Dragehærenes Kamp - (Episk)

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Dragehærenes Kamp - (Episk)

Indlæg af mediumaevum »

Nogen efterlyste lidt mere "gang-i-den"-musik fra mig, så her kommer lidt:

OPDATERET 25-05-21:



"The dragon awakens..."
Senest rettet af mediumaevum tirs 25. maj 2021 10:14, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Flot.
Det bærer præg af at det er filmmusik.
Der bliver lidt tomt ved 1:50. Det er ikke negativt ment, men her ser jeg for mig at man puster ud, samler kræfter inden det sidste slag.
Har man fantasi til den slags, er musikken god. Ellers har den svært ved at stå alene :)
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hugo skrev: søn 18. apr 2021 12:37 Flot.
Det bærer præg af at det er filmmusik.
Der bliver lidt tomt ved 1:50. Det er ikke negativt ment, men her ser jeg for mig at man puster ud, samler kræfter inden det sidste slag.
Har man fantasi til den slags, er musikken god. Ellers har den svært ved at stå alene :)
Takker.

Du er ikke helt gal på den:

Stykket i midten er tiltænkt som at den ene "hær" trækker sig tilbage, inden det afgørende slag.

Jeg burde vel animere en hel dragehær, men har ingen anelse om hvordan jeg gør det. Jeg kan ikke engang finde ud af at få 2 drager til at slås...

Havde engang forsøgt at lave en sværdfægtnings-animation, og den blev elendig...

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Det kan jeg ikke bruge. For det første har jeg ikke Cinema 4D, jeg bruger Blender.
For det andet kan jeg ikke optage mig selv lave stunts med motion capture, da jeg ikke egner mig som stuntman. Kan slet ikke lave de bevægelser som sværdfægtning, spark mv. kræver.

Så jeg må forsøge mig med keyframe animation, og kigge på referencevideoer.

Denne walk cycle var dog lavet uden referencevideo:


Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Ja ja, det nærmer sig. Begynder at forstår hvorfor det kan ta´ årevis at lave animerede film.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hugo skrev: ons 21. apr 2021 17:52 Ja ja, det nærmer sig. Begynder at forstår hvorfor det kan ta´ årevis at lave animerede film.
For at forstå hvorfor det tager så lang tid skal man forestå hvad dét at animere indebærer, og historikken bag... det hører nok mere til i AV-forummet, men nu poster jeg den her alligevel:

Hver og én bevægelse skal animeres. I gammeldags tegnefilm, dvs. før computere blev opfundet, skulle de tegne hver tegning på ny, i ny bevægelse.

Typiske startede man med to 'ekstremer' - dvs. en start og en slut-stilling af figuren (metoden hedder pose-to-pose).
Så lavede man mellem-stillingen, og udfyldte alt ind imellem, efter ovennævnte principper. Men hver tegning skulle tegnes påny - fra bunden.

De tegnede dem på gennemsigtige plader, så de kunne lægges oven på hinanden, så tegneren kunne se hvordan den forrige tegning så ud, så de ikke gik helt galt i byen.

Senere kom computere til, som gjorde arbejdet lettere. Nu kunne de nøjes med at tegne på en tablet istedet for på en gennemsigtig plade.

Men hver tegning skulle stadig tegnes påny.

I modsatte ende af tegnefilm har vi så stop-motion, som er virkelige figurer/dukker. Du sætter dem i hver stilling for hver 'frame' - still-foto.

3D-animation fungerer meget lig stop-motion, eneste forskel er at figurerne/dukkerne er 100 % digitale. Du sætter karakteren i én stilling, og animerer frem - endten vha. pose-to-pose-metoden eller straight-ahead (ny stilling for hver keyframe).

Den store forskel mellem 3D-animation og stop-motion samt gammeldags tegnefilm er dog at du -ikke- behøver at lave hver eneste frame selv.

Forestil dig du har en terning, som flyttes fra A til B. I stop-motion skal der en ny keyframe til for hvert eneste billede, f.eks. 100-200 billeder v. 24/billeder i sekundet. Så kan man selv regne ud hvor mange sekunder der bliver ud af manuelt at sætte en ny keyframe.

I 3D-animation sætter du for denne terning kun 2 keyframes - start og slut. De mellemliggende billeder beregnes automatisk, og du kan justere hastigheden med såkaldte f-curves til at være konstant, liniær eller bezier-formet, hvilket vil sige at hastigheden øges i starten, og sløves i slutningen.

Men det er jo kun en terning der animeres fra A til B. Har du en 3D-figur som dragen herover - har hver eneste bevægelige kropsdel en 'bone' (knogle) - f.eks. til kæben, hovedet, nakken, og endu flere til vingerne, en til hver fod eller ben osv.

Det svarer lidt til en dukke med snore ala' Pinnocio, her er "snorene" bare usynlige.

Selvom jeg ikke skal animere 200 keyframes for en sekvens bestående af 200 billeder, men måske kun skal animere 20-25 keyframes, skal de jo passe sammen. Derfor kan tiden der bruges på at animere komplekse karakterer - f.eks. drager, mennesker mv. tage lige så lang tid som hvis en ny tegning skulle tegnes for hver drage.

I gammeldags animation havde man da også det princip, at figurerne ikke måtte se komplekse ud, netop for at undgå at tegne alt for meget. Det nytter jo ikke noget at en 2D-tegnet figur har div. fancy detaljer, hvis det bliver et helvede at animere. Så 2D-tegnefilm er altid med meget simple karakterer.

Anderledes forholder det sig for 3D-animerede karakterer. De skal helst være fotorealistiske (eller, ihvertfald detaljerede), og det stiller jo krav til at hver en legemsdel bevæger sig på en naturlig, realistisk måde.

Det tog mig forresten det meste af en aften at animere dragens walkcycle.
Dvs. bare det at få den til at gå som på et løbebånd (uden forward-motion) tog sin tid. For at få den til at bevæge sig fremad tog jeg hele modellen og animerede med 2 keyframes fra A til B i liniær bevægelse, og justerede den afstand den skulle gå, så det svarer til dens walkcycle.

Sidstnævnte an gøres med et simpelt trick som at finde ud af hvor dens fod første gang rører og slipper jorden. I den tid bevæger foden sig - i walkcycle - bagud, ligesom på et løbebånd. Den hastighed og afstand den bevæger sig bagud skal være liniær (ingen kurve), og værdien kan bruges til at beregne hvor langt hele modellen skal bevæge sig fremad i scenen.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Så engang en docu i 3-4 dele om W. Disney. På et tidspunkt var der 1000 tegnere i hans virksom, hver med deres karakterer.
Hans store eventyrfilm manglede ikke ligefrem detaljer, i gamle dage, men det tyndede nok lidt ud med tiden. Især idag.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Jeg har gjort mit nummer længere, dvs. tilføjet en intro. Kan jeg få jer til at genlytte den?

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Har lyttet 2 gange.
Det er noget af det bedste du har lavet (i mine ører). Det har jeg vist sagt før, men så er det her endnu bedre.
Især introet er rigtig smukt.

Dog synes jeg at der bliver et "kunstigt" hul mellem intro og det oprindelige. Der bliver måske lidt for stille.
De trommer som kommer på til sidst i introet, kunne de fortsætte ind over den "samling" der er mellem intro og det oprindelige?
Måske helt hen til krigstrommen går igang?

Ellers rigtigt godt, jeg kan se alle billederne for mig, når jeg lytter.

Godt gået :thumbup:
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hugo skrev: tirs 25. maj 2021 15:17 Har lyttet 2 gange.
Det er noget af det bedste du har lavet (i mine ører). Det har jeg vist sagt før, men så er det her endnu bedre.
Især introet er rigtig smukt.

Dog synes jeg at der bliver et "kunstigt" hul mellem intro og det oprindelige. Der bliver måske lidt for stille.
De trommer som kommer på til sidst i introet, kunne de fortsætte ind over den "samling" der er mellem intro og det oprindelige?
Måske helt hen til krigstrommen går igang?

Ellers rigtigt godt, jeg kan se alle billederne for mig, når jeg lytter.

Godt gået :thumbup:
Takker for kompliment.

Jeg forsøgte at overlappe slutningen af intro 1 til starten af intro 2, men det fungerede ikke, da intro 2 (og resten af nummeret) er transponeret i forhold til den første intro.

Nyt svar