Lydmaskinen vedligeholdelse 10/2 + 11/2

Kom med forslag til eller stil spørgsmål om selve forummet.
Nyt svar
Medlemsavatar
cygge
Medlem
Sted: Horsens

Re: Lydmaskinen vedligeholdelse 10/2 + 11/2

Indlæg af cygge »

Hippo skrev: man 12. feb 2024 00:14
AnotherDan skrev: søn 11. feb 2024 08:35#FreeHippo
Oaæææææzm!

Odzirk bulnirk sli blz wb urezlirodzer qrkurknr, di qrzuds own vdekrk sli sre ulkcrzli zæccrk swe di wzcdodz, rk ari ywnir vdk wb own rn ewi zæncrk sli l rb qcgk sre rn geqzleb kwqmyrkkt ml 3 qds rnrqbr cdssgnlcwbldnqsleerz blz dsurkernrn!

Oulq eg cwn zæqr ern ork yrqcre, qå qli erb rnerzli lccr blz ndirn! Ywkr qcklu "ari vdkqbåk" qå own lccr cdssrk rvbrk sli!

Oaæzm!!
Olmmd
Nle ie xuoml kkonksrwh lkooblsou ntai il ozylrekz lue rn wnayrlie l otydxnt oksl, lae oxdnre bko irbxnz wep lkorwexyr lycbnonuo blu e lkc anrkh l usdnix!
Arm'n, prøliåhør her iggå!

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har brugt for langt tid på at prøve at decode... really guys, kom lige med et hint.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Hald skrev: tirs 13. feb 2024 22:20 Jeg har brugt for langt tid på at prøve at decode... really guys, kom lige med et hint.
Jeg spurgte ChatGPT. Den kom op med et sandsynligt bud på en kode, men dens oversættelse var som sædvanlig sandsynligvis tæt på fri fantasi, at dømme ud fra mængden af kodet tekst jeg kopierede ind, og den meget mindre mængde af tekst den gav tilbage igen.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator

Indlæg af Hald »

Jeg har spurgt både ChatGPT og CoPilot, Google Translate, samt diverse online decryption tools med og uden nøgler, som kunne have været FreeHippo eller #FreeHippo, men ingen held.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hald skrev: tirs 13. feb 2024 22:56 Jeg har spurgt både ChatGPT og CoPilot, Google Translate, samt diverse online decryption tools med og uden nøgler, som kunne have været FreeHippo eller #FreeHippo, men ingen held.
Prøv med «heil hitler» ?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hald skrev: tirs 13. feb 2024 22:20 Jeg har brugt for langt tid på at prøve at decode... really guys, kom lige med et hint.
Jeg har regnet dele af det ud ved bare at skifte bogstaver ud.

Fx må "Oaæææææzm!" være "Hjææææælp!" og underskriften "Olmmd" være "Hippo".

Derfor:

o = h
a = j
æ = æ
z = l
m = p
l = i
d = o

Så kan man langsomt begynde at skifte andre bogstaver ud. Det virker dog ret random, men det kan lade sig gøre at langsomt gætte sig frem.

Fx er "3" et clue, da det ikke er skiftet og der står et navn foran 3-tallet de fleste med lidt mini-computer kendskab kan regne ud.

Der er muligvis en eller anden nem nøgle til, men den er ikke simpelt numerisk skiftet som fx et Cæsar-ciffer eller lign.

EDIT: Så fik jeg regnet den hele ud ;-) Tip, led efter "alphabetical substitution decoder".

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

den her side har et godt manualt værktøj ;)
https://www.boxentriq.com/code-breaking/cryptogram
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator

Indlæg af Mike-air »

Nogle som fangede hitler referencen?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Hm, ikke andet end måske relateret til HIPO

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator

Indlæg af Mike-air »

Holger skrev: ons 14. feb 2024 11:44 Hm, ikke andet end måske relateret til HIPO
Den sætning var med til at fælde Enigma :-D Tipper at Hippo lagde brødkrummerne ud på den måde han gjorde for at give samme mulighed.. Han er sku snedig :-D

IMG_7700.jpeg
IMG_7700.jpeg (790.22 KiB) Vist 397 gange

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator

Indlæg af Hald »

Tak gutter! 😊

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker

Indlæg af Hippo »

Hej Folkens!

Vi har her til middag skiftet lydmaskinen samt en del andre sider over på den nye VM, som vi brugte sidste weekend på at sætte op.

Hvis i oplever problemer, manglende mail-notifikationer, eller lign må i meget gerne skrive her i tråden! Så skal vi nok følge op på det ..

/Rune/

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Lige nu er den her webside faktisk mere snappy og responsiv end det meste af internettet. Siderne loader absurd hurtigt, når man er vant til bloatede Electron framework ting.

Godt arbejde, gutter.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Ja, tak for kvaliteten, og kontinuiteten :thumbup:
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator

Indlæg af Mike-air »

Oplever også en kortere responstid her fra bjerget 👌💪

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Joachip skrev: søn 18. feb 2024 18:06 Lige nu er den her webside faktisk mere snappy og responsiv end det meste af internettet. Siderne loader absurd hurtigt, når man er vant til bloatede Electron framework ting.

Godt arbejde, gutter.
Fedt, det lagde vi også mærke til straks efter.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Ja, damn der er fart på 👌

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator

Indlæg af Mike-air »

IMG_7719.jpeg
IMG_7719.jpeg (229.7 KiB) Vist 239 gange
I har sikkert den slags i en log, men hvis ikke så var lm nede her til morgen :-)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Ja tak, VM'en crashede i nat kl. lidt i 4.

Sikkert samme memoryting som i går nat. Vi har allokeret lidt anderledes og kigget på swap, men tydeligvis ikke fixet problemet.

Det er ikke helt random, men sker umiddelbart indirekte relateret til nogle oprydnings- og backupprocedurer vi kører om natten fra kl. 3 og frem, så håbet er lysegrønt for at vi finder fejlen (aka Rune finder fejlen).

Jeg genstartede VM'en her i morges ca. 7:30.

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker

Indlæg af Hippo »

Jeg tror jeg har nailet det, men kan selvfølgelig ikke være helt sikker .. og under alle omstændigheder tror der bliver kastet noget mere ram i serveren, som har 32GB pt.

Problemet er at ZFS (som er det underliggende filsystem) har en cache (kaldet ARC), som default er sat op til at bruge op til 50% af systemets hukommelse. Når vi så dumper databaser osv, kan der opstå en race-condition, hvor ZFS ikke kan frigive sin cache-ram hurtig nok, og VM'en samtidig genererer meget data på kort tid (1GB for LM databasen + det løse) - så nu har jeg strammet cache'en en del ind.

proxmox_ram.png
proxmox_ram.png (132.79 KiB) Vist 220 gange

Man kan se hvordan ram-forbruget spiker omkring backup jobbet kl 03:40, så altså .. jeg håber problemet er løst; det er i hvert fald noget vi holder øje med henover de næste dage.

/Rune/ (BOFH @ Zork Web)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Ser ud som om den overlevede natten! Nu bliver den udvidet til 64 GB RAM også.

Nyt svar