Vigtig nyhed om Lydmaskinen

Kom med forslag til eller stil spørgsmål om selve forummet.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Vigtig nyhed om Lydmaskinen

Indlæg af Holger »

Kære Lydmaskinister

Jeg regner med at flytte til udlandet om ca. 2 år, hvorfor jeg planlægger sælge det meste herhjemme og skalere ned over de næste par år.

Jeg har tidligere fået tilbud om at sælge Lydmaskinen til nogle investorer. Jeg har dog sagt nej tak, da jeg har haft som betingelse, at det skulle videreføres af folk med ægte interesse i studie- eller lydbranchen.

Nu er muligheden opstået for at Lydmaskinen kan få nyt liv via gutterne bag bl.a. Bandlokaler.dk, hvilket jeg har sagt ja til efter nogle gode samtaler.

Det passer mig godt at overlade tøjlerne til nye, friske folk som kan udvikle forummet. Ikke at jeg er gået død i det, men efter næsten 20 år har jeg begrænset med fokus til andet end at opretholde status quo.

Som en bonus kommer der nye brugere til, og måske lidt yngre af slagsen også.

I første omgang kører forummet videre uden de store ændringer, jeg går fra administrator til moderator og fortsætter med at opdatere FAQs og hjælpe hvor jeg kan.

På sigt har Bandlokaler planer om at gøre forummet mere brugervenligt (måske en mere moderne platform end phpBB) og skabe en synergieffekt, som jeg også er sikker på vil give nyt liv.

Jeg håber I vil tage godt imod denne ændring, fortsat støtte op om forummet og vise hvor venlige, hjælpsomme og konstruktive vi Lydmaskinister kan være mod både nye brugere og ny administrator.

Der vil garanteret være lidt små hiccups når der skiftes server osv. men jeg er sikker på det bliver glattet ud relativt hurtigt og folk vil være forstående.

Vores kære in-house flodhest/ugle, Rune Borup, har jo været holdt fanget af mig dybt nede i min kælder i årevis, hvor han på vand og brød samvittigsfuldt indtil nu har holdt Lydmaskinen kørende.

Det er jo ikke slut, men en ny begyndelse—og jeg siger tusind tak for aktivitet, støtte og nørdet kærlighed gennem årene til alle.

Mon ikke der stadig bliver tid til en (sidste) Lydmaskinen grillfest her på gården? Og så ses vi stadig her på maskinen, også selvom jeg måske sidder i Thailand eller Hong Kong om et par år.

mange hilsner

Holger

Medlemsavatar
ALTF4
Medlem

Indlæg af ALTF4 »

Du har talt om at flytte til Thailand tidligere. Var hun virkelig så sød :) ?

Det lugter lidt af døden for LM, som vi kender det, må jeg indrømme. Æv.

Håber du finder lykken i dine nye eventyr, tak for alt din tid og viden du har smidt i LM - og tak for et godt forum gennem mange år.
image_1746426811808.jpeg
image_1746426811808.jpeg (675.1 KiB) Vist 727 gange
(AI f*cker altid tekst op)
Senest rettet af ALTF4 man 5. maj 2025 08:35, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Tak og velbekomme :-)

Lydmaskinen vil naturligvis på sigt ændre sig fra hvad det er nu, men jeg tror ikke til det værre.

Ingen død - tværtimod, der vil komme nye folk og liv til et klassisk forum, hvilket er en god ting i disse brug-og-smid-væk-Facebook-gruppe-tider.

Jeg fortsætter som sagt som moderator og vil fortsat opdatere FAQs m.v., men måske træde lidt mindre diktatorisk i baggrunden ellers :dollargrin:

Jeg håber I vil tage godt imod de nye gutter og saltvandsindsprøjtningen i den nye æra fra 2025-

Medlemsavatar
ALTF4
Medlem

Indlæg af ALTF4 »

Hvornår overdrager du LM? Om 2 år også eller nu 'ish?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Det sker glidende fra nu af og med en pro udvikler på, samt Hippo som teknisk tovholder.

I første omgang er det bare serverskift o.a. - ingen forumændringer, så business as usual.

Default avatar
AlexanderS
Medlem

Indlæg af AlexanderS »

Hej alle sammen

Alexander her – nu med en ny konto! Jeg har glædet mig virkelig meget til at tage endnu mere del i LM og blive en mere synlig del af det fællesskab, som jeg allerede har stor respekt og kærlighed for.

Som Holger helt rigtigt har skrevet, så fortsætter LM i samme gode retning som hidtil – der er ingen planer om store ændringer eller omvæltninger. Det, der fungerer, skal ikke pilles ved. Tværtimod handler det for os om at støtte op om det stærke fundament, der allerede er skabt herinde, og langsomt og nænsomt være med til at styrke det yderligere.

Vi synes, at både tonen, fællesskabet og indholdet i forummet er noget helt særligt – og det vil vi gerne være med til at bringe ud til endnu flere, som vi håber også vil kunne finde inspiration og glæde i LM, ligesom I har gjort.

På sigt vil vi selvfølgelig kigge på, hvordan vi bedst muligt kan understøtte jer med en endnu bedre brugeroplevelse og måske lidt tekniske forbedringer her og der. Men det kommer til at ske med stor respekt for det, som allerede fungerer så godt, og i tæt dialog med jer. Vi ved, at LM er noget helt unikt, og det skal vi værne om.

Jeg glæder mig helt oprigtigt til alt det, vi skal sammen fremadrettet. Min dør (eller indbakke) er altid åben – så hvis der er noget, I undrer jer over, har lyst til at spørge om eller dele tanker omkring, så tøv ikke med at række ud.

Bedste hilsner
Alexander

Medlemsavatar
ALTF4
Medlem

Indlæg af ALTF4 »

@AlexanderS, kan du sætte et par ord på hvem, du/I er, og hvad fremtidsplanerne er? Laver I musik/lyd? Bliver LM en markedsplads for lokaler?

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

@Holger

Det lyder bestemt spændende, og noget der formentlig har været under opsejling "længe". Hvad med dine drenge - som selvfølgelig er blevet ældre til den tid, hvordan har du med at skulle bo så langt væk fra dem?

I forhold til Lydmaskinen, der har du jo været en kæmpe del af motoren og indholdet. Det bliver på mange måder tomt uden dig - selvom jeg ikke er i tvivl om at den nye ejer nok skal kører showet videre.

Jeg har selv haft drømme og planer om at skulle flytte til enten sydfrankrig eller f.eks New York. For mit vedkommende vejede familien, nære venner og andre faktorer mest.

Hvad enten du vælger at bosætte dig langt øst på / eller her i landet - så ønsker jeg dig den vildeste rejse fremover! :thumbup:

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Alting har sin tid ,.. selv rykker jeg pr 1/7 basen til Sverige :sweden:

Herfra bare stor TAK ,.. til Holger og Hippo ,.. samt alle der har bidraget posetivt :thumbup:

Har for mig stået som både fagligt, og rummeligt, (modsat f.eks. gængs bias, politisk korrekthed, osv, i branchen)

Samt et fristed, og værn, mod de sociale medier, FB, osv, som ellers har opædt alt uafhængigt

Ingen tvivl om at Holger har gjort alt han kunne for at sikre stedet en eller anden form for GOD videre eksistens

Omvendt ku man spørge, hvorfor dem der overtager ikke, (alle), er en aktiv og kendt del i det daglige LM allerede ?

Nysgerrig på hvem "Bandlokaler" PRÆCIST er, deres hjemmeside, "om os", gør mig ikke stort klogere ,.. på hvem de reelt er

(Ansigter, navne, baggrund, motivation, evt politisk bias, affilerede, partnere, hensigt, dagsorden, mål, og retningen de går)

Der er altid et formål, en tanke bag,.. så hvad er deres reele formål, vision, og fordel,.. som motiverer til overtagelsen af LM ?

(vi kan lige så godt få svesken på disken :) )

Det antydes at andre end "Bandlokaler" antageligt spøger i kulissen, håber at dette kan præciseres også snarest

Er Hippos rolle som en overgangs-figur, vil han være en del af et nyt "team" fra start, eller ser han tiden an ?
Senest rettet af DUBTEMPLE man 5. maj 2025 10:14, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Tak og velbekomme :-)

P.t. kører Lydmaskinen på mine servere i kælderen på Kullemosegaard, som jeg jo flytter fra inden for et par år (er planen).

Jeg vil ikke tale for Rune eller andre, men kan fortælle hvad jeg ved:

Umiddelbart kan jeg sige at han hjælper med overdragelsen rent teknisk. Både som en personlig hjælp og fordi han jo holder af forummet, så det kan glide smooth gennem hvad der reelt er min beslutning. Jeg er sikker på Rune fortsætter som alm. bruger eller lurker på forummet.

Derfra overtages driften af Bandlokalers udvikler. Bag Bandlokaler er bl.a. folk aktive i musik-/band/booking verdenen, hvilket var et must for mig.

Mht. Bandlokaler vil jeg lade Alexander evt. fortælle detaljer, men Bandlokaler har en del brugere (=musikere og bands) som ofte leder efter informationer og hjælp eller ønsker at dele erfaringer.

At opbygge et forum tager lang tid og er ikke noget man bare lige gør - det kan give fin mening at overtage og videreudvikle et eksisterende forum. Der sidder jo en del gamle rotter her, som kan guide og dele ud af erfaringer, samt en kæmpe eksisterende vidensdatabase.

For mit eget vedkommende ser jeg den fordel i det, at der kommer nye mennesker til. Mere liv og energi, og jeg har ikke selv haft tiden til at udvikle på forummet - bare holde status quo. Naturligvis giver det også en synergieffekt til Bandlokaler og merværdi for brugerne af Bandlokaler, at have et relevant sted de kan gå hen.

Som jeg ser det er det en win-win situation, især når jeg alligevel skulle flytte og neddrosle.

Jeg glæder mig til at træde administrativt i baggrunden og faktisk kunne fokusere på at skabe indhold.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

Holger skrev: man 5. maj 2025 10:14 Som jeg ser det er det en win-win situation, især når jeg alligevel skulle flytte og neddrosle.

Tak for lidt præcissering ,. bedste ønsker for LM :thumbup:

Og ikke mindst de bedste ønsker for din egen rejse videre i livet ,.. tænker det bliver en spændende en af slagsen :)
/Dub

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Hej Allesammen!

Også lige et par ord herfra omkring det hele. Ud over et enkelt mastering-job (Vinnie Who, 39) var det faktisk lydmaskinen der gjorde, at Holger jeg begyndte at have lidt mere med hinanden at gøre - og siden er det jo gået slag i slag - så jeg bliver da helt klart også en smule sentimental over situationen, men omvendt ser jeg også en masse muligheder for LM i fremtiden.

Holger og jeg har tit snakket om hvad man skulle gøre for at få noget mere gang i den herinde; der er et eller andet smukt over at være med til at drive et "sted", hvor folk har det godt, hjælper hinanden, bliver klogere, finder ny inspiration ect. Tid er dog oftest dét som har stoppet os, så jeg ser det i den grad som positivt, at der er friske folk som har visioner for stedet og gerne vil gøre siden større og stærkere :)

Ift. hele processen er der en tentativ køreplan, som går på at vi laver en kopi af foraet og får det hele installeret og checket godt efter i sømmene. Når alting engang hænger sammen, laver vi en ny overførsel af databasen, checker at alt går som det skal - og når alle føler sig godt klædt på laver vi så en sidste overførsel, skifter ip'er til den nye server osv osv - så alt kommer til at være "business as usual" indtil vi når til det sidste step.

Jeg har ikke nogen økonomisk interesse i alt det der foregår; kun en velvilje om at LM bliver afleveret godt og får de bedste forudsætninger for at leve og vokse i fremtiden - så jeg vil selvfølgelig gøre alt hvad jeg kan for at tingene kommer til at gå smooth - også på lidt længere sigt, da jeg sidder på en del akkumuleret viden om det her sted og hele server-strukturen bag det .. samt alle de små hacks vi har lavet for at vi f.eks. har dark-mode, @ mention system osv osv ..

Det bliver spændende det hele, og jeg føler mig ganske overbevist om at LM står foran en god positiv udvikling!

kh - /Rune Borup/ .. aka Hippo
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Tak for tiden her Holger.
Det er ikke ofte jeg skriver, men jeg har været medlem af LM-kulten siden 2007. På min snørklede vej med hobbymusik, videre til konservatoriet som uddannet lydtekniker, videre til lyd/musik til tv/reklame og nu computerspil, har lydmaskinen været noget jeg har tjekket dagligt, gennem alle årene.

Jeg er nok ikke jordens mest extroverte menneske, men jeg påtænker da at mødes til et LM træf en dag ;).

Tak for al energien der har været lagt i platformen her :)
God vind fremover!
Senest rettet af the19thbear man 5. maj 2025 14:14, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Kæmpe Tak for alt det fede indtil nu. Alvorlig know-how, hjælpsomhed samt go' skæg og ballade.
+ lige så stort Pøj Pøj med det nye liv, når du kommer så langt.

Yes grill-fest :drunk:

Lydmaskinen.png
Lydmaskinen.png (1.46 MiB) Vist 517 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Sonoma 14.5. Logic 11.0.1
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

At holde et forum i live i næsten 20 år er sgu imponerende. Jeg er glad for at høre at det bliver kørt videre af folk der har et forhold til musik og lyd. Vi skal værne om de få steder, der endnu ikke er overtaget af de samme få gigantiske dyssociale medier, som efterhånden har fået et monopol på al kommunikation mellem mennesker.

Jeg har selv kørt et forum af lignende størrelse sammen med nogel venner, og det gik meget hurtigt fra 400 til 4 aktive brugere om dagen, da facebook's bund-trawl tømte de danske farvande for selvstændige websider. I dag hviler det med fiskene.

PS: Jeg ærede dagen med thailandsk mad. Det virkede passende. :dollargrin:
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

Joachip skrev: man 5. maj 2025 18:48 PS: Jeg ærede dagen med thailandsk mad. Det virkede passende. :dollargrin:
Ditto, det holder sgu, jeg blev forkælet med Wok 🙂
/Dub

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

All the best herfra Holger. Du har holdt skibet kørende sammen med nogle gode folk og det er beundringsværdigt.
Bliver også godt for dig at prøve noget helt nyt i et andet land I am sure.
/Dan
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sequoia - Mac Mini M2 PRO - Dolby Atmos

Medlemsavatar
Tweed
Forum Donator
Sted: Søborg

Indlæg af Tweed »

Tak for indsatsen Holger og god vind herfra (selvom du selvfølgelig bliver hængende lidt endnu).

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator

Indlæg af Mr. Soundman »

Holger skrev: man 5. maj 2025 08:18 Jeg regner med at flytte til udlandet om ca. 2 år, hvorfor jeg planlægger sælge det meste herhjemme og skalere ned over de næste par år.

...

... jeg måske sidder i Thailand eller Hong Kong om et par år.

Har du tænkt dig fortsat at arbejde med mastering engineering som hidtil bare fra et andet sted?

- Never believe anything until it has been officially denied
- Science advances one funeral at a time

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Tak guys.

Jeg fortsætter uændret med mastering de næste to år (25/26-27ish).

Derefter vil jeg arbejde remote, sandsynligvis via en custom profil af mit studierum og mine ører (ja de sweepes også) binauralt på en Smyth Realiser og Sennheiser HD-800 S eller HD-800.

Teknologien er ved at være der. Med lidt manuelle tweaks.

Er fyldt 50 og kan gå på egenfinansieret pension, men elsker jo at “arbejde” med min hobby, og der er kunder i biksen.

Så tror ikke jeg slipper det helt før folk sparker mig ud på sidelinjen, hvilket enten skyldes AI i løbet af de næste 10 år eller at jeg er blevet gammel, sur og døv.

Har lige ligget nr. 1 i Sverige 60 dage i træk (all-time rekord svjv?) og har nyt Christopher-album ude (#1 på Spotify’s NMF denne uge), så peaker stadig.

Tror mange ME’er og studieteknikere kan holde et godt stykke ind i 60’erne eller starten af 70’erne rent øremæssigt, og erfaringen offsetter det manglende.

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator

Indlæg af Gothi »

Tusinde tak for at holde dampen oppe så længe. Her er så rart. Det har været dejligt med et dansk forum, man kunne mærke var dansk: "Hygge" har været mit kodeord. Virkelig en fornøjelse. Jeg tror også jeg har lært en del om mig selv og jer her sådan musikalsk og teknisk.

Kh
Gothi

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hey Holger,

Som andre også har nævnt - stor tak for at have kørt forumet i 20(!!) år. Det er noget af en bedrift, og det har haft stor positiv indflydelse for en masse mennsker. Mig selv inklusive, med 17 års medlemsskab og 10.540 posts ekskl. denne, (1.62% af alle indlæg / 1.74 indlæg pr. dag) ifølge min profil.

Personligt er jeg en periode hvor jeg ikke får lavet særlig meget musik, men jeg syntes stadigt det er interessant at kigge forbi ind imellem, selv om jeg måske ikke lige efterlader et indlæg hver gang. Til gengæld er jeg sikker på der kommer endnu en musik-periode i mit liv, og så er det jo godt at vide at Lydmaskinen lever videre i trygge hænder. Jeg håber the usual suspects vil fortsætte med at bruge forummet, for det er brugerne og nørderiet der udgør værdien for os alle.

Og så er jeg 100% klar på grill hos Hulken, tager gerne turen fra Norge.

Tak også til @Christoffer I. N., @david mondrup, @bryla, @Hippo :clap:

Samt @Hald, @Jesper Zar, @DUBTEMPLE, @niklasni1, @Rosenfeldt, @Morten B, @the19thbear, @Nicolai, @Søren Dyhr, @Living Smart TV, @SustainerPlayer, @Gothi, @Morten Hjort, @Rolland, @gs-dk, @PelleB, @Joachip, @GoatSonds, @unklekarma, @AvS, @amolin@SLL og mange flere :jam:

Møs

Default avatar
Briannielsen79
Medlem

Indlæg af Briannielsen79 »

Har kun været medlem i 10 år. Men du har gjort det godt og altid været klar på hjælp. God vind fremover. Jeg bliver i hvert fald på LM.

Nyt svar