Macbook Pro Vs. Macbook

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
stjernemusik
Medlem
Indlæg: 906
Sted: København

Macbook Pro Vs. Macbook

Indlæg af stjernemusik »

Hej Lydmaskinen!

Efter at undersøge markedet for bedste musik-bærbare, kan jeg se at det er en Mac jeg skal ud i, og derfor vil jeg gerne skifte fra PC til Mac og skifte over til Logic (fra Sonar 7) til Maj!

Problemet ligger i, at jeg ikke rigtigt kan se en KÆMPE fordel i at købe den mindste MacBook Pro (2,4 ghz) i forhold til den største (sorte) MacBook (2,4 ghz)?

Ind til videre kan jeg se, at det er større graffikkort, Firewire 800, større skærm, belyst tast, mult-touch og alu design.

Det første jeg tænker, er at det sikkert er lækkert med stort overblik (større skærm), og graffikkortet til spil hvis jeg en dag keder mig, men rent ydelsesmæssigt kan jeg ikke se nogen forskel?

Mangler virkeligt en god undskyldning for at købe en MacBook Pro, ellers ryger pengene til noget andet i mit kommende setup.

:?

Sorry, hvis der i forvejen findes en lign tråd- så kan jeg i finde den!

Medlemsavatar
Ngoi
Forum Donator
Indlæg: 182
Sted: Frederiksberg

Indlæg af Ngoi »

Hvis du ikke har brug for FW800 og er glad nok for en mindre skærm ville jeg spare pengene og købe Macbook.
Jeg har netop investeret i en Macbook Pro 15" fordi jeg ikke kan være sikker på at mit lydkort kommer til at køre optimalt med Macbookens FW400 og derfor er afhængig af FW800.
Da jeg har den med nærmest overalt er jeg dybt misundelig på min kærestes Macbook fordi den er lettere og derudover larmer den væsentligt mindre end min Macbook Pro (hvilket dog til dels skyldes at der sidder en hurtigere harddisk i min) hvilket er en irritation når jeg sidder og arbejder om natten. Multi-touch er da meget sjovt, men ikke noget jeg ville savne.
Aka. Kasper

[i]"I sing sometimes for the war that I fight
'Cause every tool is a weapon -
If you hold it right."[/i] Ani DiFranco

Medlemsavatar
Peter
Medlem
Indlæg: 517
Sted: Kbh

Indlæg af Peter »

Når jeg sidder hjemme har jeg altid tilsluttet en 20" skærm, mus og tastetur til min macbook.
Jeg kunne ikke drømme om at sidde og arbejde foran macbook'ens lille skærm, udover når jeg er på farten.
Jeg er glad og tilfreds med den løsning

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Hvis du ikke selv kan finde en god grund til at købe Macbook Pro'en i stedet for Macbook'en, så skal du da gå efter Macbook'en! Og desuden vil jeg sige at den mindste Macbook model er den hvor du får mest for pengene. Så hvis du ikke skal bruge en DVD-brænder er det ligetil!

De minus jeg synes der er vigtige ved Macbook'en er, som sagt, den mindre og ikke lige så gode skærm som på Pro'en. Grafikkortet er ikke super duper, men helt fint hvis du ikke skal spille spil på den eller lave 3D grafik.

Medlemsavatar
saven
Medlem
Indlæg: 184
Sted: cph

Indlæg af saven »

Jeg vil dog anbefale dig at invistere i en støre ekstern skærm for at ha et godt overblik af dit arrangement .

Da jag upgratede fra logic pro til logic studio følte jeg at man hele tiden skulle scrolle og rykke rundt på plug`s, havde på det tidspunkt en 19" samsung.
Så jeg skiftede hurtigt over til en 23" cinema, og det må nok vere en af de bedste invisteringer jeg har gjort længe... :-D

Jeg har selv en macbook 1,82GHz med 2Gb Ram, som jeg bruger til live gigs, og musik production når jeg er hos damen, og den har kørt upåklageligt, men 13" er bare noget f*cker lort at arbejde med over en længere periode.
Så jeg fik hende til at købe en 24" imac... :-P

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Hvad for en 23" købte du og må jeg spørge hvad du gav for den? Har lidt den samme 19" problematik selv.

tak.....

Medlemsavatar
stjernemusik
Medlem
Indlæg: 906
Sted: København

Indlæg af stjernemusik »

Mange tak for alle svar :) Ja nu hælder jeg mere til Macbook'en, siden i siger at i bare tilslutter den til en ekstern skærm.. Men er det da for småt med de 15' tommer? hvor mange spor kan man se i logic? evt tag et screenshot, for designet, og firewire 800 lokker mig lidt... forresten smider jeg 4 gb KINGSTON ram i dyret når jeg har købt det :D tror i det gør godt?

Medlemsavatar
AnimaForte
Medlem
Indlæg: 404

Indlæg af AnimaForte »

jeg VED det gør godt.. købte en macbook for et lille stykke tid siden.. smed 4gb ram oveni.. købte den med superdrive altså den dyre af de 2 hvide (ka ikke lide den sorte) og det er et monster at arbejde med synes jeg. SPECIELT med Leo.

Mht. den lille skærm.. Jeg har mit fjernsyn tilsluttet min iMac engang imellem og der er da stor forskel på et 42" og en 20" eller en 13" for den sags skyld.. men jeg savner ikke en større skærm på macbooken.. man vænner sig meget hurtigt til de 13" og på et tidspunkt når man (jeg) til et punkt hvor man indser 13" faktisk er mere end rigeligt til en bærbar og alt andet bare ser dumt ud.. hehe men det er min ydmyge mening om macbooken og dens skærm.. Ellers, køb et dvi/vga - minidvi/vga kabel og brug dit fjernsyn som eksterns skærm... mmmm det varmer godt i B*********************************erne ;)

Medlemsavatar
Marcos
Medlem
Indlæg: 66
Sted: København

Indlæg af Marcos »

I have a Macbook Black...
Jeg er yderst tilfreds med ydeevnen og størrelsen af skærmen...
I starten havde jeg problemer med skærmstørrelsen... Jeg var faktisk også ved at købe alm. størrelse mus og tastatur
- Men jeg blev anbefalet ikke at gøre det, da man ikke kan have det med overalt...
Det gik ret stærk med at vænne mig til bærbarens mus, tastatur og skærmstørrelse...
Så godt, at jeg er irriteret over at man ikke har samme mus til en alm. desktop PC.

Jeg ville dog stadig have foreslået (og jeg ønsker mig selv) en Macbook Pro, da du kan få en hurtigere harddisk i,
men som Ngoi skriver - får det den bare til at larme mere... øv...

Spørgsmål til Ngoi : Harddisken, kom den fra Apple med den eller er det en du selv har sat i?
Og er larmen ulidelig?

Enig med Benjasin i at du bør tænke på om du har brug for SuperDrive, Blærværdien (den sorte farve) og de sidste 0.3 GHz...og så måske købe den mindste...
Der er omkring 1000kr at sparre.... og jeg har personligt kun brændt en DVD... det var for at se om den virkede....
- De 1000kr er halvvejs til en god skærm...

PS! Ligesom Aminaforte bruger jeg også mit 37" Grundig fladskærms TV via DVI, som ekstern skærm
- Det står skarpt og flot som bare ad h.... til :-)
Mvh. Marcos

Du ser ikke hvad det er, det er hvad du ser.
| Dokumentarinstruktør og komponist - Er ved at tage en uddannelse som Mediegrafiker |
Logic Studio - Akai MPK49 - MacBook Pro

Medlemsavatar
saven
Medlem
Indlæg: 184
Sted: cph

Indlæg af saven »

gs-dk skrev:Hvad for en 23" købte du og må jeg spørge hvad du gav for den? Har lidt den samme 19" problematik selv.

tak.....


Apple 23" cinema, ikk nok med at skærmen er støre, så er opløsningen også meget bedre... kan kun anbefales :wink:

Fik den brugt for 3100kr.

Medlemsavatar
saven
Medlem
Indlæg: 184
Sted: cph

Indlæg af saven »

AnimaForte skrev:jeg VED det gør godt.. købte en macbook for et lille stykke tid siden.. smed 4gb ram oveni.. købte den med superdrive altså den dyre af de 2 hvide (ka ikke lide den sorte) og det er et monster at arbejde med synes jeg. SPECIELT med Leo.

Mht. den lille skærm.. Jeg har mit fjernsyn tilsluttet min iMac engang imellem og der er da stor forskel på et 42" og en 20" eller en 13" for den sags skyld.. men jeg savner ikke en større skærm på macbooken.. man vænner sig meget hurtigt til de 13" og på et tidspunkt når man (jeg) til et punkt hvor man indser 13" faktisk er mere end rigeligt til en bærbar og alt andet bare ser dumt ud.. hehe men det er min ydmyge mening om macbooken og dens skærm.. Ellers, køb et dvi/vga - minidvi/vga kabel og brug dit fjernsyn som eksterns skærm... mmmm det varmer godt i B*********************************erne ;)

Kan se du arbejder i cuebase, kender det ikk rigtig, da jeg arbejdede i logic pro var det ikk noget problem med min 19" samsung, men da jeg røg over til logic studio, kunne jeg slet ikk forholde mig til størelsen, da layoutet ændrede sig ved logic studio...men det er vel bare et spørgsmål om hvor kritisk man er...

Medlemsavatar
saven
Medlem
Indlæg: 184
Sted: cph

Indlæg af saven »

Her er nogle screenshots:

Sammenlining af 19" non widescreen og 23" cinema...

Størelses forholdene på billederne er ikke helt korekte, men det der vises på billederne er 100% i overenstemmelse med med virkeligheden.

Håber det kan bruges :) ...
Vedhæftede filer
Picture 10.png
Picture 10.png (80.43 KiB) Vist 1363 gange
Picture 7.png
Picture 7.png (81.9 KiB) Vist 1359 gange
Senest rettet af saven fre 28. mar 2008 05:54, rettet i alt 5 gange.

Medlemsavatar
saven
Medlem
Indlæg: 184
Sted: cph

Indlæg af saven »

.....
Vedhæftede filer
Picture 11.png
Picture 11.png (90.9 KiB) Vist 1358 gange
Picture 8.png
Picture 8.png (88.58 KiB) Vist 1353 gange

Medlemsavatar
saven
Medlem
Indlæg: 184
Sted: cph

Indlæg af saven »

....
Vedhæftede filer
Picture 12.png
Picture 12.png (101.1 KiB) Vist 1349 gange
Picture 9.png
Picture 9.png (98.74 KiB) Vist 1348 gange

Medlemsavatar
Lorenzo
Forum Donator
Indlæg: 486

Indlæg af Lorenzo »

Jeg købte en Macbook og Logic for en mnd siden og smed 4 GB Kingston i og det kører bare. No BS.

Medlemsavatar
stjernemusik
Medlem
Indlæg: 906
Sted: København

Indlæg af stjernemusik »

Marcos skrev:I have a Macbook Black...
Jeg ville dog stadig have foreslået (og jeg ønsker mig selv) en Macbook Pro, da du kan få en hurtigere harddisk i,
men som Ngoi skriver - får det den bare til at larme mere... øv...
Kan man i bare smide en hurtig harddisk i Macbooken i stedet for at købe en Pro? og er det ik bare en man kan købe over EDBpriser og smide i?
AnimaForte skrev:jeg VED det gør godt.. købte en macbook for et lille stykke tid siden.. smed 4gb ram oveni.. købte den med superdrive altså den dyre af de 2 hvide (ka ikke lide den sorte) og det er et monster at arbejde med synes jeg. SPECIELT med Leo.

Mht. den lille skærm.. Jeg har mit fjernsyn tilsluttet min iMac engang imellem og der er da stor forskel på et 42" og en 20" eller en 13" for den sags skyld.. men jeg savner ikke en større skærm på macbooken.. man vænner sig meget hurtigt til de 13" og på et tidspunkt når man (jeg) til et punkt hvor man indser 13" faktisk er mere end rigeligt til en bærbar og alt andet bare ser dumt ud.. hehe men det er min ydmyge mening om macbooken og dens skærm.. Ellers, køb et dvi/vga - minidvi/vga kabel og brug dit fjernsyn som eksterns skærm... mmmm det varmer godt i B*********************************erne ;)
Det var en rimelig afgørende kommentar for mig :) Det bliver en MacBook!... Men sort (syns den hvide er for stereotypisk -hvis man kan sige det) og så må jeg bare investere i større skærm og så er den hjemme!

Så alt i alt køber jeg den sorte MacBook og smider 4 GB kingston ram, og smider en hurtigere harddisk i! Nogen forslag på harddisk?

Medlemsavatar
yonaz_dk
Medlem
Indlæg: 263
Sted: Kbh N

Indlæg af yonaz_dk »

Jo, men kan sagtens købe en hurtigere harddisk og sætte i. Det har jeg gjort, og det har næsten boosted maskinens ydelse mere end de ekstra ram jeg har sat i. Disken jeg har sat i er en Seagate 160GB 7200 rpm disk, msom kostede mig 800 kroner for et år siden. Man kan få dem større nu, men prisen er der ikke sket så meget med.
MacBook'en er fantastisk.
Jonas Rose Høeg

http://www.livecompany.dk
d&b Q, A&H iLive, Trådløst, LS9 - Teater, Koncert, Event

http://www.verdensbedstelyd.dk
verdens bedste lyd :)

Medlemsavatar
Marcos
Medlem
Indlæg: 66
Sted: København

Indlæg af Marcos »

Larmer den mere end den der fuldte med?
Mvh. Marcos

Du ser ikke hvad det er, det er hvad du ser.
| Dokumentarinstruktør og komponist - Er ved at tage en uddannelse som Mediegrafiker |
Logic Studio - Akai MPK49 - MacBook Pro

Medlemsavatar
Furland
Forum Donator
Indlæg: 1167
Sted: Far, far away hinsidan

Indlæg af Furland »

Ang skærme at smide på din MacBook! så kan jeg lige give en thumbs-up til LG's 22" L226WTQ model. Super skærm og rigtig god kvalitet samt et clean design, der vil matche din sorte book.
Du kan også få andre modeller i flere versioner og størrelser, til under halvdelen af en Cinema's pris.
Jeg bruger min "sølle" 22'er til kritisk billedbehandling, dvs. meget S/H og farveredigering, og efter en kalibrering, kan jeg se at den faktisk var ret udemærket fra grundindstillingen.
Den er fantastisk til film og den smule spil jeg hiver ind over. Jeg er selv ked af jeg ikke tog 24" eller 30" nu jeg skulle have ny skærm, trods at de kun har en latency på 5ms GTG mod L226'erens 2ms.
Mere info:
EDBpriser er din ven
:sweden:

Medlemsavatar
stjernemusik
Medlem
Indlæg: 906
Sted: København

Indlæg af stjernemusik »

yonaz_dk skrev:Jo, men kan sagtens købe en hurtigere harddisk og sætte i. Det har jeg gjort, og det har næsten boosted maskinens ydelse mere end de ekstra ram jeg har sat i. Disken jeg har sat i er en Seagate 160GB 7200 rpm disk, msom kostede mig 800 kroner for et år siden. Man kan få dem større nu, men prisen er der ikke sket så meget med.
MacBook'en er fantastisk.
Ja men hvad skal jeg søge efter inde i EDBpriser/hardware/harddisk hvis jeg leder efter en harddisk der er kompatibel med macbooken? der må jo være nogle kriterier??
Furland skrev:Ang skærme at smide på din MacBook! så kan jeg lige give en thumbs-up til LG's 22" L226WTQ model. Super skærm og rigtig god kvalitet samt et clean design, der vil matche din sorte book.
Nice :-D

Medlemsavatar
stjernemusik
Medlem
Indlæg: 906
Sted: København

Indlæg af stjernemusik »

saven skrev:Her er nogle screenshots:

Sammenlining af 19" non widescreen og 23" cinema...

Størelses forholdene på billederne er ikke helt korekte, men det der vises på billederne er 100% i overenstemmelse med med virkeligheden.

Håber det kan bruges :) ...
Det er fedt at se hvor meget forskel det egentligt gør med en widescreen!

Medlemsavatar
yonaz_dk
Medlem
Indlæg: 263
Sted: Kbh N

Indlæg af yonaz_dk »

stjernemusik skrev: Ja men hvad skal jeg søge efter inde i EDBpriser/hardware/harddisk hvis jeg leder efter en harddisk der er kompatibel med macbooken? der må jo være nogle kriterier??
2,5" SATA 7200rpm
Ellers ring til betafon (http://www.betafon.dk) og snak med Jens.
Jonas Rose Høeg

http://www.livecompany.dk
d&b Q, A&H iLive, Trådløst, LS9 - Teater, Koncert, Event

http://www.verdensbedstelyd.dk
verdens bedste lyd :)

Medlemsavatar
stjernemusik
Medlem
Indlæg: 906
Sted: København

Indlæg af stjernemusik »

Tak for mere råd!

Ligner den her en harddisk man kan smide i macbooken?

Link: http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... ?ID=395793

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

stjernemusik skrev:Tak for mere råd!

Ligner den her en harddisk man kan smide i macbooken?

Link: http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... ?ID=395793
Jeps! Den vil du kunne sætte i din Macbook. Vær opmærksom på at du skal bruge en meget lille stjerneskruetrækker og en torx skruetrækker for at kunne sætte den nye disk i. Men det er meget nemt!

Jeg har en take-apart manual liggende til Macbook'en -send mig en PM hvis du vil ha den.

Medlemsavatar
yonaz_dk
Medlem
Indlæg: 263
Sted: Kbh N

Indlæg af yonaz_dk »

Ja, det ser fint. ud. Jeg har kun haft brug for en stjerneskruetrækker når jeg har skiftet diske i macbooks. Men ja, det er meget nemt.
Den disk jeg har i larmer ikke mere end den der sad i som standard, men den bruger dog lidt mere strøm. I øvrigt, kan du jo købe en usb/fw skuffe til din gamle disk, og så har du en billig ekstern harddisk til backup.
Må jeg i øvrigt foreslå programmer Carbon Copy Cloner til at kopiere din nuværende disk til den nye, så du ikke skal installere alt forfra. Men altså kun hvis det ikke er på en spritny maskine, for så kan du ligeså godt bruge den medfølgende installations-dvd.
Jonas Rose Høeg

http://www.livecompany.dk
d&b Q, A&H iLive, Trådløst, LS9 - Teater, Koncert, Event

http://www.verdensbedstelyd.dk
verdens bedste lyd :)

Nyt svar