Virtuel mikrofon modellering fra Slate..

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Virtuel mikrofon modellering fra Slate..

Indlæg af the songcabinet »

Spændende eller sørgeligt?
Jeg hælder til det første. Især når der kommer flere at vælge imellem.

Senest rettet af the songcabinet man 20. jan 2014 19:01, rettet i alt 9 gange.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Her er dit link embedded:

Medlemsavatar
Jakob Jørgensen
Medlem
Indlæg: 201
Sted: Aarhus

Indlæg af Jakob Jørgensen »

Trist udvikling.

Det er med en sikker garanti, at Slate altid har gang i noget som deler vandene! 8-) Sidste gang var det den ganske forfærdelige Raven. Nu skal vi så trækkes med endnu en ærgerlig ide - denne gang en af den slags, der taler til middelmådigheden. Som om musik- og medieindustrien ikke har nok i forvejen. :puke:

Jeg tror desværre, at det bliver et kæmpe hit, især blandt home recordere og små studier, der ikke har råd til at have et kæmpe arsenal af dyre mikrofoner liggende. Problemet for lige præcis denne målgruppe er, at det er 99% sikkert, at jo flere muligheder man har, desto dårligere produktioner.

I stedet for at dyrke det fantastiske i begrænsningens kunst udfoldet igennem ordentlig forberedelse, performance, gennemprøvet mikrofonplacering og akustik (dvs. godt håndværk og hårdt arbejde), vil vi opleve folk sidde og glo ind i skærmen og prøve det ene magiske mikrofon- og preamppreset efter det andet - som et quickfix i forsøget på at kompensere for dårligt og sloppy håndværk.

Det er der såmænd ikke noget nyt i, da samme princip gør sig gældende i forhold til det alt for store udvalg af plugins, vi har til rådighed. Nu skal vi så i post produktionen også til at tage stilling til, om vi nu virkelig synes at det var fedt med en 57'er på guitarforstærkeren, eller om det måske var bedre med en 421'er eller en af de 20 andre "mikrofoner" vi har til rådighed. Vi kommer jo aldrig videre, får aldrig lavet noget som helst færdigt. Dén fremtidsudsigt er jeg ikke imponeret over. Intet forpligter, ingen grund til at gøre tingene ordentligt, fix it in the mix.

Man skulle tro, at vi var blevet klogere i takt med alt det håbløse skammel folk lægger ud på Soundcloud og Youtube. Åbenbart ikke.

-

I dag er det slet ikke nødvendigt at have en masse dyre mikrofoner i sit arsenal for at lave gode optagelser. Lydkvaliteten af langt de fleste budgetmikrofoner er i dag så høj, at det på ingen måder er dér problemet ligger i forhold til at lave gode optagelser. Akustik, performance og musicianship er derimod hvor det halter.

Derudover er det selvfølgelig logisk set rigtigt nok, at moderne reproduktioner af vintagemikrofoner blot er tilnærmelser af de gamle modeller, men Slate lyver jo direkte når han siger, at hans system i modsætning hertil faktisk er the real deal. Hvis der er noget her i verden der står hævet over enhver tvivl, må det helt logisk og nødvendigvis være det faktum, at en digital emulering af et stykke analogt hardware aldrig kan være andet end en tilnærmelse.

Default avatar
Porcelli
Medlem
Indlæg: 86

Indlæg af Porcelli »

Jakob Jørgensen skrev: I stedet for at dyrke det fantastiske i begrænsningens kunst udfoldet igennem ordentlig forberedelse, performance, gennemprøvet mikrofonplacering og akustik (dvs. godt håndværk og hårdt arbejde), vil vi opleve folk sidde og glo ind i skærmen og prøve det ene magiske mikrofon- og preamppreset efter det andet - som et quickfix i forsøget på at kompensere for dårligt og sloppy håndværk.
+1


Medlemsavatar
Claus Flid
Forum Donator
Indlæg: 3751
Sted: Slagelse(DK)

Indlæg af Claus Flid »

Holdakæft jeg syntes det er spændende.

Man må gi dem Big ass kredit for at tænke ud af boxen så at sige

Ders plugs lyder fandma godt så hvorfor ik ?
-\\-Claus Flid-//-
http://www.NexusEvent.dk

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Når man tænker på de utallige guitar amp emuleringer, er det faktisk utroligt det først kommer nu. Ideen er god. Forholder mig til den, når jeg har prøvet den irl 8-)
Deaktiveret

Medlemsavatar
Claus Flid
Forum Donator
Indlæg: 3751
Sted: Slagelse(DK)

Indlæg af Claus Flid »

garcia skrev:Når man tænker på de utallige guitar amp emuleringer, er det faktisk utroligt det først kommer nu. Ideen er god. Forholder mig til den, når jeg har prøvet den irl 8-)
Præcies.
-\\-Claus Flid-//-
http://www.NexusEvent.dk

Medlemsavatar
eberl42
Medlem
Indlæg: 392
Sted: Djursland

Indlæg af eberl42 »

Han er da fantastisk:-) jeg sad med et kæmpe smil på igennem hele videoen.
Ouuuhhhh yeaar
http://www.johannessmed.com
Producer - Kunstner - Musiker

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

.. det er jo heller ikke først nu det kommer. Lad os spole tiden tilbage til .. hmm .. 2002, hvor Antares lavede Microphone Modeler - nu findes den selvfølgelig i en opgraderet udgave - http://www.antarestech.com/products/det ... _Mod_EFX_5 ..

Jeg siger "whatever!" ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

Findes der et plug hvor man kan skifte sangeren ud , det ville være alletiders i et tilfælde som det her.

Man kan på ingen måde genkende lyden af en U47 i hans video.
Testen der skal forestille en Royer er rent sludder alene af den grund at den nævnte Royer er en 8 tals mic.
Lige umiddelbart lyder eksemplerne i videoen lige dårligt , men der er da den mulighed at man kan bruge det plug in ligesom man kan bruge
andre lignende plugs til at skabe forandring af en eller anden slags.

PS.
Jeg kan desværre ikke skrive mere , jeg skal ha svaret på en email jeg har fået , der står jeg har vundet 1.0000000 euro
facebook : Jørn Pedersen

Medlemsavatar
Claus Flid
Forum Donator
Indlæg: 3751
Sted: Slagelse(DK)

Indlæg af Claus Flid »

Vi er helt enige i at vi ikke får en 1 til 1 variant her. Men når man kan lave div soft comps mm der lyder.. skal vi sige 70-90% som originalen.
Så er det altså heller ikke helt skidt det her. Mon kke snart S.O.S laver et større review mere eller mindre betalt for :)

Bottom Line herfra. Jeg synes eddermama det her er et spændende emne. Jeg glæder mig i hvertfald sindsygt meget til at se nærmere på det "system" her.
-\\-Claus Flid-//-
http://www.NexusEvent.dk

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Der er bare ingen sammenligning mellem en guitar amp sim og en mic sim. En mikrofonkarakteristik er virtuelt umulig at efterligne, da du har dobbelt fysikalitet, dvs. den oprindelige mikrofons karakteristik, samarbejde med preampen (f.eks. loading og impedans) og ikke mindst afstand til mikrofonen umuligt kan kompenseres korrekt for.

En guitar amp sim opererer normalt med et tørt signal, optaget direkte.

Jeg dømmer humbug, spild af penge og at lignende (og bedre) lyd kan opnås på 2 minutter med en EQ.

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Så er spørgsmålet hvordan den bliver prissat. Svært at tro den kan komme under 15k.
Men måske slipper man iLok når man har 19' racket, ligesom Avid's Eleven Rack.

.. at dømme på nogens reaktioner bliver der huge hype :twisted:


Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2939
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Spændende koncept - og ikke mindst at følge udviklingen af det!

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Holger skrev:Der er bare ingen sammenligning mellem en guitar amp sim og en mic sim. En mikrofonkarakteristik er virtuelt umulig at efterligne, da du har dobbelt fysikalitet, dvs. den oprindelige mikrofons karakteristik, samarbejde med preampen (f.eks. loading og impedans) og ikke mindst afstand til mikrofonen umuligt kan kompenseres korrekt for.

En guitar amp sim opererer normalt med et tørt signal, optaget direkte.

Jeg dømmer humbug, spild af penge og at lignende (og bedre) lyd kan opnås på 2 minutter med en EQ.
Hehe, Holger, du vil sikkert begynde at få indspilninger der først er optaget med Slate's VMS, og som bagefter er kørt igennem Guitar Rig :redcard:

Medlemsavatar
Claus Flid
Forum Donator
Indlæg: 3751
Sted: Slagelse(DK)

Indlæg af Claus Flid »

Når man tænker over det er det faktisk flerere hardware producenter der slet ikke har fuldt med i daw udviklingen.

Der er maser af muligheder som de på ingen måde har udnyttet. Alt foregår jo itb på labtop. Eks Hvor er den fede transportable 500 format box med FireWire og i/o insert direkte i din daw ?

SLL forsøgt svagt med deres x-deck. Men tilslutning er jo til grin!

Og kik så lige prisen på Eks en top Mic eller comp. De køre jo med latterligt høje fortjenester nu 20 år senere. Det skriger jo til himlen at de har sovet i timen...!

Ind fra højre kommer Eks Svenske Lindell og knalder flere 500 moduler ud til en fjerdedel af prisen. Nu er det så Slates tur til at tænke fremad og ramme et gigantisk markede. Det fandma godt tænkt. Håber det holder vand :-)
-\\-Claus Flid-//-
http://www.NexusEvent.dk

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Aphex har faktisk lavet et lydkort som har 500 indgange. Mener det har plads til 4. Så det er ude, dog med usb :)

Mange af de nyere producere har ikke prøvet high end mikrofoner og hardware, for dem lyder det jo som en helt fantastisk mulighed. De har ingen referencer, så det bliver nemt at afsætte :dollargrin:

Med tanke på Kempler Profiling Amplifiers teknik, er det meget lidt som ikke kan lade sig gøre mere. Selvfølgelig kan det ikke kompensere for en god sanger og en god sangers teknik. Det tror jeg de fleste selv kan tænke sig til. Men jeg vil stadig høre den og opleve den under indspilning, før jeg dømmer den ude.
Deaktiveret

Medlemsavatar
Bjerre
Forum Donator
Indlæg: 2030
Sted: Randers

Indlæg af Bjerre »

Er det ikke bare et eq plug med fixed værdier?
[i]Hearing is believing... Or so I've heard[/i]

[url=http://www.lydsalonen.dk/][color=#FF0000]Lydsalonen[/color][/url]
[url=http://www.facebook.com/lydsalonen/][color=#0000FF]Facebook[/color][/url]

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Det er jo spændende og alt det der men jeg forholder mig ret skeptisk. Tror ikke han sælger ret mange da prisen nok ikke er til at gå til for dem der har hyggeindspilngsstudie og dem der har professionelle studier/pengene i orden tror jeg langt hellere vil købe den ægte vare. Hvis man kan købe hele pakken for 4000kr eller lign kan han skovle hele ikke-pro verdenen med. Men så snart prisen når op i nærheden af noget 8-1000kr tror jeg de fleste hellere vil bruge de penge på en preamp eller en go mic.
Og er jeg den eneste der synes han er helt vanvittigt irreterende selvoptaget i hele sin fremtoning?:)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

the19thbear skrev:Og er jeg den eneste der synes han er helt vanvittigt irreterende selvoptaget i hele sin fremtoning?:)
Har ikke set videoen, men det plejer at være Steven Slates stil.. :)

Medlemsavatar
Weimar
Medlem
Indlæg: 158
Sted: Copenhagen

Indlæg af Weimar »

Nøj, hvor er det fesent :)

Dette, i kombination med Slate Raven, kan nok gøre det ud for den mindst inspirerende indspilnings proces jeg kan forestille mig.

Hurra, nu behøver vi snart ikke at træffe nogen som helst æstetiske beslutninger mens vi indspiller…

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg glæder mig meget til at se en test af det. Selvfølgelig bliver det ikke den "real deal", men kommer man tæt på, kan det være nok for flere studier.

Tænk på hvor dårlige de første emuleringer af pedaler og guitarkabinetter var, og hvor de er idag. Jeg ville aldrig kunne få råd til at have en samling man kan teste indstillinger på før man finder den rigtige lyd.

Man kan ikke generaliserer alle studier eller alle teknikeres behov.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Hald skrev: Tænk på hvor dårlige de første emuleringer af pedaler og guitarkabinetter var, og hvor de er idag. .
Jo - men som Holger skriver, er det noget "helt andet" at emulere en mikrofon. Det ville svare til at emulere guitarens pickup. Og jo det er også gjort - og jo det lyder slemt af pose.

Men klart - så snart algoritmerne er pudset af, så behøver vi kun den indbyggede mic i Macbooken. DBA bliver oversvømmet med Neumann, Royer osv til 50,- stk ... :roll:

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

SustainerPlayer skrev:DBA bliver oversvømmet med Neumann, Royer osv til 50,- stk ... :roll:
Sammen med de gamle store analoge mixere og spolebåndoptagere, så samlerne og analog nørderne kan boltre sig i vellyd men pladsmangel :D
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar