Musikvidenskab (erfaringer)

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Default avatar
NikolajRamsing
Medlem
Indlæg: 15

Musikvidenskab (erfaringer)

Indlæg af NikolajRamsing »

Hej Lydmaskinister!

Jeg overvejer kraftigt at søge ind på musikvidenskab på Aalborg Universitet til sommer.
Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre, hvor mange af jer, der har læst musikvidenskab (ikke nødvendigvis på AAU), og hvad I bruger uddannelsen til i dag.
Er det kun gymnasielærer, man kan blive bagefter (= alle i min omgangskreds' fordom omkring studiet), eller er der også andre jobmuligheder?

Nikolaj :)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Musikvidenskab er en af de få musikrelaterede uddannelser der er linket op til et helt specifikt arbejdsmarked, nemlig gymnasieskolen. Hvor du med f.eks. en konservatorieuddannelse forhåbentlig er bedre klædt på til at undervise på musikskole end du ville være uden nogen uddannelse, så er der ikke noget krav fra de kommunale musikskoler om hvilken uddannelse deres lærere skal have. Men det er mere end svært at blive musiklærer i gymnasiet uden at have en grad fra musikvidenskab på universitetet. Derfor er det meget naturligt at mange musikvidenskabkandidater vælger at søge mod gymnasiet. Men med en uddannelse fra musikvidenskab kan du jo også søge alle de job som f.eks. os konservatorietosser går og søger, og i mange tilfælde blive betragtet som ca. lige så kvalificeret. Det være sig musikskoler, høj- og efterskoler, branchejobs m.m. Generelt tror jeg det er fair at sige, at din uddannelse primært vil være et plus på arbejdsmarkedet indenfor formidlings- og undervisningsbrancherne. Jo tættere du kommer på udøvende og producerende musik i dit valg af karriere, jo mere bedøvende ligegyldige er dine eksamenspapirer, så længe du kan det der efterspørges.

Jeg læste selv et enkelt år på musikvidenskab i Århus, da jeg var 19 år gammel. Jeg droppede ud da jeg begyndte at drømme om koralharmoniseringer om natten. Jeg havde helt sikkert ikke modenheden til den uddannelse da jeg gik i gang, men ved efterrationalisering står det også klart, at det der ikke passede mig primært var at man på musikvidenskab førs og fremmest beskæftiger sig med den musik der allerede eksisterer, og ikke ser det som en opgave at tilføre noget nyt. Det passer mange mennesker helt fint, men var ikke noget for mig, og heller ikke for en række andre der hvert år går ud af ca. samme grund.
Dem af os der gerne vil dyrke en mere kreativ tilgang til musik søger typisk ind på konservatoriet i stedet. Det gjorde jeg også (efter 5 fjumreår .. ), og her fandt jeg en helt anden nysgerrighed på at udforske hvad nyt musikken kan bringe. Til gengæld kom jeg af og til til at savne noget mere dybdegående reflektion ... man kan ikke få det hele.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
oesterby
Forum Donator
Indlæg: 1573
Sted: Frøstrup, Nr. Nebel

Indlæg af oesterby »

Jeg er cand. mag. i musikvidenskab fra Aarhus Universitet.

Det væsentligste spørgsmål, du skal stille dig selv, er - i min optik - hvad du vil med en musikuddannelse? Vil du gerne være udøvende musiker, musikpædagog, musikforsker, gymnasielærer eller noget helt andet?

På musikvidenskab studerer du musik på samme måde, som du studerer historie, hvis du læser på det institut.
Anders Østerby [cand.mag. i musikvidenskab og dansk]
Forstander på http://www.frostruphave.dk

Medlemsavatar
oesterby
Forum Donator
Indlæg: 1573
Sted: Frøstrup, Nr. Nebel

Indlæg af oesterby »

I øvrigt er det vel ikke helt korrekt, når David skriver, at den linket specifikt til gymnasieskolen. Det er uddannelsen i hvert fald ikke kun...
Man kan godt, så vidt jeg ved, fravælge gymnasiemuligheden i løbet af uddannelsen, og man kan jo også vælge at tage en Ph. D. og blive ansat som lærer og forsker på et universitet...
Anders Østerby [cand.mag. i musikvidenskab og dansk]
Forstander på http://www.frostruphave.dk

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Det var også en sætning der var svær at få vendt rigtigt - du har selvfølgelig helt og aldeles ret, og som efterskolelærer er du jo selv et eksempel på det. Jeg prøver lige igen:

Når du studerer på konservatoriet, så er det relevant at vide, at der ikke findes ét eneste job i Danmark der har som kriterium at du har lige præcis en konservatorieuddannelse. Selv konservatorielærerne er ikke alle sammen konservatorieuddannede. Med andre ord, som konservatorieuddannet skal du altid slås om stillingerne med alle dem fra musikvidenskab, fra seminarierne, og fra den virkelighed hvor de bare har vist sig at være dygtige uden relevant uddannelse af nogen slags.

Når man studerer musikvidenskab kan man gøre det velvidende at der eksisterer én type arbejdsplads, der kun vil have lige præcis folk med din uddannelse. Den type arbejdsplads er gymnasiet, hvor det indtil for ikke så mange år siden var komplet umuligt at blive ansat uden en universitetsuddannelse i det fag man skulle undervise. I dag, hvor der er åbnet lidt mere op for f.eks. AMere, er det stadig i praksis meget meget svært at blive gymnasielærer i musik uden at have læst musikvidenskab.

Det kan jo være en motivation for nogle for at læse musikvidenskab, at de ved at der findes et arbejdsmarked på den anden side der er reserveret til dem. For andre kan det være kilde til den misforståelse at det eneste man kan efter at have læst musikvidenskab er at blive gymnasielærer. Det er en misforståelse. Det passer ikke. Det er ikke sandt. Man kan godt lave andet bagefter end at blive gymnasielærer.

Så er det forhåbentlig på plads.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
oesterby
Forum Donator
Indlæg: 1573
Sted: Frøstrup, Nr. Nebel

Indlæg af oesterby »

:) Det vidste jeg selvfølgelig godt, at du udmærket vidste :)

Nikolaj: Hvis jeg var dig, ville jeg - som jeg var inde på - nøje overveje, om du gerne vil være musiker-musiker, eller om du faktisk gerne vil studere musik i alle mulige afskygninger. Gregoriansk sang, Chopin, Koralharmonisering, 12-tone-musik, Modaljazz og alt muligt og umuligt andet...

Når jeg personligt tænker, at det er et vigtigt spørgsmål at stille sig, så er det fordi jeg synes, at jeg oplevede, at der var for mange af mine medstuderende, for hvem musikvidenskab var "de knuste konservatorie-drømmes endestation" eller et sted for dem, som lige skulle øve sig et år eller to mere for at blive klar til kons... Jeg synes, at man skylder studiet at ville studere musik med alt, hvad det indebærer af læsning, læsning og lidt mere læsning...

Du kan evt. se her http://speciale.oesterby.com/ for at få et lille indblik i noget af det, man laver... Jeg blev aldrig akademiker på meget højt niveau, så du må ta' det for, hvad det er - det kan måske gi' dig en fornemmelse.

Og så skal jeg selvfølgelig også huske at sige, at for mig var musikvidenskab også en fremragende uddannelse i selve den praktiske musikudførelse: Sammenspil, instruktion, sang, klaver osv. Jeg fik redskaber, som jeg bruger igen og igen - også nu 10-15 år senere.
Jeg var så også heldig med at få fantastiske praktiske lærere. Den første underviser på kons i dag og den anden på musicalakademiet :D
Anders Østerby [cand.mag. i musikvidenskab og dansk]
Forstander på http://www.frostruphave.dk

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

oesterby skrev::) Det vidste jeg selvfølgelig godt, at du udmærket vidste :)
Det vidste jeg godt, at du godt vidste at jeg godt vidste. Men når du kan tage fejl af det jeg skriver, så kan andre også; så det er værd at tydeliggøre meningen.

I øvrigt helt enig i det du skriver. Hvis man vil læse musikvidenskab, skal man være klar over hvad man går ind til, og det skal være det man gerne vil. Alt andet er spild af både din egen og unis tid.
Da jeg selv startede på uni i sin tid havde jeg ikke sat mig ordentligt ind i hvad det handlede om. Det fandt jeg så ud af, og konsekvensen var at jeg måtte smutte igen.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Og så lige et dumt spørgsmål:

Når vi snakker musikvidenskab, findes der så også professorer som direkte forsker i musik, og opbygger nye teorier indenfor feltet?
Og hvis ja, hvilke områder forskes der så i lige pt.?

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Mike-air skrev:Og så lige et dumt spørgsmål:

Når vi snakker musikvidenskab, findes der så også professorer som direkte forsker i musik, og opbygger nye teorier indenfor feltet?
Og hvis ja, hvilke områder forskes der så i lige pt.?
Jada. Jeg må dog blive svar skyldig på hvad de har gang i pt.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Der er ikke så mange professorer i DK

Assisting professor er noget andet, en ansat som har skrevet en phd og undervist i ca 4 år

Du skal søge på ansatte phd-studerende med undervisningspligt (har de nok alle sammen), adjunkter og lektorer og hvad de laver og har beskæftiget sig med

+ det enkelte universitets gældende studieordninger for hhv bachelor og overbygning

Tjek også andre universiteter som eks Oslo Universitet og måske Lund, hvis de har musikvidenskab og hvad de laver. Oslo har vist gang i noget af det du søger - måske, men det er jo på norsk....

Du skal være opmærksom på tilvalgs eller sidefag mellem bachelor og overbygning, men det kan jo også være et udlandsophold på et andet universitet, Oslo, Toronto, Madrid eller hvad du nu synes og hvad der kan lade sig gøre.

Cheers.

Morten.


- deltids arbejdsløs
- arbejder sporadisk for musikforlag der udgiver undervisningsmateriale
- har undervist på højskole i musik
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Nyt svar