Akai X7000 12bit sampler

Salg af udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Akai X7000 12bit sampler

Indlæg af the19thbear »

Akai X7000 sampler:
Billede

# Polyphony - 6 voices
# Sampler - 12-bit linear, 4kHz - 40kHz variable sampling rates
# VCA - Release Time Control (Decay)
# Effects - Vibrato from the LFO
# Arpeg/Seq - None
# Keyboard - 61 keys with velocity
# Storage - 128K internal RAM (8 seconds at 4kHz); 2.8" Quick Disk (QD) External storage
# Control - MIDI
# Date Produced - 1986


-bruger et specielt "quickdisk" format - ikke 3.5" disketter
-der medfølger ingen disketter
-Virker fint - har brugt det som midi keyboard og kun brugt den som sampler én gang.
alle bud over 1000kr er velkomne - evt bytte med mindre(lettere) midikeyboard

Står i Roskilde og sendes ikke.

Medlemsavatar
ThomasRiem
Forum Donator
Indlæg: 285
Sted: Kjøbenhavnstrup

Indlæg af ThomasRiem »

Hej!

Den er en fin ting (og kan vist også kobles med en filter/synth-enhed, Korg lavede dengang - sidder der ikke et stort, rundt multisik på bagsiden?). Men tjek lige muligheden for at skaffe de lidt specielle disks, inden I køber!

Og nej, jeg byder ikke -jeg *har* haft sådan en og dækker mit lowbit-behov på anden vis.

Kan i øvrigt anføre, at ifølge legenden var forhistorien til et af X7000's "selling points", at en af ingeniørerne kom til at hive stikket ud, mens en anden sad og editerede samples... derfor er RAM'en batteriunderstøttet, så man ikke skal vente på at loade samples når man har tændt... :-)

X7000 og S900 har såvidt jeg husker en del teknik tilfælles. Og keyboardet i sig selv er ikke så værst.

mvh

Thomas
C'est magnifique. Mais ce n'est pas la guerre....

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

tak for ekstra info:) og jo - der sidder et ekstra expansion stik på - mener det er så man kan ha flere udgange på sampleren...
:-D

Medlemsavatar
tayh
Medlem
Indlæg: 170
Sted: København NV

Indlæg af tayh »

hvis man nu bruger det som midikeyboard med et VST instument, så får den vel stadig dens 12 bit lyd med ik ?

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Tror ikke helt jeg forstår spørgsmålet?
Der er midi ind/ud på den og Line out. På Line out er alle signaler 12bit(dem som du har samplet). Midi out vil altid være midi out og ikke påvirke den vst synth som du kontrollerer. Vst synthen vil altid have den samme lyd ligemeget hvilket midi keyboard man bruger.
:)

Medlemsavatar
tayh
Medlem
Indlæg: 170
Sted: København NV

Indlæg af tayh »

ja det er også rigtigt! min fejl :)

Medlemsavatar
ThomasRiem
Forum Donator
Indlæg: 285
Sted: Kjøbenhavnstrup

Indlæg af ThomasRiem »

Jo, man kan - med et særligt kabel - koble sampleren til nogle andre Akai-antikviteter. Se, hvad de skriver på Vintagesynth.com:
Vintagesynth skrev:But for enhanced analog-like editing, the X7000 can be hooked up to the AX-73, AX-60 and VX-90 synthesizers via the DD-X5013 Voice Cable so you can run the X7000's samples through these synth's analog circuitry
Men held og lykke med at finde kabel og de andre antikviteter (for ikke at nævne disks!) :roll: Der er dog en, der har været heldig her!

Med hensyn til samples er der ellers altid muligheden for at dumpe fra computeren via MIDI...

PS: Så vidt jeg erindrer var X7000 voice-teknisk identisk med Akais S612- og S900-samplere. Og X7000 var den første sampler med timestretch...
C'est magnifique. Mais ce n'est pas la guerre....

Medlemsavatar
T.Find
Medlem
Indlæg: 1787
Sted: Rødovre

Indlæg af T.Find »

Det tror jeg ikke den kan.....altså dumpe samples via midi.
- If Chuck Norris has 5 dollars and you have 5 dollars, Chuck Norris has more money than you -

Medlemsavatar
KennethA
Medlem
Indlæg: 1732
Sted: Aarhus

Indlæg af KennethA »

Man kan da få et par diske her - så er man da i gang :-)

http://cgi.ebay.com/ROLAND-QUICK-DISKS- ... _639wt_922

KennethA
KennethA

Medlemsavatar
ThomasRiem
Forum Donator
Indlæg: 285
Sted: Kjøbenhavnstrup

Indlæg af ThomasRiem »

@Find: Mjoh - vist kan man få samples ind og ud via MIDI. Meen nostalgien løb vist lidt af med mig. X7000'eren er nemlig fra før MIDI SDS og SMDI blev opfundet, så man skal være fiks på fingrene med programmering eller Amiga-/Atari-ejer for at kunne bruge det!¨Og jeg må konstatere at mine glade minder om sample-dumps må være over 20 år gamle... :oops:

Lidt litteratur til andre nostalgikere (og måske kan man endda finde et program, der kan bruges - hvem ved?):
http://gem.win.co.nz/hall/pages/midi.html
http://www.dissidents.com/frequent.htm
http://www.youngmonkey.ca/nose/magazine ... rTips.html
http://www.atarimusic.net/atari-music-n ... f=102&t=94
C'est magnifique. Mais ce n'est pas la guerre....

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Som T.Find...
Hvordan får man samples gennem MIDI? det er jo data, eller er der noget jeg ikke ved?

Medlemsavatar
T.Find
Medlem
Indlæg: 1787
Sted: Rødovre

Indlæg af T.Find »

Thomas: ja, jeg ved godt at SDS findes men jeg mente at lige pracis x7000 ikke understøtter det:)
lakris: jeg mener det er noget med at det der skal overfores er digitalt og sa godt kan ovrrfores via midi, noget i den stil:)
- If Chuck Norris has 5 dollars and you have 5 dollars, Chuck Norris has more money than you -

Medlemsavatar
T.Find
Medlem
Indlæg: 1787
Sted: Rødovre

Indlæg af T.Find »

http://web.inter.nl.net/hcc/davies/samk0789.html Her står lidt, også at X7000 ikke understøtter det :)

edit: Arhh, thomas havde ikke set du havde postet links også, oh well :)
- If Chuck Norris has 5 dollars and you have 5 dollars, Chuck Norris has more money than you -

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

fedt med alt det info :)
Det er stadig til salg/bytte med midikeyboard.

Medlemsavatar
unklekarma
Medlem
Indlæg: 2418
Sted: København

Indlæg af unklekarma »

puuha, den ville klæde mine andre Akai samplere :|
(Må ikke købe!!)

Nyt svar