Middelaldermusik

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Middelaldermusik

Indlæg af mediumaevum »



Jeg har skrevet og indstpillet stykket her i datidens ånd, dvs. uden metronom. Det kan selvfølgelig høres, men det er for at gøre det så levende/organisk som muligt.

Var inspireret af flere af flere stykker fra Musica Medievale (youtubekanal).

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Det første 1, 12 min. lyder som rent virvar. Derefter syntes jeg det er en god melodi. Tænk over hvor f.eks. sækkepiben skal ligge i takten. Eller forsøg dig frem.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Kimex skrev: søn 13. jun 2021 19:08 Det første 1, 12 min. lyder som rent virvar. Derefter syntes jeg det er en god melodi. Tænk over hvor f.eks. sækkepiben skal ligge i takten. Eller forsøg dig frem.
Ok, det er nu ikke en sækkepibe, men drejelire. Men de har meget ala' den samme slags lyd, men det er to vidt forskellige instrumenter.

Jeg kigger på det med virvaret.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Jeg synes "virvar" er en hård dom - jeg kan sagtens følge med, men jeg er også vant til at lytte til den slags musik. Du kunne dog gøre noget ved det kaotiske indtryk ved at skrue lidt ned for dronestrengene på drejeliren.

Men ift. idealet om "den organiske lyd", og det at indspille uden klik for at opnå den; det fungerer i teorien rigtigt nok, men det kræver et noget andet skill-set end at programmere lyden; at levere en overbevisende håndspillet performance kræver at du er en overbevisende god livemusiker, og den slags kræver års øvelse (10.000 timer i øvelokalet, ifølge en lidt slidt og forsimplet tese). Med andre ord - det bliver ikke af sig selv mere organisk på den fede måde af at du spiller det i hånden og uden metronom; hvis du ikke har evnerne til at spille det med overbevisning, så bliver det allerhøjest lidt rodet. Det er selvfølgelig også en måde at være organisk på, men jeg tvivler på at det er et rodet udtryk, du søger ;-)
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

david mondrup skrev: man 14. jun 2021 20:56 Jeg synes "virvar" er en hård dom - jeg kan sagtens følge med, men jeg er også vant til at lytte til den slags musik. Du kunne dog gøre noget ved det kaotiske indtryk ved at skrue lidt ned for dronestrengene på drejeliren.

Men ift. idealet om "den organiske lyd", og det at indspille uden klik for at opnå den; det fungerer i teorien rigtigt nok, men det kræver et noget andet skill-set end at programmere lyden; at levere en overbevisende håndspillet performance kræver at du er en overbevisende god livemusiker, og den slags kræver års øvelse (10.000 timer i øvelokalet, ifølge en lidt slidt og forsimplet tese). Med andre ord - det bliver ikke af sig selv mere organisk på den fede måde af at du spiller det i hånden og uden metronom; hvis du ikke har evnerne til at spille det med overbevisning, så bliver det allerhøjest lidt rodet. Det er selvfølgelig også en måde at være organisk på, men jeg tvivler på at det er et rodet udtryk, du søger ;-)
Jeg kæmper stadig på 4. år med klaver/keyboard-spil, i forhold til da jeg i gamle dage spillede alting live på tastaturet.

Jeg kan spille ca. 2-3 gange så hurtigt på et tastatur ifht. midi-keyboard og langt mere præcist og overbevisende. Jeg tror det skyldes at "tangenterne" på et tastatur ligger meget tættere på hinanden, jeg skal jo bevæge mig markant mere for at nå de samme tangenter på et keyboard, hvilket betyder at bare den mindste smule nervøsitet under live-performance har drastiske konsekvenser.

Et midi-keyboard har den fordel, at det er trykfølsomt, men ulempen er også netop dét: Når det er trykfølsomt kommer den samme "kraft" ikke igennem eller ikke lige så hurtigt, som på et tastatur. Ved tastaturspil kunne jeg spille en tone på ca. samme slag og takt, som jeg tænkte den. Med keyboard er der desværre et naturligt "delay" i forhold til at gå fra tanke til handling, så at sige...

Nyt svar