reversed reverb, som ikke "dør"

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

reversed reverb, som ikke "dør"

Indlæg af donnievandango »

Kære alle

først og fremmest tak for alle de råd jeg har fået herinde, og specielt tak til Holger som igennem årende har givet mig mange gode råd fra andre forumer som logicprohelp og Gearzluts mm.:)

Jeg har nu bestemt mig for at oprette mig som bruger herinde således at jeg kan stille spørgsmål direkte, og forhåbentligt svare på en enkelt;).

Mit spørgsmål går i al sin enkelthed på hvordan jeg nemt skaber en reversed reverb som ikke fader ud. Det klassiske eksempel er Aviciis levels, hvor der i break down stykket kun er vokal og reversed reverb som ligger og ulmer i baggrunden.

På nuværende tidspunkt tager jeg mit audio, vender det om, putter reverb på, bouncer det, vender det om igen og tilpasser klippet. Men hvordan ender jeg med et stykke som ikke har en "tail", men som fortsætter? jeg kunne måske sætte en reverb på, som er 100 våd og med lang sustain, men det er ikke lykkedes mig, og der er noget der siger mig at det ej heller er vejen frem. Min mavefornemmelse siger mig at det skal loopes, men i kraft af at halen på reverben er nedadgående, kan jeg ikke skabe et loop der er nogenlunde harmonisk og organisk (i ved hvad jeg mener:).

Masser af gode tanker herfra, og igen mange tak:)

Mvh.
Kristian

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hvad med at prøve Valhalla Shimmer til at lave denne lange reverb med? Den er/kan være virtuelt uendelig at høre på? Kan downloades som trial.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Det kan Eos fra AudioDamage også.
skriver noder

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hvis du har noget sampler værk, evt. granular, så kan du også lege med at bruge den til at holde tonen, istedet for at loope længere dele af lyden. Eksempler kunne være Camel Audio Alchemy (som er død), eller Omnisphere 2, som har sample import med granular mulighed. Hvis du har Kontakt kan du også lege med om den kan noget derhen af, men jeg mindes ikke at den kan noget granular..
Hvis du har problem med at din reverb klinger ud for hurtigt, kan du prøve at lege med mere eller mindre heftig compressor efter verb'en, og gerne også volume automation, evt. gain sådan at din fader starter på -20 e.l., så du kan gaine halen meget.

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Fedt gutter, mange tusinde tak :-D

Jeg prøver en af de to første forslag først, og hvis det ikke dutter giver jeg mig i kast med en compressor og volumeautomation:)

Jeg giver en fadøl hvis jeg løber ind i jer:)

mvh.
Kristian

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Nu nævner du Logic længere oppe, men ellers er der også den gratis dBlue Glitch, som du kan bruge til at loope meget korte bidder i længere tid. Hvis det skal være mere avanceret og du har Reaktor, kan du glo på Twisted Tools' ting, de kan også den slags og meget mere.

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Jeg kan sige hvad jeg ville gøre hvis jeg sad med et mix der skulle være færdig meget snart og jeg ville finde en løsning på det nu og her og som kan kontrolleres.

Brug Send/Aux-systemet i din DAW. Så har du hele tiden max kontrol og minimalt cpu-load.

Send til en forholdsvis kort reverse reverb. De findes i mange reverbplugins, men hvis det er et break down stykke ville jeg ikke have problemer med at vælge f.eks. Space Designer hvor du kan vende hvilken som helst reverb om. Det er ikke svært at finde noget der lyder rigtig godt. Default reverben i Space Designer er ikke dum men der er i øvrigt masser af muligheder, som du formentlig allerede ved.

Indstil den så du har den reverse effekt du søger.

Send derefter fra den reverse reverb til den "uendelige" reverb som du vil have. Der kan du jo bare bruge den reverb du normalt vil bruge til lange klange.

Du kan hér med fordel indstille pre-delayet så du har den nødvendige separation mellem/blanding af reverse og infinity.

Nu kan du styre delelementerne hver især og du kan mixe dem til det endelige resultat.

PS: Jeg har ikke hørt det du henviser til, men jeg har personligt svært ved at tro at den "uendelige" reverb vitterlig er uendelig, da det vel vil blive ret mudret til sidst. Hvis en mere behersket og ikke uendelig, men stadig lang reverb også bliver for meget. SÅ kan du evt. eksperimentere med en gated rverb som stopper nogenlunde kvikt dér og fader kort ind over det næste der kommer fra den reversede reverb. Så vil det hele tiden være hørbart at det er det senest sungne der vil klinge i den lange reverb.

Bare for lige at pege på alternativer... :)
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

10000 tak Christoffer og Luny Tune:)

Jeg har ikke db glitch (selvom jeg gerne ville), og jeg har ikke penge til nyt software lige p.t.:( Men jeg vil lige prøve at læse op på det:)

Og kære Luny Tune, du har helt ret i at den "uendelige" reverb bliver mudret jo længere den virker. Dit forslag virker umiddelbart en kende teknisk (men så alligevel ret ligetil efter jeg har læst det et par gange), men jeg tror jeg forstår. Jeg prøver lige at gennemlæse din post, når jeg sidder foran logic. Det virker faktisk som en god og holdbar løsning, hvis min hjerne forstår det på den måde jeg tror:)

Mange tusinde tak, i er for seje :dollargrin:

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Ja, det er sådan set ret simpelt. Du har vokalsporet som sender til en aux med reverse reverb og dén kanal sender så til din infinity-reverb.

Tip:
På denne måde kan du også lægge hele dette effekt-halløj som en selvstændig del af mixet (hvis der lige er et sweetspot et sted) og så stadig pille ved niveauet på vokalsporet, blot ved at du sender "pre fader" fra vokalsporet.

Tip:
Hvis den reverse klang skal følge vokalen i levelfornemmelse men infinity-reverben skal lægges mere i forhold til musikken, så kan du i stedet sende "pre fader" fra den reverse klang til infinity-klangen.

Du har 100% kontrol med denne metode.
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Default avatar
goldfinger23
Medlem
Indlæg: 146

Indlæg af goldfinger23 »

Hvis jeg skulle lave "levels" effekten så nemt som muligt - og samtidig have den i et system, hvor jeg kunne arbejde yderligere med den / give den endnu mere sheen, ville jeg gøre følgende:

* Klip vokal stykket op, så du kun har den lille bid, du vil reverse reverbe - - - - et "hårdt" vokal-stød (i mangel på bedre ord) vil formentlig være at foretrække i de fleste tilfælde

* Smid laaaaaaaaang reverb på

* Bounce ned - forlæns (det så ud til på din beskrivelse, at du gør det omvendt?)

* Reverse så den nedbouncede fil med den lange reverb-hale - og bounce igen

* Importer så det nye bounce til din yndlings sampler. (Jeg bruger Nuance, som er sindssygt intuitiv og hurtig - men Kontakt er også god).

* I sampleren kan du så klippe audioen til - og sætte loop points (med crossfade, så det lyder naturligt og 'steady') - og i det hele taget gøre det lækkert. . . . Her kan du vælge den del af reverse tailen, der lyder mest naturlig og rigtig at loope

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Eventide Blackhole Reverb har en "freeze" funktion, dog ikke reverse. https://www.eventideaudio.com/products/ ... /blackhole

Du vil også kunne lave det med guitar pedaler, hvis du fx har en TC Hall of Fame pedal og en EHX Freeze pedal. Det vil også give dig fuld kontrol over fadet, hvor du bare kan trykke på pedalen når du vil stoppe det. Line out til pedalerne, line in tilbage.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jo, Blackhole er reverse når "Gravity" står på en Minus værdi. Iøvrigt en ret sjov verb pga. den måde Gravity parametret ændrer lyden afhængig af værdien.

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Christoffer I. N. skrev:Jo, Blackhole er reverse når "Gravity" står på en Minus værdi. Iøvrigt en ret sjov verb pga. den måde Gravity parametret ændrer lyden afhængig af værdien.
Aah, tak for uddybningen, Christoffer. :thumbup:

Nyt svar