Lydmaskinen Serverflytning

Kom med forslag til eller stil spørgsmål om selve forummet.
Nyt svar
Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Re: Lydmaskinen Serverflytning

Indlæg af AnotherDan »

Hippo skrev: tors 9. sep 2021 22:13
Holger skrev: tors 9. sep 2021 22:10 Er det ikke bare at trække cert til begge versioner i certbot, Rune? Som gjort med alle de andre sites.

Jeg har hentet to separate certs for hvert site til de andre ting, uanfægtet hvad der står i sitets conf.
Jeg synes det er federe at rewrite; ikke mindst i forhold til SEO ..
Edit: nevermind ser ud til redirecten virker nu....
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1549
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Well .. problemet er hvis en browser requester https://www.lydmaskinen.dk - så skal man bruge et cert der indeholder dette, da der ellers kommer en error .. også selvom den redirecter med det samme. Så jeg måtte expande certifikatet i sidste ende ..

Anyway - nu har jeg rewritet det pænt - fra alle vinkler! :D http med og uden www - og https + www .. > altsammen til https uden www - og inklusiv request_uri'en. Så burde alle være glade ..

I øvrigt var et kun Safari på min iPhone som jeg kunne få til at brokke sige over den oprindelige fejl; Chrome nægtede og redirectede altid selv lige meget hvad jeg gjorde ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Det er fordi din chrome har cachet redirecten fra tidligere... Det kan lade sig gøre at cleare/disable redirect cachen, jeg kan bare ikke lige huske hvordan på stående fod...

Jeg kunne genskabe det i edge da jeg sjældent bruger den til andet end arbejdsrelateret indhold....
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Ja www. giver stadigvæk nogle underlige fejl (på andre sider end lydmaskinen) , gammelt legacy crap..
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3436
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

AnotherDan skrev: tors 9. sep 2021 22:52
lakris skrev: tors 9. sep 2021 21:00
AnotherDan skrev: tors 9. sep 2021 20:31 Min pointe er du nok har www stående i dit link...
Øh.... så pga www ahhh vel ikke...?!
Jo lige præcis pga. www det er et subdomæne...

Jeg prøver at hjælpe dig her, du kan vælge at ryste på hovedet af det, men det er trodsalt et emne jeg har en smule erfaring med...
Det er for langt ude.
Når vi prøver at løse et problem

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1549
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

lakris skrev: tors 9. sep 2021 23:37 Når vi prøver at løse et problem
Det skulle meget gerne være løst nuher! Du skal muligvis genstarte browser for at den henter det nye certifikat, men ellers burde der været taget højde for alle de forskellige "indgange" der er til siden ..
cert.png
cert.png (42.35 KiB) Vist 2451 gange
Hvis ikke du kan se de her linjer (fra overstående screenshot) har du stadigvæk det gamle certifikat. Jeg ved godt det lyder banalt at et www. kan skabe problemer, men HTTPS er uhyre kræsen i forhold til hvad det godkender; der givers bestemt ikke ved dørene - sådan som det også bør være :). Det var simpelthen bare en forglemmelse / misforståelse da det oprindelige certifikat blev lavet ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3436
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Hippo skrev: tors 9. sep 2021 23:49
lakris skrev: tors 9. sep 2021 23:37 Når vi prøver at løse et problem
Det skulle meget gerne være løst nuher! Du skal muligvis genstarte browser for at den henter det nye certifikat, men ellers burde der været taget højde for alle de forskellige "indgange" der er til siden ..

cert.png

Hvis ikke du kan se de her linjer (fra overstående screenshot) har du stadigvæk det gamle certifikat. Jeg ved godt det lyder banalt at et www. kan skabe problemer, men HTTPS er uhyre kræsen i forhold til hvad det godkender; der givers bestemt ikke ved dørene - sådan som det også bør være :). Det var simpelthen bare en forglemmelse / misforståelse da det oprindelige certifikat blev lavet ..
Umiddelbart virker det nu :-)

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3436
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Men det var mere "tonen" (Hov! det her er jo Lydmaskinen) jeg blev lidt overrasket over, når man kommer med input osv.
Hvad sker der? jeg har også haft en computer i 30+ år, jeg ved hvor c= tasten er

Men jeg nåede også at tænke at Holger kun har tændt for adgang til det Fynske net :banan:

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Går ud fra den er møntet på mig...

Jeg kan godt reagere når folk man rent faktisk prøver at hjælpe bare blankt afviser på den facon...
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

lakris skrev: fre 10. sep 2021 00:08 Men det var mere "tonen" (Hov! det her er jo Lydmaskinen) jeg blev lidt overrasket over, når man kommer med input osv.
Hvad sker der? jeg har også haft en computer i 30+ år, jeg ved hvor c= tasten er

Men jeg nåede også at tænke at Holger kun har tændt for adgang til det Fynske net :banan:
Ironisk nok var det i nogle uger netop store dele af Fyn, som ikke kunne se mine andre sider.

Det skyldtes en carrier-grade NAT “udfordring” hos EnergiFyn/Waoo/Fibia, som vi har fixet ved at tillade bogon netværk i firewallen nu.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Andre end mig, der oplever at mail notifikationer ikke længere virker? Jeg har prøvet at afmelde dem og tilmelde dem igen, men jeg får ingen mails pt ..
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det var en udfordring, men troede det virkede. @Hippo ?

Får du notifikationer på privatbeskeder - hvis har slået det til altså?

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1549
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Holger skrev: fre 10. sep 2021 16:59 Det var en udfordring, men troede det virkede. @Hippo ?

Får du notifikationer på privatbeskeder - hvis har slået det til altså?
Ja - jeg mente også der var styr på det; jeg kigger på det så snart jeg er hjemme fra studiet!
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1549
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

.. kan jeg ikke lige få en til at lave en @mention - eller sende mig en test PB? Så checker jeg lige om det virker hos mig .. det er en start!
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

@Hippo

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1549
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Tak guys! Jeg får notifikations-emails selv - så selve afsendelsen er ok .. og derfor er det nok desværre et spamfilter issue! @david mondrup - jeg kan få dig til at grave i din spam mappe og se om du kan finde en mail fra lydmaskinen - og forwarde den til mig med fulde headers og det hele? Vi kan evt. ta den i messenger-tråden hvis det er .. det er måske nemmere ..

Det er i hvert fald noget som er værd at kigge på! :)
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Ingenting i spam heller ...
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1549
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

alright .. vi er på sagen! der er en del der skal sættes op for at slippe igennem nåleøjet ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1549
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

@david mondrup - hvad med nu .. ?
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg får i hvert fald mails nu, hvor jeg ikke gjorde tidligere.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

OK, så kom der faktisk lige tre mails ... vi siger at det virker indtil det modsatte er bevist. Tak for arbejdet, gutter!
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)


Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2640
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Siden virker seriøst snappy nu. Alting loader superhurtigt. :thumbup:
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1549
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

.. der arbejdes lidt i kulissen på hele server-setup'et, hvilket en gang imellem kræver en reboot af serveren - så hvis der pludselig ikke er hul igennem til siden her, så fortvivl ikke ;)
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Der vil være noget nedetid x antal timer i weekenden, mens vi servicerer.

Der er indkøbt endnu en server (SuperMicro) + en MikroTik switch yderligere.

SuperMicroen kommer til at agere node i et cluster sammen med HPE serveren med løbende replikation. Vi har stadig QNAP NAS backup on+off site, men for endnu kortere nedetid og højere sikkerhed har vi valgt en hot spare løsning. Dog ikke high availability setup, som er lidt overkill.

En switch mere er for at få plads til alle de mange maskiners IOs og ikke mindst separere hjemmenetværk og servernetværk endnu mere.

Grunden til nedetiden er, at et clustersetup i Proxmox har meget specifikke krav til formattering og navngivning af storage mediums, som er låst fra installationstidspunktet.

Nyt svar