Roland Jupiter-80

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Zouki
Medlem
Indlæg: 819
Sted: Nordsjælland

Roland Jupiter-80

Indlæg af Zouki »

http://www.gearjunkies.com/news_info.php?news_id=6240

Ooooooooooooooooooooooooooooh! :shock: :dollargrin: :lol: :puke:

Zouki

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hmm... Nu er jeg ikke så meget inde i rolands lyd, især ikke de nyere, men mig bekendt har de nye roland synths svært ved at løfte arven. Det kunne dog være denne var anderledes på det punkt?! :)

Medlemsavatar
Preben Friis
Medlem
Indlæg: 3170
Sted: CPH

Indlæg af Preben Friis »

Countdown til den 6. april. http://www.rolandconnect.com/
[size=85][url]http://hindenburg.com[/url][/size]

Medlemsavatar
Kim Olesen
Medlem
Indlæg: 1765
Sted: Odense

Indlæg af Kim Olesen »

Synes det er helt galt det der. Det jeg ville forvente af en jupiter 80 var en va synth on stereoidz. Masser af layers af ANALOGT lydene stuff.

Sgu ikke en synth der kan spille realistiske saxofoner.
and in the end the love you take, is equal to the love you make.
http://www.myspace.com/kimolesen

Medlemsavatar
Storm Music
Medlem
Indlæg: 2049
Sted: Søborg

Indlæg af Storm Music »

Kim Olesen skrev:Synes det er helt galt det der. Det jeg ville forvente af en jupiter 80 var en va synth on stereoidz. Masser af layers af ANALOGT lydene stuff.

Sgu ikke en synth der kan spille realistiske saxofoner.
Den tidligere (gen- og mis-)brug af Juno-navnet kan rigtig godt give lidt bange anelser...

MEN... jeg er stadig lidt spændt og lader mig gerne overraske... :-)

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Skandaløst!! :doh:

Juno-D/G var en svinestreg, men det her grænser efter min mening til blasfemi. Jupiter brandet står i min verden for en rendyrket synth hvor alting er hands on. Selv JP-8000 er tro mod denne tradition. Ikke noget samplet preset-wankeri. Rolands maketings-folk må være desparate, og burde skamme sig .. tror næppe det er designerne af synthen som har fundet på den skulle kaldes Jupiter .. og så 80! Arrrrrgggghhhh!
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Hippo skrev:Skandaløst!! :doh:

Juno-D/G var en svinestreg, men det her grænser efter min mening til blasfemi. Jupiter brandet står i min verden for en rendyrket synth hvor alting er hands on. Selv JP-8000 er tro mod denne tradition. Ikke noget samplet preset-wankeri. Rolands maketings-folk må være desparate, og burde skamme sig .. tror næppe det er designerne af synthen som har fundet på den skulle kaldes Jupiter .. og så 80! Arrrrrgggghhhh!
Nemlig!

Medlemsavatar
metal
Medlem
Indlæg: 946
Sted: Midtjylland

Indlæg af metal »

gs-dk skrev:
Hippo skrev:Skandaløst!! :doh:

Juno-D/G var en svinestreg, men det her grænser efter min mening til blasfemi. Jupiter brandet står i min verden for en rendyrket synth hvor alting er hands on. Selv JP-8000 er tro mod denne tradition. Ikke noget samplet preset-wankeri. Rolands maketings-folk må være desparate, og burde skamme sig .. tror næppe det er designerne af synthen som har fundet på den skulle kaldes Jupiter .. og så 80! Arrrrrgggghhhh!
Nemlig!
*80

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Hippo skrev:Skandaløst!! :doh:

Juno-D/G var en svinestreg, men det her grænser efter min mening til blasfemi. Jupiter brandet står i min verden for en rendyrket synth hvor alting er hands on. Selv JP-8000 er tro mod denne tradition. Ikke noget samplet preset-wankeri. Rolands maketings-folk må være desparate, og burde skamme sig .. tror næppe det er designerne af synthen som har fundet på den skulle kaldes Jupiter .. og så 80! Arrrrrgggghhhh!
+1... +2.. 3-4 stykker... Still counting...
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Det forlyder dog at det ikke (kun) er samples. Jeg kender folk der har hørt den, og de er meget begejstrede... Jeg tror faktisk det ku' være spændende, og langt LANGT tættere på "ægte" end de Juno'er vi har set skyde frem de sidste par år... Nå, jeg flyver til Frankfurt imorgen, så man kan være klar ved indgangen når Messen åbner. Så får vi se....

kh
/Nicolai
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Jeg forventer en fyldestgørende reportage! ;)

Men altså - hvis de virkelig tog synth-delen alvorligt, så burde de da lave i det mindste nogle controls og ting man kunne skrue på. Jeg synes halvdelen af det at spille synth (i modsætning til at spille keyboard), er at animere lyden realtime og performe med den - og det ser jeg ikke mig selv gøre på en touch-screen og et par assignable faders ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Ja, de har været noget fedtede med sliders og knobs... Men hvem ved? En forthcoming JPG-80 ? Der skal jo også være noget spændende til Summer NAMM :o)
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Endnu en omgang VA fis .... nøjagtigt ligesom Kronos fra KORG... men KORG brugte da i det mindste ikke MS navnet til deres nye workstation...

Skal de lave noget nyt under de navne burde det være ANALOGT!!!! slut færdig! det skal være i samme ånd som de originale, som da Dave Smith lavede Prophet 08 ... det er ok med forandringer, og det er ok at der er lidt menu'halløj og presets synes jeg, men de burde have lavet en ANALOG maskine i stedet...

Jeg venter og ser hvad KORG's kommende Monotribe blir' for en størrelse... DET lyder mere spændende... ind til videre...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
David D
Medlem
Indlæg: 775
Sted: KBH N

Indlæg af David D »

Pianist og keyboardspiller.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Den lyder da fint. Nu er jeg ikke nogen analog synth freak så jeg kan ikke sige med det samme at de gamle lyder bedre, men den er vel ca. ligesom alt nyere Roland. De smider mange forskellige ting ned i samme boks og en masse performer-baserede features på. Den her topper det dog ved, umiddelbart, at lyde bedre end demoer jeg har hørt af andre af deres nyere synths.
Ikke noget jeg bliver blæst bagover af..

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Gab! .. eller faktisk - GRRRRR!!

Den lyder som en hvilken som helst anden generisk VA, intet unikt der. Nå ja - man kan selvfølgelig stacke løs, men dens grund-sound er det intet nyt i. Og det er jo derfor en Jupiter 4, 6 eller 8 er noget særligt; dens tone! Hvis man så oven i købet ikke har noget reelt hands-on kontrol, så er der virkelig ikke meget som skiller den fra alle mulige andre dsp synths .. far er skuffet!
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
unklekarma
Medlem
Indlæg: 2418
Sted: København

Indlæg af unklekarma »



Det er satme corny :shock:

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Totalt rædselsfuldt......tænk at Roland tillader det :?:

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Selv som stor Jupiter fanatiker så synes jeg synthen er spændende. Bevares, jeg synes demoerne - både af en tysker på standen, og af Scott Tibbs på det viste klip - gjorde for meget ud af de akustiske instrumenter i forhold til synth delen.

Den var desværre ikke frit tilgængelig, men blev kun demonstreret fra de to scener. Men man har jo sine forbindelser :) Så jeg fik lige 10 minutter med den og et par hovedtelefoner. Og selvom det heller ikke yder hverken 80'eren eller Jupiter navnet retfærdighed, så var det alligevel lovende. Modellerne af de forskellige dele af kendte synths virkede overbevisende. F.eks vælger man ikke bare en savtak, men man vælger HVILKEN savtak, moduleret ud fra de største synths, ikke bare Roland men også konkurrerende synths fra især 70'erne og 80'erne. Det samme med filter osv... Og på en messe med højt støjniveau, et par halvdårlige headphones og for lidt tid, så må jeg indrømme jeg synes det lød fedt. Fyldigt, powerfuldt!Hver tone består altså af 3 Oscillatorere, hver med sin egen filter, envelope, LFO osv. Man kan double op til 9 tones, og dermed stacke 27 oscillatorere på én gang(!) Og om ikke andet giver det ihvertfald nogle layer muligheder.... JP-8'erens særlige Unison / Solo mode (som er anderledes end både MKS-80 og Jp-6) skulle også være emuleret, så i teorien burde det stacke 216 oscillatorere, men det er ikke bekæftet, men bare min egen teori. Og om det så er anvendeligt er en anden sag...

Men jeg glæder mig til at få den hjem og lege med, så må tiden vise hvad bæstet reelt kan udrette. Men jeg synes som sagt ikke det er så katastrofalt som nogle gør den til (uden reelt at have hørt den?!?)
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Har sjældent være så lidt interesseret i en synth. Den er jo fuldstændigt blottet for karakter og identitet. Korg er så småt begyndt at tænke nyt men det står godt nok skidt til med Roland. :censored:

Medlemsavatar
Max
Medlem
Indlæg: 80

Indlæg af Max »

Havde de bare kaldt den noget andet så man ikke var i tvivl om det var VA eller
analog. Den kan måske være ok hvis man står og mangler noget eksternt VA/wavetabel og
ellers har for mange penge.
Men man kan godt nok også få meget andet rigtig analog synth grej for de penge. :roll:

VH. Max
[color=#4000BF]Universet vibrere ...
[i]Michio Kaku.[/i][/color]

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Hos Aage Jensen står den til 23.ooo .. det synes jeg er at stramme den for en VA / ROMpler. Det nærmer sig jo faktisk prisen på en Jup8 .. men den kan selvfølgelig ikke lyde som en super-realistisk saxofon, hvilket vi alle ved er enhver synth-spillers våde drøm.

Dog lyder det som en formildende omstændighed, at de har gjort en indsats med at sample basic waveforms fra gamle synths. Men - hvorfor blir den markedsført på den måde som den gør?! Hvis Roland havde spillet ud med at beskrive dens synth-muligheder i dybden, hvilket trods alt er det Jupiter-brandet står for, ville den helt sikkert ha fået en meget varmere modtagelse.

/R/
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

AvS skrev:Har sjældent være så lidt interesseret i en synth. Den er jo fuldstændigt blottet for karakter og identitet. Korg er så småt begyndt at tænke nyt men det står godt nok skidt til med Roland. :censored:
Sjovt, jeg har det faktisk lidt omvendt. Korg er begyndt at gå tilbage til de gamle "dyder". Desværre ikke sådan rigtig gennemført. Det bliver sådan nogle sjove små legeting og ikke nogle større seriøse ting. Rolands idé med at bevare grundlyd fra de gamle synths er da netop nytænkende. Folk betaler jo 1800 for et skide vcc slate plug-in for at få en emuleret lyd af de gamle pulte. Roland gør det samme med synth lyden. Det synes jeg da fortjener lidt kredit. Gælder mig til at høre den!

Det kan også være det vitterligt ER noget hypet pis, men jeg tillader mig at glæde mig selve idéen bag :lol:
Deaktiveret

Medlemsavatar
Kim Olesen
Medlem
Indlæg: 1765
Sted: Odense

Indlæg af Kim Olesen »

garcia skrev:
AvS skrev:Har sjældent være så lidt interesseret i en synth. Den er jo fuldstændigt blottet for karakter og identitet. Korg er så småt begyndt at tænke nyt men det står godt nok skidt til med Roland. :censored:
Sjovt, jeg har det faktisk lidt omvendt. Korg er begyndt at gå tilbage til de gamle "dyder". Desværre ikke sådan rigtig gennemført. Det bliver sådan nogle sjove små legeting og ikke nogle større seriøse ting. Rolands idé med at bevare grundlyd fra de gamle synths er da netop nytænkende. Folk betaler jo 1800 for et skide vcc slate plug-in for at få en emuleret lyd af de gamle pulte. Roland gør det samme med synth lyden. Det synes jeg da fortjener lidt kredit. Gælder mig til at høre den!

Det kan også være det vitterligt ER noget hypet pis, men jeg tillader mig at glæde mig selve idéen bag :lol:
Men der er jo netop ingen "gamle dyder". Bare det sædvanlige roland stuff (som jeg ofte godt kal lide, så det er altså ikke roland had det her). De har jo bare lavet noget og smidt et gammelt navn og design på. Men det navn giver indtryk af noget helt andet.

Jeg siger ikke at det ikke er en fed maskine. Synes bare navnet er helt i skoven.
and in the end the love you take, is equal to the love you make.
http://www.myspace.com/kimolesen

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

garcia skrev:
AvS skrev:Har sjældent være så lidt interesseret i en synth. Den er jo fuldstændigt blottet for karakter og identitet. Korg er så småt begyndt at tænke nyt men det står godt nok skidt til med Roland. :censored:
Sjovt, jeg har det faktisk lidt omvendt. Korg er begyndt at gå tilbage til de gamle "dyder". Desværre ikke sådan rigtig gennemført. Det bliver sådan nogle sjove små legeting og ikke nogle større seriøse ting. Rolands idé med at bevare grundlyd fra de gamle synths er da netop nytænkende. Folk betaler jo 1800 for et skide vcc slate plug-in for at få en emuleret lyd af de gamle pulte. Roland gør det samme med synth lyden. Det synes jeg da fortjener lidt kredit. Gælder mig til at høre den!

Det kan også være det vitterligt ER noget hypet pis, men jeg tillader mig at glæde mig selve idéen bag :lol:
Med markedsførings hatten på gør Roland i princippet det rigtige. Jupiter brandet har stået for den nyeste teknologi, og det leverer de med jupiter 80, men de har bare været der for ganske kort tid siden med alle deres andre workstations. Jp80 virker som et reskin af deres eksisterende workstations og ud fra demoerne synes jeg nu ikke at den bevarer nogen grundlyd fra jupiter 8 ligesom Sh201 og juno-D heller ikke gør. De bevarer grund ideen fra jupiter 8 - en moderne synth med mange features.

Det som Korg gør er ganske rigtigt lidt legetøjs agtigt men jeg synes netop at de har ramt trenden spot on. Vi har vores computere til de store workstation agtige opgaver idag og jeg ser flere og flere små, billigere synths, som er sjove at bruge. Jeg tror at i takt med den digitale teknologis fremmarch med flere og flere muligheder så søger mange tilbage til det enkle, som Korg leverer nu uden misbrug af brands på gamle klassikere. Det synes jeg fortjener kredit.

Nyt svar