Ny aktive højtaler til computeren (Yamaha HS50M?)

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
gasolin
Medlem
Indlæg: 304

Ny aktive højtaler til computeren (Yamaha HS50M?)

Indlæg af gasolin »

Jeg har et sæt Behringer B1030A og b.la et Creative sound blaster x-fi hd usb lydkort.

Sættet har en tydelig bund uden at være pumpet,kan spille meget højt, har generalt en god lyd og masser af justerings muligheder bagpå.

Sidder og lytter lidt til sættet og inden længe for jeg sat højtalerne til salg, som er købt i slutningen af oktober hos 4sound til 1549kr,(for at prøve nogen andre aktive højtaler) og mine gamle effektforstærker, cdafspiller,target hifi møbel.........jeg har fået et bud på 1050kr for højtalerne (er det for lavt?) samt bud på noget andet så jeg lige sniger mig op på over 2000kr (som alle kan og skal bruges på højtaler, måske kommer der lidt mere til)

De højtaler jeg har bruger jeg ikke til mixning,inspilning af musik og de skal de nye heller ikke

Jeg søger nogen højtaler med en klar åben,behalig og meget harminisk lyd og som kan spille højt. Højtaleren skal spille sammen med mit Creative sound blaster x-fi hd usb lydkort

Højtalerne skal have justeringers muligheder af diskanten (dæmpning), gerne hak i gain så jeg nemmere kan justere højtalernes gain ens, til f.eks 0 db(trinløs synes jeg ikke er optimalt) 100% ens opbygget og biamping.Højtaler med 8" bas er helt klart for store da de skal stå på et alm skrivebord, tror 5-6" vil være fint, måske 6.5" som max.

Max pris er 2500kr incl transport og gerne lidt mindre.

Jeg har tænkt på sådan et sæt http://www.thomann.de[...] hvor sættet uden de specielle fødder koster 1100kr pr stk (2200kr pr sæt, i danmark koster et sæt hos 4sound 2399kr uden skum fødderne),så det kan ikke andet end at betale sig at købe sættet med fødderne, så kan jeg også nemmere få dem vinklet opad, istedet for at skulle forsøge at placere dem dobbelt så højt op over skrivebordet som de kan stå med de specielle skum fødder, som er max 4 cm høje.(Er før blevet anbefalet Yamaha HS80M men dem havde jeg og har jeg stadig ikke råd til og desuden er de meget store, der for Yamaha HS50M)

Hvor gode er lyden fra yamaha HS50? (har hørt meget godt om lyden fra yamaha HS serien, har kun hørt dem meget kort)

Hvor højt kan de spille? (kan de spille højt nok?)

Hvor meget bas er der? (har hørt den er neutral og generalt meget harmonisk, men også at den falder hurtigt, gætter på omkring 60-80hz, nedre grænse er 55 hz, forestiller mig det er med -10db ved 55hz)

Er der andre i samme prisklasse,kvalitet i vil anbefale mig?

Synes man for meget højtaler for pengene ved at købe studio monitors, vil helt klart heller have nogen studio monitors end nogen computer højtaler ofte i plastik med en lille fultone endhed og en mellemstor subwoofer når prisen er den samme

Jeg elsker pink floyd, u2, kim larsen, god techno dj tiesto,armin van buren, italo brothers,dire straits,pet shop boys,phil collins og så videre

Medlemsavatar
MrMusicDK
Medlem
Indlæg: 77
Sted: Amager

Indlæg af MrMusicDK »

Jeg er ikke helt med. Du har et sæt B1030A som du synes lyder godt?
Dem vil du sælge og købe nogle nye monitors, men i samme prisklasse?
Hvis du skal have bedre monitors, så skal du op i en anden prisklasse, så nytter det ikke at købe nogle til samme pris igen.
Så hellere spare f.eks. 5000,- sammen og købe nogle der faktisk er mærkbart bedre.
Det synes jeg i hvert fald er en god ide.

Mvh Markus

Medlemsavatar
ultramarine
Medlem
Indlæg: 726

Indlæg af ultramarine »

kender ikke Beheringer højtyalerene men har hørt yamaha 50 erne.
og de har ikke nogen bund i forhold til hvad jeg tror Behringerne har.
hs50 ligger mest i mellemtone området og jeg kan forestille mig de sikkert gode at mixe på og fange detaljer i mellemtone området.
og rimelige at høre musik på, men den lækre vellyd for man ikke ud af dem.

behold de der behreinger, de plejer da at få god omtale fra dem der har dem, så nok svært at finde noget der er bede i den prisklasse.

Default avatar
gasolin
Medlem
Indlæg: 304

Indlæg af gasolin »

Nej ikke helt.

Jeg vil købe nogen andre lidt bedre højtaler end dem jeg har.

B.la har jeg set at Behringers B3030A som har bånddiskant hos thomann kan fås til lige under 2100kr incl fragt, de har større bas,er tungere, max lydtryk er 3 db højere(ikke at jeg mangler power, med så er der mere dynamisk headroom) og jeg har læst en del om behringer B3030A, også lidt herinde. Konklusionen er at de har en rigtig godt lyd til en meget fornuftig,lav pris, men de har dem ikke i odense hos 4sound, kun de mindre modeller 1030 og så dem der er et alternativ til logitech,creative pc højtaler.

Yamaha HS50M koster hos thomann ca 2200kr med specielle skum fødder,incl fragt,30 dages returret og 3 års garanti
Har læst (kun hørt serien meget kort hos 4sound) at HS serien er blandt de bedste i sin klasse, en meget ærlig lyd, men ikke så meget bas(HS50). HS80 er for dyre og store.

Samson rubicon 5 & 6" modellen fås også med bånddiskant og de koster under 2000kr pr sæt ca 1700 og 1900kr, men dem kender jeg overhovedet ikke noget til og kigger jeg under data har man kunne få dem siden 2006 så det er en gammel model (men selvfølgelig nye)

M-audio BX5A D1 og sikkert også esi's tilsvarende modeller (har jeg hørt kort,hos 4sound som ikke sælger esi mere) slank og lys lyd alt for lidt bas med alm musik og en diskant der er for høj og påtrængende, der desværre ikke kan dæmpes bag på (Mine behringer er dæmpet bag på med -2 db og det passer fint til mit rum,personlige smag)

De nye M-audio BX5A D2 er sikkert ikke meget anderledes i lyden til at de er mærkbart bedre end D1 versionen, desuden er der stadig ikke mulighed for at dæmpe diskanten. Synes diskanten er en af svaghederne ved M-Audio BX serien hvis man mangler bas kan man bare købe 8" modellen eller en subwoofer, men er diskanten ellers god er det kun en fordel med at kunne dæmpe diskanten, da det nok er den der hurtigst gir lyttetræthed hvis ikke den er god,for høj eller begge dele. D1 modellen har desværre både en diskant der for høj og en diskant JEG ikke kan holde ud at lytte til ved høje lydtryk, bliver bestemt ikke bedre af at bassen kun er ok i niveauet med musik i techno genren som tiest, dj aligator, armin van buren, italo brothers, men til alm pop rock musik er bassen ikke god nok, den er alt for fraværende(også selv om bassen kun er 5").


Synes man ofte for meget godt lyd og nogen højtaler der kan spille højt til yderst rimelig pris, hvis man køber studio monitors, samlignet med creative,logitech og alle de andre plastik højtaler man ofte forbinder med højtaler til computeren


Men nu kan i jo skrive hvad i synes om de højtaler jeg nævner og hvad i vil anbefale jeg lytter til, for selv at vurdere om det er bedre end det jeg har og som jeg har skrevet, jeg søger nogen højtaler med en klar, åben,behalig og harmonisk lyd (hvor ingen lyde stikker af fra resten, som f.eks en svag bas ved lave lydtryk og buldrene og upræcis bas ved høje lydtryk eller en god neutral og behalig diskant ved lave lydtryk, men agressiv og på trængende ved høje lydtryk, selvfølgelig med udgangspunk i musik der er rigtig godt optaget,mixet)

Synes ikke der er et ret stor marked for brugte studio monitors i dk, især den type jeg søger efter, kunne jeg få nogen til 2000-2500 kr pr sæt, der er ret nye f.eks fra 2011 og som koster næsten det dobbelte(ca 4000 -) som ny, ville jeg da overveje at købe brugt. Men det er der ikke.

Default avatar
gasolin
Medlem
Indlæg: 304

Indlæg af gasolin »

Der er selvfølgelig også krk rp5 Rokit G2 (dem ville jeg egenligt have haft istedet for dem jeg har nu men den var bare lidt for dyre, dengang, i forhold til mit budget) som har en god bund men som måske ikke spiller så højt som behringerne, synes mange skriver at det er en god højtaler men at de måske mere er som en god hifi højtaler idet de farver lyden lidt (ved ikke om B1030A farver lyden, synes det ikke)

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Men jeg forstår det ikke... Du skriver at du ikke skal bruge dem til at mixe musik på. Hvorfor er det så at du ikke vil have en hifi-højtaler i stedet? De er da federe at høre musik på, og du får efter min mening en del mere højtaler for pengene

Default avatar
gasolin
Medlem
Indlæg: 304

Indlæg af gasolin »

Gider ikke de der aktive højtaler der ikke er 100% ens opbygget, hvor den ene har indbygget forstærker, højere vægt, lidt mindre indvendig volumen til bassen og den anden har ikke forstærker,lidt lavere vægt længere signalvej og så videre, jeg vil gerne have højtalerne er 100% ens opbygget som med hifi højtaler.

Studio monitor højtaler (omkring 1500kr og op efter)er 100% ens opbygget, det samme kabel der skal tilsluttes højtalerne (ikke noget med signal kabel til den højtaler og f.eks højtaler kabel til den anden,forskellig vægt og så videre) og de kan som regl spille højt.

Hifi forstærker og højtaler fylder for meget, når det skal stå på mit skrivebord


Jeg har ikke lyst til at købe et 2.1 sæt med små fuldtone enheder (eller bare generalt små enheder) i plastik kabinet, der dårligt nok kan nå ned til delfrekvensen til subwooferen(f.eks jbl soundstick 1" full tone vs 6" bas), som ofte bare står og brummer nede på gulvet og mest af alt lyder som om den bare skal kunne spille så højt som overhovedet muligt.

Grundlæggende skal højtalerne bare opfylde de krav jeg stiller (ens opbygget, meget gerne biamping, justeringsmulighed af diskanten, en harmonisk lyd og de skal kunne spille højt), ellers er det lige meget om det er aktive hifi eller studio monitors.

Studio monitors kommer bare tættest på det jeg søger og ofte læser jeg om nogen der synes diskanten er forfærdelig på ene højtaler, hvor en anden synes den er god og sådan kan der være så mange meninger om den samme højtaler.

Studio monitor højtaler gengiver bare musikken som den er optaget og "burde" ikke påvirke den med f.eks kunstig bas eller diskant, i forvejen er der stor forskel på hvordan musikken er optaget, det er også charmen ved at lytte til f.eks deep purple, queen, pink floyd fra 70'erne samlignet med hvordan ny rock musik ofte lyder, hvor alle lyde skal være høje http://www.hifi4all.dk/forum/forum_post ... 60469&PN=1.(alm hifi højtaler skal jo groft sagt gengive alt musik så det lyder godt, studio monitors skal gengive musikken sådan som den er optaget uden at tilføje eller fjerne nogen lyde) .


Prøver at undersøge om der er nogen højtaler der har endnu bedre lyd end dem jeg har, til 2000-2500kr (købe brugt synes jeg er svært pga de få aktive studio monitor eller aktive hifi højtaler der er til salg, som jeg synes har god lyd og kan fås brugt for 2000-2500kr)

F.eks havde jeg engang et sæt dali concept 1 med 5" bas og 2x 120 watt fra en rotel RB-980BX, sættet kunne ikke spille lige så højt(trods meget mere effekt end mine behringer),så meget bas og heller ikke helt så godt som mine nuværende behringer B1030A, selv om et sæt dali concept 1 koster ca det samme som behringerene og jeg havde 2x 120watt

Default avatar
gasolin
Medlem
Indlæg: 304

Indlæg af gasolin »

Jeg har set nogen genelec 8020a tæt på den pris jeg max vi gi for nogen højtaler, hvad kan i fortælle mig om dem.

Har kort hørt genelec og de skulle være i samme klasse som adam og de dyre krk

Nyt svar