Høretelefoner vs. monitors - Hvad skader hørelsen mindst?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Wega
Medlem
Indlæg: 618
Sted: Midtjylland

Høretelefoner vs. monitors - Hvad skader hørelsen mindst?

Indlæg af Wega »

Jeg har i længere tid været lidt nervøs for min hørelse, da jeg nok har været ret hård ved mine ører i en del år. Som teenager var det rigtig slemt med Cerwin Vega DX5'ere og en kraftig forstærker på værelset, hang til en fed bass og fester i weekenden. I årene med biler var bagagerummet også fyldt godt op med anlæg, og på samme tid arbejdede jeg på en fabrik der laver thermoruder (Meget støj fra glas der smadres).
Anyway, jeg har været forbi lægen i dag, for at få skyllet mine øre. Jeg har ikke kunne høre ordentligt i lang tid, og det her var så sidste step før turen skulle gå til Dansk hørecenter. Men heldigvis hjalp det meget at få "blæst ørerne ud". :)

Så nu føler jeg lidt at jeg har fået min hørelse tilbage, og vil gerne gøre hvad jeg kan for at beskytte den fremover. Problemet er så at jeg jo stadig elsker musik, og den bliver ofte bedre hvis det bliver spillet lidt højt. Og efter jeg har købt mig et sæt gode høretelefoner, ja så sidder jeg jo med dem på i temmelig mange timer i løbet af dagen. Jeg har tidligere fået af vide at høretelefoner er det der skader mest , set i forhold til højtalere/monitors, da lyden jo bliver spillet direkte in i øret.
Men er det nu også sandt, når vi snakker en stor lukket hovedtelefon (BD DT-770) ? Vil det være bedre for mig at anskaffe mig et par monitors? Eller er det lige meget om lyden kommer fra hovedtelefoner eller højtalere, hvis det hele kun handler om lydniveauet?

Håber I kan hjælpe mig lidt, så jeg kan sikre mig at min hørelse også stadig er nogenlunde eksisterende om 10 år :)

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Meget simpelt svar - spil svagere. Det er eneste fornuftige løsning.

Medlemsavatar
Søren Bendixen
Medlem
Indlæg: 2559
Sted: Jutland denmark

Indlæg af Søren Bendixen »

Jeg er ikke ekspert på området, men det er min egen oplevelse at længerevarende brug at hovedtelefoner også af meget god kvalitet er mere belastende end monitors (af god kvalitet)
Jeg tror faktisk du kan finde videnskabelig dokumentation for denne "påstand".
Kvaliteten af udstyret kan minske behovet for at spille megahøjt, men mit bedste råd er at spille lavere generelt og kun skrue op det få gange hvor du skal checke hvordan det virker der.
(og så vil du måske finde ud af at dit rum rasler så meget med at det ikke kan bruges til noget :dollargrin: :dollargrin: :dollargrin: - nej pjat)

Du skærper din hørelse ved at være fokuseret når du arbejder. og er du fokuseret kan du tåle en del - er min oplevelse.
Køb det bedste, skru (lidt) ned og lyt mere - det er min anbefaling
Firma: Audiotect
[url]audiotect.dk[/url]
[url]http://twitter.com/SorenBendixen[/url]
[url]http://listn.to/soerenbendixen[/url]

Medlemsavatar
Flouvio
Medlem
Indlæg: 712
Sted: CPH

Indlæg af Flouvio »

Som tidligere nævnt: Skru ned! Det er det eneste rigtige valg. Jeg arbejder for en høreapparatproducent og kender til en del grumme høretab pga. for høj musik. Er skaden først sket kan du desværre ikke "købe" dig til din oprindelige hørelse. Så tænk dig godt om.
Quad 2,66 Windåze XP, Samplitude 10 Pro, Cubase 4, Sony Soundforge, Powercore MkI & MkII, Liquid Mix 32, RME, NTP, Gyraf, Avalon, Waves, Cranesong, NHTPro, KRK og Studer
http://www.myspace.com/masterboxdk

Medlemsavatar
Claus Flid
Forum Donator
Indlæg: 3751
Sted: Slagelse(DK)

Indlæg af Claus Flid »

Jeg ville sige hørreboller er de "farligste" da de ofte lukker tæt og du får skovlet det hele lige direkte ind i ørende.

Samtidig syntes jeg det er endnu nemmere at komme til at spille for højt med hørreboller på.
-\\-Claus Flid-//-
http://www.NexusEvent.dk

Medlemsavatar
Wega
Medlem
Indlæg: 618
Sted: Midtjylland

Indlæg af Wega »

Hmm jeg har vist ikke fået formuleret mig ordentligt her, det beklager jeg.

Det jeg mener er: Ved et fast (Normalt) lyd niveau, er der så forskel på hvad der er mindst skadeligt for hørelsen, i mellem høretelefoner og højtalere? Set over en lang periode, vil min hørelse så have bedre af at lytte til højtalere frem for at sidde med høretelefoner på? Eller er det fuldstændig lige meget så længe lydniveauet ikke er for højt?

Medlemsavatar
Søren Bendixen
Medlem
Indlæg: 2559
Sted: Jutland denmark

Indlæg af Søren Bendixen »

Wega skrev:Hmm jeg har vist ikke fået formuleret mig ordentligt her, det beklager jeg.

Det jeg mener er: Ved et fast (Normalt) lyd niveau, er der så forskel på hvad der er mindst skadeligt for hørelsen, i mellem høretelefoner og højtalere? Set over en lang periode, vil min hørelse så have bedre af at lytte til højtalere frem for at sidde med høretelefoner på? Eller er det fuldstændig lige meget så længe lydniveauet ikke er for højt?
ja - jeg er ret sikker på at hovedtelefoner er mere skadelige ved samme lydniveau, selvom "samme lydniveau" måske er lidt af en tilsnigelse da de to kilder jo "rammer" ørerne vidt forskelligt.

Og jeg er helt enig med Flid i hans kommentar at man nemt kommer til at spille for højt i hovedtelefoner.

Hvis du laver/mixer/producerer musik bør du heller ikke gøre det via hovedtelefoner. Det er udemærket som et element i mix og især til fejlfinden
Firma: Audiotect
[url]audiotect.dk[/url]
[url]http://twitter.com/SorenBendixen[/url]
[url]http://listn.to/soerenbendixen[/url]

Medlemsavatar
steand
Medlem
Indlæg: 2346
Sted: København

Indlæg af steand »

Eller er det lige meget om lyden kommer fra hovedtelefoner eller højtalere, hvis det hele kun handler om lydniveauet?
JA !
[size=85][color=#40BFFF]Audio/Akustik/Elektronik Ingeniør, producer, komponist og musiker.[/color][/size][size=80] [color=#80BFFF][url]https://soundcloud.com/techau/[/url][/color][/size]

Medlemsavatar
Søren Bendixen
Medlem
Indlæg: 2559
Sted: Jutland denmark

Indlæg af Søren Bendixen »

HVA?!

(couldn´t help it..)
Firma: Audiotect
[url]audiotect.dk[/url]
[url]http://twitter.com/SorenBendixen[/url]
[url]http://listn.to/soerenbendixen[/url]

Medlemsavatar
Wega
Medlem
Indlæg: 618
Sted: Midtjylland

Indlæg af Wega »

Mange tak for jeres svar :)

Søren Bendixen skrev: Hvis du laver/mixer/producerer musik bør du heller ikke gøre det via hovedtelefoner. Det er udemærket som et element i mix og især til fejlfinden
Hvorfor bør jeg ikke producer musik via hovedtelefoner? De hovedtelefoner jeg har fået fat i skulle være nogenlunde neutrale i lyden, og så er det vel ok?

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Det er stort set umuligt (i alle tilfælde for mig) at lave et slutmix på hovedtelefoner alene af den grund, at du ikke kan stole på fornemmelsen af reverb. ALT (næsten) lyder godt i hovedtelefoner, det gør det ikke på monitorer.

Medlemsavatar
Søren Bendixen
Medlem
Indlæg: 2559
Sted: Jutland denmark

Indlæg af Søren Bendixen »

tak til gs-dk
Firma: Audiotect
[url]audiotect.dk[/url]
[url]http://twitter.com/SorenBendixen[/url]
[url]http://listn.to/soerenbendixen[/url]

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Claus Flid skrev:Jeg ville sige hørreboller er de "farligste" da de ofte lukker tæt og du får skovlet det hele lige direkte ind i ørende.

Samtidig syntes jeg det er endnu nemmere at komme til at spille for højt med hørreboller på.
Er helt enig.
Jeg behøver jo ikke tage hensyn til mine naboer når jeg har hovedtelefoner på. :)

Medlemsavatar
Wega
Medlem
Indlæg: 618
Sted: Midtjylland

Indlæg af Wega »

Og så blev jeg igen lidt klogere. :)

Mange tak for jeres hjælp.

Medlemsavatar
madsdue
Medlem
Indlæg: 297

Indlæg af madsdue »

Jeg har oplevet at få ondt i ørene på grund af hørebøffer. Nu har jeg droppet dem og solgt min iPod, og lytter kun på højtalere. Det fungerer rigtig godt for mig og jeg har ikke længere "ondt i hørelsen"! :)

Medlemsavatar
Niels Vølund
Medlem
Indlæg: 479
Sted: Vodskov nordjylland

Indlæg af Niels Vølund »

Det eneste der virkelig hjælper ar at vænne dig til at lytte ved lavere lydniveau.
Det er nemmere at skrive end at praktisere, så måske du kan ha gavn af det her.
Jeg har førhen altid mikset alt for højt.
jeg har også altid interesseret mig meget for gear, lyd og artikler herom og læst en del af bob Katz´s vise ord om niveau og fordelene ved en fælles standard og med det i tankerne var der ikke langt fra læsning til handling da jeg læste denne side http://www.massivemastering.com/blog/in ... _Chain.php
Det resulterede i jeg købte et måleinstrument der viste jeg normalt havde alt alt for højt niveau når jeg miksede.
jeg kalibrerede mine højttalere som beskrevet i artiklen og besluttede ig for aldrig at spille højere !
Og ved du hvad ? Efter den beslutning var det faktisk en hel sport at sænke lydniveauet, selvfølgelig reference lytte i det højere lydniveau indimellem, men det er meget nemmere at lægge niveauer lavt.
ihvertfald for mig, og mine miks lyder bedre på andre anlæg end ever.
Mit sidste indkøb er iøvrigt et par små Tascam/auratone-wannabe højttalere som jeg bruger rigtig meget og det er også på lave niveauer.

Lytteopærksomheden blir sjov nok større når øret er vant til ikke at blive "blændet"
Forestil dig en maler der arbejder i 10.000 watt lys. han ka sgutte se andet end lys :-)
Logic 7.1.1 Os X.4.11 Dual G5 1.8 2GB 2 UAD kort Yamaha 01x, i88, Dynaudio BM5A - kaffe - hotdogs - m.m

Medlemsavatar
Tau Gundersen
Medlem
Indlæg: 2075
Sted: Nansensgade

Indlæg af Tau Gundersen »

Hvis problemet er højt niveau ved casual lytning, kan du forsøge dig med nogle hovedtelefoner der har en form for noise cancellation, så du kan spille lavere... Det fungerer ret godt for mig bare med et sæt Beats by Dr. Dre tour (altså in-ear modellen).

Medlemsavatar
mester
Medlem
Indlæg: 1081
Sted: København

Indlæg af mester »

En ting at notere sig er, at undersøgelser viser, at mange bliver snydt af lydniveauet i hovedtelefoner kontra højttalere.

Hvis man beder folk om at matche lytteniveau på et par højttalere og et sæt hovedtelefoner, så det føles lige højt, indstiller de fleste det så hovedtelefonerne faktisk leverer 8-10 dB (mener jeg det er) mere end højttalerne, målt i øret.

Jeg ved ikke om jeg falder uden for den kategori, men jeg synes altid det er blødende højt, når jeg samler et par hovedtelefoner op, som andre lige har lyttet på...
http://www.blackburst.dk

Er inhabil på følgende områder:
- Forhandler af Danley Sound Labs.
- Affilieret med Yamaha.

Medlemsavatar
Internalized Sun
Forum Donator
Indlæg: 842
Sted: Faxe

Indlæg af Internalized Sun »

Man skal vel heller ikke ignorere at når ørerne bliver lukket inde i et par hørebøffer, så giver det gunstige forhold for alle de naturlige bakterier?
Selvom det er egne bakterier, så er det jo vigtigt at der er balance i tingene, og hvis de pludselig kan formere sig flere millioner gange i forhold til det naturlige antal, så kan man få varige skader i form af ørebetændelse - og varige skader kan vi ikke lide vel?

Jeg bruger også kun hovedtelefoner til at finde fejl (typisk i de dybe frekvenser), og når jeg tvinges til det når jeg komponerer (hvis jeg ikke må larme) :roll:

Den med at overtage et par hovedtelefoner fra andre og opleve at det er øredøvene højt kender jeg også godt - det er altså mega irriterende!

Positiv hilsen
Dennis
[b]HVEM [/b]har lagt en kage på min computer?!!?!!

Min musik: http://soundcloud.com/internalized-sun

Medlemsavatar
J_A
Medlem
Indlæg: 158

Indlæg af J_A »

En ide er at bruge en musik afspiller der har et nummer i forbindelse med volumen. På den måde kan du selv forudsige dig et loft, som du ved at du ikke skal skrue højere op end. F.eks. hvis du har en musik afspiller med et max volume tal der står til 100, kan du sige til dig selv at du ikke skal skrue højere op end til 30. Det kræver selvfølgelig at du er god nok til selv at styre det, men hvis ikke, så kan du jo investerer i dem her =)
[i]We are the music makers,
And we are the dreamers of dreams,
Wandering by lone sea-breakers,
And sitting by desolate streams;—
World-losers and world-forsakers,
On whom the pale moon gleams:
Yet we are the movers and shakers
Of the world forever, it seems.[/i]
–Arthur O'Shaughnessy

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

J_A skrev:En ide er at bruge en musik afspiller der har et nummer i forbindelse med volumen. På den måde kan du selv forudsige dig et loft, som du ved at du ikke skal skrue højere op end. F.eks. hvis du har en musik afspiller med et max volume tal der står til 100, kan du sige til dig selv at du ikke skal skrue højere op end til 30. Det kræver selvfølgelig at du er god nok til selv at styre det, men hvis ikke, så kan du jo investerer i dem her =)
Derfor er jeg glad for min Creative Zen afspiller. Spiller ikke helt ligeså sindssygt højt som en "rant" denver-netto-mp3 afspillere, og overstyrer kun på sidste trin (25). Med et sæt DJ-bøffer i hovedtelefonudgangen kommer de aldrig til at spille for højt. Eller, ihvertfald ikke til mig. Lydstyrke og hvad der er "for højt" er jo subjektivt alt efter hvor miljøskadet man er..

Default avatar
stumfisk
Medlem
Indlæg: 82
Sted: København S

Indlæg af stumfisk »

Helt klart bliver man snydt af hovedtelefoner. For grunden til at vi gerne vil spille højt, er jo også at vi gerne vil "føl" musikken, og der skal lidt mere til ved hovedtelefoner. Det samme synes jeg gælder monitors med små basenheder. Jeg spiller for det meste noget lavere, hvis enhederne kan levere en dybde uden at være skruet helt op. Så kan jeg "føle" det uden, at spille specielt højt...
Dertil kommer det at man bare må vænne sig til, at lytte musik lavere. Specielt når det gælder mix, skyder man sig selv i foden ved, at mixe højt. For ja, de fleste ting lyder godt når de er høje, men det gør også, at man ikke får rettet sit mix ordentligt til, så det også lyder godt når det er lavt. Derudover er der også en tendens til at fx vokalen bliver meget lav ved mix ved høj volumen...

Medlemsavatar
Wega
Medlem
Indlæg: 618
Sted: Midtjylland

Indlæg af Wega »

Super fedt med alle de input og gode råd der kommer, jeg suger til mig alt hvad jeg kan :) Faktisk har jeg lige lavet en aftale med en gut om at jeg skal købe hans monitors, så nu kan jeg få prøvet at bruge monitors og se om jeg for en bedre "føling" med musikken uden at spille så højt.

Omkring hørebøffer, så synes jeg det kan være svært at vide hvornår man spiller for højt i dem? Jeg kan jo ikke rigtig måle lyd niveauet på samme måde som jeg kan med et db meter og højtalere/monitors?

Medlemsavatar
RapIdo
Medlem
Indlæg: 391
Sted: Melomani studiet, Nørrebro

Indlæg af RapIdo »

For mig virker højtalere bedst, da som andre siger skal lidt mere til før man "mærker" musikken med hovedtelefoner.
Og, jeg har lagt mærke til tidligere, og det kan være det lyder underligt, men med hovedtelefoner på ku jeg starte med at arbejde i et tilpas lydniveau, men jo længere tid jeg sad med dem på, var det som om min hjerne skruede ned for lyden, og jeg fik tendens til lige at give den et lille notch op igen og igen for at få den samme følelse.
Når jeg kom tilbage efter en pause og trykkede play, blev jeg så meget overrasket over hvor højt jeg havde lyttet.
Ved ikke om det kun er mig der har haft den tendens, som jeg heldigvis er blevet opmærksom på og prøver at undgå.

Medlemsavatar
Niels Vølund
Medlem
Indlæg: 479
Sted: Vodskov nordjylland

Indlæg af Niels Vølund »

et tilpas lydniveau, men jo længere tid jeg sad med dem på, var det som om min hjerne skruede ned for lyden, og jeg fik tendens til lige at give den et lille notch op igen og igen for at få den samme følelse.
Det er faktisk meget præcist formuleret den samme mekanisme jeg plejer at falde for.
Nu jeg er opmærksom på det har jeg lavet et loft for hvor højt jeg vil fyre op og laver nogle fjollede belønningsøvelser som: ok nu er den vokal ved at være der, så ka du gi den en tand mere.

Det var iøvrigt hovedtelefoner, marshall amps og whisky der ødelagde Pete Townshends ører.
Han yndede at tilbringe ledige stunder med en flaske af bemeldte vædske, plugge hovedtlf. bagi marshall og fyre spaden af hele natten.
Så ska man blive døv.
Logic 7.1.1 Os X.4.11 Dual G5 1.8 2GB 2 UAD kort Yamaha 01x, i88, Dynaudio BM5A - kaffe - hotdogs - m.m

Nyt svar