Det her burde være pensum i Kristendoms-undervisning i Folkeskolen
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Det her burde være pensum i Kristendoms-undervisning i Folkeskolen
Fakta, kildekritik og uddannelse burde præge folkeskolen mere, end den gør idag.
Er du enig?
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35557
- Sted: Hørsholm
Så for at deltage i tråden, skal man glo 7 kvarters dokumentar?
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Et kvarter til en halv time burde være nok til at danne sig et indtryk.Christoffer I. N. skrev: ↑man 29. nov 2021 18:07 Så for at deltage i tråden, skal man glo 7 kvarters dokumentar?
Men bottom line, for at forkorte "ventetiden"/"svartiden" på Lydmaskine-debatten kan jeg da godt ridse op:
1. Den Bibel, både Nye og Gamle Testamente vi kender, som prædikes i både folkeskolen og i kirkerne rundt omkring - bør man studere i dens rette historiske kontekst.
2. Med historisk kontekst menes, at de lignelser og historier som går igen i Biblen, skal læses ud fra den forståelse som man havde som jøde i Palæstina i det 1. århundrede e.v.t.
3. At Jesu genopstandelse er tilføjet SENERE i evangelierne. F.eks. ender Markusevangeliet ikke med genopstandelse, den slutter blot med en tom grav. Nyere udgaver af Markusevangeliet har genopstandelsen med, men de er som sagt tilføjet senere. De ældste kopier af Markusevangeliet, som iøvrigt er det ældste evangelie, beretter ikke om historien som f.eks. i Lukas og Matthæus-evangelierne.
4. Man bør læse alting ud fra et kildekritisk perspektiv. Det gælder for videnskab såvel som religion.
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Hvis man ikke gider se hele dokumentaren, kan man nøjes med at se fra 1 time og 36 minutter - og frem. Det er under 10 min. opsummering.
Det var dog noget af et postulat. Hvad er dit belæg for, at der prædikes i folkeskolen?mediumaevum skrev: ↑man 29. nov 2021 18:29 1. Den Bibel, både Nye og Gamle Testamente vi kender, som prædikes i både folkeskolen og i kirkerne rundt omkring - bør man studere i dens rette historiske kontekst.
Jeg havde ikke kristendomsundervisning fra folkeskolen, jeg fik lov at bruge musiklokalet så længe de andre havde. Good times!
Det ville have virket lidt som at tage børnehaveklassen om flere gange hvis jeg skulle have haft det.
Edit: Har ikke set videoen.
Det ville have virket lidt som at tage børnehaveklassen om flere gange hvis jeg skulle have haft det.
Edit: Har ikke set videoen.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -
Allerede under punkt 1 går det galtmediumaevum skrev: ↑man 29. nov 2021 18:29
1. Den Bibel, både Nye og Gamle Testamente vi kender, som prædikes i både folkeskolen og i kirkerne rundt omkring - bør man studere i dens rette historiske kontekst.
Der prædikes ikke noget i folkeskolen ,.. og kirkerne er frafaldne ift at følge skriften og enda deres eget grundlag
En præst i den danske folkekirke kan reelt sige han ikke tror, (på Gud og det luthersk evangeliske grundlag), uden at blive fyret
Luk lortet ,.. eller skil i det mindste kirke fra stat, som i Sverige
(har for længst meldt mig ud)
Jeg forstår iøvrigt ikke behovet for posts som denne
PS bruger kun tid på undervisnings-videoer jeg selv finder, og aldrig noget med langhårede flippere
/Dub
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Da jeg gik i folkeskole hed det Kristendomsundervisning. Det var i 90'erne.DUBTEMPLE skrev:Der prædikes ikke noget i folkeskolen ,..
Dengang prædikede de. Ihvertfald stod læreren ved tavlen og fortalte om Moses som skilte vandene, som om det var historieundervisning og faktuelle kendsgerninger.
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Nej, det er ikke en personlig sag når religion har så meget indflydelse på vores samfund, som det har.
Når kristne, jøder, muslimer eller andre vil have særrettigheder, kunne opkræve skat og have adgang til at få prædiket deres tro i grundskolerne - så kan det ikke nytte noget at de kryber i skjul så snart nogen stiller spørgsmålstegn ved deres trossystem.
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Det kaldes religions historie og omfatter flere religioner.
Sorry, kom lige i det filosofiske hjørne:
Religions undervisning hedder/ hed det vidst!.
De fleste Ateister går så højt op i deres overbevisning, at det nærmest er en religion for dem Penge er religion for andre.
Hvad der giver mening for mig at tro på i en given situation under givne betingelser og omgivelser for at overleve, samtidig med at der er bare en smule mening med galskaben, er vel op til mig og ikke til dig.
Vi lever i et samfund der er bygget op omkring religiøs kristen indflydelse i blandet vores hedenske traditioner og symboler, så for mig giver det mening at have kendskab til religion samt de religioner der har haft stor indflydelse på vores samfund.
For mig er det ikke en prioritet at pensle ud om en god historie er fakta eller fiktion.
Eller sagt på en anden måde, hvorfor ødelægge en god løgn historie med sandheden!
Uden at jeg tror på Herren i det høje, "strike me down if you dare!", mener jeg at de 10 bud er 10 gode bud på at skære helt ind til benet på hvad sameksistens skal understøttes af. Jeg synes at ham Moses var en hård stodder og Jesus må have været en super cool fyr. Samtidig synes jeg også at Terminator 2 er fed, men jeg refererer dog heller ikke til den i logiske eller pragmatiske sammenhænge for at understøtte mine argumenter. Men det gjorde jeg så lige, agtigt!. Så deeet!
Jeg er i bund og grund blevet Gud selv i mit eget parallel univers med den eneste sandhed, lydmaskinen facebook eller whatever, der har jeg en skare af andre guder som jeg tror følger mig. De tror jeg følger dem.
Propaganda og mod propaganda hvad er forskellen?
For ikke så lang tid siden blev du betragtet som fuldstændig uden realitets sans samt nedgjort hvis du sagde du havde set en ufo.
Det interessante, eller uhyggelige om man vil, er hvad intention og agenda er med manipulationen.
Det meste fiktion viser sig som ikke så langt fra fakta senere, dog tit med et andet udfald, knap så dystopisk.
Religions undervisning hedder/ hed det vidst!.
De fleste Ateister går så højt op i deres overbevisning, at det nærmest er en religion for dem Penge er religion for andre.
Hvad der giver mening for mig at tro på i en given situation under givne betingelser og omgivelser for at overleve, samtidig med at der er bare en smule mening med galskaben, er vel op til mig og ikke til dig.
Vi lever i et samfund der er bygget op omkring religiøs kristen indflydelse i blandet vores hedenske traditioner og symboler, så for mig giver det mening at have kendskab til religion samt de religioner der har haft stor indflydelse på vores samfund.
For mig er det ikke en prioritet at pensle ud om en god historie er fakta eller fiktion.
Eller sagt på en anden måde, hvorfor ødelægge en god løgn historie med sandheden!
Uden at jeg tror på Herren i det høje, "strike me down if you dare!", mener jeg at de 10 bud er 10 gode bud på at skære helt ind til benet på hvad sameksistens skal understøttes af. Jeg synes at ham Moses var en hård stodder og Jesus må have været en super cool fyr. Samtidig synes jeg også at Terminator 2 er fed, men jeg refererer dog heller ikke til den i logiske eller pragmatiske sammenhænge for at understøtte mine argumenter. Men det gjorde jeg så lige, agtigt!. Så deeet!
Jeg er i bund og grund blevet Gud selv i mit eget parallel univers med den eneste sandhed, lydmaskinen facebook eller whatever, der har jeg en skare af andre guder som jeg tror følger mig. De tror jeg følger dem.
Propaganda og mod propaganda hvad er forskellen?
For ikke så lang tid siden blev du betragtet som fuldstændig uden realitets sans samt nedgjort hvis du sagde du havde set en ufo.
Det interessante, eller uhyggelige om man vil, er hvad intention og agenda er med manipulationen.
Det meste fiktion viser sig som ikke så langt fra fakta senere, dog tit med et andet udfald, knap så dystopisk.
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!
www.assrecords.dk
www.assrecords.dk
Her tog jeg fejl:mediumaevum skrev: ↑ons 1. dec 2021 10:18Da jeg gik i folkeskole hed det Kristendomsundervisning. Det var i 90'erne.DUBTEMPLE skrev:Der prædikes ikke noget i folkeskolen ,..
Dengang prædikede de. Ihvertfald stod læreren ved tavlen og fortalte om Moses som skilte vandene, som om det var historieundervisning og faktuelle kendsgerninger.
https://da.wikipedia.org/wiki/Religions ... _i_Danmark
Det hedder åbenbart Kristendomskundskab ifølge folkeskole loven.
Det er lidt interessant at tænke over hvad det kan betyde for samfundet long-term (eks. 100 år frem i tid) hvis kirken mister statsstøtte, og eks. kristendommen dør ud og bliver en lille (kommerciel) minoritet. Hvis vi forestiller os at gennemsnitlige danske børn (og deres forældre) ingen kendskab har til de 10 bud. Hvad kommer til at erstatte det? Lovgivning? Ideologi?
Her er hvad partierne mener om adskillelse:
https://www.kristeligt-dagblad.dk/polit ... ke-og-stat
Den lovgivning findes vel allerede i relativ vid udstrækning.
Men nu er det nye testamente jo noget mere radikalt end de 10 bud. For eksempel får Folketinget nok ikke ophøjet “du skal elske din fjende” til lov lige foreløbig - tendensen synes at gå i modsat retning.
Formentlig uanset om kirke og stat adskilles eller ej.
Men nu er det nye testamente jo noget mere radikalt end de 10 bud. For eksempel får Folketinget nok ikke ophøjet “du skal elske din fjende” til lov lige foreløbig - tendensen synes at gå i modsat retning.
Formentlig uanset om kirke og stat adskilles eller ej.
Hov hov. Hva´har du imod langhårede flippere (som mig)
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins
https://soundcloud.com/user-469072941
https://soundcloud.com/user-469072941
Nå, nu har jeg alligevel meldt min ankomst.
Jeg tror at undervisningen i skolen osse beror på betragteren. Jeg kan da huske som lille at jeg synes det var spændende historier vi fik fortalt.
De 7 plager, Moses på bjerget, de skilte vande ,som jo findes. Mener det hedder Tiran Strædet.
Men jeg troede da ikke på det, jeg synes bare det var gode historier. Jeg elskede Kristendoms undervisning.
Jeg er ikke blevet troende af det, ej heller skoleskyder eller terrorist
Jeg tror at undervisningen i skolen osse beror på betragteren. Jeg kan da huske som lille at jeg synes det var spændende historier vi fik fortalt.
De 7 plager, Moses på bjerget, de skilte vande ,som jo findes. Mener det hedder Tiran Strædet.
Men jeg troede da ikke på det, jeg synes bare det var gode historier. Jeg elskede Kristendoms undervisning.
Jeg er ikke blevet troende af det, ej heller skoleskyder eller terrorist
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins
https://soundcloud.com/user-469072941
https://soundcloud.com/user-469072941
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Problemet er, at kristendoms/religionsundervisning ikke tager fat i de egentlige historier.Hugo skrev: ↑ons 1. dec 2021 14:00 Nå, nu har jeg alligevel meldt min ankomst.
Jeg tror at undervisningen i skolen osse beror på betragteren. Jeg kan da huske som lille at jeg synes det var spændende historier vi fik fortalt.
De 7 plager, Moses på bjerget, de skilte vande ,som jo findes. Mener det hedder Tiran Strædet.
Men jeg troede da ikke på det, jeg synes bare det var gode historier. Jeg elskede Kristendoms undervisning.
Jeg er ikke blevet troende af det, ej heller skoleskyder eller terrorist
F.eks. er "Det Røde Hav" oversat forkert på dansk. Det er ikke "Det Røde Hav". Det er "Sivhavet". Da "Moses" skilte vandene var det ikke ved det vi kender som "Det Røde Hav" det skete, men en vindretning ved et sivhav som stod på den rigtige måde, som gjorde at vandet trak sig tilbage.
https://en.wikipedia.org/wiki/Yam_Suph
Om man tilskriver vindretningen guds magt eller simpel videnskab, er sådan set underordnet. Det vigtige er her ikke at bruge forkerte oversættelse af hebræisk, aramæisk, græsk eller latin.
Kristendomsundervisning tager alt for ofte udgangspunkt i den danske/engelske udgave af Bibelen, og ignorerer fuldstændigt den historiske kontekst og rette oversættelse af de oprindelige skrifter - som ellers ville kunne opklare en del misforståelser.
Hvis man mener at børn er for unge til at forstå den slags, skal man efter min mening lade religionsundervisning være for voksne. Det er nok også bedst.
Men hvis lytteren udemærket ved at det er BS, hvad er så problemet?mediumaevum skrev: ↑ons 1. dec 2021 14:39Problemet er, at kristendoms/religionsundervisning ikke tager fat i de egentlige historier.Hugo skrev: ↑ons 1. dec 2021 14:00 Nå, nu har jeg alligevel meldt min ankomst.
Jeg tror at undervisningen i skolen osse beror på betragteren. Jeg kan da huske som lille at jeg synes det var spændende historier vi fik fortalt.
De 7 plager, Moses på bjerget, de skilte vande ,som jo findes. Mener det hedder Tiran Strædet.
Men jeg troede da ikke på det, jeg synes bare det var gode historier. Jeg elskede Kristendoms undervisning.
Jeg er ikke blevet troende af det, ej heller skoleskyder eller terrorist
F.eks. er "Det Røde Hav" oversat forkert på dansk. Det er ikke "Det Røde Hav". Det er "Sivhavet". Da "Moses" skilte vandene var det ikke ved det vi kender som "Det Røde Hav" det skete, men en vindretning ved et sivhav som stod på den rigtige måde, som gjorde at vandet trak sig tilbage.
https://en.wikipedia.org/wiki/Yam_Suph
Om man tilskriver vindretningen guds magt eller simpel videnskab, er sådan set underordnet. Det vigtige er her ikke at bruge forkerte oversættelse af hebræisk, aramæisk, græsk eller latin.
Kristendomsundervisning tager alt for ofte udgangspunkt i den danske/engelske udgave af Bibelen, og ignorerer fuldstændigt den historiske kontekst og rette oversættelse af de oprindelige skrifter - som ellers ville kunne opklare en del misforståelser.
Hvis man mener at børn er for unge til at forstå den slags, skal man efter min mening lade religionsundervisning være for voksne. Det er nok også bedst.
Skal vi også forbyde brødrene grimm eventyr, fordi de ikke er oversat 100% korrekt fra de originale versioner?