Køb af beat

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
M2N
Medlem
Indlæg: 468
Sted: København

Køb af beat

Indlæg af M2N »

Hej Lydhoveder. :)

1. Scenario
Jeg ønsker at købe et beat af en producer som jeg kender.
Hvordan er den typiske procedure for at jeg ejer alle rettigheder osv.
(det min første gang, plejer at producere selv)

2. Scenario

En producer og jeg har for et år siden produceret et track sammen.

Han stod for:
Trommer, Melodier, Akkorder

Jeg stod for:
Det færdige arrangement af sangen.
Sangteksten & Sang melodi


Mit spørgsmål er nu, jeg ønsker at have rettighederne til produktionen.
Jeg er ikke længere på talefod med produceren.
Nummeret er ikke registreret hos Koda. - Kan jeg så faktisk kopiere hele beatet ved at lave et remake eller?

Hvordan skal jeg gribe det an?

(skal siges, jeg har ikke stået i sådan en situation før, og ved ikke hvordan man typisk tackler dette)
Med venlig hilsen
M2N

Medlemsavatar
Tau Gundersen
Medlem
Indlæg: 2075
Sted: Nansensgade

Indlæg af Tau Gundersen »

1. Aftal pris og vilkår med produceren. Bliv enig med ham om dine behov (hvad skal han levere?), tag i betragtning hvad du kan tjene og kom frem til en pris derfra.

2. Kom på talefod med produceren eller lav et nyt beat medmindre du er lidt shady og jacker/remaker det gamle uden at spørge.

Medlemsavatar
kokken4800
Medlem
Indlæg: 2511
Sted: Nykøbing Falster

Indlæg af kokken4800 »

Mener at jeg i en tidl tråd har læst noget det samme - og det var vidst noget med at man grundet loven om ophavsret ikke kan overdrage rettigheder til andre, og dermed heller ikke koda.

Det er jo lidt det samme som hvis du f.eks købte en ydelse hos en producer/sangskriver. Lad os sige at du betaler ham 20.000 for et produktion/tekst, så ville den/de personer eje kodarettighederne til den produktion...
http://www.diximusic.com - [b]International site for our label, and recording studio[/b]
[b]Worldwide digital music distribution[/b]
http://www.art-book.dk - [b]Booking - Management & Events[/b]

Medlemsavatar
Kenneth
Medlem
Indlæg: 815
Sted: På landet :S

Indlæg af Kenneth »

i teorien så, ja skaberen vil altid eje rettighederne..

men i praksis kan man jo skrive hvem man vil på koda-papire..

Medlemsavatar
M2N
Medlem
Indlæg: 468
Sted: København

Indlæg af M2N »

kokken4800 skrev:Mener at jeg i en tidl tråd har læst noget det samme - og det var vidst noget med at man grundet loven om ophavsret ikke kan overdrage rettigheder til andre, og dermed heller ikke koda.

Det er jo lidt det samme som hvis du f.eks købte en ydelse hos en producer/sangskriver. Lad os sige at du betaler ham 20.000 for et produktion/tekst, så ville den/de personer eje kodarettighederne til den produktion...
Så jeg kan ikke få rettighederne til beatet vel? :)

Hvad ville der ske hvis jeg bare anvendte beatet til et album? (Ren nysgerrighed)

Medlemsavatar
kokken4800
Medlem
Indlæg: 2511
Sted: Nykøbing Falster

Indlæg af kokken4800 »

Først ville den retsmæssige nok ringe til KODA (hvis det nu var reg.) dermed ville koda-udbetalingerne stoppe, og de ville sende et brev el noget.
Ydermere ville han kunne sagsøge dig - og sikkert have retten på sin side, da han sidder med arrangementet på beatet..
http://www.diximusic.com - [b]International site for our label, and recording studio[/b]
[b]Worldwide digital music distribution[/b]
http://www.art-book.dk - [b]Booking - Management & Events[/b]

Medlemsavatar
Kasper.
Medlem
Indlæg: 1229
Sted: København

Indlæg af Kasper. »

"Beatet" er vel bare et arrangement, der ikke har med KODA at gøre?
Hvis i ikke er på talefod, så drop da det beat og lav et selv eller få nogen andre til det?

Medlemsavatar
M2N
Medlem
Indlæg: 468
Sted: København

Indlæg af M2N »

kokken4800 skrev:Først ville den retsmæssige nok ringe til KODA (hvis det nu var reg.) dermed ville koda-udbetalingerne stoppe, og de ville sende et brev el noget.
Ydermere ville han kunne sagsøge dig - og sikkert have retten på sin side, da han sidder med arrangementet på beatet..
Jeg har arrangementet selv på min computer, som var der vi lavede det. Har HELE sessionen hos mig.

Medlemsavatar
Kenneth
Medlem
Indlæg: 815
Sted: På landet :S

Indlæg af Kenneth »

hvis beatet er så fantastisk at du kommer til at blive stjerne på at bruge det, så brug det og lad ham prøve at bevise han har lavet noget..

hvis ikke, så find et andet beat ;)

Medlemsavatar
Newp_16
Medlem
Indlæg: 1514
Sted: Aarhus C

Indlæg af Newp_16 »

Kenneth skrev:hvis beatet er så fantastisk at du kommer til at blive stjerne på at bruge det, så brug det og lad ham prøve at bevise han har lavet noget..
...og i det tilfælde ville jeg nok ikke vise ham lydmaskinen og denne post :dollargrin:
[b]Blog og portfolio:[/b] [url]http://ludvigolsen.dk[/url]

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

Kenneth skrev:hvis beatet er så fantastisk at du kommer til at blive stjerne på at bruge det, så brug det og lad ham prøve at bevise han har lavet noget..

hvis ikke, så find et andet beat ;)
Ja også sådan har musikbranchen været altid.
De stjæler med arme og ben! :D

Vil du være rådden eller give credit where credit is due ?

Jeg synes du skal bare bruge det, efter du har talt dig til rette med ham du ikke taler med mere.
Det er det rigtige at gøre, og så kan du også få den sag ud af verden, hvad end den er :D

Medlemsavatar
Kenneth
Medlem
Indlæg: 815
Sted: På landet :S

Indlæg af Kenneth »

Ja du har helt ret jan.

Det var nok også bare en lidt skør måde at sige at jeg ville finde et andet beat .. hvis problemet ikke kan løses altså ;)

Nyt svar