Vaev - debutalbum

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Sted: Århus

Vaev - debutalbum

Indlæg af david mondrup »

vaev cover.jpg
vaev cover.jpg (103.98 KiB) Vist 225 gange
På kanten af 2020 nåede jeg at få årets anden albumudgivelse færdig og ud på gaden. Der er (som ofte, når det handler om mig) tale om folktronica, hvor folk-delen bestyres af rigsspillemand Poul Lendal, mens jeg står for knapper og computere og endnu mere folk. Det musikalske kildemateriale er dels traditionelt gods fra øverste hylde af spillemandsmusikken i primært DK, dels nyskrevne numre af os begge to. Mia Guldhammer (fra Mallebrok, Virelai m.m.) medvirker som gæstevokal på 4 numre. Artwork (som er superflot gennemtegnet i samme stil som covergrafikken) v. Poul Lendal, med hjælp til opsætning fra Mikkel Bech. Mastering v. Anders Ruby.

Det fysiske format er CD, og skulle man få lyst til at få fedtfingrene i sit eget eksemplar, så kan det bestilles her: https://folkshop.dk/shop/31-go/625-vaev---vaev-/. Eller man kan købe det direkte hos Poul eller mig, hvis man kommer i kontakt med os ...

For dem der er mere til streaming, så er albummet på alle gængse platforme - f.eks. Spotify:

David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

Det ville være lidt nemmere hvis du også linkede til youtube :)

[link slettet, af hensyn til god skik]

Personligt må jeg dog indrømme jeg bedre kan lide de traditionelle ikke-elektroniske spillemandssange...
Men smag og behag som man siger.
Senest rettet af mediumaevum man 11. jan 2021 21:41, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator

Indlæg af Mike-air »

Fedt! Lejerdrengen er absolutte favorit her :-D men der er meget godt på den plade.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist

mediumaevum skrev:
man 11. jan 2021 17:37
Det ville være lidt nemmere hvis du også linkede til youtube :)
Well, vi har været der før ... det er jo en udgivelse på det kommercielle marked, og dermed er der god ræson i at linke til de versioner, hvor folk rent faktisk betaler et eller andet for det, om det så er gennem streaming abonnement, køb af download eller fysisk salg. Det står ikke skrevet nogle steder at det partout skal være gratis at lytte ... jeg har dog glemt hvad youtubes musikplatform giver tilbage til os, men mit gæt er at det ikke er mange håndører, al den stund at det vist kan lade sig gøre at høre hele albummet uden at betale for det.
David Mondrup

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist

Mike-air skrev:
man 11. jan 2021 19:18
Fedt! Lejerdrengen er absolutte favorit her :-D men der er meget godt på den plade.
Tusind tak :-)
David Mondrup

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

david mondrup skrev:
man 11. jan 2021 21:37
Well, vi har været der før ... det er jo en udgivelse på det kommercielle marked, og dermed er der god ræson i at linke til de versioner, hvor folk rent faktisk betaler et eller andet for det, om det så er gennem streaming abonnement, køb af download eller fysisk salg. Det står ikke skrevet nogle steder at det partout skal være gratis at lytte ... jeg har dog glemt hvad youtubes musikplatform giver tilbage til os, men mit gæt er at det ikke er mange håndører, al den stund at det vist kan lade sig gøre at høre hele albummet uden at betale for det.
Ej, det må du undskylde, David.

Jeg troede der kom en aftale i stand mellem youtube og kunstnerne. Jeg har valgt at slette linket af hensyn til dig/jer.

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Det er værd at bemærke, at ved mindre man specifikt gør sig umage når man uploader filerne til sin aggregator, bliver den musik man udgiver på Spotify, Tidal, ect, også lagt på YouTube - som er tilfældet her.

Betalingen er (ikke overraskende) tæt på ikke-eksisterende ..
Rune Borup :: Producer / Tekniker / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

Hippo skrev:
tirs 12. jan 2021 17:55
Det er værd at bemærke, at ved mindre man specifikt gør sig umage når man uploader filerne til sin aggregator, bliver den musik man udgiver på Spotify, Tidal, ect, også lagt på YouTube - som er tilfældet her.

Betalingen er (ikke overraskende) tæt på ikke-eksisterende ..
Netop, og jeg er ked af jeg lavede den bummert. Jeg linkede kun til Google/youtube's egen upload af mondrup's album (ikke private brugere).

Jeg gjorde det kun for at øge tilgængeligheden så flest mulige havde mulighed for at give deres mening til kende efter lyt til numrene.

Hvad jeg ikke tænkte på var, at Mondrup mister indtjening på hårdt arbejde, fordi youtube næsten ikke betaler noget for musikken...

Derfor fjernede jeg linket.

@david mondrup - Ku' du ikke prøve at lægge et nummer eller 2 på Soundcloud, evt."skåret til" (forkortet)? F.eks. hvis nummeret er 3-4 min. så kun have 1.5 min.

Så har folk mulighed for at få prøvelyt.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist

mediumaevum skrev:
tirs 12. jan 2021 18:19
@david mondrup - Ku' du ikke prøve at lægge et nummer eller 2 på Soundcloud, evt."skåret til" (forkortet)? F.eks. hvis nummeret er 3-4 min. så kun have 1.5 min.

Æh ... hvorfor? Der er da masser af preview muligheder på både spotify og apple music, og sikkert også på de andre tjenester.

Hvis jeg f.eks. klikker på et af numrene i min første post, herfra browseren hvor jeg ikke lige er logget på min spotify konto, så får jeg 30 sekunder af nummeret.
David Mondrup

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

david mondrup skrev:
tirs 12. jan 2021 19:09
mediumaevum skrev:
tirs 12. jan 2021 18:19

Æh ... hvorfor? Der er da masser af preview muligheder på både spotify og apple music, og sikkert også på de andre tjenester.

Hvis jeg f.eks. klikker på et af numrene i min første post, herfra browseren hvor jeg ikke lige er logget på min spotify konto, så får jeg 30 sekunder af nummeret.
Ups, sorry igen.

Jeg har aldrig brugt spotify, og bruger noscript addon på min browser.

Jeg antog man skulle være bruger på spotify, da nummeret ikke fremgik embedded direkte på Lydmaskinen som f.eks. soundcloud/youtube og andre links.

Men kan se nu, at der er et stort tomt felt. Går ud fra det er et spotify-embed, der ikke går igennem på min browser (sandsynligvis pga. noscript).

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Hold nu kæft, det er fedt, David!! Jeg elsker virkelig den der kombi mellem spillemandsmusikken og de moderne elementer. Nu vender jeg (for gud ved hvilken gang) tilbage til min afdøde onkel og tante, det skal jeg beklage, men de introducerede mig for 30 år siden for dette nummer med Benny Andersson (ABBA), hvor hans Orsa Spelmän bliver parret med en Fairlight, en DX7 og sikkert også hans berømte GX-1.... Det var naturligvis en anden tid, men jeg elsker det!
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist

Tusind tak, Nicolai. Hæ, det der Andersson take på svensk folk-pop er sgu meget sjovt! Det er mere eller mindre alment kendt i kredse der kender til svensk folkemusik, at Andersson har helt styr på de svenske folkerødder.
David Mondrup

Nyt svar