G7 vs. U47

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Black Dog
Medlem
Indlæg: 228
Sted: Aarhus, DK

G7 vs. U47

Indlæg af Black Dog »

Hermed en lille rapport fra en lyttetest afholdt i Feedback's studie1, hvor vi testede en af mine G7'ere på piano, guitar og vokal.
Referencen er en Neumann U47, som de fleste kender og holder af..

Første punkt på dagsordenen - piano -->

Billede

Billede

Billede

G7 -> Neumann PV76 -> Protools HD @ 24/88:
http://www.tunetown.dk/lars/piano_g7.wav

U47 -> Neumann PV76 -> Protools HD @ 24/88:
http://www.tunetown.dk/lars/piano_47.wav

Herefter en stålstrenget akustisk guitar -->

Billede

Billede

G7 -> Neumann PV76 -> Protools HD @ 24/88:
http://www.tunetown.dk/lars/guitar_g7.wav

U47 -> Neumann PV76 -> Protools HD @ 24/88:
http://www.tunetown.dk/lars/guitar_47.wav

Sidst men ikke mindst vokalen, som vi i al hast ikke fik taget et billede af -->

G7 -> Neumann PV76 -> Protools HD @ 24/88:
http://www.tunetown.dk/lars/vocal_g7.wav

U47 -> Neumann PV76 -> Protools HD @ 24/88:
http://www.tunetown.dk/lars/vocal_47.wav

Bagefter tog vi os en lytter på sporene -->

Billede
Senest rettet af Black Dog fre 27. jun 2008 20:16, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg splittede lige denne post så den fik sin egen :-)

Men ja, den lyder ganske fantastisk - og ser liret ud

Medlemsavatar
Black Dog
Medlem
Indlæg: 228
Sted: Aarhus, DK

Indlæg af Black Dog »

Holger skrev:Jeg splittede lige denne post så den fik sin egen :-)

Men ja, den lyder ganske fantastisk - og ser liret ud
Bare iorden og mange tak :thumbup:

Default avatar
Simon

Indlæg af Simon »

NIZZLE! Jeg er fuld af imponade. På en skala fra 1-10, hvor svær var den så at bygge?

Medlemsavatar
Black Dog
Medlem
Indlæg: 228
Sted: Aarhus, DK

Indlæg af Black Dog »

Simon skrev:På en skala fra 1-10, hvor svær var den så at bygge?
3 - men det havde nok været en 8'er, hvis jeg selv havde lavet mikrofon-huset..

Default avatar
Simon

Indlæg af Simon »

Okay, exciting! Virker mikrofonen bare? Der skal ikke en ekstra phantom-power-preamp-box-ting med, ligesom nogle andre mics?

Og hvor H&%#"&/E har du fået det guldmichus fra? Det er virkelig bling :lol:

Medlemsavatar
Black Dog
Medlem
Indlæg: 228
Sted: Aarhus, DK

Indlæg af Black Dog »

Hihi, jo - der skal skam også en strømforsyning til - her er et billede af den jeg har lavet til mine mikrofoner -->

Billede

Messing-husene har jeg fra en fyr i Østrig. De er pt. på udflugt, for at blive badet i et kar med guld og det blir' liret :-P

Default avatar
Simon

Indlæg af Simon »

Aah, okay. Fedt projekt! Kunne man i princippet ikke lave et hvilket som helst gakket mic-hus? Eller har formen noget at sige?

Medlemsavatar
Black Dog
Medlem
Indlæg: 228
Sted: Aarhus, DK

Indlæg af Black Dog »

Det kan du sagtens, men der skal jo være plads til elektronikken, så du skal nok kigge efter en anden rørmikrofon, hvis det er..
Grillen er heller ikke uden indflydelse på lyden, men det kan nok fikses hvis man er lidt kreativ..

Medlemsavatar
Lei
Forum Donator
Indlæg: 935
Sted: 1610

Indlæg af Lei »

og hvad er det lige man må slippe i løsdele for sådan en vildt gejlet mic (excl. guld)?
Producer, mixer og masteringdude

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Jakob lavede på vores diy forum en grov liste som anslog lidt over 4.000,- men det kommer jo an på hvad man kan lave selv, hvad man kan bytte sig til eller skaffe billigt og hvad man bare må hoste op for. Det er ret svært at sætte reelle priser på tingene når man efterhånden har lavet et par maskiner og har fået skrabet ekstra stumper og ting og sager sammen.

Men lav en og fortæl os andre hvad det kostede dig! :wink:
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
Lei
Forum Donator
Indlæg: 935
Sted: 1610

Indlæg af Lei »

hmm ja, jeg har altid drømt om at bygge mit eget gear, men jeg er desværre ikke nogen ørn med en loddekolbe.. endnu. Jeg må vel følge lidt med på DIY-forummet og se om der kommer en bygge-også-åben-for-begyndere-weekend på et tidspunkt hvor jeg har råd :)
Producer, mixer og masteringdude

Medlemsavatar
marco
Forum Donator
Indlæg: 950
Sted: Aalborg

Indlæg af marco »

Lei skrev:hmm ja, jeg har altid drømt om at bygge mit eget gear, men jeg er desværre ikke nogen ørn med en loddekolbe.. endnu. Jeg må vel følge lidt med på DIY-forummet og se om der kommer en bygge-også-åben-for-begyndere-weekend på et tidspunkt hvor jeg har råd :)
der er allerede en GSSl bygge-weekend på vej!!.. så der er ingen undskyldning mere !! :D kom ud af busken alle jer der gerne vil!! :-P :-D

Medlemsavatar
Lenz
Medlem
Indlæg: 75

Indlæg af Lenz »

Tillykke med dem Lars!

Jeg synes det lyder uforskammet godt, især vokalen.
En del brightere end 47'eren må man sige.

Jeg må jo bare i gang.....ved du om der bliver lavet flere michuse som dem du har købt?

Lenz

Medlemsavatar
Black Dog
Medlem
Indlæg: 228
Sted: Aarhus, DK

Indlæg af Black Dog »

Lenz skrev:Tillykke med dem Lars!
Thanks, dude..!
Lenz skrev:ved du om der bliver lavet flere michuse som dem du har købt?


Jeg ved at Max aka IOAudio fra gruppen har snakket om at lave nogle flere, men det er vist bare om at være vaks, når/hvis der bliver oprettet en tråd i Black Marked-forummet på GroupDIY.com..

Medlemsavatar
JimR
Forum Donator
Indlæg: 1027
Sted: Fredensborg

Indlæg af JimR »

Jeg er målløs over flygeloptagelserne :shock: Det er en helt fantastisk lyd (på begge mics)

Jeg forsøgte på et tidspunkt at stikke et par mikrofoner ned i mit flygel og det lød ikke særlig godt for at sige det mildt. Det var også lige et andet flygel (der stod i en stor åben stue), at par billige mics, low end preamp osv. osv.

JimR

Medlemsavatar
Lei
Forum Donator
Indlæg: 935
Sted: 1610

Indlæg af Lei »

marco skrev:
Lei skrev:hmm ja, jeg har altid drømt om at bygge mit eget gear, men jeg er desværre ikke nogen ørn med en loddekolbe.. endnu. Jeg må vel følge lidt med på DIY-forummet og se om der kommer en bygge-også-åben-for-begyndere-weekend på et tidspunkt hvor jeg har råd :)
der er allerede en GSSl bygge-weekend på vej!!.. så der er ingen undskyldning mere !! :D kom ud af busken alle jer der gerne vil!! :-P :-D
Hey, hvor og hvornår og hvor meget? :-D synes ikke lige jeg kunne finde noget på tunetowns DIY-forum..
Producer, mixer og masteringdude

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

http://www.tunetown.dk/forum/viewtopic.php?t=373

(Jeg har aktiveret din profil, Lei :wink: )
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
Lei
Forum Donator
Indlæg: 935
Sted: 1610

Indlæg af Lei »

Superduper Luny! mange tak :) Må se om jeg kan skaffe lidt tid ($$) til januar, så :-P
Producer, mixer og masteringdude

Medlemsavatar
jakes
Medlem
Indlæg: 1446

Indlæg af jakes »

JimR skrev:Jeg er målløs over flygeloptagelserne :shock: Det er en helt fantastisk lyd (på begge mics)

Jeg forsøgte på et tidspunkt at stikke et par mikrofoner ned i mit flygel og det lød ikke særlig godt for at sige det mildt. Det var også lige et andet flygel (der stod i en stor åben stue), at par billige mics, low end preamp osv. osv.

JimR
Og du kan ikke høre at det overstyrer ??? Men ellers god lyd på begge mics syntes jeg også.

Jakes
[color=#FF0000]"tager den aldrig hvis der står ukendt nummer"[/color]

Medlemsavatar
Black Dog
Medlem
Indlæg: 228
Sted: Aarhus, DK

Indlæg af Black Dog »

jakes skrev:Og du kan ikke høre at det overstyrer ???
Øhm.. Nu er det jo heller ikke fordi vi prøvede at opnå en grammy nominering for bedste optagelse :)

Personligt synes jeg det er irrelevant for testen om sporene overstyrer et par steder.
Jeg mener sagtens man kan danne sig et indtryk af hvordan de to mikrofoner lyder ift. hinanden og hver for sig uanset..

..og hvis vi ikke havde overstyret sporene lidt, var de jo bare havnet på næste version af Hit Kit :-P

Medlemsavatar
Michael
Forum Donator
Indlæg: 1841
Sted: Vestsjælland

Indlæg af Michael »

Black Dog skrev:..og hvis vi ikke havde overstyret sporene lidt, var de jo bare havnet på næste version af Hit Kit :-P
:clap: Den var konge den dér. :lol: :lol: :lol:
I have no solution, but I do admire your problem.

[url]http://www.artbyaccident.dk[/url]
[url]http://www.lydgaarden.dk[/url]
[url]http://www.silentheart.dk[/url]

Medlemsavatar
jakes
Medlem
Indlæg: 1446

Indlæg af jakes »

Black Dog skrev:
jakes skrev:Og du kan ikke høre at det overstyrer ???
Øhm.. Nu er det jo heller ikke fordi vi prøvede at opnå en grammy nominering for bedste optagelse :)

Personligt synes jeg det er irrelevant for testen om sporene overstyrer et par steder.
Jeg mener sagtens man kan danne sig et indtryk af hvordan de to mikrofoner lyder ift. hinanden og hver for sig uanset..

..og hvis vi ikke havde overstyret sporene lidt, var de jo bare havnet på næste version af Hit Kit :-P
Nu var det ikke en direkte hetz mod dig/jer om dårlig håndtering af udstyret, men mere en konstatering af at der er overstyring på netop disse optagelser.

Jeg syntes overall at optagelserne er rigtig gode og at sammenligningen ikke udgør den store forskel på mikrofonerne.

Super godt gået :-D

Jakes
[color=#FF0000]"tager den aldrig hvis der står ukendt nummer"[/color]

Medlemsavatar
Sylle
Medlem
Indlæg: 693
Sted: Nørrebro

Indlæg af Sylle »

Jeg lagde også mærke til at det overstyrede en smule på piano optagelserne, men stadig utrolig lækker lyd på den mikrofon må jeg sige.. Har lidt mere skarphed end U47'eren, men den har jeg nu heller aldrig været _så_ vild med.. (altså den er feeed, men synes faktisk altid den har manglet noget bid i toppen)
Ud fra de lytteprøver der er her - specielt vokalen som jeg bedst kan forholde mig til - så ville jeg faktisk vælge Gyraffen.. :lol:

Glæder mig meget til at få en opdateret komponent-pris på sådan en, hvis os dødelige skulle ud og investere i en DIY mic..
[i]Freelance broadcast lydmand på DR - Touring lydmand - Studietekniker/Producer[/i]

Medlemsavatar
Jens Ledet
Forum Donator
Indlæg: 2402
Sted: Århus

Indlæg af Jens Ledet »

Hmm ja jeg har en røde nt1 mic... mon ikke man kunne klemme en gyraf ned i den..? må lige se hvad membran der sidder i

JEns
Mvh Jens
Nu med en otari mtr 90 i studiet :-)

Nyt svar