Stativhoved til glidende move uden "hak"

Optagelse og redigering af video og billeder, lyd til video, Final Cut, Premiere Pro, Pinnacle, m.v.
Nyt svar
Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Sted: DK/SE

Stativhoved til glidende move uden "hak"

Indlæg af DUBTEMPLE »

Det er blevet tid til at myre-kneppe en detalje lidt :)

Uanset om jeg bruger dyrt eller billigt stativ og hoved, og uanset hvor forsigtigt jeg drejer sideverts, så kommer der som oftest en form for uønsket "ryk" både når man starter og stopper. Enkelt gange også midt mellem.

At løsne kuglen løser ikke probs, da det så vil være FOR løst I endepositionerne, og en Manuel stramning vil have en tendens til at rykke tingene lidt også

Hvilket udstyr, og teknisk kunnen er det jeg mangler ?

Hvad skal der til for 100 pct perfekt move ?

Giv gerne stikord eller links :)

(Alm video med DSLR)
/Dub

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Hvilket "dyrt" hoved bruger du?
Medmindre der i de senere år er sket noget revolutionerende nyt, er små/mindre og lette hoveder svære - for ikke at sige umulige - at få ordentlige resultater med.Et let kamera og let optik gør ikke sagen nemmere.
Selv med godt udstyr kræver diverse former for glidende panoreringer iøvrigt en del øvelse og kendskab til sit udstyr.
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

Dyrt ER selvfølgeligt relativt 🙂

Er ikke hjemme nu, men gik fra noget skrald til 500 kr til relativt kraftigere carbon stativ samt et hoved I stil med dette:

https://www.kamerahuset.dk/sirui-ballhead-st-10x

Samlet set smed jeg små 3000 ,.. fint nok ,.. men er langt fra mål stadig på dette specifikke område nævnt

Jeg kunne godt tænke mig stikord til videre Google,
hvad type det ideelt skal til, samt hvordan man udnytter det beskedent udstyr mere smart

Måske eksempel på en minimal "dyr" opstilling der ER ok

Evt tricks, eller alternative løsninger, osv

Men ved end ikke hvad ord jeg søge på
/Dub

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Du skal have fat i et "Fluid head" stativ. Jo dyrere, jo bedre.

Har selv et fra smallrig som er fornuftigt i pris. Det er jeg godt tilfreds med.

Men ja, kommer også lidt an på hvor meget vægt du smider på stativet. Er det for let, så vil du opleve noget ryk i starten.

Edit: Jeg bruger det her https://www.smallrig.com/smallrig-Video ... -4475.html

De har også en "heavy duty" version hvis det er til studiebrug.

Kvalitet kontra pris er rigtig fin hos small rig.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

DUBTEMPLE skrev: tors 7. mar 2024 11:32 Uanset om jeg bruger dyrt eller billigt stativ og hoved, og uanset hvor forsigtigt jeg drejer sideverts, så kommer der som oftest en form for uønsket "ryk" både når man starter og stopper. Enkelt gange også midt mellem.

At løsne kuglen løser ikke probs, da det så vil være FOR løst I endepositionerne, og en Manuel stramning vil have en tendens til at rykke tingene lidt også

(Alm video med DSLR)
DUBTEMPLE skrev: tors 7. mar 2024 13:15 ... er langt fra mål stadig på dette specifikke område nævnt

hvad type det ideelt skal til, samt hvordan man udnytter det beskedent udstyr mere smart

Det stativ og drejehoved eller hvad det hedder, som jeg har, er jeg tilfreds med. Det var noget jeg købte for nogle år siden, da jeg var ked af nøjagtig samme problem, som du beskriver.

Er bortrejst nu, og kan desværre ikke huske, hvad det hedder, som jeg har. Men jeg skal da gerne tjekke op på det, når jeg er hjemme igen.

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator

Indlæg af bluefonia »

DUBTEMPLE: Den type hoved, du linker til, egner sig ikke til video/film - kun til foto. Som Morten Bjørn har nævnt, skal du bruge et af fluid head-typen.
Nu kender jeg ikke Smallrig hovedet, som Morten henviser til, men min erfaring er, at "panoreringsudstyr" i den prisklasse ikke er ret meget værd, hvis man gerne vil kunne starte/stoppe/pannorere/tilte - i det hele taget bevæge kameraet - uden hakken.
Du skal op i kr 5.000 og mere, hvis du skal have noget, det virkelig duer. - f.eks. Sachtler.

Jeg har selv 3 kamerahoveder i prisklassen 500 - 1.500. Har også prøvet et Manfrotto til ca. 2.000. Ingen af dem kører smooth.
Det ene af mine har jeg dog lært at leve med. Hvis jeg ikke skal lave hurtige bevægelser, fungerer det faktisk rigtig godt, - også med blød start/stop. Men, uden at være vildt tungt, er det dog ikke et setup, man lige slynger over skulderen og traver ret langt med.

Som med så meget andet, så prøv forskellige hoveder af og se hvad, der passer bedst til dit behov. Besøg Goecker, Svanevej 24, 2400 København NV. De har et rimeligt udvalg.
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

Tusind tak til jer alle 3 ,... jeg er bedre rustet nu til at finde bedste og/eller næst-bedste løsning :thumbup:

Godt at vide jeg ikke er skør, men problemet er reelt, og at mit stativhoved er helt ved siden af til formålet
Morten B skrev: tors 7. mar 2024 14:58 Du skal have fat i et "Fluid head" stativ. Jo dyrere, jo bedre.

Har selv et fra smallrig som er fornuftigt i pris. Det er jeg godt tilfreds med.

Men ja, kommer også lidt an på hvor meget vægt du smider på stativet. Er det for let, så vil du opleve noget ryk i starten.

Edit: Jeg bruger det her https://www.smallrig.com/smallrig-Video ... -4475.html

De har også en "heavy duty" version hvis det er til studiebrug.

Kvalitet kontra pris er rigtig fin hos small rig.
Tak, også for linket, godt at vide der trods alt er billigere løsninger, måske ikke perfekte, men uden tvivl et step op for mig :thumbup:
Mr. Soundman skrev: tors 7. mar 2024 17:25
Det stativ og drejehoved eller hvad det hedder, som jeg har, er jeg tilfreds med. Det var noget jeg købte for nogle år siden, da jeg var ked af nøjagtig samme problem, som du beskriver.

Er bortrejst nu, og kan desværre ikke huske, hvad det hedder, som jeg har. Men jeg skal da gerne tjekke op på det, når jeg er hjemme igen.
Du må meget gerne tjekke det på et tidspunkt :thumbup:
bluefonia skrev: tors 7. mar 2024 21:58 DUBTEMPLE: Den type hoved, du linker til, egner sig ikke til video/film - kun til foto. Som Morten Bjørn har nævnt, skal du bruge et af fluid head-typen.
Nu kender jeg ikke Smallrig hovedet, som Morten henviser til, men min erfaring er, at "panoreringsudstyr" i den prisklasse ikke er ret meget værd, hvis man gerne vil kunne starte/stoppe/pannorere/tilte - i det hele taget bevæge kameraet - uden hakken.
Du skal op i kr 5.000 og mere, hvis du skal have noget, det virkelig duer. - f.eks. Sachtler.

Jeg har selv 3 kamerahoveder i prisklassen 500 - 1.500. Har også prøvet et Manfrotto til ca. 2.000. Ingen af dem kører smooth.
Det ene af mine har jeg dog lært at leve med. Hvis jeg ikke skal lave hurtige bevægelser, fungerer det faktisk rigtig godt, - også med blød start/stop. Men, uden at være vildt tungt, er det dog ikke et setup, man lige slynger over skulderen og traver ret langt med.

Som med så meget andet, så prøv forskellige hoveder af og se hvad, der passer bedst til dit behov. Besøg Goecker, Svanevej 24, 2400 København NV. De har et rimeligt udvalg.
Tak for at smide kortene på bordet, og dele din erfaring :thumbup:

Goecker kan jeg hurtigt smutte forbi hvis det blir aktuelt, (har aldrig været der)

Det er utroligt at det her er et issue der muligvis skal ofres så meget på at komme helt til livs

Vælges en "mellem-løsning" til en start, ved jeg i det mindste hvad jeg er oppe imod, og kan f.eks bedre overveje samt
begrænse tabet i denne midlertidige "stepstone", mens jeg sporer mig ind på den endelige løsning

En lettere "mellem-løsning" vil måske stadig være anvendelig i fjeldet i Norge, hvor jeg simplethen ikke kan slæbe tungt grej

--------------------------------------------------

Lige nu er udstyret, FZ1000, samt 7D, og nogle helt små Røde mikrofoner,

Jeg forestiller mig ikke at bruge mine helt store zoom og tele til glidende bevægelser

Lidt længere fremme står en R7, en lille skærm, en shotgun-mic, recorder, og lidt andet tingel-tangel på ønskelisten,..

Ved ikke hvor det ender vægtmæssigt, under 5 kg tryk på hovedet vil jeg gætte på

Når jeg drejer udstyret vil jeg typisk gøre det relativt langsomt, især hvis der er et vist zoom-level
/Dub

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Afhængigt af hvad du helt specifikt har behov for, så vil jeg mene at en løsning fra den billigere ende kan være helt fin.

Har du brug for et studie setup, hvor du helt smooth kan bevæge kameraet mens du filmer, så kommer du nok ikke uden om at smide nogle penge. Har du derimod brug for at lave panorerings skud ude i naturen, som du bruger til at klippe imellem, så kan du altså sagtens leve med f.eks. Small rigs fluid head. Skulle du opleve lidt jitter helt i starten af bevægelsen, så kan du jo tage højde for det og så klippe ind et halvt sekund efter. Er der zoomet godt ind, så forstærker du selvølgelig den jitter der måtte være, men det er også en øvelse i at få trænet motorikken.

Når det endda er noget du skal slæbe rundt på i de norske fjelde, så ville jeg selv kunne leve med en semi-perfekt løsning for at spare lidt vægt.

Et lille tip: Overvejer du skærm, så vil jeg anbefale Viltrox DC-550 Pro. Super god skærm til prisen. Har alle tools, 1200 nits og rigtig fin holdbarhed på batteri.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

Morten B skrev: lør 9. mar 2024 06:37 Afhængigt af hvad du helt specifikt har behov for, så vil jeg mene at en løsning fra den billigere ende kan være helt fin.

Har du brug for et studie setup, hvor du helt smooth kan bevæge kameraet mens du filmer, så kommer du nok ikke uden om at smide nogle penge. Har du derimod brug for at lave panorerings skud ude i naturen, som du bruger til at klippe imellem, så kan du altså sagtens leve med f.eks. Small rigs fluid head. Skulle du opleve lidt jitter helt i starten af bevægelsen, så kan du jo tage højde for det og så klippe ind et halvt sekund efter. Er der zoomet godt ind, så forstærker du selvølgelig den jitter der måtte være, men det er også en øvelse i at få trænet motorikken.

Når det endda er noget du skal slæbe rundt på i de norske fjelde, så ville jeg selv kunne leve med en semi-perfekt løsning for at spare lidt vægt.

Et lille tip: Overvejer du skærm, så vil jeg anbefale Viltrox DC-550 Pro. Super god skærm til prisen. Har alle tools, 1200 nits og rigtig fin holdbarhed på batteri.
Ja, naturen, fjeldet, en sjælden by-vandring, rejse-dokumentation, bliver 95 pct af det jeg laver, ingen TV eller studie planlagt

At klippe start, og måske stop, ud af en glidene bevægelse, vil være super anvendeligt, men mest i statisk sceneri, eller som noget
der skal bruges ukritisk som en hel indskudt sekvens. Er det fortsættelsen af noget der allerede er igang, eller optakten, så nej :)

Ud over dit Smallrig sæt, har jeg også lidt kik på dette:

https://benrousa.com/s6pro-video-head/

Vanvittigt at man får det billigere incl stativ hos SP :lol:

https://www.scandinavianphoto.dk/benro/ ... ro-1047800

https://youtu.be/30zPtRGSo3A?si=9KYqf6irk3jiPTqS

Ham her laver et første "try-out", oven i købet med stærk tele, det går rimeligt fint, i slutningen viser han en fed leveler

https://youtu.be/rXP1y1TooyY?si=8X690-B90P0EJZC0

Tak for anbefalingen af Viltrox DC-550 Pro ,.. var faktisk lige ved at købe et brugt Atomos Shinobi til halv pris incl 2 batt

Fyren havde også en SmallRig 4003 Black Mamba Cage til R7, men forsøgte så pludseligt at sætte prisen 300 kr op, tjav,..

Når folk annoncerer med en pris, får en på limpinden, for derefter at sætte prisen op igen, så er jeg på vej videre :lol:

Viltroxen ser bedre ud, lidt mere lysstyke, og en sol-skygge som jeg nok vil blive glad for, så måske fint at Shinobien røg
/Dub

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator

Indlæg af bluefonia »

En anden fordel - udover præcision i bevægelser - ved de fleste mere dyre løsninger er, at . kamerahovedet har en skålformet base, som monteres i et skålformet "beslag" på stativet (derfor er stativerne hertil også lidt større. Der findes også hoveder med "indbygget skål"). Det betyder, at man hurtigt kan sætte kameraet i vatter, da man blot justere et enkelt greb i bunden af skålen i stedet for at rode med tre ben. Husk iøvrigt at de helt lette/små stativer ikke duer - de er ikke stabile nok.

Hvis du kun skal lave panoreringer - og ikke tilte eller lave vilde flyveture - så kan du faktisk få gode resultater med et almindeligt stillfoto kuglehoved af en fornuftig kvalitet og ikke for småt.
Det er en løsning, jeg ofte selv bruger. Et godt fotohoved starter/stopper bedre en mange billigere videohoveder og har ikke samme drag (i mangel af bedre ord = tilbageløb ved stop) som mange videohoveder har.
Du skal, som med de billigere fluid heads, stadig stille vatter med stativbenene, men når du får indstillet tension i bundpladen rigtigt - og med lidt øvelse - kan du få fine panoreringer, . Og så har du også en vægtmæssig lettere løsning. Prøv evt. også at tjekke den løsning ud, hvis du besøger Goecker..
Jeg har selv et B.I.G. TMC 1300 Carbon stativ med tilhørende BS-1300 hoved. Stativet er stabilt og fungerer også med et tungere videohoved. Det er endda et ret billigt setup til ca. kr. 1.600.

Nå, det blev en længere smøre - held og lykke med jagten....

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

bluefonia skrev: lør 9. mar 2024 15:14 held og lykke med jagten....

Tak endu engang for diverse råd :thumbup:

Skålformede base vil helt sikkert være rar, det må svare til den "leveler" han tilkøber løst til S6Pro, til slut i video, mit sidste link

Jeg skal mest lave panoreringer i landskab, BIF, (bird in flight), duer nok mest som håndholdt, og typisk spontane situationer

(7D har faktisk en god focus der kan låse, jeg burde lege med det)

Jeg vil selvfølgelig blive ved med at lege lidt med det nuværende udstyr først af alt

Jer er nu hjemme og har checket ud ,.. mit nuværende stativ er Triopo GT3232 samt hoved er Triopo B-2N

http://www.triopo.pl/en/tripods/22-gt-series

http://www.triopo.pl/en/heads/26-seria-b

Har kørt fint til foto, og kan lige nøjagtig slæbes hvis det ikke er for langt

20240309_154804-01.jpeg
20240309_154804-01.jpeg (259.47 KiB) Vist 643 gange
/Dub

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator

Indlæg af bluefonia »

Jeg har et Benro hoved i den prisklasse. Det er ikke særlig godt. Virkede ok de første par dage. Siden har det hakket ad h... til ved start/stop. Dæmpningskonstruktionen ved start/stop er simpelthen for dårlig - blot en skrue mod bart metal. Efter en smule brug, har skruen simpelthen skåret ridser/ujævnheder ind i hovedets roterende bund. Og sådan er - om ikke alle - så nok de fleste af de billigere hoveder konstrueret.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

bluefonia skrev: søn 10. mar 2024 13:54

Jeg har et Benro hoved i den prisklasse. Det er ikke særlig godt. Virkede ok de første par dage. Siden har det hakket ad h... til ved start/stop. Dæmpningskonstruktionen ved start/stop er simpelthen for dårlig - blot en skrue mod bart metal. Efter en smule brug, har skruen simpelthen skåret ridser/ujævnheder ind i hovedets roterende bund. Og sådan er - om ikke alle - så nok de fleste af de billigere hoveder konstrueret.
Tusind tak for oplysningen, trist at det skal være sådan, S6Pro kan være bedre end dit, men kan også være det samme, så skal man nærmest have det skilt ad og kikke for at vide det, medmindre man direkte kan se udvendigt at det er lavet på en helt anden måde.

Jeg er nok nød til at kikke reviews på de store sider som B&H, hvor der tit er flere hundrede reviews, og ratings, over flere år,..

Det værste er at jeg kan SNIDLT købe noget dyrt der der OGSÅ giver problemer

Tages summen af produkter jeg har købt de sidste 30 år, har der ikke været en entydig sammenhæng mellem pris og kvalitet

Tit har billige produkter faktisk overrasket posetivt, og omvendt dyre produkter, eller mærkevarer har skuffet,..

Allerede i 80'erne oplevede jeg også at indmaden i en Nikko Båndoptager var identisk med en Toshiba til den tre-dobbelte pris

Ren pricing

Det gælder egentligt i alt hvad vi køber fra mad til biler

Så jeg køber ikke længere ukritisk narrativet om at : "du får hvad du betaler for"

Ville ønske jeg kunne lave noget selv med nogle kuglelejer, eller noget

På en sjov sidebemærkning: På mine søgninget på YT er jeg støt på flere der har forbedret helt billige 200 krs stativer ved at skille dem ad og putte tape i glide-skålene, så det ikke er en ru overflade mod en anden ru overflade, imponerende hvor godt og opfindsomt hacks kan være :)
/Dub

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator

Indlæg af bluefonia »

Det Benro hoved jeg har, er et S4 - fordi det sku´ være let. Det S6 Pro, du omtaler ser ud til at have en meget bedre drag kontrol end S4. På S6 Pro er det er ring under bunden, der indstilles og ikke en simpel skrue.
Så måske det er ok - prøv det og hvis størrelse/vægt også passer dig, så er det jo det, du skal have :)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

bluefonia skrev: søn 10. mar 2024 16:22 Det Benro hoved jeg har, er et S4 - fordi det sku´ være let. Det S6 Pro, du omtaler ser ud til at have en meget bedre drag kontrol end S4. På S6 Pro er det er ring under bunden, der indstilles og ikke en simpel skrue.
Så måske det er ok - prøv det og hvis størrelse/vægt også passer dig, så er det jo det, du skal have :)
Stort udfordring det med vægten ,.. især når man er på fjeldtur ,.. løsning nr 1 er nok flere forskellige stativer og hoveder

Jeg går ud fra at S4 "er så godt som bliver" i forhold til vægten, siden du trods alt bruger det

MIDLERTIDIG LØSNING FUNDET:

Vi har nu fået et helt billigt stativ af svigerfar, som han alligevel ikke bruger, en video-type trods alt, med pan, tilt,.. samt håndtag

Det virker faktisk overraskende godt og fint-glidende sådan umiddelbart, og kan sikkert forbedres lidt med noget snilde

Så min bedste option nu og her

Det vejer 1.16 kg ,.. så kan måske bruges som permanet "light-løsning" ud af flere forskellige, (FZ1000 kan det sagtens bære),.

Det hedder Dörr HD 505 V ,... og quick-release plader kan faktisk stadig købes hos dörrfoto.de

https://www.jowin.cz/stativ-doerr-hd-505-v-9572.html#

stativ-doerr-hd-505-v-19377.jpg
stativ-doerr-hd-505-v-19377.jpg (76.27 KiB) Vist 542 gange

Dette stativ vil foreløbig blive brugt ved Hornborgasjöen om et par uger: https://goo.gl/photos/L2QvtYeBswA1Mv8C9

Derudover går jeg i tænkeboks, men hælder nok til S6pro-sættet, selv om det vejer det dobbelte af mit nuværende :(

S6pro og Manfrotto 504X er nok mest sandsynlige kandidater, ingen af dem er perfekt,. så 504X taber, gr: vægt, størrelse, og pris

/Dub

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator

Indlæg af bluefonia »

Jeg går ud fra at S4 "er så godt som bliver" i forhold til vægten, siden du trods alt bruger det
Jeg har det, ja, men jeg bruger det aldrig - det er simpelthen for ringe...

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jeg bestilte sættet med S6Pro ,.. nu må vi se

Og da jeg er på bunden, kan det kun blive bedre :)

Skal kunne betale det, og slæbe det i fjeldet også

Vi er faktisk allerede lovlig langt oppe i vægt
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

Skulle man have været endu et trin oppe, så er jeg
fra anden side blevet foreslået denne løsning på knap 7 kg ,.. og en pris omkring 10K incl moms, som næste trin på stigen:

https://esee-shop.dk/shop/7-produkter/2 ... U3-xwn1kIs

Bare et forslag til dem med ubegrænset budget til
grej, samt løn til de medhjælpere der skal bære det rundt, f.eks. oppe i fjeldet :lol:

guide (1).jpg
guide (1).jpg (96.02 KiB) Vist 430 gange
/Dub

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator

Indlæg af bluefonia »

Det her - https://www.millertripods.com/en/catalo ... iew/id/357 - er noget af det letteste prof-grej - og det er endda ikke vildt dyrt, kun ca. 5 gange det Benro-sæt, du har bestilt :-D.

Tror iøvrigt, at det der Benro 6 ikke er helt tosset, - lad os høre, når du nu får det testet...

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

bluefonia skrev: lør 16. mar 2024 23:33 Det her - https://www.millertripods.com/en/catalo ... iew/id/357 - er noget af det letteste prof-grej - og det er endda ikke vildt dyrt, kun ca. 5 gange det Benro-sæt, du har bestilt :-D.

Tror iøvrigt, at det der Benro 6 ikke er helt tosset, - lad os høre, når du nu får det testet...
Skal nok give lyd ,.. det helt lille stativ fra Svigerfar får også en chance ,.. for dette vil jeg næsten ALTID kunne medbringe

Prøver at blive klar til at teste om et par uger når der skal skydes Traner hvis vejret er med os

Det bliver først og fremmest med FZ1000, (4K), samt et 7D / Tamron 150-600 G2

Sættet du linker til er muligvis en god mellemting med sine "kun" 4.8 kg ,.. stativet virker en smule kraftigere omend samme type

Counterbalance Positions dog kun "2 selectable positions" ,.. mener andre i klasse har adskillige positioner, (S6pro har 6 pos.)

Pan Tilt Drag er "Fixed" ,.. undrer mig ,.. S6pro, etc, har justerbar pan drag

Ved ikke fuldt ud hvad dette betyder i praksis, bare noget jeg noterede mig

Til sommer besøges det sydligste fuglefjed med Søpappegøjer på øen Runde ved Aalesund ,.. (konen er ornitolog)

Håber på godt vejr på denne lokation, og vil i så fald fotografere samt filme nogle dage, det KAN gå hen og blive ret godt

Har været der før, og taget et par hurtige håndholdte skud, et par km derud, ikke bjergbestigning, udstyret kan bæres af 2 gange

Godt med lidt tid til leg med udstyret før turen

runde.jpg
runde.jpg (458.71 KiB) Vist 389 gange
P1400480.jpg
P1400480.jpg (853.09 KiB) Vist 389 gange
P1400436.jpg
P1400436.jpg (909.89 KiB) Vist 389 gange
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

Grejet er modtaget ,.. og første-hånds intrykket er godt

Er blevet familiær med det hele untagen kontravægt på tilt

Og så er der taget hul på Youtube-videoerne ,.. vedr. stativer :-)

Elastik-tricket er et af de bedre ,... hvis man har et rimeligt fluid hoved

/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jeg har som et udspring af denne tråd valgt at starte en seperat tråd om monitorer

viewtopic.php?f=53&t=85997&p=750190#p750190
/Dub

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Mr. Soundman skrev: tors 7. mar 2024 17:25
DUBTEMPLE skrev: tors 7. mar 2024 11:32 Uanset om jeg bruger dyrt eller billigt stativ og hoved, og uanset hvor forsigtigt jeg drejer sideverts, så kommer der som oftest en form for uønsket "ryk" både når man starter og stopper. Enkelt gange også midt mellem.

(Alm video med DSLR)
DUBTEMPLE skrev: tors 7. mar 2024 13:15 ... er langt fra mål stadig på dette specifikke område nævnt

Stativet er et Manfrotto MT190CXPRO3

Hovedet er et Manfrotto 128RC

20240402_202408_B.jpg
20240402_202408_B.jpg (78.46 KiB) Vist 110 gange
20240402_202459_B.jpg
20240402_202459_B.jpg (55.08 KiB) Vist 110 gange

Som sagt: Jeg købte dette, eftersom jeg var træt af ryk-bevægelser, når jeg drejede kameraet imedens jeg filmede. Jeg blev tilfreds med det her.

Det var nogle år siden jeg købte grejet, men tilsvarende kan åbenbart stadig købes:

https://www.naturbutikken.dk/manfrotto- ... EtEALw_wcB

https://www.proshop.dk/Stativ/Manfrotto ... b-EALw_wcB

https://www.kamerahuset.dk/manfrotto-128rc

https://www.fotoc.dk/manfrotto/5282-man ... iiEALw_wcB

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mr. Soundman skrev: tirs 2. apr 2024 20:46
Stativet er et Manfrotto MT190CXPRO3

Hovedet er et Manfrotto 128RC
Ser godt ud, ligner et godt og lidt lettere alternativ til det nye jeg i mellemtiden har købt,

(hvis det skal være ca 2.9 kg istedet for de 3.6 kg jeg endte på)

Især hovedet Benro S6Pro er lidt kraftigere og tungere end dit men bærer så også 6 kg istedet 4 kg

Nok bedst, for med 7D og 150-600mm er jeg allerede oppe omkring 3.5 kg, og dertil kommer senere skærm, microfon, batt, m.m.

Dette er jeg først blevet helt klar over her til aller-sidst

benro1.jpg
benro1.jpg (65.36 KiB) Vist 91 gange

Det varer nok længe inden der bliver råd til Canon R7 ,.. men samler lidt stumper ind til da ,.. hvis tilbud dukker op

Fik i sidste uge fat på selve grundrammen fra Smallrig til at bygge op omkring

benro2.jpg
benro2.jpg (49.12 KiB) Vist 91 gange
Senest rettet af DUBTEMPLE tirs 2. apr 2024 23:13, rettet i alt 3 gange.
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jeg har endu ikke haft det på "job", og test, for vores Tranetur nordpå blev aflyst grundet manglende sol hele påsken
/Dub

Nyt svar