Hvad koster et godt stabilt stativ til stillfoto? - Er købt

Optagelse og redigering af video og billeder, lyd til video, Final Cut, Premiere Pro, Pinnacle, m.v.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Hvad koster et godt stabilt stativ til stillfoto? - Er købt

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det var fedt med tråden omkring stativ der kan bruges til video panorering uden hak - viewtopic.php?t=85949
Jeg skal ikke ud i så dyrt et stativ.

Jeg har et Bosch stativ. Om det er korrekt at det er BT 150 ved jeg ikke, jeg mindes det har været væk fra Proshop siden jeg købte det, der for 3½ år siden:
https://www.proshop.dk/Vaerktoej/Bosch-BT-150/2606272
Håndtagene til at løsne og spænde med er dårlige. Hvis de spændes hårdt nok vandrer de alligevel over tid, eller når der skrues på knapper på kameraet. Ikke meget, men nok til at det er irriterende. Også nok til at billeder med lange lukkertider bliver mindre skarpe. Jeg bruger selvudløser, ofte er en af standard indstillingerne på 2 sek nok.

Hvad er der af alternativer? Det skal passe til et Canon Powershot SX740 HS. Det virker som om eksempelvis Smallrig kræver en holder der passer til den specifikke kameramodel.

Jeg har set at en del stativ har en anden type fod, der nærmere glider ind i en holder på stativet. Det hed noget med A........

Gør mig endelig klogere på emnet.
Min Youtube-kanal med elektronisk Ambient, og tutorials
-
Jeg er betatester for BABY Audio & Denise Audio.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

Nogen der har erfaringer med SmallRig stativer?

Jeg kigger på AP-20/4059 eller AP-02/4222. Jeg ville ikke ha' noget imod at betale ekstra for carbon udgaven, men kan ikke lige finde nogen der har det til salg.

Jeg fatter ikke noget af de her arca swiss billeder. Kræver det et cage, eller er der også et almindeligt 1/4" mount, så man kan skrue kameraet direkte på arca swiss foden?
Skal jeg købe noget yderligere for at kunne skrue kameraet på?

https://www.smallrig.com/global/Carbon- ... -4059.html
https://www.smallrig.com/global/SmallRi ... -4222.html
Fandt AP-02 hos kamerahuset:
https://www.kamerahuset.dk/smallrig-422 ... ipod-ap-02

Og sig endelig til hvis det er et lortestativ, eller anbefal andet. De 1500 kr er så godt som max budget, men igen, jeg gider ikke ha' et stativ der går i stykker ved almindelig brug.
-

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Arca swiss bundplader kan skrues direkte på kameraet - ikke brug for cages eller andet.

Har ikke personlig erfaring med Smallrig stativer, men de er sikkert udmærkede. Hvad er mere vigtigt er som udgangspunkt størrelsen på stativet. Jo mindre/lette der er - travel og hvad de ellers kaldes - jo mere ustabile/vindfølsomme er de. Men det afhænger også af, hvor stort/tungt dit kamera er og hvor store/tunge objektiver du påtænker at bruge.
Jeg har flere stativer. Hvis jeg kun skulle have et, ville jeg vælge et større et end travel og i carbon.
Så kan du også bruge det til lettere videooptagelser.
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

bluefonia skrev: tirs 9. jul 2024 21:30 Arca swiss bundplader kan skrues direkte på kameraet - ikke brug for cages eller andet.

Har ikke personlig erfaring med Smallrig stativer, men de er sikkert udmærkede. Hvad er mere vigtigt er som udgangspunkt størrelsen på stativet. Jo mindre/lette der er - travel og hvad de ellers kaldes - jo mere ustabile/vindfølsomme er de. Men det afhænger også af, hvor stort/tungt dit kamera er og hvor store/tunge objektiver du påtænker at bruge.
Jeg har flere stativer. Hvis jeg kun skulle have et, ville jeg vælge et større et end travel og i carbon.
Så kan du også bruge det til lettere videooptagelser.
Tak!
Angående SmallRig Arca Swiss plate, det der forvirrer mig er at billederne af platen (https://www.smallrig.com/global/SmallRi ... -4222.html) viser noget lignende en pal, og ikke en skrue.

Stativet skal i udgangspunktet bruges til mit Canon Powershot SX740HS. Det vejer lige omkring 300 gram. Måske også bruges til min Zoom H4n Pro engang imellem.

Er der et specifikt stativ du vil anbefale? I den anden tråd nævnte du denne, er det anbefalelsesværdigt?
https://www.fotokoch.dk/B-I-G-Kamerasta ... 71304.html
-

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator

Indlæg af bluefonia »

Ja, det ligner helt klart en pal - måske for at se pænt ud på reklamen ???. Du kan vel tjekke med Kamerahuset.
I mine AS-bundplader er det en skrue, som jo så skrues op i kameraet.

Ja, det er det B.I.G stativ jeg har. Det er carbon, stabilt, kamerahovedet er fint og vægten er også rigtig fin.
Det kan jeg kun anbefale.
Jeg har mindre stativer, men de når ikke det her til sokkeholderen.
Det fås også i DK hos Vefa Foto i Vejle.

PS.: Når jeg kigger på det der SmallRig alu stativ, så synes jeg det ser ret so so ud....
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

Tak! Så tror jeg bare det bliver det B.I.G. :)
-

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator

Indlæg af bluefonia »

👍

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

Så ankom stativet. :)
Jeg skulle liige fatte den her friktions spænder, men så blev kuglehovedet også til at bruge.
Det bliver jeg glad for.
-

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator

Indlæg af bluefonia »

Godt at høre, Christoffer :-)

Nyt svar