Bedste mikrofon til el-guitar ?

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
Franne500
Medlem
Indlæg: 605

Bedste mikrofon til el-guitar ?

Indlæg af Franne500 »

Hej Alle,


Jeg er på vej over i et 3-vejs setup og mangler en dejlig mikrofon til at mic'e mit "tørre" signal op med. Jeg har i forvejen 2 x Audio Techninca AE3000 som bruges til EFX L/R men vores lydtekniker har engang i mellem problemer med overhør fra trommesæt når vi er presset lidt tæt sammen.
Vi spiller RASENDE lavt (derfor opstår de små problemer med overhøret også) og bruger IEM - Jeg kan ikke lide lyde af en 57er og har haft Audix D3 og D4 - de var ok men ikke det vilde sus. Er glad for AE3000eren, men måske kunne en Sennheiser 906 gøre det i stedet ?
Har i andre gode bud ? :)

Medlemsavatar
Sylle
Medlem
Indlæg: 693
Sted: Nørrebro

Indlæg af Sylle »

Jeg er stor fan af Sennheisers modeller. Jeg har selv en ældre 509 Blackfire (eBay er din ven), som jeg er enormt glad for at bruge, den er lidt varmere i lyden end e906, uden at være ulden som e606'eren. Har jeg brug for lidt mere åben lyd, så har jeg haft held med at smide en af mine AKG C214'ere på. Ellers er der Audix i5 som nogen sværger til. :)
[i]Freelance broadcast lydmand på DR - Touring lydmand - Studietekniker/Producer[/i]

Medlemsavatar
mester
Medlem
Indlæg: 1081
Sted: København

Indlæg af mester »

Live er min favorit som ofte kan noget de andre ikke kan: BeyerDynamic M160. En båndmikrofon, men supernyre - ikke 8-tal. Jeg har efterhånden utallige gange oplevet guitarister udbryde:"hvorfor lyder min guitar godt i monitoren!? Det plejer at lyde af lort?!". Og det er altid den, der gør det. Den kan lave en tone både jeg (der er kronisk 2.5-3kHz forskrækket) og guitarister (stokdøve) kan li', og det er noget af en bedrift. Lyder fantastisk - navnlig til all-round agtig, halvclean/halvdriven combo-lyd.
http://www.blackburst.dk

Er inhabil på følgende områder:
- Forhandler af Danley Sound Labs.
- Affilieret med Yamaha.

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

mester skrev:Live er min favorit som ofte kan noget de andre ikke kan: BeyerDynamic M160. En båndmikrofon, men supernyre - ikke 8-tal. Jeg har efterhånden utallige gange oplevet guitarister udbryde:"hvorfor lyder min guitar godt i monitoren!? Det plejer at lyde af lort?!". Og det er altid den, der gør det. Den kan lave en tone både jeg (der er kronisk 2.5-3kHz forskrækket) og guitarister (stokdøve) kan li', og det er noget af en bedrift. Lyder fantastisk - navnlig til all-round agtig, halvclean/halvdriven combo-lyd.
Det var et spændende tip, Frederik!
Har du erfaringer med den på vokal? Supernyre og dobbelt bånd..
http://www.thomann.de/dk/beyerdynamic_m160.htm

Medlemsavatar
Bjerre
Forum Donator
Indlæg: 2030
Sted: Randers

Indlæg af Bjerre »

Jeg tænker også supernyre. En billigere dynamisk mic, der også får mange roser derude og som jeg tit er glad for i studiet pga supernyren er http://www.thomann.de/dk/ev_nd468_ndym_serie.htm

Den lyder ikke særlig meget som en 57'er men er jo stadig en dynamisk....
[i]Hearing is believing... Or so I've heard[/i]

[url=http://www.lydsalonen.dk/][color=#FF0000]Lydsalonen[/color][/url]
[url=http://www.facebook.com/lydsalonen/][color=#0000FF]Facebook[/color][/url]

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

@the songcabinet: Vi, Artificial Brothers, optog det meste af vokalen til vores plade med lige netop den mikrofon. Så man kan sagtens, men det er ikke nogen Beta58. Den giver en ret mørk vokallyd som i nogle tilfælde kan være ret fed, men det er i min bog ikke en mikrofon man bare lige hiver ud af skabet når der hurtigt skal laves standard vokallyd. Til gengæld lyder den, som Frederik siger, rigtig fedt på guitar amps. Den kan også godt noget på tromme overheads, men det er nok lidt mere en studieting.
Stille og uroligt

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

adgangfolmer skrev:@the songcabinet: Vi, Artificial Brothers, optog det meste af vokalen til vores plade med lige netop den mikrofon. Så man kan sagtens, men det er ikke nogen Beta58. Den giver en ret mørk vokallyd som i nogle tilfælde kan være ret fed, men det er i min bog ikke en mikrofon man bare lige hiver ud af skabet når der hurtigt skal laves standard vokallyd. Til gengæld lyder den, som Frederik siger, rigtig fedt på guitar amps. Den kan også godt noget på tromme overheads, men det er nok lidt mere en studieting.
Ah, takker. Den kunne måske være et alternativ til en Cascade Fathead, så. Inspirerende!

Medlemsavatar
mester
Medlem
Indlæg: 1081
Sted: København

Indlæg af mester »

adgangfolmer skrev:@the songcabinet: Vi, Artificial Brothers, optog det meste af vokalen til vores plade med lige netop den mikrofon. Så man kan sagtens, men det er ikke nogen Beta58. Den giver en ret mørk vokallyd som i nogle tilfælde kan være ret fed, men det er i min bog ikke en mikrofon man bare lige hiver ud af skabet når der hurtigt skal laves standard vokallyd. Til gengæld lyder den, som Frederik siger, rigtig fedt på guitar amps. Den kan også godt noget på tromme overheads, men det er nok lidt mere en studieting.
Helt klart - den er jo også kendt fra det legendariske "When the Levee Breaks"-beat af John Bonham. Et af de mest samplede beats i historien - optaget med to M160'ere i en trappeopgang.

Desuden er den røvfed på trompet. Faktisk også god på lilletromme, selvom jeg er lidt bange for at ramme den...
http://www.blackburst.dk

Er inhabil på følgende områder:
- Forhandler af Danley Sound Labs.
- Affilieret med Yamaha.

Medlemsavatar
beetlebum
Medlem
Indlæg: 220
Sted: Aarhus

Indlæg af beetlebum »

mester skrev:Live er min favorit som ofte kan noget de andre ikke kan: BeyerDynamic M160. En båndmikrofon, men supernyre - ikke 8-tal. Jeg har efterhånden utallige gange oplevet guitarister udbryde:"hvorfor lyder min guitar godt i monitoren!? Det plejer at lyde af lort?!". Og det er altid den, der gør det. Den kan lave en tone både jeg (der er kronisk 2.5-3kHz forskrækket) og guitarister (stokdøve) kan li', og det er noget af en bedrift. Lyder fantastisk - navnlig til all-round agtig, halvclean/halvdriven combo-lyd.
+ 1. Den bliver sjældent nævnt, men den er super fed på en guitarforstærker (og i det hele taget en fed mikrofon). Jeg har to stk. og optager efterhånden sjældent elguitar med andre mikrofoner. Og så fylder den næsten ingenting.

Nyt svar