Råd vedr. nyt udstyr: Mac Pro, Cubase 5 og lydkort

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
stig
Medlem
Indlæg: 231
Sted: Aarhus

Råd vedr. nyt udstyr: Mac Pro, Cubase 5 og lydkort

Indlæg af stig »

Jeg er lige på vippen til at gå ned til min bankdame og bede om 30000 for at få et spritnyt setup.

Jeg kan se andetsteds på forum, at bølgerne kan gå højt når det drejer sig om PC kontra Mac, så lad mig med det samme slå fast, at jeg er 100% afklaret mht. at et skifte til Mac er korrekt (for mig!), så det er ikke det, denne post omhandler. Efter 10 år med de glæder, sorger, og ikke mindst det tidsforbrug en PC (i min verden) har medført, har jeg nu af forskellige grunde vurderet, at Mac er vejen frem for mig trods det fakta, at det er en lidt dyrere løsning. Så håber jeg det er på plads :-D

Nå, men jeg har tænkt mig - hvis jeg kan charmere de 30000 ud af bankdamen til en ok rente - at købe den nye Mac Pro 8-core og benytte Cubase 5. Derudover overvejer jeg at investere i et brugt RME Fireface 800.

Mine spørgsmål til jer Mac-eksperter er så som følger - og I må undskylde hvis nogle af dem er retarderede, men Mac-verdenen er så ny for mig, at jeg hellere vil spørge dumt end ende med at købe katten i sækken:



1. Mac Pro 8-core og Cubase 5 - spiller de sammen? er mac pro 8-core et hit eller er det vildt overkill?
Den skal hovedsageligt bruges til at mixe musik (dog vil den sikkert også skulle bruges i ny og næ af indspilning af op til 10 samtidige spor) - mht. mix så lyder et hurtigt skud fra hoften på ca. 40-50 mono spor med en 2-3 effekter i gennemsnit på hvert spor samt en 10-15 gruppe/FX spor og et par VST instrumenter . De oftest brugte effekter vil sikkert blive eq, compressor, delay og evt. guitar distortion - Roughly speaking......


2. RME Fireface 800 brugt - er det et hit på Mac eller er der bedre firewire alternativer i prisklassen op til max ca 5000 (evt brugt)?
Kører RME's drivere godt med Mac OS X v10.5 Leopard ? Jeg vil gerne have et godt lydkort (hvilket jeg synes RMEs kort er til PC i hvert fald), der byder på gode konvertere/preamps, gode/mangfoldige in/outs og giver mulighed for ADAT, hvis det skulle blive nødvendigt? Efter jeres erfaring, er der så bedre bud end RME til en mac i den prisklasse?


3. Måske den mest flove: Kan man tilkoble de fladskærme jeg har brugt til min PC? :oops: :oops: :oops:
Al fornuft siger jo ja - men jeg ville da godt nok blive herreskuffet (ligesom min bankdame) hvis det viser sig jeg skal ud og købe en ny fladskærm og låne penge til den også :)


4. Er der andet jeg skal have med i mine overvejelser?

Default avatar
stig
Medlem
Indlæg: 231
Sted: Aarhus

Indlæg af stig »

Jeg håber sgutte, jeg har skræmt jer væk med mine ubehjælpsomme newbie-spørgsmål? For jeg har nemlig lige et tillægsspørgsmål: :oops:

Jeg skal have en ekstra intern harddisk (til audio) udover den der bruges til system disk - Apple tilbyder at sætte en ekstra 640 GB disk i for 1500 DKK, men det må da kunne gøres billigere, hvis jeg køber en andetsteds og selv sætter i - i så fald, skal det være en speciel type harddisk, når det er til Mac? :shock:

Medlemsavatar
nickkbh
Forum Donator
Indlæg: 2362
Sted: Bangkok,Thailand

Indlæg af nickkbh »

1, spiller garanteret fint, men overvej lige Logic, når du nu køber en Mac.
2. RME er altid godt, men check lige Metric Halo, som er mindst ligeså godt, og som kan fås med indbygget dsp.
3.Naturligvis
4.Lån flere penge og køb mere udstyr:-)

Ellers brug søge funktionen, der er masser af oplysninger om det du overvejer.

Medlemsavatar
Tweed
Forum Donator
Indlæg: 336
Sted: Søborg

Indlæg af Tweed »

Mac og Cubase kører meget godt sammen. Hos mig er 5'eren meget stabil nu, efter jeg slettede preferencerne. (Til nøds kan du også bruge 4.52, indtil den næste opdatering kommer, men jeg tvivler på det bliver nødvendigt. Jeg bruger i hvert tilfælde 5'ern nu. ) Cubase rykker på en mac!

Jeg har har selv en Mac Pro med 2 x 2.8 Ghz quad-core, og er super glad for den, jeg tror altid man kan bruge meget ydelse, men jeg har ikke kørt den til det yderste endnu. Hvis du køber den nyeste mac pro er du sikret et rum stykke tid endnu i forhold til ydelse.

Du kan sagtens tilslutte almindelige skærme.

Du kunne også overveje, Steinberg/yamahas nye lydkort, som koster lidt mere end 5000 kroner, men giver fuld integration i Cubase. http://www.thomann.de/dk/steinberg_mr816_x.htm Du kan også købe det hos Aage, hvor det er et par hundrede kroner dyrere, men hvor du kan prøve det først.

Angående skiftet til Mac, det vil du ikke fortryde, hvis du ikke gider rode med computeren og configurere den, det spiller bare.

Default avatar
stig
Medlem
Indlæg: 231
Sted: Aarhus

Indlæg af stig »

Tak skal I begge have for brugbar feedback!

nickkbh, valget er faldet på Cubase, fordi det er det, jeg er vant til at benytte, og fordi min omgangskreds også benytter enten cubase eller nuendo, så det er mest praktisk. (men dermed ikke sagt jeg ikke tager et kig på logic ved senere lejlighed :) )

Tweed, det ser faktisk rigtig lækkert ud, det mr816 kort! Det er jeg allerede blevet mere lun på end et brugt RME Fireface 800, da mr816 jo har xlr og preamp til samtlige 8 indgange, samt god integration med cubase! Very interesting så tak for forslaget!

Mht. harddisk, så har jeg her på forum og på apple.com søgt mig frem til at det skal være sata og 3.5" - men da jeg søgte på edbpriser med 'intern', 'sata' og '3.5"' som parameter så dukkede der intet op i søgning. Så derfor er mit opfølgningsspørgsmål nu: er det sata II eller sata jeg skal søge på - og er det 3.5" eller evt 3.5" x 1/3 osv jeg skal søge på?

Medlemsavatar
Morten M
Forum Donator
Indlæg: 443
Sted: Fyn

Indlæg af Morten M »

Du skal søge efter : Sata II - 3,5"

Default avatar
stig
Medlem
Indlæg: 231
Sted: Aarhus

Indlæg af stig »

Tak for afklaring, Morten!

Mht. at åbne/dele projekter - hvis jeg laver et Cubase 5 projekt på en Mac, vil det så kunne åbnes i en Cubase 5 på PC (og vice versa)?

Medlemsavatar
Jens D
Medlem
Indlæg: 462
Sted: København

Indlæg af Jens D »

stig skrev:Tak for afklaring, Morten!

Mht. at åbne/dele projekter - hvis jeg laver et Cubase 5 projekt på en Mac, vil det så kunne åbnes i en Cubase 5 på PC (og vice versa)?
Ja, men du skal ikke regne med at f.eks. Waves plugins insertet i din Cubase session på Mac, automatisk bliver loadet rigtigt når du kommer over på PC (og vice versa) selvom det er de samme plugins du har installeret. Den vil muligvis komme op med en meddelelse om at de mangler, og så skal de loades og indstilles forfra... :(

Medlemsavatar
Tweed
Forum Donator
Indlæg: 336
Sted: Søborg

Indlæg af Tweed »

Ja, men du skal ikke regne med at f.eks. Waves plugins insertet i din Cubase session på Mac, automatisk bliver loadet rigtigt når du kommer over på PC (og vice versa) selvom det er de samme plugins du har installeret.
Ja, desværre, det hænger meget sammen med, hvilken VST version pluginet har. Fx har Ik multimedia på et tidspunkt kun haft deres Mac plugins i version 2.4, mens de andre var 2.0 eller et eller andet i den stil. Autotune Evo var derimod ikke noget problem, for de havde samme version.

Default avatar
stig
Medlem
Indlæg: 231
Sted: Aarhus

Indlæg af stig »

Til nysgerrige sjæle og folk der måske overvejer samme setup, så vil jeg da lige dele ud af resultatet på denne tråd.

Jeg endte med at købe:

Apple Mac Pro 8-core (nehalem) 2,26Ghz (med ekstra 640GB harddisk)
Steinberg MR816X Firewire Interface m. 8 Class A preamps
Cubase 5
Korg NanoKontrol
Sonnet Firewire 400->800 adapter stik (lydkortet er 400 og de nye Mac har kun 800 indgange)

Jeg er som nævnt helt ny Mac bruger, og indtil videre er jeg ubetinget tilfreds - ja faktisk overlykkelig - med konversionen fra PC til Mac!
Alt er gået som smurt: Fra jeg satte hobbykniven i tapen på emballagen og til Mac'en var online og køreklar gik MAX 30 minutter (og der var endda tid til en iskold Hoegaarden under opsætningen ;) ). Installationen af Cubase og dertilhørende License tog vel 30 minutter også og derefter tog det 20 min. at få lydkort installeret og slået til i Cubase.
Konklusion: ca halvanden time efter jeg havde fået udstyret ind ad døren sad jeg og indspillede i Cubase - og der har ikke været et eneste nævneværdigt performance problem i de tre uger jeg indtil videre har haft Dyret (7-9-13 - som jeg som erfaren PC-bruger føler mig nødt til at sige).

At jeg så er blevet 37000 kroner fattigere, det er så en anden sag.... ;)

Jeg takker alle jer herinde, der hjalp til med gode råd og links - I har gjort en glad mand endnu gladere :)

Medlemsavatar
nickkbh
Forum Donator
Indlæg: 2362
Sted: Bangkok,Thailand

Indlæg af nickkbh »

Tillykke.
Der er sgu fedt når tingene bare spiller.
Held og lykke.

Medlemsavatar
Tweed
Forum Donator
Indlæg: 336
Sted: Søborg

Indlæg af Tweed »

Det er da super fedt, Mac holder! Godt at du også har fået tid til det vigtige, at drikke Hoegarden :-D

Nyt svar