Gummiklodser - hvor?

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Gummiklodser - hvor?

Indlæg af Briannielsen79 »

Jeg er i gang med at skulle bygge en vokalboks i min lejlighed. Jeg mangler blot gummiklodser til bunden. Jeg har forsøgt at finde steder på nettet, hvor jeg kan købe gummiklodser, men jeg har ikke fundet noget endnu. Hvor har folk købt gummiklodser? Og hvilken type er bedst? Jo blødere jo bedre, tænker jeg.


Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det handler ikke om at blødere er bedre. Det handler om absorptionseffekten.

Jeg tror du vil få endnu bedre resultat ved at bruge http://www.sorbothane.com/blog/shock-ab ... -material/ end skum.

Medlemsavatar
scofield
Medlem
Indlæg: 223

Indlæg af scofield »

Det handler vel om at få resonansen så langt ned at det ikke betyder noget.

De klodser som de lyddøde rum på DTU står på, har så vidt jeg husker en resonans på 6-8 Hz.

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Jeg synes umiddelbart ikke, at sorbothane er så brugervenlig en hjemmeside i forhold til bestilling og info omkring deres produkter. Der må være en nemmere løsning end det der, tænker jeg.

Skal jeg gå efter få små gummiklodser eller deciderede gummimåtter, der dækker hele boksens grundareal? Eller skal man lave begge dele?

Og den der skum(vibrafoam) vs sorbothane....det er lidt en jungle synes jeg.

Default avatar
andøh
Medlem
Indlæg: 267

Indlæg af andøh »

Du skal blot bruge gummiklodser der hvor din vokalboks rører gulvet.

Der hvor jeg linker til i tidligere post sælger de også neopren-klodser, gummidug m.v. - de har det hele.

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Jeps...det er jeg klar over, at jeg kun skal. Jeg skal så bare finde ud af, hvor mange klodser, jeg kan nøjes med, så jeg får så få som muligt men samtidig en vokalboks, der ikke braser sammen, fordi jeg har valgt for få klodser.

Jeg skriver nok til dem en af dagene, da jeg tænker, de måske kan svare mig på det ud fra de antal kilo, de skal holde. Der er vel 200 kilo eller noget. En gipsplade vejer vist omkring 10 kg og der skal alligevel nogle stykker til samt et skelet, rockwool, en dør, en person i boksen osv. osv.

Jeg har kig på vibrationsdæmpere Type D, men jeg har ingen anelse omkring massen af gummiet og dets holdbarhed samt hvilken størrelse, der er nødvendigt. Jeg tænker umiddelbart

Har du evt. en ide? Ca. grundflade bliver 1½ x 1½ meter. Det har du sikkert ikke, men jeg tænker umiddelbart en bredde på ca. 7 cm og en højde på 4 cm pr. klods. Bare en tanke.

Medlemsavatar
Scamstar
Medlem
Indlæg: 312
Sted: København

Indlæg af Scamstar »

Hey. Check lige dn her hjemmeside før du kaster dig ud i leg med gummiklodser: www.johnlsayers.com/phpBB2/viewtopic.php?t=8173

Det er grunden til jeg ikke har valgt at rode med det hverken i mit vokal eller iso rum


Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

1) Jeg bor i lejlighed og har trægulve og altså ikke en kælder med beton og "1.000 hænder", der presser imod (jorden mod beton).
2) Den der forklaring omkring en fjeder og henholdsvis en for tung vægt og en for let vægt kan godt give mening. En for tung vægt på fjederen synes jeg siger sig selv. Derimod er jeg i tvivl om en for let vægt på den fjeder. Hvis man omsætter det til en vokalboks på gummiklodser, så giver det ikke mening at lyden så pludselig får mulighed for at rejse ned igennem gummiklodserne, fordi vægten ovenpå er for let, men hvis vægten var større så ville lyden blive bremset. Det giver ingen mening i min hjerne overhovedet. Og så alligevel kan jeg se pointen i, at klodserne skal kunne give efter for at absorbere. Det er jo derfor, man bruger dem. Ellers kunne man jo blot smide træklodser på, tænker jeg. Men det handler vel så i min verden om at få den "perfekte" type gummi/skum etc. som passer til vægten i kassen, så de giver efter en smule. Men jeg kan stadig ikke se pointen i, at hvis ikke de giver efter...hvilken lyd skal de videregive, hvis gummi/skum er dårligt ledende materiale?

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Jeg vil gerne lige dele en god oplevelse med jer om dette firma. Jeg kontaktede dem med henblik på vibrationsdæmpende gummiklodser til vokalboks. De spørger mig om konstruktionen og vægten og fortæller mig, at jeg skal have nogle bestemte (dem jeg osse havde kigget på selv). De sender dem sgu uden betaling. Skulle heller ikke betale for fragt. Jeg ved godt, at det er fordi, de normalt har større kunder end en enkelt person og at de sikkert koster i nærheden af ingenting. Jeg synes dog stadig, at det er sindssyg god service i dagens Danmark. Nu skal alle folk nok ikke regne med, at de får tilsendt gratis gummiklodser derfra :) , men ville bare dele en god oplevelse med jer. God weekend og tak for hjælpen.

Nyt svar