Harmonika og DC

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12758
Sted: Århus

Harmonika og DC

Indlæg af david mondrup »

Skærmbillede 2021-07-28 kl. 15.11.47.png
Skærmbillede 2021-07-28 kl. 15.11.47.png (111.53 KiB) Vist 1242 gange
En pudsig observation: jeg har optaget harmonika i dag, og konstaterer at bølgeformen i lange stræk lægger sig over DC, for derefter i ca. lige så lange stræk at lægge sig under. Mit bedste bud på en forklaring er, at det er retningen på blæsebælgen der afgør om det er overvejende plus eller minus værdier der kommer ind i bølgeformen; om jeg hiver eller skubber i blæsebælgen udmønter sig jo bl.a. i at der enten kommer luft ud af instrumentet (når jeg skubber), eller at der suges luft ind (når jeg hiver). Sjovt, at se sin spilleteknik afsløret i waveformen (hvis jeg da ellers har ret i min formodning om forklaringen). Andre, der har erfaring med at optage harmonika, der kan be/afkræfte tesen?

(ja, jeg har også postet nøjagtig det samme i Ableton brugergruppen på FB ... shame on me)
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Yes, det er korrekt antaget, at der er en sammenhæng mellem at du blæser ind og ud og bølgeformens asymmetri.

Men her stopper antagelsen, for teknisk set kan det ikke være egentlig DC, da det ikke er elektrisk, og det ligner da heller ikke decideret DC, som tværtimod giver et statisk offset - ikke denne korrelerede asymmetri.

Prøv at køre et stejlt højpasfilter ved fx 20 Hz og bounce igen. Var det DC, så ville du se et statisk offset forsvinde.

Jeg gætter på bølgeformen i stedet stadig har tydelig korreleret asymmetri pga. overtonernes modsatrettede udformning, som ganske rigtig skyldes luftretningens påvirkning.

Sjovt ser det ud!

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ja det er sjovt at se på!


Jeg har tænkt på noget lidt lignende, som jeg ikke har fået prøvet af. Om en "digital", flad square wave egenligt kunne betragtes som værende DC der så skifter de mange gange i sekundet.
Det er jo noget andet med mere analogt klingende oscillatorer, som ikke er flade.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Med en ægte square eller hårdt clippet komplekst materiale, da skaber det problemer for de kaskaderede faserotatorer i fx radioprocessering som Orban OptiMod.

Offset eller asymmetri i det hele taget er uønskværdigt til radio fordi det begrænser det maksimale output eller forårsager mere efterfølgende limiting eller clipping.

Men når kildematerialet allerede er fladt, så opstår der nye problemer i korrigeringsfasen, primært mere uharmonisk forvrængning og Gibbs-fænomen/overshoots.

Så vi er lidt i samme boldgade.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Holger skrev: ons 28. jul 2021 16:05 Yes, det er korrekt antaget, at der er en sammenhæng mellem at du blæser ind og ud og bølgeformens asymmetri.

Men her stopper antagelsen, for teknisk set kan det ikke være egentlig DC, da det ikke er elektrisk, og det ligner da heller ikke decideret DC, som tværtimod giver et statisk offset - ikke denne korrelerede asymmetri.

Prøv at køre et stejlt højpasfilter ved fx 20 Hz og bounce igen. Var det DC, så ville du se et statisk offset forsvinde.

Jeg gætter på bølgeformen i stedet stadig har tydelig korreleret asymmetri pga. overtonernes modsatrettede udformning, som ganske rigtig skyldes luftretningens påvirkning.

Sjovt ser det ud!
Jeg tror, det er at betragte som DC. Udblæsningen giver et overtryk, som giver anledning til et positivt DC offset.

Jeg vil tro, at et højpasfilter vil fjerne det, men det kan godt være, der kommer noget grimt snask lige ved overgangene.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

DC er en forkortelse for Direct Current. Der er ingen strøm involveret her.

Et DC offset er grundlæggende statisk og ikke direkte korreleret med kildesignalet, dvs. det ændrer sig ikke relativt til kildesignalets karakter.

Egentlig DC ville optræde som et gennemsnitlig offset fra 0, og altså ikke som en direkte sammenhængende overtonekarakteristik, som vi ser her.

Et low cut/HPF vil ikke i væsentlighed ændre denne korrelation, som altså fortsat vil være synlig i waveformen. Det vil muligvis ændre en lille smule på centreringen, men ellers ikke noget særligt, gætter jeg på.

Jeg tror heller ikke en DC måling på signalet vil vise nogle speciel stor bias i procent.

Så det kan ikke betragtes som DC offset.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Man skal passe på, det ikke blive semantik her.

DC er jævnstrøm, og selv om der ikke løber meget strøm, så kræver ethvert signal en strøm, selv om det som regel reelt er spændingerne vi måler, når vi 'aflæser' signalet.

Når David blæser med harmonikaen, så giver det anledning til et tryk, der udbøjer membranen i mikrofonen konstant. Trykbølgerne fra lyden vil så lægge sig oveni den konstante udbøjning. Dette giver anledning til, at man måler et DC offset. Hvis han kun optog eet blæs, ville vi se det som et DC offset. Nu er han nødt til at trække luft ind ind i mellem også. Det giver anledning til en konstant 'indbøjning' af membranen, og igen lægger lydbølgerne sig oveni det konstante signal.

Jeg vil mene, at man bedst beskriver det som et square-wave signal overlejret med den egentlige musik. Denne square-wave har vel en frekvens på ca. 0.5 Hz (han skifter mellem ind- og udblæsning hvert andet sekund). Hvis du lægger et højpasfilter ved 20 Hz filtrerer du de første 6-7 overtoner af square waven væk, og så vil jeg ikke mene, der er meget square wave tilbage. Problemet er, at de højere overtoner stadig vil være der, og jeg vil tro, de vil være mest tydelige omkring skift.

David, kan du ikke lige smide et højpasfilter på, så vi kan se, hvordan det ser ud.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Smittefar skrev: ons 28. jul 2021 23:28 Man skal passe på, det ikke blive semantik her.
DC offset er DC offset - ikke en signalkorreleret ting eller asymmetri fra overtonerne.

Det er ikke semantik, men definitioner, som ikke er ligegyldige, når vi nu nørder detaljer.

Jeg er helt med på hvad David mener, når han siger at det ligner DC offset. Jeg prøver bare at være lidt mere klar i definitionerne for alles skyld.

Hvis nogen kan komme med en endnu bedre definition, så er der åbent.
DC er jævnstrøm, og selv om der ikke løber meget strøm, så kræver ethvert signal en strøm, selv om det som regel reelt er spændingerne vi måler, når vi 'aflæser' signalet.
Der er ingen strøm i en harmonika. Ej heller i en stemme.

Begge dele kan generere asymmetriske bølgeforme og denne asymmetri har ikke noget med DC at gøre.

Der kan derimod være strøm i optagekæden, men ikke i selve kilden, når den er fuldt analog.

Er der DC offset i en optagelse fra en analog kilde, så stammer det altså fra noget elektrisk i kæden, ikke fra selve kilden.
Når David blæser med harmonikaen, så giver det anledning til et tryk, der udbøjer membranen i mikrofonen konstant. Trykbølgerne fra lyden vil så lægge sig oveni den konstante udbøjning. Dette giver anledning til, at man måler et DC offset. Hvis han kun optog eet blæs, ville vi se det som et DC offset. Nu er han nødt til at trække luft ind ind i mellem også. Det giver anledning til en konstant 'indbøjning' af membranen, og igen lægger lydbølgerne sig oveni det konstante signal.
Det har bare ikke noget med DC offset at gøre, som forklaret ovenstående.
Dette giver anledning til, at man måler et DC offset.
Næppe noget særligt. Mit gæt vil være <1% eller lignende, hvis David måler det eller smider filen op, så vi selv kan måle det.

Anyway, DC offset er som tidligere nævnt et mere eller mindre statisk og kildeukorreleret signal, som offsetter hele waveformen fra center mod f.eks. plus, men ikke noget der skifter frem og tilbage 100% relativt til kildesignalets beskaffenhed og overtoner, som vi ser her.

Jeg holder på min forudsigelse om, at et low cut på denne lydfil vil centrere noget, men ikke vil betyde noget særligt for den overtoneændring, der sker ved ind/ud-blæsning af luften, der altså stadig vil være asymmetrisk - samt at der ikke vil måles nogen særlig DC offset i en DAWs eller RXs dertil indrettede funktion, netop fordi det ikke er DC offset.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12758
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Når jeg skriver "DC" mener jeg ikke "DC offset", men derimod den nul-linje som der offsettes fra i udtrykket "DC offset". Jeg overvejede også at bruge udtrykket "Zero crossing", men synes det hører mere hjemme i loopredigering i et samplerinstrument. Men jeg kan da sagtens have gjort mig skyldig i forvirrende (eller måske endda ukorrekt) sprogbrug. I'm only human. Beklager ;-)

Anyhow, hvis man betragter bælgbevægelsens binært skiftende retning som en squarewave, hvilket jo på det bestemteste giver mening, så kan jeg observere på tidslinjen i DAWen at vi er ude i en bølgecyklus på sammenlagt ca. 20 sekunder, eller i omegnen af 0.05 hz. Det burde jo være en smal sag for et HP filter, men jeg har prøvet nogle forskellige settings af, og man skal faktisk helt op omkring 100 hz med det stejleste HP filter i Abletons EQ8 før det giver synligt udslag på waveformen. Det er så også deromkring, at det begynder at gribe hørbart ind i selve det musikalske materiale, og dét udelukkende fordi jeg i dette tilfælde kun spiller en relativt højtliggende melodi, og slet ikke har gang i instrumentets bas- og akkordknapper. Havde jeg haft det, så havde et HP på 100hz ikke givet mening, rent musikalsk.

Men altså - screenshot herunder:
Skærmbillede 2021-07-29 kl. 13.57.30.png
Skærmbillede 2021-07-29 kl. 13.57.30.png (409.95 KiB) Vist 1093 gange
Som det fremgår, så er der stadig en synlig reminiscens af fænomenet selv ved et HP helt oppe på 400 hz. Og med det HP lyder den mere af tynd transistorradio end af det aldeles prægtige instrument der er tale om.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Holger, jeg fornemmer hesten er for høj til at anerkende, at der ikke siden tidernes begyndelse er lavet en optagelse af en harmonika endsige et billede af en waveform uden at der var strøm involveret.

DC offset er, når bølgeformen ikke integrerer til nul over tid.

Når en lydbøger bæres på en positiv trykbølge udbøjes membranen fortrinsvist positivt. Det ses som et fortrinsvist positivt spændingssignal i bølgeformen.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

David, tak for forsøgene. Jeg forsøgte mig med at generere en squarewave i dag, men mine synth evner er åbenbart for elendige til, at det lykkedes.

Det undrer mig lidt, at man ikke kan få square signalet til at gå væk med et filter. Det synes jeg, man burde kunne.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Nopes, du har stadig misforstået det.

Jeg synes jeg har forklaret det meget tydeligt og præcist med fine argumenter flere gange på forskellige måder. Igen: der er ingen strøm i en harmonika eller i en stemme for den sags skyld - kun i optagelseskæden og det er ukorreleret. Ergo er ikke det ikke og har det aldrig været DC.

Som forudset viste Davids forsøg præcis hvad jeg sagde: ingen DC og det kan ikke fjernes med et stejlt HPF/DC filter, som DC kan, så jeg synes det lidt skuffende at du taler om høje heste og semantik, når jeg både venligt og tålmodigt har forklaret og argumenteret - og desuden nu bevist.

Det må vist være her begrebet "spejl" er på sin plads. God aften og slut herfra, håber andre kan lære noget af tråden.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Her er en waveform
Screenshot_20210730-081519.jpg
Screenshot_20210730-081519.jpg (55.9 KiB) Vist 1004 gange
Den har et DC offset. Historien er ikke længere.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg tror egentlig at i snakker lidt forbi hinanden. I har begge ret, der er ingen DC i harmonikaen, men resultatet i optagelsen (mikrofonen rører ikke engang instrumentet, som er galvanisk adskilt af luften) opfanger tonerne og på et scope vises et DC offset.

Så ja, jeg tror egentlig at i er enige. 😊
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12758
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Det er i hvert fald ikke rigtig noget at blive uvenner over eller skændes om (udbrød trådstarteren, lettere forbløffet over trådens udvikling). Så kan I ikke lige holde op med det?
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
MarkBass
Forum Donator
Indlæg: 358
Sted: Nyborg

Indlæg af MarkBass »

Smittefar skrev: ons 28. jul 2021 23:28 Når David blæser med harmonikaen, så giver det anledning til et tryk, der udbøjer membranen i mikrofonen konstant. Trykbølgerne fra lyden vil så lægge sig oveni den konstante udbøjning. Dette giver anledning til, at man måler et DC offset. Hvis han kun optog eet blæs, ville vi se det som et DC offset. Nu er han nødt til at trække luft ind ind i mellem også. Det giver anledning til en konstant 'indbøjning' af membranen, og igen lægger lydbølgerne sig oveni det konstante signal.

Jeg vil mene, at man bedst beskriver det som et square-wave signal overlejret med den egentlige musik. Denne square-wave har vel en frekvens på ca. 0.5 Hz (han skifter mellem ind- og udblæsning hvert andet sekund).
Jeg kan godt følge din logik, men hvis vi ser på hvordan en mikrofon fungerer, er det ikke membranens placering (som i ”udbøjet”) i forhold til backplate (eller spole i forhold til magnet på en dynamisk mic), der genererer den spænding, vi forstærker op og kan lytte til; det er ændringen i membranens placering. Så når David trækker i dimsen, og holder den der i 2 sekunder, vil den kurveform der opfanges af membranen, være en impuls der stiger ækvivalent med den hastighed, David starter tækket med, for derefter, når Davids træk er stabilt, at falde asymptotisk tilbage til nul. Når Davis så slipper trækket, og membranen derfor går tilbage til neutral, vil der komme en modsatrettet impuls… Så jeg tænker ikke at træk og tryk på harmonikaen kan lave en square wave.

Måske har det at gøre med Doppler effekten. Når luften bevæger sig konstant, er det vel det samme som at lydkilden bevæger sig. Hvordan det så skulle kunne forklare den underliggende square wave, kan jeg ikke lige forklare…Doppler effekten påvirker jo frekvensen.. Måske er det så simpelt, at membranen opfatter de positive bølger som kraftigere end de negative når luftstrømmen går imod (blæs) og det modsatte når den går væk fra (sug).

@David, er mikrofonen placeret så den udsættes for harmonikaens luftstrøm? Har du konstateret om det er ved blæs eller sug at bølgeformen ligger henholdsvis over eller under nul?

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

.. der er en klar definition på et dc-offset - og overstående eksempel falder ikke ind under begrebet. Det er blot en asymetrisk waveform, som man ofte oplever når man har med blæserinstrumenter at gøre. Waveformen vender jo tilbage til "0" når der ikke er lyd, hvorimod et rigtigt dc-offset ville "hvile" et andet sted ..

Lidt det samme som at debattere hvad "bjørnetjeneste" betyder; hvordan det bliver brugt (af nogle) vs. hvad det rent faktisk betyder ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hippo skrev: lør 31. jul 2021 23:39Waveformen vender jo tilbage til "0" når der ikke er lyd, hvorimod et rigtigt dc-offset ville "hvile" et andet sted ..
Good point 👍
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
MarkBass
Forum Donator
Indlæg: 358
Sted: Nyborg

Indlæg af MarkBass »

Hippo skrev: lør 31. jul 2021 23:39 .. der er en klar definition på et dc-offset - og overstående eksempel falder ikke ind under begrebet. Det er blot en asymetrisk waveform, som man ofte oplever når man har med blæserinstrumenter at gøre. Waveformen vender jo tilbage til "0" når der ikke er lyd, hvorimod et rigtigt dc-offset ville "hvile" et andet sted ..

Lidt det samme som at debattere hvad "bjørnetjeneste" betyder; hvordan det bliver brugt (af nogle) vs. hvad det rent faktisk betyder ..
Men det interessante er vel, hvordan det asymmetriske opstår.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg ser tit asymmetri i vokaloptagelser. Og når man sender ting gennem apparater med rør (og gainer lidt højt), opstår der også asymmetri. Det er jo en af de ting der giver "rør-lyden".

Jeg kan godt på et teoretisk plan se, at det vil gøre, at man ikke kan maksimere output niveauet helt så meget som ellers - teoretisk set 6 dB mindre i absolut worst case. Men er det nu også så slemt, med mindre man prøver at vinde en OL medalje i loudness wars?

(Et offset er til gengæld en skidt ting at have i sit signal.)
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hippo skrev: lør 31. jul 2021 23:39 .. der er en klar definition på et dc-offset - og overstående eksempel falder ikke ind under begrebet. Det er blot en asymetrisk waveform, som man ofte oplever når man har med blæserinstrumenter at gøre. Waveformen vender jo tilbage til "0" når der ikke er lyd, hvorimod et rigtigt dc-offset ville "hvile" et andet sted ..

Lidt det samme som at debattere hvad "bjørnetjeneste" betyder; hvordan det bliver brugt (af nogle) vs. hvad det rent faktisk betyder ..
Yup

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

MarkBass skrev: lør 31. jul 2021 13:53
Smittefar skrev: ons 28. jul 2021 23:28 Når David blæser med harmonikaen, så giver det anledning til et tryk, der udbøjer membranen i mikrofonen konstant. Trykbølgerne fra lyden vil så lægge sig oveni den konstante udbøjning. Dette giver anledning til, at man måler et DC offset. Hvis han kun optog eet blæs, ville vi se det som et DC offset. Nu er han nødt til at trække luft ind ind i mellem også. Det giver anledning til en konstant 'indbøjning' af membranen, og igen lægger lydbølgerne sig oveni det konstante signal.

Jeg vil mene, at man bedst beskriver det som et square-wave signal overlejret med den egentlige musik. Denne square-wave har vel en frekvens på ca. 0.5 Hz (han skifter mellem ind- og udblæsning hvert andet sekund).
Jeg kan godt følge din logik, men hvis vi ser på hvordan en mikrofon fungerer, er det ikke membranens placering (som i ”udbøjet”) i forhold til backplate (eller spole i forhold til magnet på en dynamisk mic), der genererer den spænding, vi forstærker op og kan lytte til; det er ændringen i membranens placering. Så når David trækker i dimsen, og holder den der i 2 sekunder, vil den kurveform der opfanges af membranen, være en impuls der stiger ækvivalent med den hastighed, David starter tækket med, for derefter, når Davids træk er stabilt, at falde asymptotisk tilbage til nul. Når Davis så slipper trækket, og membranen derfor går tilbage til neutral, vil der komme en modsatrettet impuls… Så jeg tænker ikke at træk og tryk på harmonikaen kan lave en square wave.

Måske har det at gøre med Doppler effekten. Når luften bevæger sig konstant, er det vel det samme som at lydkilden bevæger sig. Hvordan det så skulle kunne forklare den underliggende square wave, kan jeg ikke lige forklare…Doppler effekten påvirker jo frekvensen.. Måske er det så simpelt, at membranen opfatter de positive bølger som kraftigere end de negative når luftstrømmen går imod (blæs) og det modsatte når den går væk fra (sug).

@David, er mikrofonen placeret så den udsættes for harmonikaens luftstrøm? Har du konstateret om det er ved blæs eller sug at bølgeformen ligger henholdsvis over eller under nul?
Mange gode pointer. Jeg tror også vi er nødt til at vide, hvilken type mikrofon der er tale om. Det er rigtigt at flere typer mikrofoner nok ville ignorere en konstant luftbølge.

Holger, Hippo, I taler om et DC offset, fra et sted i kæden hvor balanceringen fejler. Det er en type DC offset. Det her er en anden. Enhver bølgeform, der ikke er symmetrisk omkring 0 har et DC offset.

Jeg deltager i øvrigt ikke så meget i udredningen, fordi jeg holder ferie næsten uden internetforbindelse
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Joachip skrev: søn 1. aug 2021 11:07 Jeg ser tit asymmetri i vokaloptagelser. Og når man sender ting gennem apparater med rør (og gainer lidt højt), opstår der også asymmetri. Det er jo en af de ting der giver "rør-lyden".

Jeg kan godt på et teoretisk plan se, at det vil gøre, at man ikke kan maksimere output niveauet helt så meget som ellers - teoretisk set 6 dB mindre i absolut worst case. Men er det nu også så slemt, med mindre man prøver at vinde en OL medalje i loudness wars?

(Et offset er til gengæld en skidt ting at have i sit signal.)
Ja, overtonekarakteristikken der giver asymmetri i en stemmeoptagelse kan fremhæves ekstra af fx rør og trafoer, men det kan sådan set ske med alle vokaler i alle optagesituationer.

Det med at fjerne asymmetrien alene for level er typisk en broadcast ting, fx de kaskaderede faserotatorer i bl.a. Orban OptiMod, dvs. en serie af all-pass filtre.

Det giver dog nogle nye udfordringer og kræver typisk mere limiting efterfølgende, så det er win some, lose some, og gøres netop primært pga. speak/stemmer - ikke for musikkens skyld. Alt i alt mest en lose-lose situation for musik on air.

Af samme årsager giver det ikke mening at bruge nogen nævneværdig clipping eller limiting til materialer, der skal broadcastes i fx radioen. Som noget af det første i kæden bliver limitingen "ugjort" og materialet peaker igen adskillige dB (fra et par dB op til omkring 6 dB).

Herfra sker der yderligere processering og tilsidst gen-limiteres/clippes, dvs. en master stort set uden limiter vil lyde præcis lige så højt (RMS-mæssigt) i radioen som en tæskehøj clippet master - men den ulimiterede vil lyde mindre distorted og have mere punch/klarhed.

Dirty little secret, når folk beder om en "radio ready" master - det modsatte af hvad mange tror, altså ikke en ekstrem høj master. Der jo desværre mange myte og misforståelser i den her branche.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Holger skrev: søn 1. aug 2021 16:55 Dirty little secret, når folk beder om en "radio ready" master - det modsatte af hvad mange tror, altså ikke en ekstrem høj master. Der jo desværre mange myte og misforståelser i den her branche.
Ja jeg forestillede mig egentlig også at Radio-edition var endnu mere pumpet mod grænsen, men det giver også fin mening at det netop er modsat.

Men hvordan fungerer det så når f.eks. DRs P3 spiller det, og på radiomasterne lyder det super godt, men på den digitale DAB og internet stream vil det så lyde meget dynamisk da det vel ikke giver mening at hive det igennem samme kæde?
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Holger skrev: søn 1. aug 2021 16:55Dirty little secret, når folk beder om en "radio ready" master - det modsatte af hvad mange tror, altså ikke en ekstrem høj master. Der jo desværre mange myte og misforståelser i den her branche.
Jeg skal ikke være for fin til at indrømme at jeg har brændt fingrene på det her, misforstået hvad de mente, og afleveret noget der var alt for "hot" og kraftigt limited. Jeg fik heldigvis muligheden for at sende en ny udgave.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar