Flytte Playhead i Logic

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Flytte Playhead i Logic

Indlæg af gs-dk »

Hej

Er der en keycommand i Logic, som gør at man kan flytte playhead til næste region start eller slut - det kendes fra ProTools.

På forhånd tak!

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Der er i hvert fald en key command til at starte playback fra en hvilken som helst valgt part, f.eks. den næste.

Men prøv at kigge i listen i key command vinduet om du kan finde noget der passer, der findes en hel del af den slags key commands.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg har set efter i listen og synes bare ikke rigtig, at jeg kan finde, hvad jeg søger - og det plejer man heldigvis at kunne i Logic.

Men tak for hjælpen.....

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg flytter playhead ved at bruge spoleknapperne (1 takt af gangen flydende, eller 10 takter af gangen ved at holde shift nede).

Så flytter jeg den ved at bruge play from selection key command, eller ved at bruge min cycle.

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Netop. Måske søger du på det forkerte ord. Prøv at søge på "selection", så skal du bare se. :wink:
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Tak for hjælpen!

Jeg er kommet frem til den samme løsning - har bare arbejdet med ProTools i mange år og der er nogle rutiner (tastekommandoer), man gerne vil flytte med. Jeg bruger både PT & Logic på samme tid, så det ville være rart, men selvfølgelig går det også med lidt tilvænning.

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Hvilken PT kommando har du i tankerne lige hér. Jeg er godt hjemme i PT også...
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Nu er det ikke for at starte en diskussion om PT ver. Logic, da jeg egentlig synes programmerne har forskellige funktioner og på mange måder spiller fint sammen. Jeg bruger Logic til kreativitet og PT mere som "båndoptager" og mastering. Jeg synes PT er langt bedre at klippe audio i - især når det handler om musik, som ikke er indspillet til prædefinerede takter. Til gengæld er midi-delen i PT ikke værd at røre ved. Jeg er igang med at vænne mig til at bruge Logic mere og mere - også audiodelen - og derfor kan det sagtens være, at der er veje som er lettere end jeg ved lige nu. Det kan også sagtens være, at jeg bare ikke har fået indstillet mine key-commands godt nok endnu. Jeg synes bestemt også, at der er mange gode genveje i Logic, som PT kunne lære af.....

Hvad jeg savner lige nu er f.eks:

F.eks "shift-tab", "shift-alt-tab" : vælge fra cursor til slut eller start af region.

Flytte cursoren ved "bare" at bruge "Tab".

At kunne high-lighte en del af audiofilen ved bare at trække musen hen over den uden at skulle holde en tast nede på tastaturet, men bare bruge musen,

At "rename" en region ved at bruge "æble-shift-R".

Lave en region ved at bruge "æble-e"

Jeg savner i særdeleshed at kunne skifte værktøj ved bare at placere cursoren forskellige steder i lydfilen - som f.eks, fade ved at placere musen i toppen og udvide regionen ved at anbringe den forneden. Det går meget hurtigt at redigere således.

At man ikke bare kan sætte cursoren ind og så spille der fra, hvor den er.

Playlists......???!!! Uvurderligt til klassisk musik takes.

Elastic Audio!!!!! For fedt.....

Bedre og hurtigere mulighed for at "hide tracks".

Jeg synes, at det er besværligt (og ikke så overskueligt) at automatisere i Logic, da insert punkterne er for lette at tage forkert fat i.

Til gengæld er der mange super ting i Logic - i særdeleshed at man kan bounce i lyntempo og ikke mindst, at det er muligt at eksportere alle spor på en gang.

Well..... jeg er i bund og grund glad for at det er muligt at have disse værktøjer til rådighed - fordele og ulemper der er til at leve med.

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Vi er helt på samme side. Men vi er lidt alene om det herude. Jeg plejer at sige at den helt store forskel er at man i ProTools kan markere "ingenting" og bruge det til noget. Du ved hvad jeg mener. :) Jeg voldbruger flere af de ting du nævner og ved nøjagtig hvad du mener.

Svaret er at flere af tingene kan du selv lave keycommands til i Logic, men flere andre ting må du leve med ikke findes i Logic helt mage til. Det går også fint i Logic uden fordi Logic arbejder på en anden måde helt grundlæggende. Det har du også luret kan jeg læse.

Jeg bruger også begge programmer hele tiden men til forskellige ting. Indtil videre er det vist løsningen som jeg ser den. :)
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Det er nu meget rart at vide, at man bliver "forstået" - så ja, jeg ved, hvad du mener.

Jeg arbejder med så megen forskellig software, at man heldigvis vænner sig til forskellige indgange. Jeg husker jo godt hvordan man sloges med "Pro-24" og "Notator 2.6" eller deromkring. Prøvede at få en 9 nåls printer til at køre på Atarien og gav kr. 6000 for en brugt 20mb harddisk (ja MEGABYTE). Det vi slås med er luksus problemer - og på ingen måde begrænsende.

Jeg arbejder dagligt på mit (meget store) PT Mix-system, som virker mere end godt (og som kører OS9) og har Logic 7 til at køre med som ESB - samtidig med at jeg syncer min Intell maskine op til PT 7.4 og Logic 8 - og med "Live" som Rewire insert. Tænk at det kan lade sig gøre......

Og så har vi slet ikke berørt alle de gode plug-ins mm.

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Flere af de ting du nævner på din liste kan du gøre i Logic eller næsten magen til. Du skal bare lige lære hvad funktionerne hedder. Nu er det en lidt lang liste så har ikke kommenteret hvert punkt.

Andre ting fungerer bare lidt anderledes i Logic, ikke nødvendigvis dårligere. Det samme kunne man omvendt sige om ProTools (nu er jeg flink).

Og så er der alle de 100-vis af ting du kan i Logic du ikke kan gøre i PT, og ikke bare MIDI.

Medlemsavatar
Lasselakken
Medlem
Indlæg: 154
Sted: Århus C

Indlæg af Lasselakken »

Jeg genopliver lige en lidt gammel tråd, sorry.

Jeg vil gerne indstille Logic sådan at playhead hopper tilbage til der hvor jeg startede fra når jeg stopper en afspilning - ligesom den gør som standard i Pro Tools. Det er garanteret en simpel ting, men problemet er at jeg ikke lige ved hvilke ord der bruges for det og derfor ikke kan søge i key commands. Håber nogen lige kan give mig et praj.

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg mener ikke at du kan få Logic til at opføre sig som ProTools, hvis det er dit ønske.

Måske er der en key command som kan afspille fra sidste startpunkt (næsten det samme), prøv at søge på noget med "play / start position" måske.

Medlemsavatar
Lasselakken
Medlem
Indlæg: 154
Sted: Århus C

Indlæg af Lasselakken »

Ah, tak for det. Der er en key command der hedder "play or stop and go to last position" - den har jeg så bare sat til space bar og overrulet den almindelige play, så kører det ligesom i Pro Tools - det synes jeg er dejligt :)

Nyt svar