Spørgmål om brugtkøb av bærbar PC

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
arbogast
Medlem
Indlæg: 191
Sted: Norge

Spørgmål om brugtkøb av bærbar PC

Indlæg af arbogast »

Vil denne laptop kunne bruges som mobilt DAW / VSTi host? (se specifikationer nederst)

Lenovo Thinkpad T61 6466-9YG

Jeg kan muligvis købe den brugt, ca 8 mnd. gammel for 3500-4000 kr.

Spørgsmål:

* Jeg har næsten ingen erfaring med laptops. Kan nogen give mig en ca idé om hvad/hvor meget den vil kunne trække?

* Er prisen god? Hvor højt bør jeg ca. gå hvis en anden køber melder sig?

Alle svar modtages selvfølgelig med taknemmelighed grænsende til ærbødighed og tilbedelse.

____________________________________________________________________________

Her er fulde specs:

ThinkPad T61

Model Name: 64669YG
Part Number: NI29YDK

Operating system provided: Genuine Windows XP Professional

Architecture
Bus type/architecture: PCI/PCI Express
Bays: Ultrabay Slim
Indicator light: Yes
Form Factor: Notebook

Display
External display supported: Yes
Simultaneous external display: Yes
Screen type description: WXGA TFT
Viewable image size (diagonal): 15inches
Screen illumination: Backlit
Max colors or grey shades: 16777216
Max resolution: 1280x800

Graphics Subsystem
Video RAM std/max: -- / --
Graphics chipset: Intel Graphics Media Accelerator X3100
Graphics type: --
Video RAM type: DVMT
Max resolution (with max video RAM): 2048x1536 16777216 colors
Max colors (with max video RAM): 16777216
Graphics bus interface: PCI Express

Processor
BIOS type: Flash ROM
Processor manufacturer: Intel
Processor (CPU): Intel® Core 2 Duo T8100
Processor internal clock speed2: 2.10GHz
Front Side Bus: 800MHz

Memory
Memory (RAM) std/max: 2GB / 4GB
RAM slots total: 2 SODIMM
RAM slots available: 1 SODIMM
RAM speed supported: 667MHz
RAM type: PC2-5300 DDR2 SDRAM

Hard Disk
Hard disk size1: 160GB
Hard disk type: Serial ATA

Optical device
Floppy diskette size: --
Optical device: DVD Recordable (Dual Layer)
Optical device speed8: 24X Max
Device interface: EIDE

Audio
Integrated speakers: 2
Speaker power rating: 2 Watts
Volume control buttons: Yes
Speaker Quantity: 2 (Internal Speakers)
Audio chipset: Intel High Definition Audio
Audio data width: 24-bit

Communications
Fax/modem: MWave 'Combo' Card,Integrated
Fax/modem speeds: 56Kbps data/14.4Kbps fax
Infrared port: No
Infrared port speed: --
Wireless standard: Intel Wireless WiFi Link 4965AGN
Network card: Integrated Intel PRO/1000 Gigabit Ethernet
Network interface: Gigabit Ethernet- Integrated

Accessories
A/C adapter:
Worldwide A/C compatibility: Yes
Port replicator: None

Standard Features
Pointing device type: ThinkPad UltraNav
Keyboard type: Full size
Keyboard light: Yes

Power Management 5
Heat emissions: 65W
Sound emissions: 36dB
Battery life - min/max: --
Battery type(s): 6 Cell Lithium-Ion
Charge time - on/off: -- / --

Expansion Options
Plug and play support: Yes
Slots total (free) and type: PCI/PCI Express
Parallel port type:
Ports: Expansion Bus port (for Dock II or Port Replicator II)
External Display (VGA)
External Microphone/Line-In
Headphone / Line out
IEEE 1394
RJ-11
RJ-45
3 USB 2.0
4-in-1 Multi-card Reader (SD/MMC/MS/XD)
| |

Default avatar
stig
Medlem
Indlæg: 231
Sted: Aarhus

Indlæg af stig »

Den medfølgende software til Lenovo-bærbare (ThinkVantage, ThinkPad, Lenovo Update/Control center eller hvad det nu hedder) gør at den bærbare virker enormt langsom og ofte stener. Til musik vil jeg tro at en Lenovo T61 med Lenovos medfølgende programmer er tæt på værdiløs - fjerner du alle unødvendige programmer tror jeg dog godt du kan bruge den...
Vi har flere Lenovoer på min arbejdsplads og specielt T61 og T500 har cirka en forced restart om dagen pga. de stener. Dette vel og mærke hvis man har alle de programmer liggende som Lenovo synes man skal have.
Min T500 på arbejdet er dog blevet meget hurtigere og mere pålidelig efter jeg har afinstalleret de forskellige Lenovo/Think....-programmer ét af gangen - og krydret med en ugentlig kørsel af CCleaner, så har jeg ikke haft crashes eller performance problemer i et par måneder efterhånden.


Jeg kan ikke sige med sikkerhed at ovenstående vil være et problem for din Lenovo, men det tror jeg at det vil - så du skal være klar på at lave nogle justeringer og tage nogle chancer mht. afinstallation, og det kan jo godt være farligt hvis man ikke ved hvad man gør eller hvad et givent stykke software i process-listen gør.

Medlemsavatar
dfg_MacGyver
Medlem
Indlæg: 1209
Sted: Roskilde

Indlæg af dfg_MacGyver »

bruger lenovo thinkpad med XP sl500 incl lenovo software til musik og net. Ingen problemer atall.
Med emu0404 usb kører jeg buffer 32-64.
Den performer os fint med asio4all på onboardlydkort.
Vil endda anbefale lenovo fordi de er så solidt bygget.


Her kan du finde både brugt og nypriser at sammenligne med : http://www.laptops.dk

Måske sku du købe der nu du ingen erfaring med bærbare har!
Se om du kan finde en med 7200 hd.

Medlemsavatar
arbogast
Medlem
Indlæg: 191
Sted: Norge

Indlæg af arbogast »

Jeg har ikke problemer med at installere alt (OS + evt drivere) fra bunden. Har masser af erfaringer fra stationære PC'er og havde under alle omstændigheder tænkt mig at gøre dette, fjerne diller-daller programmer og stoppe unødvendig hardware + services.

Skulle jeg fortryde findes al specifik driver/thinkvantage på lenovos site. Hvis jeg føler behov for det klarer jeg også at sætte en anden HD og mere RAM i, men skal ikke arbejde med masser af samples.

Det jeg tænkte på var mere om der kunne være problemer med shared memory eller pcmcia->firewire (har kort m TI-chip) eller noget helt andet, som jeg ikke ved noget om. Så jeg beklager hvis mit spørgsmål var lidt dårligt formuleret.

Så er der bare det med hvad en fornuftig brugtpris på denne model er? Umiddelbart ser det fornuftigt ud. Nedenstående model fra laptops.dk har mindre, men hurtigere HD. Koster til gengæld 4.995 dvs 1000 mere end modellen jeg tænker på at købe. En ny 2.5" HD får jeg for under en plovmand HVIS jeg får brug for det:

CPU Intel Core 2 Duo 2,0 GHz (T7300)
Ram 2048 MB
Harddisk 7200RPM, 100 GB
Drev DVD+CD-RW
Skærm 14,1 ` TFT (1280x800)
Grafikkort Intel GMA X3100
Netværk 56K + 10/100/1000 Lan + Wireless (a,b,g)
Porte 3 x USB 2.0 / 1 x VGA
Software Windows Vista Business (se tilvalg for XP Pro nederst)
Vægt 2,3 kg
Garanti 2 år
Varenummer 7659-WFY
Pris inkl. moms Kr. 4.995,-


Jeg er meget glad for jeres kommentarer. I er blevet tilberedt... øhm jeg mener seføli TILBEDT :dollargrin:
| |

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Jeg vil stadig sige at ydeevnen er lige i underkanten. Husk lige at latop cpu er langsommere end stationnær med samme spec.
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
Bech5
Medlem
Indlæg: 3160
Sted: Århus C

Indlæg af Bech5 »

stralner skrev:Husk lige at latop cpu er langsommere end stationnær med samme spec.
Næh... faktisk overhovedet ikke.

Det er en fin bærbar til prisen, og den vil kunne trække det meste day to day stuff. Du skal selvfølgelig ikke regne med en 96 spors session med en shit-load af plugins. En 4-5 virkeligt tunge software instrumenter vil nok også sætte sit præg, men til det mest almindelige er den fin.

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Bech5 skrev:
stralner skrev:Husk lige at latop cpu er langsommere end stationnær med samme spec.
Næh... faktisk overhovedet ikke.

Det er en fin bærbar til prisen, og den vil kunne trække det meste day to day stuff. Du skal selvfølgelig ikke regne med en 96 spors session med en shit-load af plugins. En 4-5 virkeligt tunge software instrumenter vil nok også sætte sit præg, men til det mest almindelige er den fin.
Det var også min konklution :-P Du bliver bare ikke producer med den :)
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

Det jeg syntes taler imod IBM'eren:
- langsomme harddisk 5400 rpm
- Ikke noget ekstern gfxkort
- lille skærm + opløsning
- 2GB standard memory, hvilke muligvis hurtig ville være for lidt

Det jeg syntes der "muligvis" kunne være godt ved IBM'eren:
- Sandsynligvis gennemført kvalitet (ikke noget billigt plastik skrammel, medmindre IBM kvaliteten kun høre til professional serie?)
- rimelig cpu, men ikke noget kraftværk
- XP styresystem fremfor Vista (specielt til en bærebar af denne størrelse)


IBM'eren kan sagtens bruges til et stabilt DAW system. Blot re-installere XP igen, og undlad at installere alt det skrammel der følger med til den. Og så optimer XP lidt, så er den måske endda mere stabil end så mange andre laptops pga IBM kvalitet (igen hvis IBM generelt er kvalitet gennemført, ved det ikke?). Der pro serie er 100% gennemført, med så koster det også!

Jeg havde nok set på hvor pillen og perfektionistisk jeg er, og så valgt ud fra det. Hvis du vil ha' kvalitet fremfor hastighed, så er IBM'eren sikkert god. Men hvis du er lidt ligeglad med hvor godt den er skruet sammen, og bare vil have hastighed, så havde jeg muligvis nok kikket mig efter en anden model end IBM.

Men hvis du er låst omkring 4000 kroner, så skal du nok lede længe for at finde noget der er meget bedre. Men du kan godt finde en tilsvarende bærebar m. samme specs og til samme pris, ny. Personligt ville jeg ha' noget kraftigere hvis jeg skulle ha' bærebar. Men under alle omstændigheder ville jeg bruge 800-1200 kroner på en hurtigere harddisk, og sætte i den, så jeg havde en 7200 rpm disk i til audio streaming.

Og så nap lige nogle review's med af den, inden du bestemmer dig:

http://www.computerbuyer.co.uk/labs/198 ... -6466.html

http://reviews.cnet.com/laptops/lenovo- ... 42903.html

http://forum.notebookreview.com/showthr ... 206&page=5

SLL

Medlemsavatar
arbogast
Medlem
Indlæg: 191
Sted: Norge

Indlæg af arbogast »

Jeg så for noget tid siden en fyr, som brugte en ældre laptop (end den der er tale om her) live m bla massive + noget looping-værk.

Når jeg multitracker/producerer bruger jeg min stationære (eller den på arbejdet), så laptop skal jeg bruge til at begynde at lege live. Det ved jeg, som en lidt gammeldaws jazzpianist, ganske lidt om. Derfor begynder jeg lidt beskedent.

Jeres kommentarer har været uvurderlige for at træffe en beslutning, tak. Og tak for links SSL, der var et jeg tidligere havde overset.
| |

Nyt svar