Norn Song (Electro Folk)

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 344

Norn Song (Electro Folk)

Indlæg af Gothi »

Jamen siden vi nu hygger os med folkefest og folkemusik i denne tråd, så tillader jeg mig at poste vores seneste nummer, hvor vi leger med æoliske og frygiske mix, skift af taktart midt i det hele, og øver os i at smadre en 10.000 kroners akustisk guitar lyd med en masse underlige effekter.



Musikalske hilsner på vegne af
Tribe of Hofund

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Fed stil. Hvad med noget vokal? Måske en kvindelig vokal på Islandsk?
Lyder godt i mine ører.
:thumbup:
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 344

Indlæg af Gothi »

Tak, manner :banan:
Kender du Sorten Muld og Ulla Bendixen? Jeg ville pløje jord et år for at have en sådan sangerinde om bord. Men ellers ville den mere kradse Anna Katrin Egilstrøð fra Valravn sikkert også kunne gøre underværker. Begge grupper hører til vores inspirationskilder sammen med den helt gamle Mike Oldfield (Tubular Bells og Ommadawn), og da ikke mindst Johann Joseph Fux og Knud Jeppesen (Palestrina), som har været mine vigtigste læremestre ud i grundlaget for vores stil. Måske vi finder en stjerne en dag, og så ville jeg og Peter helt sikkert give hende en velfortjent plads i lydbilledet.

Tak igen for at kigge forbi. Det varmer jo i hjertet med lidt positiv resonans.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Gothi skrev: man 19. jul 2021 23:00 sammen med den helt gamle Mike Oldfield (Tubular Bells og Ommadawn)
Skinner meget kraftigt igennem på Freya's Dance :)

Alle 4 numre er fine, og spændende, I har helt sikkert fat i den lange ende af et eller andet :thumbup:

Hører lidt folk fra tid til anden, kan bedst lide det traditionelle nordiske universt med f.eks. drejelire og nøgleharpe

Men også Phønix og Mari Boine bliver lyttet

Kunne jeg ville jeg nok arbejde med en dub-hybrid, men jeg er for talentløs, og har prioriteret mit gamle liv til anden side :lol:
/Dub

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 344

Indlæg af Gothi »

Ha ha. Du må sgu ik undervurdere dig selv sådan. Det handler om at glemme verdens kritiske øjne og bare lytte til sin indre muse. Jeg troede i næsten to årtier at jeg var en slags dance/techno/Industrial producer, men jeg var sgu bare en folkemusiker, da det kom til stykket. Men så kunne jeg jo stjæle noget lyd fra de moderne genrer og lave denne hybrid, som vi er meget glade for. Den indre muse ved bedst. Og ja, det er vist lidt svært at løbe fra Oldfield inspirationen på Freya’s dance. Det er Ommadawn part 1, som spøger i baggrunden. Et rendyrket folkemusisk mesterstykke. Tusinde tak for at du kiggede forbi med noget positiv energi.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Med al respekt for det arbejde der er lagt i nummeret her, synes jeg dog ikke det minder om folkemusik. For mig er der mere melodisk over folkemusik. Jeg forestiller mig ihvertfald folkemusik som værende noget man spiller på f.eks. violin ala' det de spiller på Hjerl Hede, og div. middelaldermarkeder (eller andre traditionelle markeder).

Jeg mangler i dén grad noget melodisk i dit nummer her. Der er - som jeg hører det - kun rytme. Det er ikke hvad jeg forbinder med folkemusik.

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 344

Indlæg af Gothi »

Ja, den analyse forstår jeg så ikke et kuk af :? Er du sikker på at du er havnet på den rigtige hjemmeside? Vi lægger ud med en smuk melodi i Cm (det siger folk andetsteds) i 6/8. Den første spillet med guitar i oktaver. Så bliver der tilføjet harmoniseringer i terts/kvart, og så kommer der nogle harmoniserede fløjter og pads og bakker det hele op. Så går vi til 4/4 i Am og nu får man så en frygisk guitar melodi, der harmoniseres med sækkepiper og offerdal fløjter. Så går vi til A æolisk med guitaren, hvor der nu bliver leget med kontrapunkt. Sækkepiperne harmoniseres. Offerdal fløjterne og violinerne går nu deres egne veje men i fin polyfoni. Endelig vender vi tilbage til udgangspunktet i 6/8 , og der tilføjes nu korstemmer. Hvordan det lykkes dig kun at høre rytme er mig et stort mysterium, og det giver i hvert fald ikke nogen teknisk mening rent musikteoretisk. Vores musik er i høj grad baseret på interaktion mellem melodier. Måske du lige skal vente på at musikken går i gang? Det er kun de første takter, der er ren rytme + et lille break senere :wink:

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Gothi skrev: ons 21. jul 2021 12:28 Ja, den analyse forstår jeg så ikke et kuk af :? Er du sikker på at du er havnet på den rigtige hjemmeside? Vi lægger ud med en smuk melodi i Cm (det siger folk andetsteds) i 6/8. Den første spillet med guitar i oktaver. Så bliver der tilføjet harmoniseringer i terts/kvart og så kommer der nogle harmoniserede fløjter og pads og bakker det hele op. Så går vi til 4/4 i Am og nu får man så en frygisk guitar melodi, der harmoniseres med sækkepiper og offerdal fløjter. Så går vi til A æolisk med guitaren, hvor der nu bliver leget med kontrapunkt. Sækkepiperne harmoniseres. Offerdal fløjterne og violinerne går nu deres egne veje men i fin polyfoni. Endelig vender vi tilbage til udgangspunktet i 6/8 , og der tilføjes nu korstemmer. Hvordan det lykkes dig kun at høre rytme er mig et stort mysterium, og det giver i hvert fald ikke nogen teknisk mening rent musikteoretisk. Vores musik er i høj grad baseret på interaktion mellem melodier. Måske du lige skal vente på at musikken går i gang? Det er kun de første takter, der er ren rytme + et lille break senere :wink:
Øhh... Jeg tog udgangspunkt i det nummer du har posted i toppen af tråden (startindlægget) (Norn Song).

Jeg hører hverken guitar, fløjte eller sækkepipe. Jeg hører en masse bas og percussion. En enkelt melodi-ish tone spiller, i meget højfrekvent område, lyder overhovedet ikke som en guitar, men mere som en synthesizer.

Der var meget, meget højfrekvente lyde i starten, som gjorde at jeg ikke hørte nummeret til ende, må jeg indrømme...

Hvor præcis starter det mere folkemusikalske/kontrapunktiske?

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 344

Indlæg af Gothi »

mediumaevum skrev: ons 21. jul 2021 12:36 Jeg hører hverken guitar, fløjte eller sækkepipe. Jeg hører en masse bas og percussion. En enkelt melodi-ish tone spiller, i meget højfrekvent område, lyder overhovedet ikke som en guitar, men mere som en synthesizer.
Så må du have problemer med din streaming, for her lyder det som det skal. Du kan også se på en af kommentarerne, at andre bestemt kan høre instrumenterne og melodierne. Det gælder også alt den feedback jeg har fået på KVR. Ingen har påstået at der ikke var de omtalte melodier og instrumenter, tværtimod.

"Nice and mystic song, great melodic line and progression! Good Work!"

Det folkemusikalske starter med den folkemusikalske melodi, som du åbenbart kun hører som høj frekvent støj eller lignende.

Mystikken breder breder sig.
Senest rettet af Gothi ons 21. jul 2021 12:43, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Det kan selvfølgelig også bare være mig, der synes der er liiiige rigeligt med elektroniske lyde i nummeret. Percussion lyder ikke ægte, det er meget computeragtig, det samme er den melodistump der lyder som en synth (du siger det er en guitar?).

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 344

Indlæg af Gothi »

Tjek din streaming. For dine ørers følsomhed eller personlige musiksmag afgører ikke, hvorvidt der er tale om folkemusikalske aspirationer inklusiv melodier, harmoniseringer og kontrapunkt, for det er der rent teknisk. Vi laver jo Elektro Folk, så der er tale om en hybrid, ikke ren akustisk folkemusik.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Gothi skrev: ons 21. jul 2021 12:46 Tjek din streaming. For dine ørers følsomhed eller personlige musiksmag afgører ikke, hvorvidt, der er tale om folkemusikalske aspirationer inklusiv meodier, harmoniseringer og kontrapunkt, for det er der rent teknisk. Vi laver jo Elektro Folk, så der er tale om en hybrid, ikke ren akustisk folkemusik.
Det er nok dét der snyder mine ører. Jeg kan kun høre melodien ved intenst fokus, for percussion-delen er så stærkt overdøvende i mine hovedtelefoner, at jeg knapt kan høre resten.

Men jeg har så også generelt problemer med at høre de ord der synges i en sang (uanset om det er dansk eller engelsk), om det så kun er enstemmigt uden akkompagnement af nogen art. Det kan være det er er noget af det samme problem jeg har her...

Det kan være det er min hjerne den er gal med ;)

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 344

Indlæg af Gothi »

Man skal passe på med hvilke hovedtelefoner man anvender, for de kan være bass boostet og ikke repræsentative for den generelle lyd folk hører. Jeg har også et par ringe Behringer, hvor bassen bare buldrer. Men efter megen eksperimentering og feedback fra KVR, fandt jeg ud af, at min Beyer Dynamics DT700 passer med de fleste lytteres systemer, hvor blandt andet mine monitors snyder med bassen, således, at folk ikke hører den klart, hvis jeg bruger dem. Dette nummer er dog afstemt efter folks feedback, så det skulle passe på de fleste systemer. I mine DT er alt klart. Der er god bass, men den lægger sig under instrumenterne, ikke oven på dem.

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 344

Indlæg af Gothi »

PS: Du bør også tjekke om du har slået dolby til på din PC, hvis det er den du lytter fra, for det bliver netop misvisende for et mix, så den bør slås fra og alle eq stillinger bør være neutrale.

dbh
Gothi

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Har lige lyttet igen. Jeg finder nu melodien genkendelig. Det lyder simpelt hen så fedt.
Jeg er så osse udklækket af -70´ernes syremusik, så dette her går rent ind.
Vi havde jo osse syntheziser dengang, selvom Moogen fyldte et helt hus :dollargrin:

Kun et klagepunkt, jeg mangler Annisette eller Bjôrk som synger på oldnordisk :)

:thumbup:
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 344

Indlæg af Gothi »

Helt enig i klagen. Det ender sgu med vi søger en sangerinde. Det vil være en drøm at at skrive sange til hende, og så må Peter finde sig i flere support roller frem for hele tiden at være i fokus.

Dejligt at der stadig er nogen, der kan kende klassisk syre, når de hører det, for vi har sørme bestræbt os på at sende guitaren igennem så meget LSD den kunne tåle. Du skulle prøve at høre den solo, vi tror knap vores ører. Utroligt at det maskeres lidt i mixet.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Måske gå efter en ægte skrige-skinke med herding og hele mollevitten 🙂

/Dub

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 344

Indlæg af Gothi »

Nøøøøj. Det ville være en ære. Sikke ting jeg ville kunne skrive fra hjertet til sådan en Nordisk sopran.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Gothi skrev: ons 21. jul 2021 15:00vi har sørme bestræbt os på at sende guitaren igennem så meget LSD den kunne tåle.
Det er lige præcis dét der snyder mine ører. Når du siger guitar, forventer jeg en guitar. Ikke en guitar på LSD...

Jeg har iøvrigt DT770 hovedtelefoner, så de burde gengive lyden korrekt.

En ting til:

Læg mærke til, i svensk og alt andet mere traditionel folkemusik - at pauserne har stor betydning. Jeg kan se på bølgeformerne på dit stykket på Soundcloud, at der er lyd - hele vejen igennem. Prøv at indbygge flere pauser, flere op- og nedgange i dynamik. Det burde hjælpe på det, istedet for at køre fuld gas hele vejen igennem.

Du kan lære meget af Arvo Pärt. Han var ekspert i at bruge pauser. Ekspert i, at bruge ingenting :)

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 344

Indlæg af Gothi »

mediumaevum skrev: ons 21. jul 2021 16:54 Det er lige præcis dét der snyder mine ører. Når du siger guitar, forventer jeg en guitar. Ikke en guitar på LSD...
Jo, men derfra til at sige, at der ikke er melodier, harmoniseringer, kontrapunkt med diverse instrumenter, men kun rytme, er der noget langt. Jeg synes ikke det er fair at lytte et par sekunder til et nummer og så hagle det ned for ikke at have elementer, det er spækket med. Så må du lige få justeret anlægget, få renset ørerne, få eventuelle medikamenter ud af kroppen og lytte det igennem :ears: . Vi skal helst være hinandens muser og ikke inspiration-killers :redcard:

Og jeg er altå ikke imitations-kunster med ønske om at skrive svensk folkemusik. Dette er vores helt egen stil og kombinationen of folkemusiske elementer og elektro er noget vores ører afgør.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Gothi skrev: ons 21. jul 2021 17:03 Vi skal helst være hinandens muser og ikke inspiration-killers :redcard:
Mediumaevum er god nok inderst inde, i dette tilfælde er du bare kommet til at forskrække ham :lol:
/Dub

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 344

Indlæg af Gothi »

Det tror jeg gerne han er :surrender: Jeg mener det venligt, men også med en lille løftet pegefinger ud fra det faktum, at kreativitet og inspiration er følsomt og let kan hæmmes af urimelig kritik. Jeg kan ikke undgå at forskrække, hvis nogens hjerner insisterer på at filtrere noget af lyden fra eller booste frekvenser internt. Jeg har kun magt over stimulationen, ikke processeringen :party:

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Gothi skrev: ons 21. jul 2021 20:13 Det tror jeg gerne han er :surrender: Jeg mener det venligt, men også med en lille løftet pegefinger ud fra det faktum, at kreativitet og inspiration er følsomt og let kan hæmmes af urimelig kritik. Jeg kan ikke undgå at forskrække, hvis nogens hjerner insisterer på at filtrere noget af lyden fra eller booste frekvenser internt. Jeg har kun magt over stimulationen, ikke processeringen :party:
Det er helt iorden. Jeg erkender at jeg kan være noget "ligefrem" i min fremgangsmåde hvad ang. kritik (og alt mulig anden kommunikation for den sags skyld).

Lad det endelig ikke slå dig ud, og fortsæt kreativiteten.

Og ja, din musik forskrækkede mig bare, men det er ikke dit problem ;)

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 344

Indlæg af Gothi »

mediumaevum skrev: ons 21. jul 2021 23:10 Og ja, din musik forskrækkede mig bare, men det er ikke dit problem ;)
Du trænger da vist til noget mere eksponering af bas & trommer, hvis du bliver forskrækket af dette :lol:

Det er jo ingen hemmelighed, at den klassiske musik, som inspirerer dig, altid har været tandløs hvad rytme og bund angår. En pauke, der siger bom en gang imellem er det mest dramatiske man kan forvente. :party:

Selv er jeg trænet i klassisk musik/komposition, men er også percussionist. Det bedste af to verdener.

Men ja, Tribe of Hofund er nogle syrehoveder, når det kommer til stykket. Det er ikke hos os du finder den autentiske imitation af fortiden, men derimod en god gang alkymi mellem nyt og gammelt. Open your mind, and the rest will follow :jam:

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Gothi skrev: tors 22. jul 2021 06:13
mediumaevum skrev: ons 21. jul 2021 23:10 Og ja, din musik forskrækkede mig bare, men det er ikke dit problem ;)
Du trænger da vist til noget mere eksponering af bas & trommer, hvis du bliver forskrækket af dette :lol:

Det er jo ingen hemmelighed, at den klassiske musik, som inspirerer dig, altid har været tandløs hvad rytme og bund angår. En pauke, der siger bom en gang imellem er det mest dramatiske man kan forvente. :party:

Selv er jeg trænet i klassisk musik/komposition, men er også percussionist. Det bedste af to verdener.

Men ja, Tribe of Hofund er nogle syrehoveder, når det kommer til stykket. Det er ikke hos os du finder den autentiske imitation af fortiden, men derimod en god gang alkymi mellem nyt og gammelt. Open your mind, and the rest will follow :jam:
Jeg har da lyttet til Two Steps From Hell. Selvom der kan være dele af deres stykker, der er lige i overkanten.

Nyt svar