iMac - DAW og Intel Core i3

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
Michael C
Medlem
Indlæg: 131

iMac - DAW og Intel Core i3

Indlæg af Michael C »

Hej.

Jeg har muligvis bestemt mig for at købe en 27" iMac.

Jeg skal køre Logic Pro, Propellerhead Reason og noget guitar sim på den.

# 3.20GHz Intel Core i3
# 4GB 1333MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB
# 1TB Serial ATA Drive
# ATI Radeon HD 5670 512MB GDDR3 SDRAM

Det er ovenstående jeg har kigget på og jeg vil høre om den vil kunne dække mit behov og om en Intel Core i3 vil være tilstrækkelig.

(jeg kan jo altid udvide med ekstra ram, modsat processoren)

Og lige et spørgsmål mere: Er der forskel på f.eks. en Core i5 i en Macbook Pro og en Core i5 i en iMac?

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

Jeg syntes som minimum, at du skal nappe en i5 til DAW brug, hellere i7. I3 er fin til alm. internet, mail, office halløj (jeg bruger selv en). Men
en i3 er ikke meget hurtigere end en gammel Core2duo cpu E7400, E8500 cpu, som jeg vil sige er i underkanten til det du skal bruge den
til.

4GB kan du godt klare dig med. Grafikkortet er ikke så vigtig medmindre du skal spille 3D spil, sikkert ikke på en Mac.
Der er ikke forskel på selve i3 arkitekturen. Det er muligt, at pro'eren har en lidt højere clock, som i grove træk ikke
betyder noget.

SLL

Medlemsavatar
eliassorensen
Medlem
Indlæg: 746
Sted: Odense

Indlæg af eliassorensen »

Jeg ville vælge en i5 eller i7 fremfor i3 hvis den skal bruges til musikproduktion.

Der er ikke forskel på processorerne andet end clock-hastigheden - i3/i5/i7 kører samme arkitektur (nehalem/westmere).
Mvh, Elias Sørensen

Default avatar
Michael C
Medlem
Indlæg: 131

Indlæg af Michael C »

Okay?

Men sluger Logic meget processorkraft og hvornår bruges der megen processorkraft og hvornår bruges der meget ram når man arbejder med en daw?

Ved at guitar sim skulle tage en del!?

Mange tak.

Medlemsavatar
Kenneth
Medlem
Indlæg: 815
Sted: På landet :S

Indlæg af Kenneth »

processorkraft er selvfølgelig lækkert (og der jeg ville smide mine penge), men mindre kan altså sagtens gøre det..

min laptop er pænt f*cked lige nu pga støv i blæseren (går jeg ud fra, har testet alt man kan teste), når blæseren ikke kan køle, kan processoren ikke køre hurtigt.. det er en intel q(?)6600 eller noget i den stil på 2.2ghz, men jeg har lige testet den og kunne ik få den op over 700mhz :puke:

men på den har jeg altså lige mixet et nummer med over 100 spor.. det gik da lidt sløvt, men det kunne lade sig gøre (for det skulle det! hehe) og det er endda på windose :censored:

Medlemsavatar
eliassorensen
Medlem
Indlæg: 746
Sted: Odense

Indlæg af eliassorensen »

Vil sige at springet mellem i3 og i5 er kæmpe - men de 1500,- det koster fra i5 til i7 er ikke pengene værd. Så hellere bruge dem på ekstra RAM.

Men i3 hører bestemt ikke hjemme i en musikcomputer. Det er en low-end processor som er beregnet til små, billige computere som skal bruges til browsing, e-mail og tekstbehandling.
Mvh, Elias Sørensen

Default avatar
Michael C
Medlem
Indlæg: 131

Indlæg af Michael C »

Andre der har inputs?

Og gentager lige mig selv: ... sluger Logic meget processorkraft og hvornår bruges der megen processorkraft og hvornår bruges der meget ram når man arbejder med en daw?

Ville være super så jeg ved hvad jeg selv ville vægte: ram eller processor!?

Mange tak for hjælpen.

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

Logic startet op m. tomt projekt sluger ikke noget cpu. Først når du begynder at loade plugins og soft synths.
Ram forbruget afhænger af størrelsen af dit projekt (længden af projektet, track count), samt hvor mange plugins og soft synths du bruger. Nogen plugins/soft synths bruger meget ram/cpu tid, hvor andre ikke bruger så meget.

Dertil kommer, at din cpu bruger tid på, at fylde lydkortets audio buffer. Jo flere audio spor og soft synths du bruger, jo mere tid skal cpu'en bruge på at fylde audio bufferne, specielt ved lave buffer størrelser hvor der skal arbejdes mere.

Konklusion:
Du skal ikke tænke så meget på hvad der bruges til hvad, og hvor meget. Hellere bare sørge for, at få noget hardware som er oppe i tiden, og det hurtigste man kan få for rimelig penge. Og det er allerede besvaret i tråden.

- En i5, ell. i7 cpu (hvor i7 er hurtigst. pris forskel cirka 400-500 kroner som løssalg! Ved ikke med Mac)
- Ram nap 4/6GB til at starte med, hvilke umiddelbart er nok for de fleste. Du kan altid udbygge.

SLL

Medlemsavatar
Freund
Medlem
Indlæg: 1519
Sted: Fyn

Indlæg af Freund »

jeg har selv købt IMac 27" med I7 og 4gb ram og er super tilfreds!! ........ kan kun anbefales :thumbup:
[b][color=#40FF00]Det er bedre at fortryde noget man HAR gjort...........[/color][/b]

Default avatar
Michael C
Medlem
Indlæg: 131

Indlæg af Michael C »

Tror mere eller mindre denne test fik mig overbevist om at jeg skal have en iMac i7 - hvis det da kan passe at den i7'eren er 45 % hurtigere end i5'eren og 104% hurtigere end i3'eren? :shock:

http://www.barefeats.com/imac10v.html

The 'mid 2010' iMac Core i7, is as much as 45% faster than the Core i5 for 10% more cost.
The Core i7 is as much as 104% faster (twice as fast) as the Core i3 for 29% more cost.
The Core i5 is as much as 41% faster than the Core i3 for 18% more cost.

Nyt svar