Requiem for strygerorkester

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Requiem for strygerorkester

Indlæg af mediumaevum »



Et stykke jeg har komponeret for at mindes dengang verden var uden en farlig virus...

Feedback er højt værdsat.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Jeg synes det mangler lidt dramatik, i forhold til at være et requiem.
Som reference bruger jeg Mozarts Requiem, især satsen "Confutatis maledictis"

Jeg må tilstå at det du her har lavet giver mig et billede i hovedet af en Irsk fårehyrde som er nyforelsket, men nu må drage til det nye land Amerika.
Mere dramatik efter min smag. En verden hvor alt er godt (sådan da) i hvert fald den vestlige, som pludselig rammes af noget ukendt som på 24 timer ændrer vores hverdag. Det er meget dramatisk.
Jeg ved godt at du skriver "for at mindes tiden før Corona". Det bliver vel næppe et Requiem. Tiden med omvæltningen skal vel med, dramatik.

Det er jo selvfølgelig blot min mening, min smag. Det er jo stadig dig der bestemmer hvilken musik du vil komponere.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hugo skrev: man 19. jul 2021 02:07 Jeg synes det mangler lidt dramatik, i forhold til at være et requiem.
Som reference bruger jeg Mozarts Requiem, især satsen "Confutatis maledictis"

Jeg må tilstå at det du her har lavet giver mig et billede i hovedet af en Irsk fårehyrde som er nyforelsket, men nu må drage til det nye land Amerika.
Mere dramatik efter min smag. En verden hvor alt er godt (sådan da) i hvert fald den vestlige, som pludselig rammes af noget ukendt som på 24 timer ændrer vores hverdag. Det er meget dramatisk.
Jeg ved godt at du skriver "for at mindes tiden før Corona". Det bliver vel næppe et Requiem. Tiden med omvæltningen skal vel med, dramatik.

Det er jo selvfølgelig blot min mening, min smag. Det er jo stadig dig der bestemmer hvilken musik du vil komponere.
Takker for dit råd.

Jeg kigger lige på Mozarts Requiem, og andre lign. requiem'er.

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 344

Indlæg af Gothi »

Hej mediumaevum
Lige siden du postede på KVR, "What is wrong with medieval music?" (og jeg og Jan fik sendt din tråd i HPC, fordi vores samtale endte på omvendt racistiske afro-amerikanske percussion lærere - min oprindelige lærer :lol: ), har jeg gerne ville kommentere det du laver. Jeg har dog ikke lige vidst, hvordan jeg skulle lægge min feedback, for det afhænger lidt af dine ambitioner. Men nu prøver jeg. Først og fremmest er en præmis for feedbacken, at der ikke er nogen af os, der laver rigtig middelalder-musik, men moderne fortolkninger af den. En god del af det nedskrevne vi har, fx de første polyfoniske messser, er ikke lige for det moderne øre. Der skal vi nok til Renæssancen og Palestrina, før det begynder at appellere til moderne smag. Dine kompositioner lægger sig dog meget konkurrencedygtigt i game og filmmusik genren, så hvis det er der dine ambitioner er, virker du tæt på målet. Har du nogensinde hørt soundtracket til det gamle AD&D spil fra Bioware, der hedder Icewind Dale? Det er fortryllende, og du har samme potentialer. Således er din musik stemningsmættet, dog tenderende til de stille og smukke stunder i film eller spil. Du har ikke så meget tju-bang endnu, men her kunne Confutatis og Dies Irea fra Mozarts requim måske inspirere, som Hugo antyder.

Men lige nu synes jeg også din musik virker søgende og ikke helt har et personligt stempel endnu ud over det fhv. stille og smukke univers. Musikken kan nogle gang lyde imiterende, som om du er i gang med at lære dig selv noget, man har hørt før. Dine temaer er behagelige, men mangler efter min mening nogle gange noget fastere grund og struktur, der gør at man vil huske dem efter at have hørt dem. Der kunne mangle nogle hooks. Men dette er dog kun forudsat, at du vil bevæge dig ud af game og film genren, for her er det jo lige netop IKKE meningen, at en catchy melodi skal løbe med opmærksomheden fra det der foregår på skærmen eller film lærredet, så der tæller stemningerne mest. Det samme gælder din kompostionsstil: Den kan blive lidt for pæn og trivia. Jeg kan høre du kan noget basis ud i harmonisering og kontrapunkt, og det fungerer fint, men kan også blive for tamt. Kan mangle lidt frækhed. Selv bryder jeg lystigt J.J. Fux's første kontrapunkt regel om at undgå parallelle kvinter og oktaver (Fux 1725). Det kunne han få lov til at styre den gang jeg lærte det, men sgu ikke nu, hvor jeg faktisk søger en præ-Fux lyd, der ligger længere tilbage end hans kæmpe indflydelse på moderne stemmeføring.

Så hermed en feedback i to stadier alt efter dine ambitioner. Meget afhænger af hvor højt man selv sigter, for man kan jo altid hæve niveauet for sin kritik og blive ved og ved. Og sådan ønsker ikke du skal opfatte det. Du har noget i dig som skal ud, og indtil videre afspejler dette noget roligt, behagelig og smukt. Jeg er selv lidt mere oppe at køre og kommer nok ikke ned i dit gear foreløbigt, men så kan jeg jo lytte lidt til dine stemninger for at kompensere lidt. Skal jeg høre ambient, vil det da være lækkert, hvis det er rettet mod vores nordiske fortid og fuld af historie, ligesom vores egen musik.

Men fortsat god vind med musikken. Hold du bare fast i det. Du har åbenlyst talentet og viljen :thumbup:

Bedste Hilsner
Gothi

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

@Gothi - Tak for din feedback. Min musik er rigtignok stemningsbetonet, og jeg bruger den primært som underlægning til mine egne animationsvideoer.

Derfor har jeg som mål, at det ikke må tage fokus, og skal være så nøgternt som muligt. Men en requiem skal - som @Hugo siger, være mere "dramatisk". Dog betyder Requiem "hvile" på latin, men det kan være jeg tog den oversættelse lidt for bogstaveligt ;)

Jeg var ikke klar over at min tråd på KVR endte længere væk end jeg havde forestillet mig. Jeg har ærlig talt ikke fulgt særlig meget med i den, siden starten.

Jeg kan se at min tråd ikke længere eksisterer på KVR... underligt.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Flot konstruktiv kritik du her får af Gothi. Bedre end min, da jeg kun er selvlært og blot har mine ører at rette mig efter.
Godt at der nu er en mere i flokken til at lytte til din musik :)
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hugo skrev: ons 21. jul 2021 13:23 Flot konstruktiv kritik du her får af Gothi. Bedre end min, da jeg kun er selvlært og blot har mine ører at rette mig efter.
Godt at der nu er en mere i flokken til at lytte til din musik :)
Helt enig. Han skal iøvrigt have mange tak, for at tage sig tid til at lytte til min musik.
Ja, det skal du selvfølgelig også have :)

Nyt svar