Rock på dansk

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Rock på dansk

Indlæg af TJJ »

Hej alle
Så vil jeg også lige prøve at smide et nummer op her :)
Alle kommentarer er velkomne - jeg ka' ta' det.. måske.. :-D


Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Fint nummer. Artwork og title kunne måske signalere en anden genre. Men det er jo en gedigen gang pop/rock.

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Tak for kommentaren :).. Har ikke selv tænkt over coverart + musikgenre. Tænkte på coverart i relation til sangteksten, og alkoholisme er sq et dystert bekendtskab, så min dygtige kammerat har malet kong alkohol, der driver tropperne frem. Men kan godt se, hvad du mener - tak for input :)

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Indlæg: 1299
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »

:)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Godt emne at tage op, godt nummer, og cover der passer fint til nummeret :thumbup:
/Dub

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

DUBTEMPLE skrev:Godt emne at tage op, godt nummer, og cover der passer fint til nummeret :thumbup:
Hov, har først set din kommentar nu - tak fordi, du gad at lytte og mange tak for feedback :)

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Jeg starter med rosen;
Superfed tekst, gedigent rock og rigtig god tekst.
Sangstemme og instrumenter er lige i skabet.
Men, for der er et men, jeg synes at helheden er lidt staccato.
Altså så mange småbreaks at det ikke kommer helt op at ringe i mine ører. :)
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Tak Hugo :)..

Tak for rosen, og jeg forstår godt din kritik - og vil give dig ret. Jeg har en tendens til at overkomplicere kompositioner lidt, fordi jeg er bange for at gøre det alt for “banalt”. Eller sagt på en anden måde: Hvis jeg bliver usikker, vil jeg gerne lyde “klog” - hvilket er ret dumt :-D

Jeg har en tendens til at gøre det samme med instrumenter/lyde i noget af det mere elektroniske, som jeg roder med i øjeblikket - at fylde for mange småfinter på - så det er helt klart et fokuspunkt: At turde tro på melodien eller groovet og lade være med at plastre alt for mange ideer på, bare fordi jeg har dem :) Der var en kammerat, der sagde til mig om et andet nummer for nylig: “Der er godt nok mange forskellige lyde, hva?”, hvilket var en pæn måde at sige på, at han som lytter var lidt forvirret :)


Så godt spottet (hvis det ellers var nogenlunde det, du mente :-D), tak for reminderen, som jeg lige havde brug for at få - og fordi du gad at lytte :)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Ja POP-rock
Efter at have lyttet tænker jeg lidt at så er krummesangen også rock. Hehe, og intet negativt ment med det!



Personligt ville jeg have elsket lidt mere energi og drive i nummeret.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

TJJ skrev:Tak Hugo :)..

Tak for rosen, og jeg forstår godt din kritik - og vil give dig ret. Jeg har en tendens til at overkomplicere kompositioner lidt, fordi jeg er bange for at gøre det alt for “banalt”. Eller sagt på en anden måde: Hvis jeg bliver usikker, vil jeg gerne lyde “klog” - hvilket er ret dumt :-D

Jeg har en tendens til at gøre det samme med instrumenter/lyde i noget af det mere elektroniske, som jeg roder med i øjeblikket - at fylde for mange småfinter på - så det er helt klart et fokuspunkt: At turde tro på melodien eller groovet og lade være med at plastre alt for mange ideer på, bare fordi jeg har dem :) Der var en kammerat, der sagde til mig om et andet nummer for nylig: “Der er godt nok mange forskellige lyde, hva?”, hvilket var en pæn måde at sige på, at han som lytter var lidt forvirret :)


Så godt spottet (hvis det ellers var nogenlunde det, du mente :-D), tak for reminderen, som jeg lige havde brug for at få - og fordi du gad at lytte :)
Det var lige det jeg mente, og jeg kunne genkende det fordi jeg gjorde/gør det selv. Min undskyldning er så at jeg kommer fra en tid hvor musik gerne måtte være kompliceret.
Man kan godt være seriøs, med en banal "4 i gulvet" takt. Det sørger alene teksten for.
Lyde og instrumenter gør osse forskellen på dit og MelodiGrandprix.
Så du behøver ikke at være bange for at blive "popforurenet" :dollargrin:
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Hald skrev:Ja POP-rock
Efter at have lyttet tænker jeg lidt at så er krummesangen også rock. Hehe, og intet negativt ment med det!

Personligt ville jeg have elsket lidt mere energi og drive i nummeret.
Ha ha ha :-D .. Ja, mere pop end rock - lidt falsk markedsføring, sorry :)
Oprindeligt var nummeret noget mere tungt, måske derfor jeg stadig tænker på det som et rock-nummer..

Sjovt, at du nævner det med energi og drive; jeg tænkte selv på præcis det i dag, da jeg hørte et nummer, som en eller anden havde lagt op herinde engang i 2018. Jeg tænkte; vauw, fed energi og fedt drive - og spekulerede på, hvordan han havde opnået det. For jeg synes selv, at mine/vores numre nogle gange kan savne noget energi, punch og ja, drive i indspilningerne/mixet. Alt er nogenlunde på rette plads, men det kan på en eller anden måde blive lidt fladt/dødt.

Det er selvfølgelig noget med performance og noget med at være for forsigtig i stedet for at flyve med en følelse, men finder det sq lidt svært, når jeg selv spiller det hele i lag. Måske bare mere øvelse i at give slip og fyre den af.. Og så er det jo formentlig også noget med opbygning/mix. Jeg betragter stadig mig selv som ret rookie i forhold til optagelse, lydteknik og mixing, så alle inputs modtages med hurra :)

Tak for kommentarer og lytning :)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Selv hvis man arbejde med andre musikere skal man også nogle gange være over dem. Deres fokus på at spille korrekt kan nogle gange koste så meget overskud at det bare bliver lidt som en sodavand uden brus.

Nogle gange er det når de ikke er vant til at spille efter click, det skal gerne blive naturligt for dem og noget de skal have trænet LÆNGE inden de kommer i et studie. Nogle bands dropper clicket og så hellere kører lidt op og ned i hastighed end at miste energien i samspillet.

Hvis du arbejder med MIDI som dit grundspor så hav meget fokus på at gi' den gas på det første instrument du skal spille til det. Hvis det er til guitar, så pump den, måske mere end nødvendigt, sporet kan næsten være for meget, men du kan altid droppe at bruge, eller lave det om det hvis det er for meget, men de andre instrumenter vil følge med op hvis det kan føles.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Tak Hald, for gode betragtninger og konkrete tips :)..
Sodavand uden brus - spot on..

Yep, det er let at blive overfokuseret på timing.. Og god ide at øve til klik, så det bliver naturligt i stedet for distraherende. Det har vi aldrig praktiseret i de bands, jeg har spillet i - jeg finder metronomen frem :)

Personligt tror jeg også, at det er noget med at ‘turde’ lade det være musik og ikke en maskine - men ja, det kræver selvfølgelig, at maskinen kører, som den skal, inden man tuner den (ok, tåbelig metafor, men du ved nok, hvad jeg mener)

God ide med at lade det første audio-spor drive de følgende frem - det har jeg ikke prøvet, jeg har nærmere gjort det modsat; altså sørget for at de første takes lå ret præcist på slagene.

Har du prøvet at lave et rent MIDI-nummer og få noget rå energi ind i det?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har flere gange indspillet midi med fin success, men så har jeg Quantize det for at få det til passe bedre til clicket, men gjorde jeg det for meget, så døde det, så der skal ofte være lidt spil i det for at lyde ægte.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Ja, humanize.. Jeg tænkte lige på det, da jeg lyttede til Østkyst Hustlers’ nye. Jeg vil påstå, at der er en anden (og for mig langt mere mærkbar) energi i de beats end i mange andre beats, fordi ØH benytter sig af mennesker i stedet for programmering. Det lyder i hvertfald sådan i mine ører, men måske de bare er dygtige til at MIDI’e.

Jeg spørger, fordi jeg tit er fristet til at lave mere programmeret/sample-baseret, end jeg gør nu.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg lavede på et tidspunkt nogle trommer for en bruger herude, han spurgte om jeg havde indspillet dem, men de var bare spillet på et keyboard af en trommeslager og med gode samples, så den menneskelige del har meget at sige om det lyder ægte og kan mærkes.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Ja, og for mit vedkommende også at undlade at falde for fristelsen til at quantizise det hele perfekt bagefter.

Nyt svar