Bryla's guide til Hollywood-musik

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Bryla's guide til Hollywood-musik

Indlæg af bryla »

Siden det er sjældent jeg får mulighed for at dele partiturer, har jeg færdiggjort en lille øvelse, jeg beskrev på bloggen. Det er et online orkestreringskursus, jeg tager pt, som jeg har beskrevet der.

Jeg startede med en melodi, jeg gerne ville have i en heroisk, majæstetisk stil og skrev den i et reduceret partitur, hvor jeg fik noteret alt præcis som jeg ville have det.
https://www.dropbox.com/s/slp8v1lshrjn9ml/OTL1.pdf?dl=0

Linje for linje, har jeg beskrevet orkestreringen her: viewtopic.php?p=711547#p711547
Dertil fik jeg lavet en mock-up i Cubase:
https://www.dropbox.com/s/hixnckkz8mnyrq9/OTL1.mp3?dl=0

I dag fik jeg det så skrevet ind i min Sibelius-template. Jeg har noteret et par enkelte ændringer, som er med i mock-up'en, men ellers står al information fra den reducerede skitse i det fulde partitur.
https://www.dropbox.com/s/lvhwqm86v79s1 ... E.pdf?dl=0

Og her er Sibelius-outputtet, som dog ikke lyder så stort som mock-up'en, men alligevel giver et præcist billede af, hvordan orkestreringen fungerer og jeg skal ikke gøre noget for at nå hertil:
https://www.dropbox.com/s/6kp0licvfo0xt ... b.mp3?dl=0
skriver noder

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Og her en lille skitse jeg lavede i dag:
https://www.dropbox.com/s/5s2t7b8njxmqxzi/OTL2.png?dl=0

Jeg forsøgte at ramme så effektivt som muligt med en simpel melodi (meget folkloristisk), simple akkorder, kontrapunktisk andenstemme osv. Orkestreringen er lige til.

https://www.dropbox.com/s/bclttrp1ol6t0wr/OTL2.wav?dl=0

Mock-up er mest med Cinesamples tilføjet Spitfire Woodwinds til Basklarinet, a3 træblæsere, Kontrafagot som CineWinds Core ikke har.

Som jeg beskrev i Reverb-tråden, har jeg her så tørre som muligt Decca-mikrofoner. Hver sektion (strygere, træblæs, messing, pauke/harpe) er så sat i hver deres Room. Hvert enkelte spor sender en smule til en hall rumklang og i dette tilfælde sender hele messing-gruppen til en plate for at fede det dejligt op.
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Når du skriver en melodi og harmoniseringen - altså helt i starten af processen, skriver du den så for klaver først?

Jeg spørger fordi jeg ofte har det problem, når jeg sidder med alle instrumenterne i VST'en (bratsch, violiner, celloer osv.), virker det uoverskueligt hvordan jeg skal skrive stemmerne.

Udover at instrumenterne kun kan spilles på enkeltvis (dvs. én tangent ad gangen), så vil hurtige passager også virke uoverskuelige på den måde.

Hvordan holder du styr på alt det, i starten?

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Jeg skriver det hele ned på papiret. Som du kan se i den skitse, der hedder OTL2, står der i starten ved melodien V1+V2+VA+Vc+6HN. Det betyder første violin, anden violin, bratsch, cello og seks horn spiller melodien.

Nedenunder har jeg noteret hele harpeakkorden (Hp til venstre for noderne) og til højre for noderne, har jeg noteret hvilke toner klarinet (cl), fagot (bn), basklarinet (Bcl), kontrafagot (Cbn) og kontrabas (Cb pizz).

Jeg forstår ikke, hvor instrumenter kun skal kunne spilles monofont. Man kan sagtens starte med en string ensemble patch før man distribuerer tonerne.
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Ok, så du "leger" simpelthen først på keyboard (eller har du allerede en idé i hovedet?) inden du skriver dem ned - på gammeldags papir?

Problemet med en string ensemble er at de typisk kun har lange toner. Det lyder ikke særlig godt i mine ører, medmindre det er et langsomt stykke.

Derfor får jeg ofte heller ikke den umiddelbare lyd jeg søger, jeg har for mig i mit indre. Alt for ofte bliver det derfor kun ved idéerne i hovedet på mig, eller i form af umiddelbar leg/eksperimenteren på keyboardet.

Som jeg forstår den måde du arbejder på, har du en klar idé allerede fra start - før du overhovedet skriver noget somhelst, om alt fra melodi til understemmer, og alt fra forløb til orkestrering.

Jeg sidder nu på 7. år med orkestermusik, og kæmper stadig med at få idéer virkeliggjorte (virtuelt, selvfølgelig).

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Den eneste idé jeg havde til OTL2 var de første tre toner. Så er jeg metodisk i at udvikle motivet og afsøge alle muligheder for fraseopbygning.

Alt det der er i skitsen er lavet på papir og i hovedet. Det er først realiseret i DAW udfra papiret.

Brug ellers et klaver til at skitsere.
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Tak for info. Jeg tror dog næppe jeg kommer til at skrive musik på papir og først derefter realisere i DAW.
Har altid været vant til det omvendt (realisere i DAW og eksportere til MuseScore -> udprint af PDF).

Men er også først lige begyndt at lære noder.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Jeg foretrækker at lade mig guide af mit indre øre og forestillingsevne. Jeg oplever tit, jeg bliver snydt for mine idéer eller ledt et forkert sted hen, hvis jeg gør det omvendt.

Corona eller ej kan man stadig lære noder.
skriver noder

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

mediumaevum skrev: ons 13. maj 2020 22:06 ...(realisere i DAW og eksportere til MuseScore -> udprint af PDF).
Jeg kan ikke se, noderne har en reel funktion i den arbejdsgang. Jeg kører det også igennem Sibelius, hvis et orkester skal spille det, men orker ikke, hvis det kun skal ende i DAW – bortset fra trådens første post, fordi jeg tænkte, andre kunne have glæde af det.

Det er i hvert fald en kæmpe fordel, at kunne læse noder og høre noder i hovedet, når man komponerer. Det er også sådan de gode gamle Hollywood-drenge stadig komponerer og orkestrerer (apropos trådens emne).
skriver noder

Nyt svar