top 5 yndlingsplader

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Søren Sømand
Forum Donator
Indlæg: 882
Sted: Næstved

Indlæg af Søren Sømand »

Holger skrev:Sjovt (interessant) at læse dine begrundelser Martin. Mangler jo lige Daft Punk på min liste, men de må så ligge Top 7.
Ja dem og Prodigy ville helt sikkert figurer på min liste. Ellers ville Slayer og Coldplay stikke hovedet forbi ligesom Cannibal Ox og Hvid Sjokolade.

Søren Sømand

Medlemsavatar
JimR
Forum Donator
Indlæg: 1027
Sted: Fredensborg

Indlæg af JimR »

Michael skrev:Camel: "Stationary traveller."
Fleetwood Mac: " Rumours."
Marillion: " Misplaced Childhood."
Streets: " One way Street."
Thin Lizzy: " Live and dangerous." ( sådan får man presset flere skiver ind :-D )
Nå ja Michael, jeg burde nok have haft Lizzy med, det skulle så være Black Rose (soundtracket til mine teenage år :-) )

JimR

Default avatar
Kristofferb
Medlem
Indlæg: 672
Sted: Århus, Danmark

Indlæg af Kristofferb »

Nirvana - Nevermind.
Det er skide godt produceret og sangene er virkelig stærke. Det album vil altid have en særlig plads i mit hjerte.

Sebastian - Skatteøen.
Jeg hørte det meget i min spæde barndom, og inden for det sidste år fandt jeg det så frem igen, og opdagede at det stadig holdt.

Metallica - Master Of Puppets.
Virkelig fedt. James H's vokal er 'on fire' i den periode. Jeg er ikke meget for deres 90'er materiale eller deres helt tidlige, men lige her omkring ramte de bare sømmet perfekt på hovedet.

The Beatles - White Album.
Det kunne have været alle deres albums fra Help og frem, men White Album peger både tilbage til deres poplyd og fremad mod deres eksperimenterende lyd. Så derfor.

Blur - Best Of.
Meget alsidigt band. Alburns Gorillaz projekt holder også.

Det var så fem fede albums, men om 20 minutter kommer jeg sikkert i tanke om fem andre, som ligeså godt kunne være valgt.
Gode er de her i hvert fald.

Medlemsavatar
rasmus nørregaard
Medlem
Indlæg: 329
Sted: 8520

Indlæg af rasmus nørregaard »

1. Radiohead - Kid A
Den vil altid stå som den vigtigste plade for min egen musikalske udvikling. Er dog heldigvis kommet videre!

2. Scott Walker - Scott 4
Bliver aldrig træt af den mand, kunne ligeså godt have valgt Scott 3 - skal dog vende mig til det nye

3. Talk Talk - Spirit of Eden
Stemning som ingen anden

4. Tom Waits - Alice
Kender ikke alt Waits endnu og det gør det umuligt at vælge... men Alice er for vild

5. GYBE - Lift yr. skinny fists like antennas to heaven! / Sigur Ros - ágætis byrjun
Jeg kan ikke vælge blandt disse to albums..... så de deler den sidste plads!

Boblere:
Blur (Think Tank),Nico (Chelsea Girls), Velvet Underground & Nico, David Bowie (The rise and fall of Ziggy Stardust and the spiders from Mars), The Flaming Lips (The Soft Bulletin) ... noget Smiths, J. Newsom (Ys), Björk (Vespertine) m.fl.
bomtjik

Medlemsavatar
Martin Winther
Medlem
Indlæg: 678
Sted: Midtsjælland

Indlæg af Martin Winther »

Sjovt (interessant) at læse dine begrundelser Martin. Mangler jo lige Daft Punk på min liste, men de må så ligge Top 7.
Ja jeg tænkte at istedet for bare at skrive en "top 5" så lige begrunde hvorfor. Vi har jo alle sammen dybe følelser for musikken og det den giver os. Godt som ondt


Men det er også skægt at læse jeres andres valg. f.eks er jeg er stor fan af Coldplay, men kan kun lide 4-5 numre. F.eks. synes jeg deres Talk er monster. Overgangen fra vers til omk. det der lille break down, før de gir den gas. Det er så godt og gennemført, men samtidigt ret simpelt. Det er klasse og noget jeg synes at nutidens pop/rock musik ellers ikke formår at leverer.

Medlemsavatar
pedped
Forum Donator
Indlæg: 164
Sted: Amager

Indlæg af pedped »

Det kan man jo ikke!!!! Nå, men i bedste High Fidelity stil, vil jeg alligevel forsøge at begrænse mig til 5, og skrive dem som umiddelbart kommer frem i mine tanker.

Radiohead - OK Computer
Taler for sig selv. En milepæl i rockhistorien. Er med alderen dog begyndt at synes, at andre af deres albums når samme højde som denne....... og så alligevel ikke. Har også betydet sindsygt meget for min personlige musikalske udvikling, selvom det tog et par rigtig at forstå hvad der sker på det her album. Og det rigtig fede er, at jeg stadig finder nye sider af det - mere kan man ikke forlange!

Muse - Absolution
Storladen rock på den fede måde. Grænser til det patetiske og præsentiøse, men klare hele tiden at ligge lige i peaket, hvilket jeg stadig ikke fatter. Og så er det IMO en af rpckhistoriens mest udtryksfulde vokaler. Overgår i mine øre nok faktisk Thom York.

Sigur Ros - Takk
Hmm, kunne nok lige så godt have været et af deres andre albums, men kunne ikke lige vælge. Synes bare det skulle med. Denne dejlige islandske nytænkende lyd, som pludselig væltede ind over os i slut 90'erne, eller var det start millenium (et ord som er gået i glemmebogen - fortjæner det en rænessance?), og jeg er bare vildt med det. Det er så stemningsfuldt og gennem-musikalsk at jeg næsten begynder at tude. Jeg ville seriøst ønske at kunne stå på scenen sammen med dem, og være en del af at skabe den stemning.

Pulp - Different Class
Ja, jeg var britpopper i 90'erne, og jeg skammer mig stadig ikke. Jeg synes det var vildt fedt, men er dog 'vokset' fra det meste i dag. Der var mange fede produktioner i denne periode inkl. Suede, Blur og Oasis, men jeg synes alligevel at dette album skiller sig ud. Og når jeg ser tilbage, så har det bare være vold-spillet langt mere end de andre, så dette måtte blive den. Ham Jarvis han kunne også sige lidt mere med lidt færre ord. Der var meget mere kød på end f.eks. Oasis, men det var alligevel lige til at gå til.

Baal - Sensorama
Ved ikke om den i virkeligheden er blandt mine 5 favoritter, men den har betydet enormt meget, og er nok i top 5 af mest spillede cd'er i min samling, så derfor kom den med. Og så synes jeg der manglede lidt dansk på listerne.
Albummet er det tætteste nogen er kommet på Queen og Bowie, uden at det bliver kopi. Desværre forlod guitaristen bandet efter dette album, og så blev det lidt mindre rocket. Han spillede sgu en fed spade!


Hmm, og hvor blev så alle perlerne fra min store jazz-samling af????
Og Pink Floyd.... og Genesis...... og Queen......og Hendrix, Zappa, Stevie Ray Vaughan, Saga, Rufus W, Love Shop, Nirvana, Jeff Buckley, Kent, Kashmir, Dizzy Mizz Lizzy, Mew, osv...... :?

Nå, man kan jo ikke få det hele
Hva' sker der med rævehalen????

Medlemsavatar
MartinLaup
Medlem
Indlæg: 24
Sted: København

Indlæg af MartinLaup »

Jeg forsøger

Frou Frou: "Details" - Guy Sigsworth's fede produktioner og Imogen Heaps fantastiske stemme - et must-have og desværre de tos eneste album sammen.

Tina Dickow: "In The Red" - Danmarks (ja ok hun bor i London nu...) bedste singer/songwriter efter min mening.

The Prodigy: "Music For the Jilted Generation" - fordi det rykkede max da man hørte det første gang og det rykker stadig ca. 13 år senere.

Zero7: "When It Falls" - mmm det er bare dejlig musik.

Alanis Morissette: "Jagged Little Pill" - bedre (internationalt) debut-album skal man lede længe efter - ingen fyld-sange, kun klasse.

(Moby "Play", Coldplay "Parachutes", Royksopp "Melody AM", Rage Against the Machine "R.A.t.M."... piv piv piv og tudefjæs - hvorfor kun en top fem...?)

Medlemsavatar
nickkbh
Forum Donator
Indlæg: 2362
Sted: Bangkok,Thailand

Indlæg af nickkbh »

1.Steely Dan, Gaucho,nok den mest spillede cd jeg har,samtlige numre holde,men min favorit er titelnummeret.
2.Chaka Khan,Whacha gonna do for me,fede numre,vhaka har aldrig været bedre,fedt produceret.
3.The Derek Trucksband,Songlines......Forholsvis ny,men allerede en klassiker.
4.Deefunkt....Thermonuclearsweat.....I virkelighede det fedeste liveband,men denne cd er for fed......Acid funk.

Shit 5 er ikke nok........Jamiroquai,jeff Beck,yellow jackets,EWF,John Scofield,Kashmir,Lou Reed,Luther Vandross,Marcus Miller,Me'shell Ndegeocello,Metallica.Michael Franks,Michael Ruff,Pat Metheny,Pink Floyd,Police,Prince,Quincy Jones,REM,Rolling Stones,Sergio Mendes,St Germain,Stevie Ray Vaughan,Supertranp,Stone temple pilots,Stevie Wonder,Tower of Power,Sneakers,Shu bi dua,Kim Larsen,Vildnis,osv.

Medlemsavatar
nickkbh
Forum Donator
Indlæg: 2362
Sted: Bangkok,Thailand

Indlæg af nickkbh »

ooops dobbelt post....

Medlemsavatar
Emil Thomsen
Forum Donator
Indlæg: 413
Sted: Aarhus

Indlæg af Emil Thomsen »

The Books. The Lemon of Pink
Autechre. Draft 7.30
Radiohead. Amnesiac
M83. Dead Cities, Red Seas & Lost Ghosts
Nick Drake. Pink Moon

Medlemsavatar
bogh
Forum Donator
Indlæg: 674
Sted: Where the sun don't shine

Indlæg af bogh »

Pearl Jam - Ten

Four Tet - Rounds

Johnny Cash - At Folsom Prison

RJD2 - Since We Last Spoke

Alice In Chains - Dirt

Dabrye - One/Three
Senest rettet af bogh søn 8. apr 2007 20:26, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Arnold
Medlem
Indlæg: 564

Indlæg af Arnold »

Pink Floyd - Wish you were here - de har lavet mange gode, men den her vender jeg altid tilbage til.
Radiohead - The Bends eller OK Computer - alt efter humør.
Marillion - Misplaced Childhood - absolut ingen fyld - kun gode numre, og er der noget federe end konceptalbums! 8-)
Beatles - Abbey Road - en værdig svanesang.
Keane - Hopes and Fears - klasse samling af gode popsange - hvilken debut.

Medlemsavatar
Tau Gundersen
Medlem
Indlæg: 2075
Sted: Nansensgade

Indlæg af Tau Gundersen »

MC Solaar - Paradisiaque
- Den vigtigste plade for mig nogensinde, overhovedet. Og den er langt større end noget musisk, så der er faktisk ingen rationel begrundelse på dét område.

Eazy E - It's on (Dr. Dre) 187UM KILLA
- Westcoast hip-hop classic of all time.

Dr. Dre - 2001
- Så helstøbt. Og så er Devin med.

Outkast - Speakerboxx/The Love Below
- Det er svært for mig at vælge et af deres værker, men dette er jo et dobbeltalbum, så det er vel mest korrekt at fremhæve dét. :)

... Og så mit Kraftwerk collectors item box-set der er udformet som en laptop. For de er bare nogle dejlige drenge med en dejlig fascination af dejlige maskiner! 8-)

Medlemsavatar
stefanbugge
Medlem
Indlæg: 42
Sted: Århus

Indlæg af stefanbugge »

1. Pink Floyd - Dark Side Of The Moon
2. Air - Moon Safari
3. Radiohead - Kid A
4. Tool - Ænima
5. John Coltrane - My Favorite Things

Default avatar
Hans Nissen
Forum Donator
Indlæg: 825

Indlæg af Hans Nissen »

Jimmy Page-David Coverdale - Coverdale/Page - fantastisk guitarlyd og brug af open tunings - flotte lydbilleder.
U2 - The Unforgettable Fire - Hovedårsagen til at jeg skiftede til guitar og når man som undertegnede elsker guitarskabte lydbilleder, så er denne jo en milepæl.
Whitesnake - Live ... In The Heart Of The City - alt det fede bluesrock fra den tidlige periode.
Construction Time Again - Depeche Mode - Bandet, pladen og koncerten, der for alvor fik mig til at ville spille musik.
Joe Satriani - Surfing With The Alien - Den elektriske instrumentalrocks ubestridte mester (imho)

Men ja - 5 er alt, alt for lidt ...

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Martin Winther skrev:Eiffel 65 - Eiffel 65

Der er mange der undrer sig når jeg nævner dem som favourit. Men, jeg er en taber for popdance på den fede måde! Der er INGEN Der rent melodisk set, kan hamle op med dem(igen min egen fuldstænigt subjektive holdning). Måske Aqua. Desværre har de valgt at "fedte" en ellers sindsygt dygtig sanger ind i en vocoder, der minder lidt for meget om ingen ting.

Eiffel 65 er et klasse eksempel på hvordan man ingen vegne kommer med fatale beslutninger og dårlig timing.
Jeg syns det er totalt godt at nogen har E65 med. Syns selv det der hit (hedder det "Blue"?) er fuldstændig top-top. Det har en vokallyd interessant nok til at man lige hører efter, første gang den kommer ud af radioen, og beatet er vel-swingende nok til at alle gulve bliver pakket fra første weekend på klubberne. Og det er simpelt nok til at ingen bliver skræmt væk af overflødigheder (dét syns jeg selv er sværest: mine tracks blier ofte for overhængte som juletræer).
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Stylophone
Medlem
Indlæg: 1012
Sted: Randers, Denmark

Indlæg af Stylophone »

Heller ikke nogen speciel rækkefølge her:

Donald Fagen - The Nightfly
Toto - The 7.th one
AC/DC - Back in black
Toto - Toto
Dr. John - Gumbo

:-)


/HC
H.C. Röder - http://www.hcrstudio.hcroeder.dk - http://www.hcroeder.dk - http://www.myspace.com/hcroeder - http://www.stylophone.dk

| MBP 15" 2.4 ghz - 2 gb ram | Mac Pro 2 x 2.66 ghz - 3 gb ram |
| Digidesign HD|2 m. 192 |
| Logic Studio 8 | Protools HD 8.0.3 |

Medlemsavatar
Alex - Aural Invasion
Medlem
Indlæg: 541
Sted: Frederiksberg

Indlæg af Alex - Aural Invasion »

alltime-model:

1. Xerox & illumination - XI
2. Xerox & illumination - Temporary Insanity
3. Xerox & illumination - The Beast Within (ikke udkommet, men tør godt sætte den på all time top 5)
4. Visual Contact - La La Land
5. Vibe Tribe - Wise Cracks

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Sjovt..... Ej jeg må nok hellere lade være med at disse din liste, Alex. :D

Medlemsavatar
Alex - Aural Invasion
Medlem
Indlæg: 541
Sted: Frederiksberg

Indlæg af Alex - Aural Invasion »

Christoffer I. N. skrev:Sjovt..... Ej jeg må nok hellere lade være med at disse din liste, Alex. :D
jamen det er bare i orden. Folk hvis top 5 indeholder Astral Projektion, tager jeg nu ikke så højtideligt :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

BaaaaaaaaaH :)

Medlemsavatar
Simond
Forum Donator
Indlæg: 451

Indlæg af Simond »

Radiohead: OK Computer. (1997) Producer: Radiohead/Nigel Godrich

The Prodigy: Music for the Jilted Generation. (1994) Producer: Liam Howlett/Neil McLellan

Pink Floyd: Wish You Were Here. (1975) Producer: Pink Floyd

Radiohead: Kid A. (2000) Producer: Radiohead/Nigel Godrich

John Mayer: Continuum. (2006) Producer: John Mayer/Steve Jordan

Medlemsavatar
Simond
Forum Donator
Indlæg: 451

Indlæg af Simond »

Og mens vi venter i spændning kan vi jo lige høre de fem nominerede

John Mayer:

Radiohead:

Radiohead:

Pink Floyd:

The Prodigy:

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja sjovt der virker som en vis konsensus omkring de ovenstående.

Medlemsavatar
Simond
Forum Donator
Indlæg: 451

Indlæg af Simond »

Tjo..

Kunne godt have tænkt mig, at se William Orbit i blandt de overstående producere

Nyt svar