Roland Jupiter-80
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35557
- Sted: Hørsholm
Hmm... Nu er jeg ikke så meget inde i rolands lyd, især ikke de nyere, men mig bekendt har de nye roland synths svært ved at løfte arven. Det kunne dog være denne var anderledes på det punkt?!
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
- Preben Friis
- Medlem
- Indlæg: 3170
- Sted: CPH
Countdown til den 6. april. http://www.rolandconnect.com/
[size=85][url]http://hindenburg.com[/url][/size]
- Kim Olesen
- Medlem
- Indlæg: 1765
- Sted: Odense
Synes det er helt galt det der. Det jeg ville forvente af en jupiter 80 var en va synth on stereoidz. Masser af layers af ANALOGT lydene stuff.
Sgu ikke en synth der kan spille realistiske saxofoner.
Sgu ikke en synth der kan spille realistiske saxofoner.
and in the end the love you take, is equal to the love you make.
http://www.myspace.com/kimolesen
http://www.myspace.com/kimolesen
- Storm Music
- Medlem
- Indlæg: 2049
- Sted: Søborg
Den tidligere (gen- og mis-)brug af Juno-navnet kan rigtig godt give lidt bange anelser...Kim Olesen skrev:Synes det er helt galt det der. Det jeg ville forvente af en jupiter 80 var en va synth on stereoidz. Masser af layers af ANALOGT lydene stuff.
Sgu ikke en synth der kan spille realistiske saxofoner.
MEN... jeg er stadig lidt spændt og lader mig gerne overraske...
Skandaløst!!
Juno-D/G var en svinestreg, men det her grænser efter min mening til blasfemi. Jupiter brandet står i min verden for en rendyrket synth hvor alting er hands on. Selv JP-8000 er tro mod denne tradition. Ikke noget samplet preset-wankeri. Rolands maketings-folk må være desparate, og burde skamme sig .. tror næppe det er designerne af synthen som har fundet på den skulle kaldes Jupiter .. og så 80! Arrrrrgggghhhh!
Juno-D/G var en svinestreg, men det her grænser efter min mening til blasfemi. Jupiter brandet står i min verden for en rendyrket synth hvor alting er hands on. Selv JP-8000 er tro mod denne tradition. Ikke noget samplet preset-wankeri. Rolands maketings-folk må være desparate, og burde skamme sig .. tror næppe det er designerne af synthen som har fundet på den skulle kaldes Jupiter .. og så 80! Arrrrrgggghhhh!
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp
Nemlig!Hippo skrev:Skandaløst!!
Juno-D/G var en svinestreg, men det her grænser efter min mening til blasfemi. Jupiter brandet står i min verden for en rendyrket synth hvor alting er hands on. Selv JP-8000 er tro mod denne tradition. Ikke noget samplet preset-wankeri. Rolands maketings-folk må være desparate, og burde skamme sig .. tror næppe det er designerne af synthen som har fundet på den skulle kaldes Jupiter .. og så 80! Arrrrrgggghhhh!
*80gs-dk skrev:Nemlig!Hippo skrev:Skandaløst!!
Juno-D/G var en svinestreg, men det her grænser efter min mening til blasfemi. Jupiter brandet står i min verden for en rendyrket synth hvor alting er hands on. Selv JP-8000 er tro mod denne tradition. Ikke noget samplet preset-wankeri. Rolands maketings-folk må være desparate, og burde skamme sig .. tror næppe det er designerne af synthen som har fundet på den skulle kaldes Jupiter .. og så 80! Arrrrrgggghhhh!
+1... +2.. 3-4 stykker... Still counting...Hippo skrev:Skandaløst!!
Juno-D/G var en svinestreg, men det her grænser efter min mening til blasfemi. Jupiter brandet står i min verden for en rendyrket synth hvor alting er hands on. Selv JP-8000 er tro mod denne tradition. Ikke noget samplet preset-wankeri. Rolands maketings-folk må være desparate, og burde skamme sig .. tror næppe det er designerne af synthen som har fundet på den skulle kaldes Jupiter .. og så 80! Arrrrrgggghhhh!
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]
Det forlyder dog at det ikke (kun) er samples. Jeg kender folk der har hørt den, og de er meget begejstrede... Jeg tror faktisk det ku' være spændende, og langt LANGT tættere på "ægte" end de Juno'er vi har set skyde frem de sidste par år... Nå, jeg flyver til Frankfurt imorgen, så man kan være klar ved indgangen når Messen åbner. Så får vi se....
kh
/Nicolai
kh
/Nicolai
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]
Jeg forventer en fyldestgørende reportage!
Men altså - hvis de virkelig tog synth-delen alvorligt, så burde de da lave i det mindste nogle controls og ting man kunne skrue på. Jeg synes halvdelen af det at spille synth (i modsætning til at spille keyboard), er at animere lyden realtime og performe med den - og det ser jeg ikke mig selv gøre på en touch-screen og et par assignable faders ..
Men altså - hvis de virkelig tog synth-delen alvorligt, så burde de da lave i det mindste nogle controls og ting man kunne skrue på. Jeg synes halvdelen af det at spille synth (i modsætning til at spille keyboard), er at animere lyden realtime og performe med den - og det ser jeg ikke mig selv gøre på en touch-screen og et par assignable faders ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp
Ja, de har været noget fedtede med sliders og knobs... Men hvem ved? En forthcoming JPG-80 ? Der skal jo også være noget spændende til Summer NAMM :o)
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]
Endnu en omgang VA fis .... nøjagtigt ligesom Kronos fra KORG... men KORG brugte da i det mindste ikke MS navnet til deres nye workstation...
Skal de lave noget nyt under de navne burde det være ANALOGT!!!! slut færdig! det skal være i samme ånd som de originale, som da Dave Smith lavede Prophet 08 ... det er ok med forandringer, og det er ok at der er lidt menu'halløj og presets synes jeg, men de burde have lavet en ANALOG maskine i stedet...
Jeg venter og ser hvad KORG's kommende Monotribe blir' for en størrelse... DET lyder mere spændende... ind til videre...
Skal de lave noget nyt under de navne burde det være ANALOGT!!!! slut færdig! det skal være i samme ånd som de originale, som da Dave Smith lavede Prophet 08 ... det er ok med forandringer, og det er ok at der er lidt menu'halløj og presets synes jeg, men de burde have lavet en ANALOG maskine i stedet...
Jeg venter og ser hvad KORG's kommende Monotribe blir' for en størrelse... DET lyder mere spændende... ind til videre...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil
R.I.P. Mindeprofil
Pianist og keyboardspiller.
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35557
- Sted: Hørsholm
Den lyder da fint. Nu er jeg ikke nogen analog synth freak så jeg kan ikke sige med det samme at de gamle lyder bedre, men den er vel ca. ligesom alt nyere Roland. De smider mange forskellige ting ned i samme boks og en masse performer-baserede features på. Den her topper det dog ved, umiddelbart, at lyde bedre end demoer jeg har hørt af andre af deres nyere synths.
Ikke noget jeg bliver blæst bagover af..
Ikke noget jeg bliver blæst bagover af..
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
Gab! .. eller faktisk - GRRRRR!!
Den lyder som en hvilken som helst anden generisk VA, intet unikt der. Nå ja - man kan selvfølgelig stacke løs, men dens grund-sound er det intet nyt i. Og det er jo derfor en Jupiter 4, 6 eller 8 er noget særligt; dens tone! Hvis man så oven i købet ikke har noget reelt hands-on kontrol, så er der virkelig ikke meget som skiller den fra alle mulige andre dsp synths .. far er skuffet!
Den lyder som en hvilken som helst anden generisk VA, intet unikt der. Nå ja - man kan selvfølgelig stacke løs, men dens grund-sound er det intet nyt i. Og det er jo derfor en Jupiter 4, 6 eller 8 er noget særligt; dens tone! Hvis man så oven i købet ikke har noget reelt hands-on kontrol, så er der virkelig ikke meget som skiller den fra alle mulige andre dsp synths .. far er skuffet!
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp
- unklekarma
- Medlem
- Indlæg: 2418
- Sted: København
Det er satme corny
[url]http://www.vispiserude.dk[/url]
Selv som stor Jupiter fanatiker så synes jeg synthen er spændende. Bevares, jeg synes demoerne - både af en tysker på standen, og af Scott Tibbs på det viste klip - gjorde for meget ud af de akustiske instrumenter i forhold til synth delen.
Den var desværre ikke frit tilgængelig, men blev kun demonstreret fra de to scener. Men man har jo sine forbindelser Så jeg fik lige 10 minutter med den og et par hovedtelefoner. Og selvom det heller ikke yder hverken 80'eren eller Jupiter navnet retfærdighed, så var det alligevel lovende. Modellerne af de forskellige dele af kendte synths virkede overbevisende. F.eks vælger man ikke bare en savtak, men man vælger HVILKEN savtak, moduleret ud fra de største synths, ikke bare Roland men også konkurrerende synths fra især 70'erne og 80'erne. Det samme med filter osv... Og på en messe med højt støjniveau, et par halvdårlige headphones og for lidt tid, så må jeg indrømme jeg synes det lød fedt. Fyldigt, powerfuldt!Hver tone består altså af 3 Oscillatorere, hver med sin egen filter, envelope, LFO osv. Man kan double op til 9 tones, og dermed stacke 27 oscillatorere på én gang(!) Og om ikke andet giver det ihvertfald nogle layer muligheder.... JP-8'erens særlige Unison / Solo mode (som er anderledes end både MKS-80 og Jp-6) skulle også være emuleret, så i teorien burde det stacke 216 oscillatorere, men det er ikke bekæftet, men bare min egen teori. Og om det så er anvendeligt er en anden sag...
Men jeg glæder mig til at få den hjem og lege med, så må tiden vise hvad bæstet reelt kan udrette. Men jeg synes som sagt ikke det er så katastrofalt som nogle gør den til (uden reelt at have hørt den?!?)
Den var desværre ikke frit tilgængelig, men blev kun demonstreret fra de to scener. Men man har jo sine forbindelser Så jeg fik lige 10 minutter med den og et par hovedtelefoner. Og selvom det heller ikke yder hverken 80'eren eller Jupiter navnet retfærdighed, så var det alligevel lovende. Modellerne af de forskellige dele af kendte synths virkede overbevisende. F.eks vælger man ikke bare en savtak, men man vælger HVILKEN savtak, moduleret ud fra de største synths, ikke bare Roland men også konkurrerende synths fra især 70'erne og 80'erne. Det samme med filter osv... Og på en messe med højt støjniveau, et par halvdårlige headphones og for lidt tid, så må jeg indrømme jeg synes det lød fedt. Fyldigt, powerfuldt!Hver tone består altså af 3 Oscillatorere, hver med sin egen filter, envelope, LFO osv. Man kan double op til 9 tones, og dermed stacke 27 oscillatorere på én gang(!) Og om ikke andet giver det ihvertfald nogle layer muligheder.... JP-8'erens særlige Unison / Solo mode (som er anderledes end både MKS-80 og Jp-6) skulle også være emuleret, så i teorien burde det stacke 216 oscillatorere, men det er ikke bekæftet, men bare min egen teori. Og om det så er anvendeligt er en anden sag...
Men jeg glæder mig til at få den hjem og lege med, så må tiden vise hvad bæstet reelt kan udrette. Men jeg synes som sagt ikke det er så katastrofalt som nogle gør den til (uden reelt at have hørt den?!?)
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]
Har sjældent være så lidt interesseret i en synth. Den er jo fuldstændigt blottet for karakter og identitet. Korg er så småt begyndt at tænke nyt men det står godt nok skidt til med Roland.
Havde de bare kaldt den noget andet så man ikke var i tvivl om det var VA eller
analog. Den kan måske være ok hvis man står og mangler noget eksternt VA/wavetabel og
ellers har for mange penge.
Men man kan godt nok også få meget andet rigtig analog synth grej for de penge.
VH. Max
analog. Den kan måske være ok hvis man står og mangler noget eksternt VA/wavetabel og
ellers har for mange penge.
Men man kan godt nok også få meget andet rigtig analog synth grej for de penge.
VH. Max
[color=#4000BF]Universet vibrere ...
[i]Michio Kaku.[/i][/color]
[i]Michio Kaku.[/i][/color]
Hos Aage Jensen står den til 23.ooo .. det synes jeg er at stramme den for en VA / ROMpler. Det nærmer sig jo faktisk prisen på en Jup8 .. men den kan selvfølgelig ikke lyde som en super-realistisk saxofon, hvilket vi alle ved er enhver synth-spillers våde drøm.
Dog lyder det som en formildende omstændighed, at de har gjort en indsats med at sample basic waveforms fra gamle synths. Men - hvorfor blir den markedsført på den måde som den gør?! Hvis Roland havde spillet ud med at beskrive dens synth-muligheder i dybden, hvilket trods alt er det Jupiter-brandet står for, ville den helt sikkert ha fået en meget varmere modtagelse.
/R/
Dog lyder det som en formildende omstændighed, at de har gjort en indsats med at sample basic waveforms fra gamle synths. Men - hvorfor blir den markedsført på den måde som den gør?! Hvis Roland havde spillet ud med at beskrive dens synth-muligheder i dybden, hvilket trods alt er det Jupiter-brandet står for, ville den helt sikkert ha fået en meget varmere modtagelse.
/R/
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp
Sjovt, jeg har det faktisk lidt omvendt. Korg er begyndt at gå tilbage til de gamle "dyder". Desværre ikke sådan rigtig gennemført. Det bliver sådan nogle sjove små legeting og ikke nogle større seriøse ting. Rolands idé med at bevare grundlyd fra de gamle synths er da netop nytænkende. Folk betaler jo 1800 for et skide vcc slate plug-in for at få en emuleret lyd af de gamle pulte. Roland gør det samme med synth lyden. Det synes jeg da fortjener lidt kredit. Gælder mig til at høre den!AvS skrev:Har sjældent være så lidt interesseret i en synth. Den er jo fuldstændigt blottet for karakter og identitet. Korg er så småt begyndt at tænke nyt men det står godt nok skidt til med Roland.
Det kan også være det vitterligt ER noget hypet pis, men jeg tillader mig at glæde mig selve idéen bag
Deaktiveret
- Kim Olesen
- Medlem
- Indlæg: 1765
- Sted: Odense
Men der er jo netop ingen "gamle dyder". Bare det sædvanlige roland stuff (som jeg ofte godt kal lide, så det er altså ikke roland had det her). De har jo bare lavet noget og smidt et gammelt navn og design på. Men det navn giver indtryk af noget helt andet.garcia skrev:Sjovt, jeg har det faktisk lidt omvendt. Korg er begyndt at gå tilbage til de gamle "dyder". Desværre ikke sådan rigtig gennemført. Det bliver sådan nogle sjove små legeting og ikke nogle større seriøse ting. Rolands idé med at bevare grundlyd fra de gamle synths er da netop nytænkende. Folk betaler jo 1800 for et skide vcc slate plug-in for at få en emuleret lyd af de gamle pulte. Roland gør det samme med synth lyden. Det synes jeg da fortjener lidt kredit. Gælder mig til at høre den!AvS skrev:Har sjældent være så lidt interesseret i en synth. Den er jo fuldstændigt blottet for karakter og identitet. Korg er så småt begyndt at tænke nyt men det står godt nok skidt til med Roland.
Det kan også være det vitterligt ER noget hypet pis, men jeg tillader mig at glæde mig selve idéen bag
Jeg siger ikke at det ikke er en fed maskine. Synes bare navnet er helt i skoven.
and in the end the love you take, is equal to the love you make.
http://www.myspace.com/kimolesen
http://www.myspace.com/kimolesen
Med markedsførings hatten på gør Roland i princippet det rigtige. Jupiter brandet har stået for den nyeste teknologi, og det leverer de med jupiter 80, men de har bare været der for ganske kort tid siden med alle deres andre workstations. Jp80 virker som et reskin af deres eksisterende workstations og ud fra demoerne synes jeg nu ikke at den bevarer nogen grundlyd fra jupiter 8 ligesom Sh201 og juno-D heller ikke gør. De bevarer grund ideen fra jupiter 8 - en moderne synth med mange features.garcia skrev:Sjovt, jeg har det faktisk lidt omvendt. Korg er begyndt at gå tilbage til de gamle "dyder". Desværre ikke sådan rigtig gennemført. Det bliver sådan nogle sjove små legeting og ikke nogle større seriøse ting. Rolands idé med at bevare grundlyd fra de gamle synths er da netop nytænkende. Folk betaler jo 1800 for et skide vcc slate plug-in for at få en emuleret lyd af de gamle pulte. Roland gør det samme med synth lyden. Det synes jeg da fortjener lidt kredit. Gælder mig til at høre den!AvS skrev:Har sjældent være så lidt interesseret i en synth. Den er jo fuldstændigt blottet for karakter og identitet. Korg er så småt begyndt at tænke nyt men det står godt nok skidt til med Roland.
Det kan også være det vitterligt ER noget hypet pis, men jeg tillader mig at glæde mig selve idéen bag
Det som Korg gør er ganske rigtigt lidt legetøjs agtigt men jeg synes netop at de har ramt trenden spot on. Vi har vores computere til de store workstation agtige opgaver idag og jeg ser flere og flere små, billigere synths, som er sjove at bruge. Jeg tror at i takt med den digitale teknologis fremmarch med flere og flere muligheder så søger mange tilbage til det enkle, som Korg leverer nu uden misbrug af brands på gamle klassikere. Det synes jeg fortjener kredit.