Guide søges - Afstand til objekt - Hvilken brændvidde til hvilken størrelse?

Optagelse og redigering af video og billeder, lyd til video, Final Cut, Premiere Pro, Pinnacle, m.v.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Guide søges - Afstand til objekt - Hvilken brændvidde til hvilken størrelse?

Indlæg af Christoffer I. N. »

Sorry for en mærkelig overskrift. :)

Er der nogen online guides til hvilken brændvidde der passer til et objekt af en given størrelse på en given afstand?

Jeg ved godt det er +/- 5 træskolængder... Det er vel også derfor man laver eksempelvis 70-200mm, 100-300mm og lignende zoom-linser.

Del endelig alt relevant. :)
Min Youtube-kanal med elektronisk Ambient, og tutorials
-
Jeg er betatester for BABY Audio & Denise Audio.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Hvor meget af billedet skal motivet fylde? Det er jo lidt et kunstnerisk emne om man vil zoome ind på den vigtige del af dét man tager billeder af, eller tage det hele med, eller måske endda tage omgivelserne med.

Sensorens størrelse skal også være kendt, før man kan regne det ud.

Hvis vi antager at motivet skal fylde hele sensoren ud (36 x 24 mm), tror jeg man kan ramme nogenlunde ved at tage afstanden til motivet, gange det med 24, og så dividere det med motivets diameter. Her en one-liner i PHP:

Kode: Vælg alt

echo 24 * 10 / 1;
Her er "1" størrelsen af motivet i meter, og "10" er afstanden. Eksemplet giver 240 mm som svar. Jeg ved ikke om formlen er præcis i ekstreme tilfælde, og jeg har ikke testet efter om det rent faktisk stemmer.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Angående sensor-størrelse, det virker som om fabrikanterne (af nye linser i det mindste) er gode til at skrive full frame ækvivalent, hvis det ikke er en full frame linse. Altså Hasselblad/Fuji G og andre Medium format bliver et lavere tal, og APS-C og MFT bliver højere.

Min sensor er 6,17x4,55mm, og 24-960 mm i full frame ækvivalent. Der står 4,3-172 mm på mit kamera, det kommer så til at stemme hvis man regner efter.

Tak for regnestykket. Jeg tror det vil hjælpe mig mere med nogle billede-eksempler.
Men kan man overhovedet lave den slags, altså generalisering? Forskellige linser forstørrer jo forskelligt, makro eller ej eksempelvis.

Det kunne være man skulle skrive en mail til en af de gode youtubere, kunne være Simon D'Entremont e.l., om de gad at lave en videodemonstration.
Min Youtube-kanal med elektronisk Ambient, og tutorials
-
Jeg er betatester for BABY Audio & Denise Audio.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Om man kan lave sådan nogen generaliseringer? Jeg er faktisk ikke sikker. Jeg tror det skal prøves efter. Specielt ekstremerne (super vidvinkel og absurd meget tele).

Desværre er mit eget kamera gear i limbo, så jeg kan ikke rigtigt teste andet end 35mm, 135mm og 500mm lige nu. Og jeg har lidt for meget at se til i de her uger, så det må nogen andre teste. :)
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar