Øgenavn i skolen

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Øgenavn i skolen

Indlæg af Holger »

Kom til at tænke på øgenavne tilbage i skolen og senere gymnasiet.

I de små klasser på min lilleskole var der en tyk pige i min klasse, som hed Bine. Overfor skolen boede en stor, sort labrador, som hed Bollehunden fordi den altid forsøgte at parre sig med folk.

En dag fik hunden fat i Bine, som visse i klassen derefter omdøbte til Bolle-Bine. Et "genialt" ondt navn fordi det både hentydede til hendes tykke krop og en ydmygende seksuel episode.

I 3. klasse gik hun ud fordi hun blev drillet meget, regulær mobning. Jeg har tit tænkt på den piges videre skæbne, da jeg ellers husker hende som sød, stille og fuldstændig uden egen skyld i mobningen.

I gymnasiet gik der en pige i vores klasse, som var meget høj og havde en utroligt lang hals. For enden sad et lille, ikke særligt pænt hoved. Hun blev hurtigt døbt Giraffen og blev kun kaldt det i de første halvandet år.

- Indtil hun brækkede benet og skulle gå med krykker i lang tid. Da vi skulle på studietur til insisterede hun på at skille krykkerne ad og checke om nogen havde puttet narkotika i. Hele turen var krykkerne et tilbagevendende, komisk emne. Derefter hed hun 'Krykken' resten af gymnasietiden. Jeg forestiller mig, at hun den dag i dag har endnu et øgenavn på sin arbejdsplads.

Det skal lige siges, at hun ikke var nogen særlig rar person helt fra starten af gymnasietiden, selvom det aldrig er sjovt at blive holdt udenfor og drillet.

Jeg har aldrig selv haft et øgenavn (jeg ved af i hvert fald) udover "ham den mærkelige" i perioder fordi jeg var meget non-konform i min tidlige skoletid og sked på både mode, gruppepres og autoriteter. Derudover var jeg tynd, havde briller og lyttede til Elvis og Mozart på en lille gul transistorbåndafspiller.

Del gerne historier!

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hm, hvad har jeg selv haft af øgenavne.
I folkeskolen blev jeg kaldt Bløf. Så vidt jeg husker kom det fra en reklame mig og min på det tidspunk nok bedste ven Victor havde set, der var et eller andet (fiktivt?) pelsdyr der sagde noget i retningen af "Bløf", og så begyndte Victor at kalde mig det. Det var nok omkring..... 3.-4. klasse eller sådan. Victor døde af kræft i 6. klasse men det hænger altså stadig ved, for nogle af de gamle klassekammerater kan stadig finde på at kalde mig det i dag.

På Ballerup-Herlev Produktionshøjskole gik jeg på Lyd/Producer linjen, og der fik jeg et øgenavn jeg ikke fattede før muligvis et par år efter jeg var gået ud derfra?! :-D Jeg blev til rapperen Klaus O. Et "rygte" der skulle være spredt af en fra linjen, og så begyndte de andre at kalde mig det, uden at jeg selv vidste noget om det, haha. :)

Medlemsavatar
Lause
Medlem
Indlæg: 201
Sted: Sydfyn

Indlæg af Lause »

Gik i klasse med et slæng hvor folk faktisk glemte, hvad navnet bag øgenavnet, var.

Kennybuk - kommer af mandens mellemnavn (Kenny), dels at han var cirka 12 år ældre end os (Teknisk Skole) og samtidig med aldersrekorden også holdte sig godt til i statistikkerne, hvad angår scoringer i byen (buk)..

Jule - kommer igen fra et mellemnavn (Jul), og eftersom han var lidt af en tegneseriefigur, fik han tilnavnet Jule, efter Julemanden (som ikke er en tegneseriefigur - han eksisterer faktisk!)

DobbeltA. Denne gang et efternavn - han havde ikke mindre end 4 a'er i sit navn, Aagaard.

Og jeg fik faktisk aldrig noget øgenavn. Men er dog blevet kaldt mange ting gennem tiden..

Et øgenavn, som faktisk er ekstremt internt, er Strit. Det kommer af denne her pige, som jeg blev rigtig gode venner med, som havde den flotteste krøllede hårpragt (afsløret, jeg kan godt have et godt øje til naturlige krøller) og hendes øgenavn var selvfølgelig Krølle. Eftersom hun ikke synes det var fedt at være den eneste med et øgenavn, blev jeg tildelt et, ligeledes efter min egen hårpragt. Gæt selv hvordan det sad, på daværende tidspunkt...

Medlemsavatar
AsgerP
Forum Donator
Indlæg: 10
Sted: Karlstrup

Indlæg af AsgerP »

Lever brugen af øgenavne i bedste velgående i dag?
Eller var det ikke mere almindeligt i gamle dage.

Jeg husker i hvert fald fra min barndomsgade - tilbage i 1950'erne i Rødovre at øgenavne blev brugt flittigt.

Det var ikke alle navnene som var ondsindede. Men man var lidt mere ligefrem dengang eller kald det ubetænksom. Hvad jeg lige husker af navne: Lille-Jørgen, Mellem-Jørgen, Store-Jørgen, Blå-Jørgen (Ja, han havde hjertefejl og døde i en ung alder) og hans bror Bisse-Steen, hvis overlæbe jeg kom til at flække med en pil omviklet med stålråd), Snot-Eigil, Røde-Richard ( han var rødhåret), Hannes-John,, Larsen med cyklen (han var så hjulbenet at han blev nødt til at støtte sig til sin cykel), Tolderen ( han var altid fuld), Kludemor med to store hessiansække hængende over en herrcykel og endelig Bagsæde-kurt, han havde bollet en dame på bagsædet i sin bil.
[url=http://www.homestead.com/dorkingbreed/dorking.html]Hønseavleren[/url]
[url=http://bedandbreakfast1.homestead.com/]Bed And Breakfast i Karlstrup[/url]

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Vi havde en Mads i børnehaven som vi kaldte Mads Kontrabas. Kan ikke huske hvorfor men tror nok det bare var fordi det rimede.

I folkeskolen havde vi en Tude Andreas fordi han altid tudedede. Var egentligt ret synd for ham, fordi han også tudede når han blev kald det. Et selvopfyldende navn kan man vel kalde det. :o

Og så havde vi en gut det hed Frederik som altid åd pizza eller snakkede om mad, så han blev kaldt Fråde. Det var nemlig lige deromking at slangordet fråderen opstod, så enten blev han kaldt fråde pga. det eller også opstod fråderen pga. ham - vides ikke.

Nåja, og så var der en afrikaner som arbejdede i en periode med at renovere facaden på min børnehave. Vi var meget facinerede af ham fordi vi ikke havde set så mange sorte mennesker og spurgte hvad han hed. "Rugbrød" svarede han. Vi syntes det var et lidt underligt navn men han lignede lidt et rugbrød, så vi kalde ham bare rugbrød, men det er så gået op for mig, faktisk for ikke så lang tid siden, at han nok bare hed Robert.

Ellers er jeg selv blev kald Harry Potter i militæret. Jeg ligner lidt Harry Potter, og med militærets udleverede runde briller var der ikke så meget at gøre. Fik faktisk udskiftet mit navneskilt med et hvor der stod Harry Potter, som jeg blev beordret af gå med! :D

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Jeg har gået på 3 skoler, og er - hvad jeg ved af - ikke blevet kaldet noget, på tråds af at jeg ikke har været helt normal i folkeskolen xD

Da jeg startede i skole (Hyldebjerg skole), var jeg meget bange og tilbagetrukket, og græd meget! xD men jeg gemte mig altid. Jeg tror næsten at jeg var for u-set til at få et øgenavn :P
Jeg startede så på Sankt Annæ Gymnasiums folkeskole i 3. klasse. Der var jeg stadig bange og tilbagetrukket. Jeg græd stadig ret tit over ingen ting, og var lidt af en tøsedreng. (egentlig mærkelig at jeg ikke sådan rigtig blev mobbet, da der var rigeligt med grunde til det, hvis man kan sige sådan?)
Omkring starten af 6. klasse kom jeg ovenpå, og lyttede jeg til mere og mere metal og skiftede stil til hvad jeg selv kaldte "goth" selvom det ikke var det (men det vidste jeg ikke på daværende tidspunkt). Stadig ingen øgenavne?!
Jeg lyttede gradvist til hårdere og mere ond metal og skiftede stil til Black metaller og skiftede endelig til Katrinedal skole i starten af 8. klasse (da mine klassekammerater og lærere syntes jeg var en joke). Katrinedal var meget bedre, jeg fik et par venner, men stadig syntes en del af klassen at jeg var for underlig.
Da jeg var færdig med folkeskolen var det noget af det bedste der kunne ske, og hele mit liv tog en gevaldig drejning!

Nu bliver jeg tit kaldt "Johan The Man" og "Lydmand-Johan" :lol:

EDIT: Ups! Jeg glemte at fortælle at min kæreste kalder mig ged. Det har hun sgu gjort i 4 år.. Hun siger at det er fordi jeg er lidt klodset nogle gange, og så da jeg var metaller drømte jeg om at gro et gedeskæg :lol: ud fra "ged", leger hun også lidt med ordet, og ind i mellem hedder jeg gedert, gededyr, gert, geds osv. osv. osv..... (Det er også derfor mit hjemmestudie fik navnet "Goat Sounds" xD)
Senest rettet af GoatSonds ons 3. apr 2013 20:15, rettet i alt 1 gang.

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

AVS@ :dollargrin:

Vagn fra Kjovenhavn , sover i en barnevagn. (flyttede til Mors , 11 aar gammel, da mine foraeldrer blev skilt.



Heldigvist er der ikke meget der rimer paa det.

Vi havde ikke raad til modetoej og ofte arvede jeg min storesosters pige bukser. Vi havde oelkasser istedet for moebler indtil min mor fandt et job som forstander.
Jeg havde en rejsepladespiller og lyttede til alt jeg kunne faa fat paa og var rimelig isoleret; og ensom, trist, "autistisk", og i min egen verden paa Mors.
Jeg havde osse et helvedes temperament, saa det blev ikke til saa meget drilleri. Specielt efter 'fodbold-uafgjort-episoden" hvor jeg gav Vagn-Aage naeseblod, fik jeg lov at vaere i fred.

Min mormor kaldte mig Faetter Guf fordi jeg altid var sliksyg, og lidt tyk i de foerste aar.
Efter jeg er blevet voksen , slank og 1.90m kalder hun mig "Lille Fnug" :)

Det seneste, er en barejer fra tjekkiet der kalder mig Narwhale. Men det er kun sjov og ballade.

Der er osse en musiker her der kalder mig "Vaughn Hollund" i alm tale. Men jeg tror ikke der ligger noget ondt i det.
Jeg leder stadigvaek efter et alias, ioevrigt :wink:

Jeg kalder min kaereste "Salopperie" hvilket ikke er saerligt paent, men kaerligt ment.
Kan ikke fordrage "cherie" og de andre floskler
Senest rettet af Vagn Hollund ons 3. apr 2013 21:04, rettet i alt 5 gange.

Medlemsavatar
madsmac
Forum Donator
Indlæg: 976
Sted: ca. midt i udkanten

Indlæg af madsmac »

Flyttede fra Kbh. til Fredericia i '62 efter at mine forældre blev skilt.
Jeg var rødhåret, havde stritører, mellemrum mellem fortænderne, og så hed jeg Mads, hvilket bestemt ikke var almindeligt dengang!
Mads Ged, Københavner, Kanin, Gulerod, var nogle af de ting jeg blev kaldt, men det holdt nu ikke ret længe. Det er svært at få et fast øgenavn når ens kaldenavn er ualmindeligt.

Har siden været på en arbejdsplads hvor vi var 5 der hed Mads (det mest almindelige navn der) ! Der blev jeg så kaldt med mellemnavn Mads Bo.

I "gamle dage" tror jeg øgenavne var meget mere almindelige. Når jeg hører folk der er lidt ældre fortælle om deres ungdom vrimler det med de fedeste tilnavne til folk :-D

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

AsgerP skrev:Lever brugen af øgenavne i bedste velgående i dag?
Eller var det ikke mere almindeligt i gamle dage.
Jeg ved med gode grunde ikke hvordan det var i gamle dage, men selvom der ikke var mange øgenavne i omløb i de klasser jeg gik i, så har jeg da hørt tonsevis af øgenavne som nogle af mine venner har fået, eller dem i deres klasser havde :P så jeg tror ikke det er en død dille.. Det bliver vel heller aldrig kedelig for børn at lege med ord tænker jeg. ...eller hvad? det er måske sjovere at spille Angry Birds på sin iPhone :lol:

Medlemsavatar
Properghandi
Medlem
Indlæg: 431
Sted: Kbh

Indlæg af Properghandi »

Havde en ven i slænget for år tilbage der hed Erik, så fik han lavet hul i øret og blev derefter kaldt Ørik.....
No kick is hard enough

Medlemsavatar
Kim Olesen
Medlem
Indlæg: 1765
Sted: Odense

Indlæg af Kim Olesen »

Kimo. Kimovitch.

Har aldrig haft et øgenavn jeg ikke selv syntes var ok. Selvom jeg var mobbeoffer i mine 6 første skoleår. Jeg var udpræget enspænder og temmelig sær. Interesserede mig for ting ingen andre gjorde. Selv når det kom til musik lyttede jeg til musik ingen andre forstod. Så blev jeg fed til at spille guitar og mobningen forsvandt helt af sig selv heldigvis......
and in the end the love you take, is equal to the love you make.
http://www.myspace.com/kimolesen

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

AvS skrev: Frederik som [..] blev kaldt Fråde. Det var nemlig lige deromking at slangordet fråderen opstod, så enten blev han kaldt fråde pga. det, eller også opstod fråderen pga. ham - vides ikke.
Tror ikke "fråderen"udtrykket kommer fra ham. Det opstod jo i hele landet. Jeg tror, det helt sikkert kommer af "at fråse", som nok har haft en kort revival dengang.

Jeg blev kaldt "Old" i de tidlige folkeskoleår -- jeg snakkede anderledes, fordi jeg kom længere og længere forud i læsekundskaber, brugte meget tid for mig selv på at læse bøger og aviser og se film med undertekst. Mine sætningskonstruktioner og ordforråd var afvigende fra klassens norm. Vistnok en eller anden gang, klassen havde Oldtidskundskab og jeg kunne svare på et eller andet, blev navnet opfundet og hang ved i flere år.

Min kammerat Jesper blev siden tredie klasse kun kaldt Kylling -- efter Jesper Fårekylling. (det var godmodigt ment, dengang betød det ikke "chicken"/fej endnu.)
Min bedste fjende hed And, af Kristian, og lidt fordi han snakkede lidt snadrende.
Jens var et langt hyl, og blev jævnligt tiltalt Hyl.

Jeg husker ikke, om nogen af pigerne havde øgenavne.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Lynild
Medlem
Indlæg: 1276
Sted: Århus

Indlæg af Lynild »

Vi havde 3 med samme navn i min klasse, og jeg var en af de 3. Jeg hedder så Pedersen til efternavn, og jeg blev derfor, i f*cking 7 år, kaldt P !!!
Ja, jeg ved ikke hvad jeg skal sige. Det ligger SÅ langt væk fra et fedt øgenavn, at det næsten ikke kan beskrives.
En af mine venners mor kalder mig i grunden det stadig den dag i dag, og det er ved at være 13 år siden :/

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Stort set alle i min folkeskole havde øgenavne. De var dog ikke alle lige opfindsomme, som regel blev der bare koblet et "lle" på:
Molle (Mig, hedder Morten), Kalle (Kasper), Ralle (Rasmus) osv. Jeg ved ikke hvorfor det lige blev moderne at gøre det på den måde, men det gjorde vel at vi følte et vist tilhørsforhold til gruppen.

Der var dog også nogen mere negativt baserede, f.eks.
Handi - Andy, var spejder og mega høj og kikset
Bussemanden - Monica som var MEGET speciel og ofte spiste sine bussemænd mens hele klassen så på. Hun var også vild med kapgang!
Store - En anden Monica som, ja, var temmelig overvægtig

Senere blev vi lidt mere kreative. Havde blandt andet et vennepar på skolen som blev kaldt Timon og Pumba. Det passede sgu egentlig ret godt til dem.

Har aldrig 100% forstået hvorfor jeg ikke er blevet drillet mere, da jeg skilte mig ud på mange punkter. Havde bl.a. en fase hvor jeg gik i læder bukser og havde absolut ingen interesser til fælles med "eliten" (Fodbold drengene). På den anden side var jeg måske lidt mere upfront end de andre, fordi jeg ikke interesserede mig for tendenser. Var f.eks. den første der begyndte at skate og gå i hiphop tøj længe før det blev rigtig moderne.

Ps. fed tråd!

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Ak ja - og der er GARANTERET nogle der idag vil kalde det mobning:) - suuuuukkkkk.....

Medlemsavatar
pedemeyer
Medlem
Indlæg: 552
Sted: Herlev

Indlæg af pedemeyer »

I min vennekreds fra barn/ungdommens land var det faktisk den ultimative kærlighedserklæring, at give øgenavne til hinanden.
Vi hed aldrig noget af det vi egentlig hed.., og hvis man "bare" havde sit eget navn, ja så var man nok lidt udenfor inderkredsen...
Jeg nævner en lille del af slænget i flæng..; Holger Møjhund, Klaus Kludder, Pip, Tormod, Balter, Lykke, Strudsen, Doktoren, KT, Hummel, Flügg, Dix, Bongo.., osv osv

Jeg selv har haft så mange identiteter, at det har udviklet sig til det absurde.
Kun navnet Pede kan jeg selv forholde mig til.., men rigtigt hedder jeg Jens Peter Meyer (født Nielsen) .., nu gift Borggård.
Så når jeg bliver kaldt frem hos lægen hedder jeg stadigt kaldt alt fra Jens Borggård til Pede Meyer.

Til gengæld har vi en politik på mit arbejde om ikke at kalde børnen for andre navne end deres eget, ud fra en tese om, at øgenavne hænger ved.
Det er jo f.eks meget fedt at hedde "mini" , når man er 10 år, men knap så sjovt når man bliver 18 år...

Men, som med så meget andet, er øgenavnes possitive/negative indvirkning på mennsker afhængig at konteksten de bliver benyttet i!

Personligt er jeg imod alt der stigmatiserer folk.
Men er altså selv storforbruger af slang og øgenavne.
I det hele taget er sproget en fed legeplads!:)

Og alt hvad der er kærligt ment, er gangbart:)
Pede Meyer
Music is the voice of god.

Medlemsavatar
Codo
Forum Donator
Indlæg: 282
Sted: Aalborg

Indlæg af Codo »

Her i mit lokalområde har vi en lydmand, som har den helt store gamle tonemesteruddannelse

- han går under navnet Thorsten Tonedøv

:lol:

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

pedemeyer skrev:nævner en lille del af slænget i flæng..; Holger Møjhund, Klaus Kludder, Pip, Tormod, Balter, Lykke, Strudsen, Doktoren, KT, Hummel, Flügg, Dix, Bongo.., osv
sikke nogen fede øgenavne 8-)

Betragtning: "Klaus Kludder" hører man med jævne mellemrum, at nogen havde i deres gruppe.

I 3. G havde vi Claus, som nogengange havde en lidt opblæst opfattelse af eget værd, især i forhold til piger.
Så nogengange var det betimeligt at sige "Claus Hårdfør -- med det STÅENDE problem" .. hvilket kunne være helt vildt meget mere sjovt end det ser ud nu, hvor jeg skriver det. Sådan grineflip-sjovt, for vores lille gruppe drengevenner.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Nøj hvor er jeg blevet kaldt meget - i kan selv gætte løs hvad der rimmer på Dan og det er bare for at starte et sted :)

På mit arbejde er der masser af øgenavne bla.

Jensen - til en der hedder Nielsen.
Goalie (fra bordfodbold færdigheder)
Bomberen fra virum (fra bordfodbold færdigheder)
Pivert (ham der brokker sig hele tiden)
Mac Tight Ass (af Mathias - i kortere form i daglig tale blevet til Tight Ass og Tight).
Børge (fordi han ligner Børge fra olsen banden)

Et par af de lidt mere sære øgenavne jeg kan huske fra ungdoms tiden i nordsjælland.

En fyr der blev kaldt Pålæg (et par andre gutter herinde fra ved jeg også kender ham, måske de kender historien om navnet?).
Da jeg var første års senior fodbold spiller, var der en 10-12 år ældre gut på holdet det kun gik under navnet Prutten - jeg fandt aldrig ud af historien omkring nogle af navnene.
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Dan Spand Gummiand? :)

Sjovt med Mac Tight Ass. Jeg har også en god ven som hedder Mathias som vi kalder Ma-tight-ass. Har også en anden ven, som kun har en klunke - han bliver selvfølgelig kaldt Einstein. :)

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Jeg har en ven som jeg, og et par andre kalder grå-skinke.. Egentlig meget plat.. men det kalder vi ham fordi han hedder Lukas. Først kaldte jeg ham Lukas Graham, og så på et tidpunkt var jeg kommet til at lufte lidt danglish og oversatte Graham (grey ham) - grå-skinke, og så kom han til at hedde grå-skinke.

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

*Einstein* Haha :dollargrin:

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

AvS skrev:... Har også en anden ven, som kun har en klunke - han bliver selvfølgelig kaldt Einstein. :)
Hahah den er god..
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

GoatSonds skrev:Lukas.. så kom han til at hedde grå-skinke.
Den var fin 8-)
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

De kaldte mig ofte "Hajtand" i de mindre klasser. (jeg hedder Harries)

I gymnasiet led jeg af kronisk søvnløshed som følge af Commodore 64 spil og musik hele natten lang, så jeg sov i alle frikvarterene, og også enkelte timer.

Min sidekammerat Rene døbte mig "GAB!", som hang ved lige siden, endda også til vores 20 års jubifest i 2010.

Jeg hadede faktisk at hedde Gab, det var ikke sjovt at føle at nogen er efter en hele tiden, og det ødelagde en del for mig.

Men det er jo så mange år siden nu...

Nyt svar