Knights in Shining Armor

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Knights in Shining Armor

Indlæg af mediumaevum »

Hej alle. Har udgivet nogle nye numre på soundcloud, omhandlende riddere i middelalderen.

Genren er "klassisk", men jeg vil nok bedre kunne betegne det som "filmisk" med middelaldertema.


Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hm... tænker om det er meget dårligt, det musik jeg laver? Det er svært at få feedback på min musik, uanset hvor jeg poster det.
Om det så er VI-control eller Lydmaskinen.

Medlemsavatar
octo
Medlem
Indlæg: 714

Indlæg af octo »

Jeg tror nu ikke du skal tage det så nært, at det ligefrem handler om godt eller dårligt.
For mit eget vedkommende handler det om, at jeg ikke er i ringbrynje-humør med mindre jeg spiller et RPG eller ser en overhypet serie.

Men nu lyttede jeg lige, for god ordens skyld. Men er egentlig i tvivl om det er feedback du søger eller hvordan? Det fremgik ikke af første post.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Ang. feedback så har du startet flere tråde om det.

Angående musikken kan jeg følge octo i, det ikke fremgår, hvad du søger. Desuden kan jeg kender titlerne fra før, så forstår ikke, hvorfor du opretter en ny tråd til – hvad der synes at være – musik, du har postet før.
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev: man 18. maj 2020 16:34 Ang. feedback så har du startet flere tråde om det.

Angående musikken kan jeg følge octo i, det ikke fremgår, hvad du søger. Desuden kan jeg kender titlerne fra før, så forstår ikke, hvorfor du opretter en ny tråd til – hvad der synes at være – musik, du har postet før.
Det et nye numre i en ny afspilningsliste, som ikke er posted før.

Ang. trådens emne, så søger jeg feedback. Primært omkring arrangementet og orkestreringen, men også på det tematiske.

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Indlæg: 1299
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »

Jeg har aldrig set en kommentar fra dig på andres musik - ok -- måske 1 gang :roll:

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

derermusikanten000 skrev: man 18. maj 2020 16:57 Jeg har aldrig set en kommentar fra dig på andres musik - ok -- måske 1 gang :roll:
Jeg har - såvidt jeg kan huske - kommenteret på Bryla's og David Mondrups musik.
Men ja, ellers har du ret i det er sjældent jeg er aktiv i andres tråde i Din Musik på Lydmaskinen.

Men det skyldes, at ikke-klassisk og ikke-traditionel folkemusik ikke er min smag og af den grund genrer jeg ikke har forstand på, og derfor vil min evt. konstruktive kritik være et fejlskud, uanset hvad. Det er ikke personligt rettet mod andre brugere, men pga. genrene.

På VI-control forummet som jeg også henviser til, har jeg kommenteret på flere gange end på Lydmaskinen.
Det skyldes, at vi taler samme genrer, og derfor samme udgangspunkt, så kan jeg nemmere have noget at byde ind med.

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Mit umiddelbare indtryk er at lyden står i vejen for musikken .. hvis det giver mening?

De sample-biblioteker du bruger lyder af en hel masse, hvilket lidt dækker over at kernen i dine kompositioner (i min optik) ikke helt kan stå på egne ben. Det er selvfølgelig en ekstrem hård kritik, men samtidig også noget som alle ambitiøse komponister bliver konfronteret med før eller siden!

Hvis din intention er at der strømmer middelalderlyd ud af højtalerne, så har du allerede vundet! Done deal! <3. Men - hvis du er lidt mere ambitiøs end dét, så må du sætte et mål om at dine kompositioner også skal fungere hvis de kun var spillet på klaver - eller sinus-toner på en synth!

Jeg har en svag erindring om at jeg engang i tidernes morgen har anbefalet dig at lave en helt simpel komposition kun med sinustoner, men måske blev det kun ved tanken .. anyway - den opfordring er hermed givet videre.

Hvis du har brug for et metafor, så er ingen bygning stærkere end dens fundament.
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hippo skrev: man 18. maj 2020 20:29 Mit umiddelbare indtryk er at lyden står i vejen for musikken .. hvis det giver mening?

De sample-biblioteker du bruger lyder af en hel masse, hvilket lidt dækker over at kernen i dine kompositioner (i min optik) ikke helt kan stå på egne ben. Det er selvfølgelig en ekstrem hård kritik, men samtidig også noget som alle ambitiøse komponister bliver konfronteret med før eller siden!

Hvis din intention er at der strømmer middelalderlyd ud af højtalerne, så har du allerede vundet! Done deal! <3. Men - hvis du er lidt mere ambitiøs end dét, så må du sætte et mål om at dine kompositioner også skal fungere hvis de kun var spillet på klaver - eller sinus-toner på en synth!

Jeg har en svag erindring om at jeg engang i tidernes morgen har anbefalet dig at lave en helt simpel komposition kun med sinustoner, men måske blev det kun ved tanken .. anyway - den opfordring er hermed givet videre.

Hvis du har brug for et metafor, så er ingen bygning stærkere end dens fundament.
Tak for den konstruktive feedback.

Kan du uddybe denne lidt mere?
De sample-biblioteker du bruger lyder af en hel masse, hvilket lidt dækker over at kernen i dine kompositioner (i min optik) ikke helt kan stå på egne ben.
Skal jeg forstå det på den måde, at f.eks. stryger-ensemblet (f.eks. mange violiner som spiller samme tone)
er for voldsomt i forhold til det korte stykke, eller at der mangler kontrapunkt?

Eller skal jeg forstå det som at kompositionen i sig selv mangler mere (eller bedre) kontrapunktiske detaljer, og/eller mere tematisk indhold?

Den med at hele stykket skal kunne spilles på klaver - og samtidig lyde godt, har jeg hørt før.
Det skal jeg helt sikkert arbejde videre med. Men ofte ramler jeg ind i det problem, composition-wise,
at enten fungerer mine stykker fint for klaver, men så kun klaver alene.

Eller også dur de bare overhovedet ikke til klaver.

Hvordan kommer jeg udover det problem?

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

mediumaevum skrev: man 18. maj 2020 20:43 Kan du uddybe denne lidt mere?
De sample-biblioteker du bruger lyder af en hel masse, hvilket lidt dækker over at kernen i dine kompositioner (i min optik) ikke helt kan stå på egne ben.
Skal jeg forstå det på den måde, at f.eks. stryger-ensemblet (f.eks. mange violiner som spiller samme tone)
er for voldsomt i forhold til det korte stykke, eller at der mangler kontrapunkt?

Eller skal jeg forstå det som at kompositionen i sig selv mangler mere (eller bedre) kontrapunktiske detaljer, og/eller mere tematisk indhold?
Du er inde på noget af det rigtige, men dybest set er det (igen: i min optik) lidt mere fluffy end som så! Det handler om at kernen - selve tema'et - er stærkt og "memorable". Det er nemt nok at analyse et tema som man ved "kan noget", men desværre noget nær umuligt at anvende den "formel" den anden vej. Om noget "går ind i hjertet" eller ej, handler mest af alt om den følelse man får af det ..

Mit råd er som sagt at skære ind til benet: prøv at skrive et monofonisk tema som er spændende i sig selv, uden en hel masse krudt bag det. Når først det rå-materiale er til stede, er det meget nemmere at arrangere rundt omkring det ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hippo skrev: man 18. maj 2020 21:26
mediumaevum skrev: man 18. maj 2020 20:43 Kan du uddybe denne lidt mere?
De sample-biblioteker du bruger lyder af en hel masse, hvilket lidt dækker over at kernen i dine kompositioner (i min optik) ikke helt kan stå på egne ben.
Skal jeg forstå det på den måde, at f.eks. stryger-ensemblet (f.eks. mange violiner som spiller samme tone)
er for voldsomt i forhold til det korte stykke, eller at der mangler kontrapunkt?

Eller skal jeg forstå det som at kompositionen i sig selv mangler mere (eller bedre) kontrapunktiske detaljer, og/eller mere tematisk indhold?
Du er inde på noget af det rigtige, men dybest set er det (igen: i min optik) lidt mere fluffy end som så! Det handler om at kernen - selve tema'et - er stærkt og "memorable". Det er nemt nok at analyse et tema som man ved "kan noget", men desværre noget nær umuligt at anvende den "formel" den anden vej. Om noget "går ind i hjertet" eller ej, handler mest af alt om den følelse man får af det ..

Mit råd er som sagt at skære ind til benet: prøv at skrive et monofonisk tema som er spændende i sig selv, uden en hel masse krudt bag det. Når først det rå-materiale er til stede, er det meget nemmere at arrangere rundt omkring det ..
Takker. Men problemet er, at mine temaer - for mig, og i mine ører - lyder godt. Ellers ville jeg jo ikke gå videre med dem og bygge et helt arrangement med orkester op omkring dem.

Mit problem er, at jeg af og til (ofte) får at vide at mine temaer ikke kan stå alene. Men det er jo netop det de gør i mit hovede.
Så hvordan får jeg givet det der "emotional impact" videre?

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

mediumaevum skrev: man 18. maj 2020 21:30 Mit problem er, at jeg af og til (ofte) får at vide at mine temaer ikke kan stå alene. Men det er jo netop det de gør i mit hovede.
Så hvordan får jeg givet det der "emotional impact" videre?
Det er lige præcis dét, som man ikke kan nedskrive som en formel. Mange har prøvet :) ..

Som sagt .. en god start er at skrive et tema som kan stå alene! Så log af lydmaskinen og skriv noget .. det kunne være et "helten's tema", "nederlag" .. hvad end som du kan føle en historie omkring; bare du skriver med mere end hjernen .. <3
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

Jeg har som sådan ikke forstand på klassisk komposition eller avanceret musikteori, så det mere tekniske kan jeg ikke give feedback på. Min umiddelbare oplevelse/tanker er dog:

- Gode idéer og overordende temaer. Jeg kan godt følge den overordnede retning for de enkelte numre. Det er mere klassisk end middelalderligt, men det gør ikke noget synes jeg.
- Der er flere steder hvor jeg synes den underliggende rytme og de harmonier og/eller melodi der bliver bygget oven på ikke følges ad. Det er rent tempomæssigt, og det får det til at lyde lidt rodet.
- Jeg synes den generelle lyd/følelse af dine instrumenter er for stiv og digitaliserede. Du har samme ekspression på næsten alle toner (ingen dynamik i lyd eller karakter), og det gør det stift og digitalt at høre på. Der findes mange orkester plug-ins, hvor MIDI velocity inputtet styrer dynamikken/ekspressionen af instrumentet, så det lyder mere autentisk. Når der er de samme ADSR indstillinger på alle toner bliver det ensformigt.
- Jeg lægger mærke til at mange af dine instrumenter følger den samme melodi-sekvens, frem for at et enkelt instrument spiller melodien mens de øvrige instrumenter spiller harmonier, det er noget jeg også har lagt mærke til i dine andre numre. Det giver mig ikke den der følelse af klassisk musik (det er den bedste måde jeg kan forklare det på)
- Jeg synes længden af dine numre lige her er lidt kort. De måtte gerne være lidt længere, så der bliver opbygget en stemning, og der er en historie. Det virker mere som små halvfærdige projekter/temaer end egentlig færdige kompositioner.

Her f.eks er der en fortælling, et klart overordnet tema, en tydelig komposition og en variation i ekspression/udtryk, der er med til at give liv og følelse til historien (prøv at giv det et lyt).


Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Seskho skrev: tirs 19. maj 2020 06:28 Jeg har som sådan ikke forstand på klassisk komposition eller avanceret musikteori, så det mere tekniske kan jeg ikke give feedback på. Min umiddelbare oplevelse/tanker er dog:

- Gode idéer og overordende temaer. Jeg kan godt følge den overordnede retning for de enkelte numre. Det er mere klassisk end middelalderligt, men det gør ikke noget synes jeg.
- Der er flere steder hvor jeg synes den underliggende rytme og de harmonier og/eller melodi der bliver bygget oven på ikke følges ad. Det er rent tempomæssigt, og det får det til at lyde lidt rodet.
- Jeg synes den generelle lyd/følelse af dine instrumenter er for stiv og digitaliserede. Du har samme ekspression på næsten alle toner (ingen dynamik i lyd eller karakter), og det gør det stift og digitalt at høre på. Der findes mange orkester plug-ins, hvor MIDI velocity inputtet styrer dynamikken/ekspressionen af instrumentet, så det lyder mere autentisk. Når der er de samme ADSR indstillinger på alle toner bliver det ensformigt.
- Jeg lægger mærke til at mange af dine instrumenter følger den samme melodi-sekvens, frem for at et enkelt instrument spiller melodien mens de øvrige instrumenter spiller harmonier, det er noget jeg også har lagt mærke til i dine andre numre. Det giver mig ikke den der følelse af klassisk musik (det er den bedste måde jeg kan forklare det på)
- Jeg synes længden af dine numre lige her er lidt kort. De måtte gerne være lidt længere, så der bliver opbygget en stemning, og der er en historie. Det virker mere som små halvfærdige projekter/temaer end egentlig færdige kompositioner.
Jeg glemmer af og til (ret ofte) at sætte midi-dynamik på. Enten det, eller "det går nok uden". Det gør det så ikke ;)

Jeg har arbejdet lidt med dynamikken i dette WIP-nummer. Dog uden midi-cc, da jeg stadig er i skitse-fasen.
Dynamikken bæres her _udelukkende_ vha. harmonier og melodiens højdepunkter.



Det nummer er også en øvelse i at skrive et mere interessant tema, som fanger opmærksomheden, og er nem at huske.
Er jeg lykkedes med det, både hvad angår dynamik, harmoni og tema?

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Yo Medium!

Synes helt sikkert du er på rette vej! Det er i hvert fald meget nemmere som lytter at afkode hvor ens opmærksomhed bør være.

Prøv at se om du kan skrive klokkespils-rollen lidt mere "karismatisk". Selvom dens funktion er at pensle nogle akkorder ud kan den sagtens bære at have lidt "melodi" i sig på en struktureret måde. Lige nu tænker jeg den springer lidt rigeligt rundt ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hippo skrev: ons 20. maj 2020 14:07 Yo Medium!

Synes helt sikkert du er på rette vej! Det er i hvert fald meget nemmere som lytter at afkode hvor ens opmærksomhed bør være.

Prøv at se om du kan skrive klokkespils-rollen lidt mere "karismatisk". Selvom dens funktion er at pensle nogle akkorder ud kan den sagtens bære at have lidt "melodi" i sig på en struktureret måde. Lige nu tænker jeg den springer lidt rigeligt rundt ..
Takker.
Jeg skal nok ordne klokkespillet.

Hvad tænker du om mixet?

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

mediumaevum skrev: ons 20. maj 2020 14:38 Hvad tænker du om mixet?
Jeg kunne godt bruge en lille smule mere afstand til tema'et vs. stryg - men tænker det nok er mest fornuftigt at løse "dynamisk" i instrumenterne i stedet for at rykke på en fader.

Et andet issue kan være, at hvis du spiller med en ensemble-patch eller bare en fuld violin sektion, så løber du jo ind i det problem, at når der bliver spillet flere toner af gangen med den samme patch fordobler du antallet af strygere - hvor man i et rigtigt orkester ville bruge divisi - altså opdele de enkelte sektioner i mindre dele. Hvis dit stryger-bibliotek har divisi-patches ville jeg prøve at arbejde med dem.
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hippo skrev: ons 20. maj 2020 15:17
mediumaevum skrev: ons 20. maj 2020 14:38 Hvad tænker du om mixet?
Jeg kunne godt bruge en lille smule mere afstand til tema'et vs. stryg - men tænker det nok er mest fornuftigt at løse "dynamisk" i instrumenterne i stedet for at rykke på en fader.

Et andet issue kan være, at hvis du spiller med en ensemble-patch eller bare en fuld violin sektion, så løber du jo ind i det problem, at når der bliver spillet flere toner af gangen med den samme patch fordobler du antallet af strygere - hvor man i et rigtigt orkester ville bruge divisi - altså opdele de enkelte sektioner i mindre dele. Hvis dit stryger-bibliotek har divisi-patches ville jeg prøve at arbejde med dem.
Jeg har lige tjekket i 8Dio's bibliotek for violinerne, og de har divisi.
Dvs. iflg. dokumentationen er der 3 violinister pr. divisi patch, som der er to af (1. og 2. violiner går jeg ud fra).

Er 3 violiner ikke lige i underkanten?

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

mediumaevum skrev: ons 20. maj 2020 20:51 Er 3 violiner ikke lige i underkanten?
Idéen er, at når der kun er een tone i violin-stemmen, så spiller begge divisi-patches det samme - men når stemmen deler sig, bliver den fordelt. På den måde forbliver "massen" af violiner den samme.

Jeg har selv 8dio's "Anthology", og så vidt jeg lige har konstateret er der ikke den store forskel på 1. og 2. violiner - selvom der rent arrangements-wise er en verden til forskel - så hvis jeg endelig skal bruge fake stryg i et arrangement (læs: ikke budget til at indspille det) bruger jeg VSL, som på ingen måde er særligt inspirerende at spille med, men til gengæld vinder når man gør det efter bogen og forstår at arbejde med det som bibliotek.

For at opsummere: hvis du arbejder (læs: arrangerer) med en ensemble-patch, så er næste skridt i din udvikling helt klart at respektere de grænser de enkelte instrumenter har, (altså - når du har sketchet din komposition op) - og arrangere tingene korrekt.

Drop ensemble-patches i noget som helst endeligt output. Så bliver det også et klart valg hvornår stemmerne doubler ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hippo skrev: ons 20. maj 2020 21:58
mediumaevum skrev: ons 20. maj 2020 20:51 Er 3 violiner ikke lige i underkanten?
Idéen er, at når der kun er een tone i violin-stemmen, så spiller begge divisi-patches det samme - men når stemmen deler sig, bliver den fordelt. På den måde forbliver "massen" af violiner den samme.

Jeg har selv 8dio's "Anthology", og så vidt jeg lige har konstateret er der ikke den store forskel på 1. og 2. violiner - selvom der rent arrangements-wise er en verden til forskel - så hvis jeg endelig skal bruge fake stryg i et arrangement (læs: ikke budget til at indspille det) bruger jeg VSL, som på ingen måde er særligt inspirerende at spille med, men til gengæld vinder når man gør det efter bogen og forstår at arbejde med det som bibliotek.

For at opsummere: hvis du arbejder (læs: arrangerer) med en ensemble-patch, så er næste skridt i din udvikling helt klart at respektere de grænser de enkelte instrumenter har, (altså - når du har sketchet din komposition op) - og arrangere tingene korrekt.

Drop ensemble-patches i noget som helst endeligt output. Så bliver det også et klart valg hvornår stemmerne doubler ..
Hvor kan jeg få mere info om hvordan jeg arrangerer tingene korrekt?

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Nu har jeg prøvet divisi patchen, og må sige, den lyder da helt igennem forfærdelig. Har prøvet at lave dynamic, det hjælper *lidt*, men ikke meget.

Noget helt andet er, at jeg synes 16 violiner som spiller samme tone, lyder markant bedre, end hvis der kun er halvdelen.

32 violiner i alt er jo også hvad komponister som Ralph Vaughan Williams og Gustav Holst brugte i deres værker, og som jeg forsøger at efterligne.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Men de lader aldrig 32 violiner spille harmoniseringer oveni en delikat solo fløjte. Tjek deres partiturer for at se fordelingen.
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev: tors 21. maj 2020 15:20 Men de lader aldrig 32 violiner spille harmoniseringer oveni en delikat solo fløjte. Tjek deres partiturer for at se fordelingen.
Det kan du selvfølgelig have ret i. Jeg har rettet det i denne version, og anvendt divisi. Det lød helt forfærdeligt "out-of-box", så jeg løste problemet ved at lægge en soloviolin fra Performance Samples sammen med divisi patch fra 8Dio.

Har iøvrigt også tilføjet masser af dynamik og expression.


Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Det lyder som om der er lige lovlig vibrato på.

Men tonerne lægger stadig ikke i et klædeligt leje. Du må åbne nogle partiturer og kigge på hvordan strygernes akkorder er lagt når forskellige træblæsere spiller melodien.
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev: tors 21. maj 2020 19:40 Det lyder som om der er lige lovlig vibrato på.

Men tonerne lægger stadig ikke i et klædeligt leje. Du må åbne nogle partiturer og kigge på hvordan strygernes akkorder er lagt når forskellige træblæsere spiller melodien.
Kan du komme med nogle eksempler på sådanne partiturer?

Nyt svar