smag. Zero latency ved hardware er naturligvis et plus under direkte monitorering, det får du ikke helt med plug-ins - heller ikke UAD.

Optager man i 24 bit er der ingen speciel god argumentation for at bruge en comp/limiter til at beskytte mod overloads, så optager man bare med rigeligt headroom i stedet.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Nej, det er ikke zero latency, men det er tæt nok på for min smag :)
Desuden synes jeg at der bliver tilføjet nok "varme" (in lack of a better word) til optagelsen med UAD's preamp og diverse plugins, at min hardware preamp og comp er blevet ret overflødig.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja, man kan styre den slags fint efterfølgende og netop UAD er efter min mening nogle af de bedste til at emulere unlineariteter. Ellers giver jeg generelt ikke fem potter pis for de fleste producenters påstande om "analog" karakteristik i plug-ins.

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

jeg vil foretrække vokalen ind rå.
så kan man altid ændre/ændre tilbage diverse. er den optaget med effekter på, er det jo for sent at fjerne/gøre dette om.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Vokal rent igennen min DAD AX24 eller min Apogee Trax......jeg indspiller aldrig med comp eller lignende. Det kan jeg bedst lide at arbejde med efterfølgende, når jeg ved ildt mere om en sammenhæng.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Super. Takker for svar :-)

Så kan jeg rolig bruge ekstra mange penge på en god mikrofon :lol:

Medlemsavatar
Claus Flid
Forum Donator
Indlæg: 3751
Sted: Slagelse(DK)

Indlæg af Claus Flid »

Rent ind i min Uad Apollo med en 1073.

Jeg har flere gange optaget med 1176 og la2a på. Men det f*cker for nemt op. Så hellere bagefter og den safe way:)
-\\-Claus Flid-//-
http://www.NexusEvent.dk

Medlemsavatar
stjernemusik
Medlem
Indlæg: 906
Sted: København

Indlæg af stjernemusik »

Det er meget rart at have en hardware de-esser i go kvalitet i sin kæde så man ikke skal smide de-esser på hvert sport.. rent praktisk. Jeg er fan af jo hurtigere en færdig en vokal lyd jeg kan få jo bedre :-)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

De-esser er nok en af de ting jeg mindst ville turde smide på i indspilningen. Lidt overcomp kan være til til at leve med, lidt skæv EQ kan rettes, mens de-esser (som både er frekvensrelateret og dynamisk styret) er ekstremt svært at fixe tilbage.

Medlemsavatar
zakkwylde
Medlem
Indlæg: 2034
Sted: Amager

Indlæg af zakkwylde »

De færreste sangere kan styre en mikrofon, og så synes jeg man ligeså godt kan hjælpe dem på vej fra starten med at få det til at lyde så færdigt som muligt, så kan de vibe på dét og så synes jeg man ofte får en bedre performance.

Den der UAD erstatter hardware er ikke eksisterende herovre, jeg håber at i siger det fordi i er ligeglade med gear og hellere vil fokusere på andre, vigtigere ting, de "emuleringer" når ikke hardware til sokkeholderne, slet ikke deres preamp emuleringer.

Medlemsavatar
Mike Runner
Medlem
Indlæg: 931
Sted: Hedehusene

Indlæg af Mike Runner »

Jeg benytter en UA1176'er når jeg indspiller vokal. Primært for at farve lidt. Meget lidt gain-reduction.
zakkwylde skrev:Den der UAD erstatter hardware er ikke eksisterende herovre, jeg håber at i siger det fordi i er ligeglade med gear og hellere vil fokusere på andre, vigtigere ting, de "emuleringer" når ikke hardware til sokkeholderne, slet ikke deres preamp emuleringer.
Nu har jeg ikke prøvet deres preamp emuleringer, men jeg synes nu, at deres 1176 emulering rammer ganske godt :)
.:: Mike ::.
www.mtpstudio.dk

Medlemsavatar
zakkwylde
Medlem
Indlæg: 2034
Sted: Amager

Indlæg af zakkwylde »

Deres 1176'ere er også klart de mest vellykkede :wink:

Medlemsavatar
Macbane
Medlem
Indlæg: 238

Indlæg af Macbane »

Jeg kender flere der er gået fra fed hardware til UAD fordi forskellen er så lille, i følge dem, at det giver plads til andre muligheder i workflow.

Jeg bruger personligt en LA 2 klon som kompressor på signalet fordi det tager toppen af "peaks", når der synges igennem. Derudover gør det meget nemmer at mixe videre med derfra. Jeg har den holdning at vokalen skal være ærlig og man skal kunne mærke og føle sanger/sangerinde levere lige meget om det er pop, house eller lign. Kører jeg min mic direkte ind i lydkort sætter det en enorm begrænsning og så kan man diskutere mic teknik mm.

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Focusrite indfører også super lav latency med deres nye Clarett serie Thunderbolt lydkort, hvis man ikke vil gå UAD.
http://uk.focusrite.com/clarett-range

Default avatar
sidelmann
Medlem
Indlæg: 445
Sted: Dronninglund

Indlæg af sidelmann »

Kører gennem en 1073'er ind i min JDK-R22 Comp (retrocomp-design fra API), nogle gange med lidt passiv eq på, hvis nødvendigt. Comp'en er ufattelig smooth og "hjælper" sådan set pre-ampen med at jævne og beefe signalet op inden det rammer konverteren, Ratio 4:1 og lav treshold. Forskellen er, at der er "mere" lyd eller substans i lyden når det skal processeres i boxen efterfølgende. Grundet compen er så smooth, er der ikke problemer med transienterne, dog "smører" den transienterne således at det bare lyder bedre end "rå" konvertering. Det gør det meget nemmere at arbejde med i boxen, synes jeg.

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Jeg har bestilt den nye manley core. Indspiller for mange børn og uprøvede til at jeg kan undvære fuld channelstrip. Har tidligere kørt UAD software strip. Så er faktisk gået den direkte modsatte vej, end jer fleste andre kan jeg høre. But whatever works 8-)
Deaktiveret

Nyt svar