"Death Row" - mørk hip hop instrumental

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

"Death Row" - mørk hip hop instrumental

Indlæg af Seskho »

Inspireret af et lidt mørkt og dystert klaver tema er der kommet dette nummer ud af det :)



Lyt og kommenter gerne :)

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Du får rigtig meget ud af et ganske lille tema, det synes jeg er ret cool. Der er både noget lidt ildevarslende og tilbagelænet over det på samme tid. Afslappet horror - er det en ting :-D

Jeg kan godt li’ piano lyden, og den der reverse-effekt - eller hvad det nu er - fungerer virkelig fedt, og får det til at gynge lidt. Næsten som et anstrengt åndedrag indimellem. Det er en smart måde at skabe variation på.
Det ville ikke genere mig, hvis piano-lyden var lidt mere støvet/skramlet på en rund/mellow måde, men det er bare mig.

Jeg tror, at jeg selv ville variere hovedtemaet mere - måske bare en anden akkord-afslutning på det sidste slag i en fire takters rundgang. Jeg synes, det er cool, at du holder det enkelt - det har jeg selv svært ved - men det bliver lidt for meget gentagelse for mig. Det skal du dog ikke tage alt for alvorligt; jeg synes generelt, at det er svært at forholde sig til beats alene. Måske mere variation ville forstyrre, hvis der var vox på idk.

Jeg kan virkelig godt li’ bas lyden. Sample? Den kunne jeg da godt selv bruge :-D

Jeg synes, at kickets punch forsvinder lidt på nogle af et-slagene - der hvor bas/piano/kick rammer samtidig.

Jeg synes, at snaren stikker lidt af i forhold til resten af lydbilledet. Den lyder godt, men jeg får sådan et 80’er/90’er-pop-heavy-spillet-på-et-stadion glimt på nethinden, når den tæsker igennem - det forstyrrer den der Lo-fi chillede fornemmelse IMO.
Og så ville det heller ikke genere mig, hvis trommerne generelt “hang” lidt mere bagefter, bare en smule.

Bare mine strøtanker. Har lyttet på 5”.

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

Tak for feedback :)

Det er rigtigt det kommer til at virke lidt repetetivt, men det er jo også et beat, så det er somregel vokalen der er i fokus.

Bas er fra sample pack "Need Love" - RnB Soul som er beefet en smule op:

https://splice.com/sounds/samples/80533 ... oul-sample

Jeg har selv en kærlighed for 80'er snares, så valget er bevidst :-D Men giver dig ret i den ikke er så lo-fi som resten af lydbilledet :)

Trommerne hænger faktisk en del ift klikket, især hihat/percussions. Snare er vist ret lige på :)

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Seskho skrev: tors 26. aug 2021 17:55
Jeg har selv en kærlighed for 80'er snares, så valget er bevidst :-D
Hey, en broder :-D

Det er nok den tæt-på-grid 80’snare, der gør, at jeg ikke fornemmer, at trommerne “hænger”. Sådan en power-tromme vil jo gerne frem i verden :)

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Gav den lige en tur på guitaren, fedt at jamme over harmonisk Ebmol.

Hvis den skal have noget mere beskidt med sig kunne det være fedt med noget distorted mundharmonika + noget fængsels-foley. Gitterdør der smækker i med et ordentligt reverb osv.

men det er selvfølgelig blot min ønskeliste.

Medlemsavatar
the green 9
Medlem
Indlæg: 856
Sted: oddesund

Indlæg af the green 9 »

fedt med lidt dystert hiphop.
jeg så det gerne som mere støvet og beskidt... og mørkt :D
Men det er fedt
- the green 9

100% er ikke altid nok :-(

https://www.facebook.com/Mycelium-Moss- ... 4921821212

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg er også vild med den mørke og dystre gustne stemning du har fået frem her. Den måde klaveret er cuttet op på er fed. Og bassen fungerer også fedt.

Jeg sidder måske og savner en eller anden ting der går imod alle de bløde og afrundede lyde... som en slags kontrast. Måske gøre den der snare lidt kortere og give den noget mere diskant lige det første halve millisekund? Eller også er det måske en eller anden ekstra lille spids klik-lyd på nogle skæve slag der skal til?
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 344

Indlæg af Gothi »

Jeg synes stemningen er lettere mørk, men ikke truende. Det er også noget blødt i det, som om de høje freqs har fået afrundet deres kanter på en fed eq. Tempoet gør det også chilly og dermed mørk på den afdæmpede måde. Elsker det, der lyder som et ur, der tikker. Nedtælling på dødsgangen? Hmm...i så fald det lyder mere som fangen er afklaret end bange. Men et lækkert groove er det.

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

Tak for feedback :) Jeg kan høre der er stemning for at det bliver endnu mørkere :-D Må se om jeg kan bikse noget lignende sammen.

Gothi -> Du er den første der bemærker uret i baggrunden, som hele percussion delen er bygget omkring ;) Det er nemlig helt rigtigt.

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 344

Indlæg af Gothi »

En ide til kataloget kunne være at du fandt en sustained synth lyd som strings eller pads og prøver at lave nogle lange toner som lejlighedsvist dissonerer med groovet, men uden at det bliver helt antonalt. Du kan prøve nogle sammenstød i store sekunder eller små hvis det skal være mere markant. Trtonus i form af en formindsket kvint over grundtonen kunne også give mere spooky farver. Hvis noget dissonerende kan komme og gå, kunne tonen bliver mørkere.

Nyt svar